"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, ihale dokümanında personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında işçilik giderlerinin teklif fiyata dahil edilmesi gerektiğini belirten Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3’üncü maddesine atıfta bulunmuştur. İdari Şartname’nin 48’inci maddesinde, ihale kısmen de olsa personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım ihalesi olarak tanımlanmış olmasına rağmen, idarenin yaklaşık maliyet hesabı doğrultusunda ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı olarak değerlendirildiği tespit edilmiştir.

Bu bağlamda, teknik personelin sayılarının belirtilmesine rağmen, işçilik maliyetlerine dair birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılmaması mevzuata aykırı bulunmuştur. Kurul, bu durumun düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte olduğunu belirterek, ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varmıştır. Sonuç olarak, Kamu İhale Kurulu, ihale dokümanındaki eksiklikler nedeniyle ihalenin iptaline karar vermiştir.

Karar no2025/UH.II-391
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No136

BAŞVURU SAHİBİ:

Msk Medikal İnşaat Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1576425 İhale Kayıt Numaralı “12 Aylık Sonuç Karşılığı Laboratuvar Hizmeti Alım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 30.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “12 Aylık Sonuç Karşılığı Laboratuvar Hizmeti Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Msk Medikal İnşaat Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi‘nin 24.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.12.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 08.01.2025 tarih ve 175369 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 08.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/87 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İdari Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı ve “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddelerinden çalıştırılacak personellerin haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirmek zorunda olduğunun anlaşıldığı, Teknik Şartname’nin 6.1.22’nci, 6.2.20’nci ve 6.3.18’inci maddelerinde de ihalenin 1’inci kısmına ilişkin çalıştırılacak personel sayısına yer verildiğinin anlaşıldığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3’üncü maddesinde ise ihale dokümanında haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesinin ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılmasının zorunlu olduğu yönünde açıklamaların bulunduğu, ancak birim fiyat teklif cetvelinde personellere ilişkin ayrı satır açılmadığı, bu nedenle ihalenin 1’inci kısmının iptal edilmesi gerektiği,

2) Teknik şartnamenin 2.4’üncü maddesinde firmalara yapılacak ödemenin ay sonunda raporlanmış hasta sonucuna göre yapılacağı, 4.1’inci maddesinde gerçekleştirilecek hizmet alım işinin Bitlis il ve ilçe hastanelerini kapsadığı hususlarının düzenlendiği, testlere ilişkin tabloların düzenlendiği, ihalenin 1’inci kısmına dair Teknik Şartname’nin 4.5’inci maddesindeki test dağılım tablolarında test isimleri ve SUT kodlarının belirlendiği, 2.2’nci maddede ise sadece kısım toplam puanlarının belirlendiği, fakat testlerin adetleri veya toplam puanlarının belirtilmediği, üreticilerin test fiyatlarının SUT fiyatından bağımsız olarak değişkenlik gösterdiği, sağlıklı bir şekilde maliyetleri oluşturabilmek için her testten kaç adet alınmak istendiğinin bilinmesi gerektiği, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 60.3’üncü maddesi kapsamında teklif fiyatını oluşturmadaki belirsizliği gidermek adına test dağılımlarındaki sayıların da şartnameye yazılması gerektiği, dolayısıyla ihalenin 1’inci kısmının iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “… 78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.…” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 12 Aylık Laboratuvar Hizmet Alım İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

2 Kısımdan olmak üzere Sonuç Karşılığı Laboratuvar Hizmeti Alımı

1.Kısım 200.000.000 Puan

2.Kısım 58.400.000 Puan

Toplam 258.400.000 Puan

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Müdürlüğümüze bağlı Merkez ve iİçe Devlet Hastaneleri” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 2 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

İhale toplamda 2 (İki) kısımdan oluşmaktadır. İstekliler her bir kısma ayrı ayrı teklif verebilecekleri gibi birden fazla kısma teklif verebilecektir. İstekli uhdesinde birden fazla kısım kalabilir ve bu şekilde sözleşme imzalanabilir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

1- Cihazın idarelere kurulması, montaj yerinin hazırlanması, tefrişi, havalandırma (gerekiyorsa) ve cihazın hizmet sunabilir duruma getirilmesi için gerekli olan diğer düzenlemeler yüklenici firma tarafından sağlanacaktır. Tıbbi cihazın/cihazların işletilmesi için gerekli olan her türlü dâhili veya harici teknik parçalar ve kesintisiz güç kaynağı, yüklenici firma tarafından sağlanacak.

2- İstekliler tekliflerinde vergi (KDV hariç) resim, ulaşım, montaj, demonstrasyon, bakım onarım, eğitim, kalibrasyon, harç ve benzeri giderler olmak üzere ihale doküman çerçevesinde doğabilecek tüm giderler teklif fiyata dahil edilecektir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

2,25″ düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde “46.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıdaki esaslara göre fiyat farkı hesaplanacaktır.

46.1.1.

Tüm Kısımlar için:

Fiyat Farkı Açıklamaları

07.03.2023 Tarihli ve 32125 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esasların Uygulama Esasları Başlıklı 7. Maddesinin 11. Fıkrasına göre ” Puan birimi üzerinden sözleşmeye bağlanan teşhis ve tedaviye yönelik hizmet alımlarında 5. madde hükümleri uygulanmaksızın ilgili hizmetin uygulama ayındaki puanı ile ihale tarihindeki puanı arasındaki farktan kaynaklanan fiyat değişimleri fiyat farkı olarak ödenir veya kesilir. Ancak Sağlık Uygulama Tebliğinde ödemeye esas olarak belirlenen katsayının arttırılmasından veya azaltılmasından kaynaklanan, fiyat değişimleri için ayrıca fiyat farkı hesaplanamaz. 6 ncı maddeye göre ayrıca fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye de yer verilir.” hükmü gereğince fiyat farkı hesaplanacaktır.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “…3-Yüklenici, çalışanlarının maaş ödemelerini banka aracılığı ile yapacak olup, yüklenici bunu sağlamakla mükelleftir. Elden maaş ödemesi yapılmayacaktır. Genel ücret bordrosunda varsa yüklenicinin diğer iş yerlerinden maaş alan elemanlarına yer verilmeyecektir. Yüklenici, hak edişin yatırılacağı kendisine ait banka hesap bilgilerini içeren dilekçe/beyanname verirken, bu dilekçe ile birlikte işçiler adına açılan banka hesap bilgileri ile işçiler adına düzenlenen ücret bordrolarını da vereceklerdir. Genel ücret bordrosunda varsa yüklenicinin diğer iş yerlerinden maaş alan elemanlarına yer verilmeyecektir. Yüklenici bir sonraki ayın ilk (2) iki iş günü içinde fatura ve aşağıda maddeler halinde belirtilen belgeler idareye teslim edilecektir. Belgeler idarece kontrol edilip, Döner Sermaye Saymanlık Müdürlüğüne intikal ettirilir. Saymanlıkça fatura ile ekleri kontrol edilir ve belgelerde eksiklik olmaması halinde ödeme müteahhit firmanın göstereceği banka hesabına havale edilir. Saymanlık havale tarihinden itibaren işçilerin maaşları işçilere verilecek olan bankamatik kartları hesabına (2) iki gün içinde ödenecektir. Yüklenici İşçi ödemelerini zamanında yapmaması halinde; idare, yüklenici hak edişlerinden işçi ücretlerini keserek işçilerin banka hesabına aktarma yetkisine sahiptir.

4-Personele ait yol giderleri yüklenici tarafından karşılanacaktır. Yol bedeli 26 iş günü üzerinden brüt olarak belediyelerin belirlediği resmi rayiç bedel üzerinden personele ödenecektir. Rayiç bedel belediyelerden güncellendiği takdirde personele ödenecek yol ücreti de güncellenecektir.

5-Ayrıca yüklenici firma bünyesinde çalıştırdığı personellere asgari ücretin %10 fazlası ücret ödemek zorundadır.

6- Söz konusu ihale işi, personele dayalı hizmet alım işi olmaması hasebiyle yüklenici firma asıl işveren olup, işçilik alacaklarından asıl işveren olarak işçilere karşı sorumludur.

7- Yüklenici firma, asıl işveren olarak çalıştıracağı personeline ait özlük dosyalarını eksiksiz tutacak, işçilerin her sene yıllık izinlerini kullanmalarını sağlayacaktır. Yüklenici firma, çalıştırdığı işçilerin yıllık izinlerini kullandığına dair işçilerin dilekçelerini de ihtiva eden belgeleri idareye her yıl teslim etmekle mükelleftir.

8- Yüklenici firma, çalıştırdığı tüm işçilerin her ay hak ettikleri ücretleri eksiksiz ödediğini belirtir bordroları işçilere imzalatıp, idareye teslim edecektir.

11-İhale kapsamında çalıştırılacak personeller haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirmek zorundadır. Söz konusu ihale kısmen de olsa personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım ihalesidir.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Konu” başlıklı 1’inci maddesinde “Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı İl Merkez ve İlçe Devlet Hastanelerinin laboratuvarlarının 12 (On İki) aylık ihtiyacı olan laboratuvar cihazları sonuç-puan karşılığı olarak temin edilecektir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Sonuç Testler ve Fatura Ödemesi” Başlıklı 2’nci maddesi aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir: “…2.2.Kısım 1 puan dağılımı aşağıda listelenmiştir.

KISIM 1

Klinik Kimya Cihazı Testleri

88.000.000

Hormon Cihazı Testleri

48.000.000

Makroeliza Cihazı Testleri

24.000.000

Hormon-Makroeliza Cihazı Testleri

40.000.000

TOPLAM PUAN

200.000.000

2.3. Kısım 2 puan dağılımı aşağıda listelenmiştir.

KISIM 2

Hemogram Cihazı Testleri

15.600.000

Koagülasyon Cihazı Testleri

I 1.400.000

Kan Gruplama Cihazı Testleri

7.800.000

Sedimentasyon Cihazı Testleri

l.200.000

İdrar Cihazı Testleri

8.000.000

Kan Gazı Cihazı Testleri

12.000.000

Hemoglobin Varyant Analizi

l .800.000

Spermiogram

600.000

TOPLAM PUAN

58.400.000

Aynı Şartname’nin “İşin Amacı” başlıklı 3’üncü maddesinde “Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı İl merkez ve İlçe Devlet Hastanelerinin laboratuvar hizmetlerinin yürütülmesi işidir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İşin Kapsamı” başlıklı 4’üncü maddesinde “4.1. Bu iş Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı İl ve İlçe Devlet hastanelerinin laboratuvarlarında verilecek laboratuvar hizmetlerini kapsar. Laboratuvarlar için istenilen testler aşağıda sunulan tablolarda belirtildiği gibidir.

4.2. Hastanelerin ihtiyacına ve tüketim miktarlarına göre aşağıdaki tablolarda bulunan testlerin bir kısmı bazı hastanelerde çalışılmayabilir. Laboratuvar uzman doktorları ve/veya hastane yönetimleri tarafından bu testler belirlenecektir.

4.3. İhale süresince hastanelerin ihtiyacına binaen tablolarda bulunmayan yeni testlerin çalışılması gerekebilir. Bu testler için Sağlık Müdürlüğünün onayı alınacaktır.

4.4. Herhangi bir hastanede uzman doktor eksikliğinde ve yahut da tüketimin çok az olduğu dönemlerde yüklenici firma hastane yönetiminin de onayını alarak ilgili testleri, hasta mağduriyeti oluşturulmadan, tüketimi daha yüksek olan Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı en yakın hastane laboratuvarında çalıştırabilecektir. Bu durumda hasta örneği transferi yüklenici firmaya aittir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Klinik Kimya Cihazları Teknik Özellikleri” başlıklı 6.1’inci maddesinde “…6.1.22. Cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan ve laboratuvar uzmanlarının onay verdiği sekiz teknik eleman (Tatvan Devlet Hastanesi için iki teknisyen, diğer her bir hastane için bir teknisyen) hizmet süresince yüklenici firma tarafından laboratuvarda çalıştırılacaktır. Ücreti firma tarafından karşılanacaktır. …” düzenlemesi,

“Hormon Cihazı Teknik Özellikleri” başlıklı 6.2’nci maddesinde “…6.2.20. Cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan ve laboratuvar uzmanlarının onay verdiği üç teknik eleman (Tatvan Devlet Hastanesi için iki teknisyen, Bitlis Devlet Hastanesi için bir teknisyen) hizmet süresince yüklenici firma tarafından laboratuvarda çalıştırılacaktır. Ücreti firma tarafından karşılanacaktır. …” düzenlemesi,

“Makroeliza Cihazı Teknik Özellikleri” başlıklı 6.3’üncü maddesinde “…6.3.18. Cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan ve laboratuvar uzmanlarının onay verdiği iki teknik eleman (Tatvan Devlet Hastanesi için bir teknisyen, Bitlis Devlet Hastanesi için bir teknisyen) hizmet süresince yüklenici firma tarafından laboratuvarda çalıştırılacaktır. Ücreti firma tarafından karşılanacaktır. …” düzenlemesi,

“Hemogram Cihazların Ortak Özellikleri” başlıklı 6.5.1’inci maddesinde “…6.5.1.12. Cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan ve laboratuvar uzmanlarının onay verdiği iki teknik eleman (Tatvan Devlet Hastanesi için bir teknisyen, Bitlis Devlet Hastanesi için bir teknisyen) hizmet süresince yüklenici firma tarafından laboratuvarda çalıştırılacaktır. Ücreti firma tarafından karşılanacaktır.” düzenlemesi,

“Tam Otomatik İdrar Strip Okuyucu ve Mikroskopi Cihazlarının Teknik Özellikleri” başlıklı 6.6.1’inci maddesinde “…6.6.1.17. Cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan ve laboratuvar uzmanlarının onay verdiği iki teknik eleman (Tatvan Devlet Hastanesi için bir teknisyen, Bitlis Devlet Hastanesi için bir teknisyen) hizmet süresince yüklenici firma tarafından laboratuvarda çalıştırılacaktır. Ücreti firma tarafından karşılanacaktır.” düzenlemesi,

“Tam Otomatik Koagülasyon Cihazı Teknik Özellikleri” başlıklı 6.8.1’inci maddesinde “…6.8.1.25. Cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan ve laboratuvar uzmanlarının onay verdiği iki teknik eleman (Tatvan Devlet Hastanesi için bir teknisyen. Bitlis Devlet Hastanesi için bir teknisyen) hizmet süresince yüklenici firma tarafından laboratuvarda çalıştırılacaktır. Ücreti firma tarafından karşılanacaktır.” düzenlemesi,

“Eğitim ve Personel” başlıklı 9’uncu maddesinde “…9.2. Firma tarafından, laboratuvarda çalışacak personele cihazların kullanımı hakkında eğitim verilecektir. Firma, eğitimi tamamladıktan sonra eğitim alan personele eğitim sertifikası verecektir. Verilen eğitimin yeterli olup olmadığına laboratuvar uzmanı karar verecektir. Laboratuvar uzmanı tarafından talep edildiğinde eğitim tekrarı yapılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhaleye ait birim fiyat teklif cetveli aşağıda yer almaktadır.

Laboratuar Hizmetleri 1

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Klinik Kimya

puan

88.000.000,000

2

Hormon

puan

48.000.000,000

3

Makro Eliza

puan

24.000.000,000

4

Hormon – Makro Elisa

puan

40.000.000,000

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

Laboratuvar Hizmetler 2

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Hemogram

puan

15.600.000,000

2

Koagülasyon

puan

11.400.000,000

3

Kan Gruplama

puan

7.800.000,000

4

Sedimentasyon

puan

1.200.000,000

5

İdrar

puan

8.000.000,000

6

Kan Gazı

puan

12.000.000,000

7

Hemoglobin

puan

1.800.000,000

8

Spermiogram

puan

600.000,000

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

GENEL TOPLAM

B2

Başvuruya konu ihalenin “12 Aylık Sonuç Karşılığı Laboratuvar Hizmeti Alım İşi” ihalesi olduğu, kısmi teklife açık olan ihalenin 2 kısımdan oluştuğu, Teknik Şartname düzenlemelerinden işin kapsamının Bitlis İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı İl ve İlçe Devlet hastanelerinin laboratuvarlarında verilecek laboratuvar hizmetleri olduğu, her iki kısma ilişkin olarak sunulacak hizmet kapsamında cihazların teknik arızaları, bakımı, onarımı ve kalite-kontrol çalışmalarını yapabilecek yetkinlikte, cihaz çalışma tecrübesi olan, laboratuvar uzmanlarının onay verdiği ve sayısı ilgili düzenlemelerde belirtilen teknik personellerin hizmet süresince yüklenici tarafından laboratuvarlarda çalıştırılacağı ve söz konusu personelin ücretlerinin yüklenici tarafından karşılanacağı anlaşılmaktadır.

İdari Şartname’nin “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde ücret ve yol gideri gibi çalıştırılacak personele ilişkin hususların düzenlendiği, söz konusu düzenlemelerden yüklenicinin çalıştıracağı personel için asgari ücretin %10 fazlasını ödemesi gerektiği, personele ait yol giderlerinin yüklenici tarafından karşılanacağı ve çalıştırılacak personellerin haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’nci maddesinden ihale konusu iş kapsamında kullanılacak cihazların idarelere kurulması, montaj yerinin hazırlanması, tefrişi, havalandırma (gerekiyorsa) ve cihazın hizmet sunabilir duruma getirilmesi için gerekli olan diğer düzenlemeler ile tıbbi cihazların işletilmesi için gerekli olan her türlü dâhili veya harici teknik parçalar ve kesintisiz güç kaynağının yüklenici tarafından sağlanacağı, isteklilerin tekliflerinde vergi (KDV hariç) resim, ulaşım, montaj, demonstrasyon, bakım, onarım, eğitim, kalibrasyon, harç ve benzeri giderler olmak üzere ihale dokümanı çerçevesinde doğabilecek tüm giderlerinin teklif fiyata dahil edileceği anlaşılmaktadır.

Kısmi teklife açık olan ve 2 kısımdan oluşan ihaleye ait birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde ihalenin 1’inci kısmına ilişkin olarak “Klinik Kimya”, “Hormon”, “Makro Eliza” ve “Hormon – Makro Elisa” iş kalemlerine dair satır açıldığı, ihalenin 2’nci kısmına ilişkin olarak “Hemogram”, “Koagülasyon”, “Kan Gruplama”, “Sedimentasyon”, “İdrar”, “Kan Gazı”, “Hemoglobin” ve “Spermiogram” iş kalemlerine dair satır açıldığı, ancak anılan kısımlarda personel/işçilik maliyetlerine dair satır açılmadığı görülmüştür.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3’üncü maddesi kapsamında yer verilen açıklamalardan, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılmasının zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

Bu bağlamda yapılan inceleme ve değerlendirme neticesinde, İdari Şartname’nin 48’inci maddesinde her ne kadar “Söz konusu ihale kısmen de olsa personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım ihalesidir.” şeklinde düzenlemeye yer verilmiş olsa da idarenin yaklaşık maliyete ilişkin hesabından ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalesi olduğu, Teknik Şartname düzenlemelerinde sayıları belirtilen teknik personellerin hizmet süresince laboratuvarlarda çalıştırılacağı ve ücretlerinin yüklenici tarafından karşılanacağı, İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde ihale konusu işte kullanılacak cihazların hizmet sunabilir duruma getirilmesi için gerekli olan düzenlemelerin teklif fiyata dahil olan giderler arasında sayıldığı, ancak söz konusu işçilik maliyetlerine dair açık düzenlemelere yer verilmediği, bununla birlikte İdari Şartname’nin 48’inci maddesinde çalıştırılacak personellerin haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçireceği hususunun düzenlendiği göz önünde bulundurulduğunda yukarıda belirtilen Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3’üncü maddesi kapsamındaki açıklamalar doğrultusunda teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması gerekirken ihalenin her iki kısmında da işçilik maliyetlerine ilişkin birim fiyat teklif cetvelinde satır açılmamasının mevzuata uygun olmadığı ve ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Kit alımı ile birlikte kit karşılığı geçici olarak cihaz temini ihaleleri” başlıklı 60’ıncı maddesinde “… 60.3. Farklı kitlerden oluşan mal alım ihalelerinde toplam test sayısı belirtilerek teklif alınması ve fiyatları farklı olan kitlerin sayısının yıl içerisinde değiştirilerek toplam test sayısında alımın sonuçlandırılması gibi uygulamalar yapılmaktadır. İdarelerce ihale dokümanında toplam test sayısının yanı sıra her bir kitin test sayısının gösterilmesi, kitlerin test sayısı belirlenirken 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 24 üncü maddesinin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. …” açıklaması,

Teknik Şartname’nin “Sonuç Testler ve Fatura Ödemesi” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. Sonuç testlerin fatura ödemesi güncel “SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SAĞLIK UYGULAMA TEBLİĞİ (SUT)” esaslarına göre yapılacaktır. Testler SUT kodu üzerinden takip edilecek ve sonuç karşılığı faturalandırılacaktır.

2.2.Kısım 1 puan dağılımı aşağıda listelenmiştir.

KISIM 1

Klinik Kimya Cihazı Testleri

88.000.000

Hormon Cihazı Testleri

48.000.000

Makroeliza Cihazı Testleri

24.000.000

Hormon-Makroeliza Cihazı Testleri

40.000.000

TOPLAM PUAN

200.000.000

2.4. Kurumların firmalara ödemesi gereken test ücretleri hesaplanırken, hastanelerin kullandığı Hastane Bilgi Yönetim Sistemlerinden (HBYS) alınmış raporlanmış hasta sonucu test sayıları esas alınacaktır. Bu amaçla; hastane idaresinin belirlediği komisyon tarafından her ayın ilk haftası hizmet puanları belirlenmeli ve bu puanlar üzerinden ödeme yapılmalıdır.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İşin Kapsamı” başlıklı 4’üncü maddesinde “…4.5.Çalışılacak testler aşağıdaki tablolarda belirtilmiştir.

Klinik Kimya Cihazı Testleri

SUT KODU

İŞLEM ADI

L100300

Alanin aminotransferaz (Serum/Plazma)

L100320

Albümin( Serum/Plazma)

L100710

Alkalen fosfataz (Serum/Plazma)

L100800

Amilaz (Serum/Plazma)

L100980

Antistreptolizin O (ASO)

L101280

Aspartat transaminaz (Serum/Plazma)

L101710

Bilirubin (Direkt) (Serum/Plazma)

L101730

Bilirubin (Total) (Serum/Plazma)

L101850

C Reaktif Protein (CRP)

L102120

Demir (Serum/Plazma)

L102160

Demir bağlama kapasitesi

L102350

Etanol (Serum/Plazma)

L102410

Ferritin (Serum/Plazma)

L102510

Fosfor (Serum/Plazma)

L102780

Gamma glutamil transferaz (Serum/Plazma)

L102820

Glikolize hemoglobin (Hb A1C)

L102890

Glukoz (Serum/Plazma)

L103050

HDL kolesterol

L103860

Kalsiyum (Serum/Plazma)

L104180

Klor (Serum/Plazma)

L104520

Kolesterol (Serum/Plazma)

L104730

Kreatin kinaz (Serum/Plazma)

L104760

Kreatin kinaz- MB (Aktivite)

L104780

Kreatinin (Serum/Plazma)

L104920

Laktik Dehidrogenaz (Serum/Plazma)

L105230

Magnezyum (Serum/Plazma)

L106150

Potasyum (Serum/Plazma)

L106300

Protein (Serum/Plazma)

L106570

Romatoid faktör (RF)

L106910

Sodyum (Serum/Plazma)

L107250

Trigliserid (Serum/Plazma)

L107420

Üre (Serum/Plazma)

L107460

Ürik asit (Serum/Plazma)

L114730

Valproik Asit (Serum/Plazma)

L106320

Protein (24 Saatlik İdrar)

L104800

Kreatinin (24 Saatlik İdrar)

*Oral glukoz tolerans testinde kullanılan her bir glukoz testi faturalamada L102890 SUT kodundaki puandan işlem görecektir.

Hormon Cihazı Testleri

SUT KODU

İŞLEM ADI

L100680

Alfa-Fetoprotein (AFP) (Serum/Plazma)

906880

Anti Tiroglobulin Antikor

L107060

Tiroid Peroksidaz Antikorları (Anti TPO)

L101550/L107110

Beta HCG ( Serum/Plazma) / Total HCG (Serum/plazma)

L101900

CA 125 (Serum/Plazma)

L101920

CA 15-3 (Serum/Plazma)

L101940

CA 19-9 (Serum/Plazma)

L102320

Estradiol (E2) (Serum/Plazma)

L102480

Folat (Serum/Plazma)

L102500

Folikül Stimülan Hormon (FSH)

L104030

KarsinoEmbriyojenik Antijen (CEA) (Serum/Plazma)

L105220

Luteinizan Hormon (LH)

L105960

Parathormon (PTH) (Serum/Plazma)

L106230

Progesteron

L106240

Prokalsitonin (Serum/Plazma)

L106260

Prolaktin

L106270

Prostat Spesifik Antijen (PSA), serbest

L106280

Prostat Spesifik Antijen (PSA), total

L106760

Serbest T3

L106770

Serbest T4

L107050

Tiroglobulin

L107160

Total Testosteron

L107360 veya L107370

Troponin I veya T

L107380

TSH

L107520

Vitamin BI2

L100220

25-OH Vitamin D

L102090

D-Dimer (Kantitatif)

L103540

Total IgE

*D-Dimer ve IgE testleri için Tatvan ve Bitlis Devlet Hastanelerinde ELFA yöntemiyle çalışan tam otomatik ek bir küçük cihaz kurulabilir.

Tablo 5.Makroeliza Cihazı Testleri

SUT KODU

İŞLEM ADI

906510

Anti HAV IgG veya Anti HAV Total (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906530

Anti HAV IgM (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906560

Anti Hbc IgG veya Anti Hbc Total (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906580

Anti HBc IgM (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906620

Anti HBs (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906640

Anti HCV (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906670

Anti HIV (Kemiluminesans veya benzeri)

906820

Anti rubella IgG (Kemiluminesans veya benzeri)

906840

Anti rubella IgM (Kemiluminesans veya benzeri)

906910

Anti toxoplazma IgG (Kemiluminesans veya benzeri)

906930

Anti toxoplazma IgM (Kemiluminesans veya benzeri)

907420

HBeAg (Kemoluminesans veya benzeri)

907450

HBsAg (Kemoluminesans veya benzeri)

906360

Anti CMV IgG (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906370

Anti CMV IgM Kantitatif (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

*Anti HCV kiti N3 ve N4 bandına sahip olmalıdır. Üretici firma bunu kit prospektüsünde ispatlamalıdır.

*Anti HIV kiti ile HIV1 ve HlV2’ye ait antikorlarla birlikte p24 antijenini de tespit edebilmelidir.

Tablo 6. Hormon-Makroeliza Cihazı Testleri

SUT KODU

İŞLEM ADI

L101550/L107110

Beta HCG ( Serum/Plazma) / Total HCG (Serum/plazma)

L102320

Estradiol (E2) (Serum/Plazma)

L102480

Folat (Serum/Plazma)

L102500

Folikül Stimülan Hormon (FSH)

L105220

Luteinizan Hormon (LH)

L105960

Parathormon (PTH) (Serum/Plazma)

L106230

Progesteron

L106260

Prolaktin

L106270

Prostat Spesifik Antijen (PSA), serbest

L106280

Prostat Spesifik Antijen (PSA), total

L106760

Serbest T3

L106770

Serbest T4

L107160

Total Testosteron

L107360

Troponin 1

L107380

TSH

L107520

Vitamin B12

L100220

25-OH Vitamin D

L102090

D-Dimer (Kantitatif)

L103540

Total IgE

906530

Anti HAV IgM (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906620

Anti HBs (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906640

Anti HCV (Mikropartikül immün assay-MEIA veya benzeri)

906670

Anti HIV (Kemiluminesans veya benzeri)

906820

Anti rubella IgG (Kemiluminesans veya benzeri)

906840

Anti rubella IgM (Kemiluminesans veya benzeri)

906910

Anti toxoplazma IgG (Kemiluminesans veya benzeri)

906930

Anti toxoplazma IgM (Kemiluminesans veya benzeri)

907450

HBsAg (Kemoluminesans veya benzeri)

906360

Anti CMV IgG (Mikropartikül immün assay-MElA veya benzeri)

906370

Anti CMV IgM Kantitatif (Mikropartikül immün assay-MElA veya benzeri)

*D-Dimer ve IgE testleri için Ahlat, Adilcevaz ve Güroymak Devlet Hastanelerinde ELFA yöntemiyle çalışan tam otomatik ek bir küçük cihaz kurulabilir. …” düzenlemesi yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 60.3’üncü maddesinde yer verilen açıklamalardan farklı kitlerden oluşan mal alım ihalelerinde toplam test sayısı belirtilerek teklif alınması ve fiyatları farklı olan kitlerin sayısının yıl içerisinde değiştirilerek toplam test sayısında alımın sonuçlandırılması gibi uygulamaların yapılmakta olduğu, buna ilişkin olarak idarelerce ihale dokümanında toplam test sayısının yanı sıra her bir kitin test sayısının gösterilmesi, kitlerin test sayısı belirlenirken 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun 24’üncü maddesinin göz önünde bulundurulması gerektiğianlaşılmaktadır.

Başvuru sahibinin iddiasında ileri sürdüğü hususların “Teknik Şartname’de test gruplarına ilişkin toplam puan belirlemesi yapıldığı, ancak sağlıklı teklifte bulunulabilmesi adına test gruplarının içindeki test dağılımı veya sayılarının da Kamu İhale Genel Tebliği’nin 60.3’üncü maddesi gereğince belirtilmesi gerektiği, test dağılım veya sayılarına yer verilmediği, bu nedenle de ihalenin 1’inci kısmının iptali gerektiği” noktasında birleştiği anlaşılmıştır.

Birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde ihalenin 1’inci kısmına ilişkin olarak 4 adet iş kaleminin belirlendiği; “Klinik Kimya” iş kalemi için birimin “puan”, miktarın “88.000.000,000” şeklinde, “Hormon” iş kalemi için birimin “puan”, miktarın “48.000.000,000” şeklinde, “Makro Eliza” iş kalemi için birimin “puan”, miktarın “24.000.000,000” şeklinde ve “Hormon – Makro Elisa” iş kalemi için birimin “puan”, miktarın “40.000.000,000” şeklinde düzenlendiği, dolayısıyla isteklilerin 1 puanın birim fiyatını belirlemek suretiyle iş kalemlerine ilişkin teklif tutarlarını oluşturacakları anlaşılmıştır.

Yukarıda yer verilen Teknik Şartname düzenlemelerinden ihalenin 1’inci kısmına ilişkin olarak test grupları ve puanlarının belirlendiği, buna göre “Klinik Kimya Cihazı Testleri” için 88.000.000, “Hormon Cihazı Testleri” için 48.000.000, “Makroeliza Cihazı Testleri” için 24.000.000 ve “Hormon-Makroeliza Cihazı Testleri” için 40.000.000 olmak üzere toplam 200.000.000 puanlık belirleme yapıldığı, bununla beraber anılan kısma ilişkin her bir test grubuna dair testlerin “SUT” kodları belirtilmek suretiyle liste halinde düzenlendiği, sonuç ödemelerinin güncel Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) esaslarına göre yapılacağı, testlerin “SUT Kodu” üzerinden takip edileceği ve sonuç karşılığı faturalandırılacağı, idarenin yükleniciye ödemesi gereken test ücretleri hesaplanırken hastanelerin kullandığı hastane bilgi yönetim sistemlerinden (HBYS) alınan raporlanmış hasta sonucu test sayılarının esas alınacağı ve hastane idaresinin belirleyeceği komisyon tarafından her ayın ilk haftası hizmet puanlarının belirleneceği ve bu puanlar üzerinden ödeme yapılacağı anlaşılmaktadır.

Yapılan inceleme neticesinde her ne kadar başvuru sahibi tarafından grup testler içerisinde test dağılımı veya sayısının da Kamu İhale Genel Tebliği’nin 60.3’üncü maddesi gereğince belirtilmesi gerektiği ileri sürülse de iddia konusu edilen her bir test işlemine ilişkin SUT koduna ve ödemeye dair SUT esaslarının uygulanacağına Teknik Şartname düzenlemelerinde yer verildiği, Sağlık Uygulama Tebliği ekinde (EK-2B Hizmet Başı İşlem Puan Listesi) iddia konusu edilen testlere ilişkin SUT kodları belirtilmek suretiyle işlem puanlarına yer verildiği, ihale konusu alanda faaliyet gösteren isteklilerin anılan işlem puanlarına erişebilecekleri, bu bağlamda grup testler içerisindeki her bir testin hangi işlem puanı ile değerlendirileceğinin anlaşıldığı, isteklilerin tekliflerini oluştururken SUT kodları verilen ilgili işlem puanlarını göz önünde bulundurmaları gerektiği ve iddiada ileri sürülen hususun teklif vermeye engel teşkil etmediği anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,


Oybirliği ile karar verildi.