"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, itirazen şikayet başvurusunda bulunan firmanın iddialarını değerlendirirken, ihale dokümanında işçilik maliyetlerine ilişkin düzenlemelerin eksik olduğunu tespit etmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3 ve 81.1 maddeleri gereğince, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi ve işçilik giderleri için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur. İhaleye ait idari şartnamede bu hususların eksikliği, tekliflerin hazırlanması aşamasında isteklileri tereddüde düşürmekte ve fiyat farkı hesabını imkânsız hale getirmektedir.

Sonuç olarak, bu mevzuat ihlalleri nedeniyle ihalenin iptal edilmesi gerektiğine karar verilmiştir. İhale sürecinde sağlıklı bir fiyat farkı hesabı yapılmasını engelleyen bu durum, kamu yararını zedelemekte ve rekabeti olumsuz etkilemektedir. Başvuru sahibinin iddiaları yerinde görülmüş ve başvuru bedelinin iadesine de karar verilmiştir.

Karar no2025/UH.I-1182
Karar tarihi22.05.2025
Toplantı No2025/020
Gündem No39

BAŞVURU SAHİBİ:

Uzman Atık Yönetimi Turizm Temizlik İnşaat Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu Genel Müdürlüğü Ege Linyitleri İşletmesi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/430718 İhale Kayıt Numaralı “Ege Linyitleri İşletmesi Müdürlüğü Sürücülü Araç Kiralama İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu Genel Müdürlüğü Ege Linyitleri İşletmesi tarafından 29.04.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ege Linyitleri İşletmesi Müdürlüğü Sürücülü Araç Kiralama İşi” ihalesine ilişkin olarak Uzman Atık Yönetimi Turizm Temizlik İnşaat Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 22.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 05.05.2025 tarih ve 183348 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.05.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/924 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İdari Şartname’nin 46’ncı maddesinde yer alan fiyat farkı endeks tablosunda haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranının (a1) belirlenmesine ve ihale konusu işte tam zamanlı personel (şoför) çalıştırılacak olmasına rağmen birim fiyat teklif cetvelinde personel için ayrı bir satır açılmamasının ve personel maaşlarının araç bedellerine dâhil edilmesinin mevzuata aykırı olduğu, konu ile ilgili Kamu İhale Kurulunun emsal kararı bulunduğu, söz konusu ihalenin iptal edilerek daha saydam, rekabet ortamının oluştuğu şeffaf bir ihaleye çıkılmasının kamu yararı sağlayacağı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre Yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur. …” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İdari şartname” başlıklı 14’üncü maddesinde “(1) İdare, uygulayacağı ihale usulüne ilişkin bu Yönetmelik ekinde yer alan tip idari şartnameyi esas alarak idari şartnamesini hazırlar. Tip idari şartnamede boş bırakılan veya dipnota alınan hususlar, işin özelliğine göre 4734 sayılı Kanun, 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve diğer mevzuat hükümlerine aykırı olmayacak şekilde düzenlenir. …” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dâhil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “… 78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır. …” açıklaması,

Aynı Tebliğ’in “Hizmet alımlarında fiyat farkı” başlıklı 81’inci maddesinde “81.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihaleleri ile personel çalıştırılmasına dayalı olmamakla birlikte ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanıldığı hizmet alımlarında işçilik maliyetlerine ilişkin fiyat farkı hesaplanacağının ihale dokümanında belirtilmesi gerekmektedir.

81.2. (Ek madde: 18/05/2024-32550 R.G/40. md., yürürlük: 15/06/2024; Değişik: 10/12/2024- 32748 R.G./ 1. md.) 81.1 inci madde hükmü saklı kalmak kaydıyla, fiyat farkı hesaplanması öngörülen hizmet alımı ihalelerinde, işte kullanılacak tüm girdilere ilişkin ağırlık oranlarını gösterir sabit katsayıların işin niteliğine ve işte kullanılacak girdilere uygun biçimde ve tüm katsayıların toplamı bire (1.00) eşit olacak şekilde belirlenmesi ve ihale dokümanında gösterilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda işin niteliği, girdilerin yaklaşık maliyet içindeki ağırlık oranı ve işlevi gibi hususlar dikkate alınarak asli ve tali unsurlar ile bunlara ilişkin ağırlık oranı katsayıları belirlenir. Tali unsurlara ilişkin ağırlık oranının belirlenmediği durumlarda bu unsurların ağırlık oranının asli unsurlara dahil olduğu kabul edilir.

Örneğin fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin düzenlemelerde;

Araç/iş makinesi kiralama hizmet alımı ihalelerinde şoför/operatör çalıştırılması halinde işçilik (a1 ve/veya a2), idare tarafından karşılanmayan akaryakıt (b1) ile araç/iş makinelerinin yaşına ve işin süresine bağlı olarak amortisman (c) girdileri,

… asli unsur olarak belirlenebilir.” açıklaması,

4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “Fiyat farkı hesabı” başlıklı 5’inci maddesinde “(1) Fiyat farkı aşağıdaki formüllere göre hesaplanır:

a) Sağlık Uygulama Tebliğinde fiyatları belli olan teşhis ve tedaviye yönelik hizmet alımlarında; …

b) Elektronik haberleşme hizmeti alımlarında; …

c) Diğer hizmet alımlarında;

F = An x B x ( Pn-1)

İn AYn Yn Gn Mn

Pn = a1 + a2 —— + b1 —— + b2 —— + b3 —— + c ——

İo AYo Yo Go Mo

(2) Formüllerde yer alan;

a) F: Fiyat farkını (TL),

b) B: 0,90 sabit katsayısını,

c) An: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hak edişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL), götürü bedel işlerde ise uygulama ayında gerçekleşen ilerleme yüzdesiyle sözleşme bedelinin çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL),

ç) Pn: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını,

d) a1: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden ve 6 ncı maddeye göre fiyat farkı hesaplanan sabit bir katsayıyı,

e) a2: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

f) b1: Akaryakıtın ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

g) b2: Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

ğ) b3: Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı

h) c: Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

… ifade eder.

(3) Ağırlık oranlarına ilişkin sabit katsayıların, işin niteliğine ve işte kullanılan girdilere uygun biçimde toplamı bire (1.00) eşit olacak şekilde belirlenerek ihale dokümanında gösterilmesi ve her sabit katsayı için dördüncü fıkraya göre hesaplamaya esas endeksin belirlenmesi zorunludur. Katsayıların belirlenmesinde öncelikle a2, b1, b2, b3 ve c katsayıları belirlendikten sonra bunların toplamı birden çıkarılarak bulunan sayı a1 katsayısı olarak alınır.

(4) Formüldeki temel endeksler (o) ve güncel endeksler (n)’den;

a) İo, İn: İşçilikle ilgili temel asgari ücreti ve güncel asgari ücreti,

b) AYo: Akaryakıt ürünleri için ihale tarihindeki satış fiyatını,

AYn: Akaryakıt ürünleri için uygulama ayına ait ortalama satış fiyatını,

c) Go, Gn: İhale konusu hizmet kapsamında yer alan malzeme ve diğer hizmetler için fiyat farkı hesabına esas sayı veya sayıları,

ç) Yo, Yn: Diğer katı ve sıvı yakıtlar için, Endeks Tablosunun 19 numaralı “Kok ve Rafine Petrol Ürünleri”, 19.1 numaralı “Kok Fırını Ürünleri”, 19.2 numaralı “Rafine Edilmiş Petrol Ürünleri” sütunundaki sayılardan ilgisine göre uygun olan birini veya birkaçını,

d) Mo, Mn: Makine ve ekipmana ait amortisman için, Endeks Tablosunun 28 numaralı “Makine ve Ekipmanlar b.y.s.”, 28.1 numaralı “Genel Amaçlı Makineler”, 28.2 numaralı “Diğer Genel Amaçlı Makineler”, 28.3 numaralı “Tarım ve Ormancılık Makineleri”, 28.4 numaralı “Metal İşleme Makineleri ve Takım Tezgahları”, 28.9 numaralı “Diğer Özel Amaçlı Makineler” sütunundaki sayılardan ilgisine göre uygun olan birini veya birkaçını,

ifade eder.

(5) Yukarıdaki endekslerden Go ve Gn için idarece; Endeks Tablosundan alt sektörler itibarıyla malzeme ve diğer hizmetlerin niteliği ve gereklerine uygun olan endeksin tespit edilerek ihale dokümanında belirtilmesi zorunludur. İdarelerin bu tespiti yapamamaları durumunda ise Go ve Gn endeksleri için Endeks Tablosunun “Genel” sütunundaki sayılar esas alınır. Ancak malzemeli yemek hizmeti alımlarında Endeks Tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri” sütunundaki sayı veya bu endeksin alt endekslerinde belirtilen sayılardan uygun olan birinin veya birkaçının ihale dokümanında belirtilmesi gerekir.

(7) İşin gerçekleştirilmesinde kullanılacak malzeme ve makine ile ekipmanın niteliği dikkate alınarak, fiyat farkı hesabına esas b1, b2, b3 ve c değerleri için aynı anda birden fazla endeks de belirlenebilir. Bu durumda, her bir endeksin nispi ağırlığı da belirlenir.

(8) Yukarıdaki endekslerden birinin veya birkaçının sözleşmenin uygulanması sırasında Türkiye İstatistik Kurumu tarafından değiştirilmesi halinde, değiştirilen endekse eşdeğer yeni bir endeks belirlenir ise bu endeks; yeni bir endeks belirlenmez ise, Endeks Tablosunun “Genel” sütunundaki sayı esas alınarak fiyat farkı hesaplanır.” açıklaması,

“İşçilik maliyetlerindeki değişiklik” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İhale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılmasının öngörüldüğü işçilikler için, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca çalıştırılan işçinin idari şartnameye göre ihale tarihi itibarıyla hesaplanan brüt maliyeti ile uygulama ayındaki brüt maliyeti arasındaki fark, 5 inci madde uygulanmaksızın ödenir veya kesilir.

(2) İhale dokümanında sözleşme kapsamında çalıştırılacak personele brüt asgari ücretin belli bir yüzde fazlası oranında ücret ödenmesi öngörülmüş ise, uygulama ayında fiilen ödenen ücret üzerinden fiyat farkına esas olacak brüt maliyet bulunur ve fiyat farkı, bu maliyete asgari ücretteki brüt artış oranı uygulanarak hesaplanır. Ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma ücretiyle ilgili olarak bu fıkraya göre belirlenen ücret esas alınarak fiyat farkı hesaplanır.

(3) Uygulama ayına ilişkin aylık ücret bordrosunda belirtilen kısa vadeli sigorta kolları prim oranı ile idari şartnamede idarece öngörülen kısa vadeli sigorta kolları prim oranı arasında farklılık olması halinde, bu değişiklik fiyat farkı hesabında dikkate alınır.” açıklaması,

“Uygulama esasları” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Bu Esaslara tabi hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı uygulanabilmesi için söz konusu işlerin ihalelerine ilişkin idari şartname ve sözleşmelerde bu Esaslara göre fiyat farkı hesaplanacağının belirtilmiş olması gerekir. Bu hizmet alımı ihalelerinde aşağıdaki hususlar çerçevesinde düzenleme yapılır.

a) Sözleşme süresi 365 takvim gününü aşan hizmet alımlarında tüm girdiler için fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verilmesi zorunludur.

b) Sözleşme süresi 365 takvim gününü aşmayan;

1) İhale dokümanında personel sayısı belirlenerek haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılacağı düzenlenen hizmet alımlarında, sadece 6 ncı maddeye göre veya idarelerin takdirine bağlı olarak tüm girdiler için fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verilir.

2) Diğer hizmet alımlarında tüm girdiler için fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verilebilir. …” açıklaması,

Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Ege Linyitleri İşletmesi Müdürlüğü SÜRÜCÜLÜ ARAÇ KİRALAMA İŞİ

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 24.723 ( Yirmidörtbinyediyüzyirmiüç) vardiya çalıştırılacak olan 35 ( otuzbeş) adet araca ait sürücülü araç kiralama hizmet alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: ELİ Müdürlüğü Soma/MANİSA” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “… 25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. İlgili mevzuat gereğince ödenecek vergi, resim, harç ve benzeri giderler ile ulaşım ve her türlü sigorta giderleri teklif fiyatına dâhildir.

-İlk sırada yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilecektir.

– Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

-Yüklenici çalıştırılacak şoförlere asgari ücretin en az % 60 fazlasını ödeyecektir.

– Yüklenici Çalıştırılacak her şoför için her ay 26 gün üzerinden brüt günlük 150,00 TL. Yemek bedeli nakdi olarak ödeyecek ve ücret bordosunda gösterecektir.

– Yüklenici personeli; İş yerlerimizin dağınık olması ve ulaşım güçlüğü nedeniyle idarenin servis araçlarından istifade ettirilecektir.

– İhale konusu iş kapsamında çalıştırılacak araçlara ait yakıt, bakım-onarım, motorlu taşıtlar vergisi ve zorunlu trafik sigortası giderleri, zorunlu koltuk ferdi kaza sigortası giderleri, Kasko sigortası, lastik giderler ve benzeri giderler teklif fiyata dahildir.

– Resmi Tatil ve Bayram çalışması 400 gündür.

– Yapılacak fazla çalışma 1000 saattir.

-Yasal izin kullanan personel yerine yapılacak çalışma 3500 gündür.

– İş yerlerimizde bu ihale için, iş kazaları ile meslek hastalıkları sigortası risk prim oranı, 6385 sayılı kanunun 9. ve 10. maddeleri gereğince % 2,25 olarak uygulanır ve tamamı işveren tarafından ödenir.

-Resmi tatil ve Bayram da çalışma yapılırsa çalışana 2 yevmiye çalışmayana 1 yevmiye verilecektir. …” düzenlemesi,

“Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde “46.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıdaki esaslara göre fiyat farkı hesaplanacaktır.

46.1.1. Fiyat farkı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:

F = An x B x ( Pn-1)

Pn=a1+a2 İn/İo+b1 AYn/AYo+b2 Yn/Yo+b3 Gn/Go+c Mn/Mo

Formülde yer alan;

F: Fiyat farkını (TL),

B: 0,90 sabit katsayısını,

An: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hak edişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL), götürü bedel işlerde ise uygulama ayında gerçekleşen ilerleme yüzdesiyle sözleşme bedelinin çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL),

Pn: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını,
ifade eder.

Endeks tablosu: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık yayımlanan yurt içi üretici fiyat endeksi, 2003=100, CPA 2008 kısım, bölüm ve gruplarına göre tarihsel seri tablosudur.
Formüldeki sabit katsayılar ile temel endeksler(o) ve güncel endeksler(n):

Katsayı

Endeks

a1 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,71303

Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 6 ncı maddesine göre hesaplanacaktır.

a2 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı)

0

b1 (Akaryakıtın ağırlık oranı)

0,07281

AYo, AYn

Motorin

b2 (Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranı)

0

b3 (Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranı)

0,06769

Go, Gn

Endeks tablosunun “Genel” sütunundaki sayı

c (Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranı)

0,14647

Mo, Mn

Endeks tablosunun 28.2 numaralı “Diğer Genel Amaçlı Makineler” sütunundaki sayı

düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 730 (YediYüzOtuz) gündür

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İdare tarafından hazırlanan birim fiyat teklif cetveline aşağıda yer verilmektedir.

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

2×4 Pikap Özellikli Vardiyada 50 Km Haftada 7 Gün Ve 3 Vardiyede Çalışacak 5 Araç İçin Toplam

Vardiya

10.950

2

2×4 Pikap Özellikli Vardiyada 50 Km Haftada 6 Gün Ve 3 Vardiyede Çalışacak 2 Araç İçin Toplam

Vardiya

3.756

3

2×4 Pikap Özellikli Vardiyada 60 Km Haftada 6 Gün Ve 2 Vardiyede Çalışacak 2 Araç İçin Toplam

Vardiya

2.504

4

4×4 Pikap Özellikli Vardiyada 50 Km Haftada 7 Gün Ve 3 Vardiyede Çalışacak 4 Araç İçin Toplam

Vardiya

8.760

5

4×4 Pikap Özellikli Vardiyada 50 Km Haftada 6 Gün Ve 3 Vardiyede Çalışacak 3 araç İçin Toplam

Vardiya

5.634

6

17+1 Koltuklu Minibüs Özellikli Vardiyada 50 Km. Haftada 6 Gün Ve 3 Vardiyede Çalışacak 1 Araç İçin Toplam

Vardiya

1.878

7

17+1 Koltuklu Minibüs Özellikli Vardiyada 50 Km. Haftada 6 Gün Ve 2 Vardiyede Çalışacak 1 Araç İçin Toplam

Vardiya

1.252

8

Suv Binek 4×4 Özellikli Vardiyada 50 Km. Haftada 7 Gün Ve 3 Vardiyada Çalışacak 1 Araç İçin Toplam

Vardiya

2.190

9

Suv Binek 4×4 Özellikli Vardiyada 50 Km. Haftada 6 Gün Ve 3 Vardiyada Çalışacak 1 Araç İçin Toplam

Vardiya

1.878

10

Suv Binek 4×4 Özellikli Vardiyada 60 Km. Haftada 6 Gün Ve 2 Vardiyada Çalışacak 2 Araç İçin Toplam

Vardiya

2.504

11

Suv Binek 4×4 Özellikli Vardiyada 80 Km. Haftada 5 Gün Ve 1 Vardiyada Çalışacak 6 Araç İçin Toplam

Vardiya

3.132

12

Panelvan Özellikli Vardiyada 80 Km. Haftada 6 Gün Ve 1 Vardiyada Çalışacak 2 Araç İçin Toplam

Vardiya

1.252

13

En Az 900 Kg Taşıma Kapasiteli Kasalı Kamyonet Özellikli Vardiyada 80 Km. Haftada 6 Gün Ve 1 Vardiyada Çalışacak 4 Araç için Toplam

Vardiya

2.504

14

En Az 900 Kg Taşıma Kapasiteli Kasalı Kamyonet Özellikli Vardiyada 60 Km. Haftada 6 Gün Ve 2 Vardiyada Çalışacak 1 Araç için Toplam

Vardiya

1.252

15

Ulusal Bayram Ve Genel Tatil Günleri

Gün

400

16

Fazla Çalışma

Saat

1.000

17

Yasal İzin Kullanan Personel Yerine Çalışma

Gün

3.500

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

Teknik Şartname’nin “Çalışma Şartları” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. Araçlar aşağıda belirtilen çalışma saatleri içerisinde ekli çizelgede karşılarında belirtilen vardiyalarda çalışacaklardır.

VARDİYA SAATLERİ

V. I 00.00 – 08.00

V. II 08.00 – 16.00

V. III 16.00 – 24.00

Memur Vardiyası: 08.00 – 17.30

Memur Vardiyasında çalışan 6 araç 5 gün 1 vardiya çalışan araçlar olup şoförleri Cumartesi – Pazar hafta tatili yapacaklardır.

İdare çalışma günleri, günlük vardiya sayıları ve vardiya saatlerini şartlara göre yeniden ayarlamakta serbesttir.

2.2. Araçlar görevlendirildikleri iş yerlerindeki yetkililerin talebine göre istenen yerlere gidip gelmek zorundadır.

2.4. Araçlar sürücüsüyle beraber olacak, sürücünün her türlü kanuni yükümlülüğü yükleniciye ait olacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanında yer verilen düzenlemelerden itirazen şikâyet başvurusuna konu ihalenin 35 adet araca ait sürücülü araç kiralama hizmeti alımı olduğu anlaşılmaktadır.

İhaleye ait İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde çalıştırılacak şoförlerin ücretlerinin teklif fiyatına dâhil olduğunun belirtildiği, aynı Şartname’nin 46’ncı maddesinde yer alan fiyat farkı hesabına ilişkin tabloda haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranının (a1) “0,71303” olarak belirlendiği ve fiyat farkına ilişkin Esaslar’ın 6’ncı maddesine göre fiyat farkı hesaplanacağının ifade edildiği,

Birim fiyat teklif cetvelinde, iş kalemlerinin çalışılacak vardiya sayıları dikkate alınarak oluşturulduğu, işçilik ile bağlantılı giderler mahiyetinde olan “ulusal bayram ve genel tatil günleri”, “fazla çalışma” ve “yasal izin kullanan personel yerine çalışma” maliyetleri için satır açıldığı ancak işçilik maliyeti için ayrı satır açılmadığı,

Teknik Şartname’de birinci vardiyadaki araçların 00.00-08.00, ikinci vardiyadaki araçların 08.00-16.00, üçüncü vardiyadaki araçların 16.00-24.00, memur vardiyasındaki araçların 08.00-17.30 saatleri içerisinde çalışacağının düzenlendiği görülmüştür.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin yukarıda alıntılanan 78’inci maddesi doğrultusunda, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması,

Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin tekliflerinin, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılması gerekmektedir.

Aynı Tebliğ’in 81’inci maddesinde, personel çalıştırılmasına dayalı olmamakla birlikte ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanıldığı hizmet alımlarında işçilik maliyetlerine ilişkin fiyat farkı hesaplanacağının ihale dokümanında belirtilmesi gerektiği ifade edilmektedir.

4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 6’ncı maddesinde, ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılmasının öngörüldüğü işçilikler için, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca çalıştırılan işçinin idari şartnameye göre ihale tarihi itibarıyla hesaplanan brüt maliyeti ile uygulama ayındaki brüt maliyeti arasındaki farkın, 5 inci madde uygulanmaksızın ödeneceği veya kesileceği belirtilmiştir.

Söz konusu mevzuat açıklamaları ile ihale dokümanı düzenlemeleri bir arada değerlendirildiğinde; İdari Şartname’de fiyat farkına ilişkin Esaslar’ın 6’ncı maddesine göre fiyat farkı hesaplanacağının belirtildiği ve fiyat farkı formülünde yer alan haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranının belirlendiği, ayrıca teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verildiği, ancak ihale dokümanında iş kapsamında tam zamanlı çalıştırılması öngörülen personel sayısının açık bir biçimde belirtilmediği ve birim fiyat teklif cetvelinde işçilik maliyeti için ayrı satır açılmadığı, bu durumda söz konusu personelin haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılıp kullanılmayacağı (ya da kaç personelin tam zamanlı çalışacağı) hususunda ihale dokümanında çelişki oluştuğu, söz konusu çelişkinin; tekliflerin hazırlanması aşamasında isteklileri tereddüde düşürücü nitelikte olduğu, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında Kamu İhale Genel Tebliği’nin yukarıda aktarılan 78.3.1’inci maddesinin uygulanmasını imkânsız hale getirdiği ve sözleşmenin uygulanması aşamasında sağlıklı bir fiyat farkı hesabı yapılmasını engelleyeceği sonucuna varılmış olup başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmüştür.

Diğer taraftan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendinin 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 152.021,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.