"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunu değerlendirirken, ihale dokümanında belirtilen fiyat dışı unsurların belirlenme kriterlerini inceledi. İhaleye katılan isteklilerin teklifleri, belirlenen yaklaşık maliyetin %90 ile %110 aralığında kalmadığı için başvuru sahibinin puan alamadığı tespit edildi. İdare, bu düzenlemeyi yaparken, isteklilerin tekliflerinin rekabetçi bir ortamda belirlenmesini sağlamak amacıyla fiyat dışı unsurların uygulanmasını öngörmüştü.

Başvuru sahibinin, ihale ilanında belirtilen süreler içinde şikâyet başvurusunda bulunmadığı ve dolayısıyla süre yönünden uygun olmadığı anlaşıldı. İdare tarafından yapılan değerlendirme, ihale dokümanına uygun olarak gerçekleştirildiği için başvuru sahibinin iddiaları reddedildi. Sonuç olarak, başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunun reddine karar verildi. Bu durum, ihale süreçlerinde fiyat dışı unsurların belirlenmesinin ve uygulanmasının önemini vurgulamaktadır.

Karar no2025/UY.II-509
Karar tarihi12.02.2025
Toplantı No2025/007
Gündem No46

BAŞVURU SAHİBİ:

Ava Yol Madencilik İnşaat Taşımacılık Tic. ve San. Ltd. Şti. -Yurtalanlar Mimarlık Mühendislik Ltd. Şti. İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Diyarbakır Su Kanal İdaresi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1486918 İhale Kayıt Numaralı “Diyarbakır İli Merkez ve Kırsal Mahallelerde Kanalizasyon ve Yağmur Suyu Hatlarının Döşenmesi ve Rehabilitesi Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Diyarbakır Su Kanal İdaresi tarafından 10.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Diyarbakır İli Merkez ve Kırsal Mahallelerde Kanalizasyon ve Yağmur Suyu Hatlarının Döşenmesi ve Rehabilitesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Ava Yol Madencilik İnşaat Taşımacılık Tic. ve San. Ltd. Şti. -Yurtalanlar Mimarlık Mühendislik Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın 06.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.01.2025 tarih ve 176396 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/192 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, söz konusu ihalenin Now Altyapı İnş. A. Ş.- HMC Altyapı İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlendiği, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde yer alan hükme göre ekonomik açıdan en avantajlı teklifi, idarece sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenebileceği ve Kanun’un sözü geçen maddesinin gerekçesinde belirtildiği üzere ekonomik açıdan en avantajlı teklifin nasıl belirleneceği hususunda idarelerin takdir yetkisi bulunduğu ancak, fiyat dışı unsur kullanımındaki temel amacın, işin niteliğine ve idarenin ihtiyacına göre daha kaliteli, verimli, yaşam döngüsü boyunca daha az maliyetli, çevreye daha duyarlı veya daha az zararlı vs. mal, hizmet veya yapım işinin idarelerce temin edilmesi suretiyle kamu yararının gözetilmesi olduğu, belirlenen fiyat dışı unsurların istekliler arasındaki rekabeti ve fırsat eşitliğini engellememesi gerektiği, yapım işi ihalelerinde bazı isteklilerin birim fiyat üzerinden teklif alınan iş kalemlerinden özellikle işin niteliği itibarıyla miktarı işin devamı sırasında büyük değişkenlik gösterebilecek alt yapıya ilişkin iş kalemlerinin birim fiyatını yaklaşık maliyete oranla çok yüksek, diğer iş kalemlerinin birim fiyatını ise çok düşük belirledikleri, bunun sonucunda ihalenin bu şekilde teklif veren isteklinin üzerinde kalması halinde, işin gerçekleştirilmesi aşamasında yüksek birim fiyat teklif edilen iş kalemlerindeki miktar artışı nedeniyle sözleşme bedelinin büyük kısmının bu iş kalemlerine karşılık olarak ödendiği, bu durumun sözleşme konusu iş kapsamındaki bazı imalatlar gerçekleştirilmeden işin tasfiye edilmesi sonucunu doğurduğu ve bu suretle kamu hizmetlerinin gecikmesine ve kaynakların verimli kullanılamamasına neden olduğu görüldüğünden idarenin önemli gördüğü iş kaleminin yaklaşık maliyetteki oranı ile isteklinin teklifindeki aynı iş kalemlerinin her birinin isteklinin teklif fiyatına oranının karşılaştırılmasının amaçlandığı söz konusu düzenlemeye prensip olarak karşı çıkılmasının mümkün olmadığı,

Nitekim iş kapsamında 25 puanın teklif oranı aralıklarının idarece idari şartnamede açık bir şekilde yazılmak suretiyle fiyat dışı unsur puanı olarak verileceğinin belirlendiği, yapılan düzenleme ile bu kısım için tüm isteklilerin hem idarenin belirlediği aralıklara uygun olarak teklif vermesi sağlanıldığı hem de aralıkların açık bir şekilde belirlendiğinden istekliler arasındaki rekabet ve fırsat eşitliği engellenmediği, ancak aynı iş kapsamında İdari Şartname’de yine farklı bazı kalemler için toplamı 25 puana karşılık gelecek şekilde fiyat dışı unsur puanı belirlemesi yapıldığı, puan alma kriteri ilgili kalemler için aynı olmak üzere “Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır.” şeklinde tariflendiği, bu durumda oran aralıklarının gizli tutulduğu ve isteklilerin idarenin yaklaşık maliyetini tutturması halinde puan alacakları belirlendiği, bu kalemler için taraflarınca teklif edilen fiyatların piyasa koşullarına uygun olduğu, normal şartlar altında idare tarafından da benzer şekilde belirlenmesi beklenilecek rakamlarla uyumlu olduğu, gerekli piyasa araştırmalarını yapan diğer istekliler tarafından teklif edilen fiyatların da İş Ortaklıklarının fiyatları ile uyumlu olmasının bekleneceği, diğer yandan taraflarınca hiç puan alınamadığı anlaşılan kısım için yaklaşık maliyetin manipülatif olarak olması gerekenden daha yüksek belirlendiği ve ilgili tutarların belirli isteklilere özel olarak verilerek bu isteklilerin tekliflerinin alacakları haksız puanlarla öne çıkartılmaya çalışıldığının anlaşıldığı, isteklinin teklif fiyatı ile yaklaşık maliyetin tutar bazında karşılaştırılması sonucuna götürecek bir değerlendirmenin, isteklilerin teklif fiyatlarını kendi şartlarına göre değil yaklaşık maliyete göre oluşturması sonucunu doğuracağı ve bu durumun gerek rekabet ilkesine gerekse kaynakların verimli kullanılması ilkesine aykırılık teşkil edeceği, bu anlamda manipüle edilen fiyatlar üzerinden tekliflerinin avantajsız hale getirilmeye çalışılmasının kamu kaynaklarının verimli kullanımı ilkesine uygun olmadığı, puan aralığının %90-%110 aralığı olarak belirlenmesi de idarenin neredeyse işi yaklaşık maliyetin üzerinde bir rakama vermeye çalıştığını gösterdiği, zira örneğin ilgili kalem için %11 tenzilat yapan istekli “0” puan alırken bu kalem için yaklaşık maliyetin üzerinde teklif veren isteklinin tam puan aldığı,

Buna ek olarak idare tarafından fiyat dışı unsur olarak belirlenen puanların yapılacak işlerin ağırlıkları ile orantılı olmadığı, işe ait pursantaj cetveli incelendiğinde puanlama istenilen kalemlerin işin bütünü içerisindeki ağırlığı açık bir şekilde görüldüğü, bununla birlikte idare tarafından aynı kalemler için belirlenen puanların bu ağırlıklar ile hiçbir şekilde örtüşmediği, örneğin işte ciddi bir mali ağırlığı olan; “Mevcut içme suyu depolarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi”, “Her Türlü Muayene ve Parsel Bacasının İzolasyonunun Yapılması (Her Türlü Baca Yüksekliğinde)”,Her şey dahil 0-2 mt arası derinlikte Ø200 mm çaplı koruge boru ile kanalizasyon abone bağlantısı Ocak taşı ile kırmataş temel (0-25mm) malzeme ile hendek dolgu)”, “Makine ile her türlü zemin klasında, her derinlik ve genişlikte kazının yapılması” gibi kalemlerle eşit olacak şekilde, kapsamda son derece az bir etkisi olan “Ø 200- Ø 600 mm arasındaki tüm çaplardaki Altyapı Hatlarının Freezelenmesi” pozuna da 3 puan verilmesinin öngörüldüğü, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Fiyat dışı unsurlar ve bu unsurlara yönelik düzenleme” başlıklı 62’nci maddesinde “(4) Fiyat dışı unsurlara, bu unsurların parasal değerlerine veya nispi ağırlıklarına ve hesaplama yöntemine yönelik düzenlemeyi yapan birim veya görevliler tarafından gerekçeli bir açıklama belgesi hazırlanır ve bu belge ihale onay belgesinin ekinde yer alır.” hükmüne yer verildiği, anılan ihale için belirlenen puanlama kriterleri tutarlı bir mantığa ve hakkaniyete dayanmadığından, idarece “Fiyat dışı unsurların ihale dokümanında yer almasına ilişkin gerekçe raporu” da hazırlanmadığı (söz konusu dokümanın bu dilekçenin tebellüğünden sonra üretilebileceği düşünüldüğü) fiyat dışı unsurların hangi kriterlere göre belirlendiğinin açıklanmadığı, idare tarafından yaklaşık maliyetin objektif kriterlere ve piyasa şartlarına göre hazırlanması veya bu aşamadan sonra gerçek koşullara göre yeniden düzenlenmesi halinde İş Ortaklıklarının esasen mevzuatın ruhuna aykırı olarak düzenlenmiş olan fiyat dışı unsur puanlamasında da tam puan alacağı ve toplam puanlarının 85,37 olarak hesaplanacağının açık olduğu, bu çerçevede öncelikle yaklaşık maliyetin gözden geçirilmesi, gözden geçirilmiş yaklaşık maliyete göre fiyat dışı unsur hesaplamasının yeniden yapılması gerektiği, şayet bu talepleri uygun görülmezse teknik açıdan uygunluğu açık olan tekliflerin çok çok üzerinde olan ve bu anlamda hiçbir ilave değer üretmeden kamu kaynaklarının gereğinden fazla harcanmasına sebep olacak şekilde yapılan ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddia edilmekte iddiasına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “…İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler…” hükmü,

Anılan Kanun’un “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikâyet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikâyetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru Süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikâyet süresi; ihale sürecindeki şikâyete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikâyetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde“2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Diyarbakır İli Merkez ve Kırsal Mahallelerde Kanalizasyon ve Yağmur Suyu Hatlarının Döşenmesi ve Rehabilitesi Yapım İşi

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde):

d) Kodu:

e) Miktarı:

67500m Ø200- Ø 600mm HDPE Kanalizasyon Borusu Döşenmesi,695000m her çaplarda altyapı hatların rehabiletesi, muayene ve parsel temizliği ve her çapta hatların PR kaplaması işleri

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Diyarbakır İli Merkez ve Kırsal Mahalleler”düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.

35.1.1.

Hesaplamada Kullanılacak Formül: Toplam Puan=Teklif Fiyatı Puanı + Fiyat Dışı Unsur Puanı


İsteklinin Toplam Puanı hesaplanırken;

Toplam Puan = (Teklif Tam Puanı – (´En Düşük Geçerli Teklif Tutarı-Teklif Fiyatı´ X Teklif Tam Puanı / En Düşük Geçerli Teklif Tutarı)) + Fiyat Dışı Unsur Puanı
Teklif Fiyat Puanı:50

Fiyat Dışı Unsur (FDU) Puanı:50

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: İsteklinin Teklifi ile Yaklaşık Maliyet Yapısının Birbiri ile Uyumu

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 25 )

<i> Aşağıda, teklif cetvelinde yer alan iş kalemlerinden seçilen kaleme/kalemlere ilişkin asgari ve azami oranlar belirlenmiştir. İsteklinin teklif cetvelinde seçilen bu kalemlere verilmiş olan teklifler, isteklinin ihaleye vermiş olduğu toplam teklife oranlanarak 100 ile çarpılacak, bulunan oran o kalem için belirlenen asgari oran ile azami oran arasında kalıyorsa istekli o kalem için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacaktır.

Bu işlem sırasında hesaplanan oranda herhangi bir yuvarlama işlemi yapılmayacaktır.
İş kalemlerinde gruplama yapılmış olması halinde, gruba dahil olan kalemlere istekli tarafından teklif edilen tutarların toplamının, isteklinin ihaleye vermiş olduğu toplam teklife oranlanarak 100 ile çarpılması sonucu bulunan oran, o grup için belirlenen asgari oran ile azami oran arasında kalıyorsa, istekli o grup için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacaktır.

Bu işlem sırasında hesaplanan oranda herhangi bir yuvarlama işlemi yapılmayacaktır. Bu yönteme ilişkin işlemler, belirlenen bütün kalemler için isteklilerin teklif cetveli esas alınarak EKAP tarafından otomatik olarak yapılacak ve toplam fiyat dışı unsur puanları hesaplanacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?:Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Asgari Oran

Azami Oran

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø200mm MBB Döşenmesi İşçiliği

0,031548%

0,038558%

3

Ø300mm MBB Döşenmesi İşçiliği

0,034857%

0,042603%

2

Ø400mm MBB Döşenmesi İşçiliği

0,039364%

0,048112%

2

Ø500mm MBB Döşenmesi İşçiliği

2,381909%

2,911222%

2

Ø600mm MBB Döşenmesi İşçiliği

1,162786%

1,421183%

2

Ø 200mm çapına sahip Lokal Kanal Çöküntüsü Onarımı (Nokta Kazı)

1,061208%

1,297032%

2

Ø300mm çapına sahip Lokal Kanal Çöküntüsü Onarımı (Nokta Kazı)

0,906287%

1,107684%

3

Ø400mm çapına sahip Lokal Kanal Çöküntüsü Onarımı (Nokta Kazı)

0,62743%

0,766859%

3

Ø500mm çapına sahip Lokal Kanal Çöküntüsü Onarımı (Nokta Kazı)

0,461946%

0,564601%

3

Ø600mm çapına sahip Lokal Kanal Çöküntüsü Onarımı (Nokta Kazı)

0,360191%

0,440234%

3

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı: 3 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Ø 200- Ø 600 mm arasındaki tüm çaplardaki Altyapı Hatlarının Freezelenmesi –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 Aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø 200- Ø 600 mm arasındaki tüm çaplardaki Altyapı Hatlarının Freezelenmesi –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

3

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 2 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.


Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Ø 200 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –


Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø 200 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

2

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı: 2 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Ø 300 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?:Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø 300 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

2

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 2 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.


Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Ø 400 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –


Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø 400 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

2

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 2 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Ø 500 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –


Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø 500 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

2

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 2 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.


Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Ø 600 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?:Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?:Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Ø 600 mm Kanalizasyon ve Yağmursuyu Hatlarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi (Kaplama Sonrası Görüntüleme, By-Pass Köprüleme İşlemi Dahil) –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

2

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı: 3 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Mevcut içme suyu depolarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Mevcut içme suyu depolarının PR Nokta/Bölge Kaplaması Yapılarak Rehabilitesi –
Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

3

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 3 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Her Türlü Muayene ve Parsel Bacasının İzolasyonunun Yapılması (Her Türlü Baca Yüksekliğinde) –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Her Türlü Muayene ve Parsel Bacasının İzolasyonunun Yapılması (Her Türlü Baca Yüksekliğinde) –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

3

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı: 3 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.


Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Her şey dahil 0-2 mt arası derinlikte Ø200 mm çaplı koruge boru ile kanalizasyon abone bağlantısı Ocak taşı ile kırmataş temel (0-25mm) malzeme ile hendek dolgu ) –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Her şey dahil 0-2 mt arası derinlikte Ø200 mm çaplı koruge boru ile kanalizasyon abone bağlantısı Ocak taşı ile kırmataş temel (0-25mm) malzeme ile hendek dolgu ) –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

3

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 3 )

<i> Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Makine ile her türlü zemin klasında, her derinlik ve genişlikte kazının yapılması –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Makine ile her türlü zemin klasında, her derinlik ve genişlikte kazının yapılması –

Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

3

35.1.2. Fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilecektir.

35.2 Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde ilgili uygulama yönetmeliğinde düzenlenen usule göre ihale sonuçlandırılacaktır.

35.2.1. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde; Teklif fiyatı daha düşük olan istekli ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenecektir. Fiyat tekliflerinin de eşit olması durumunda 35.1.1. maddesinde yer alan fiyat dışı unsurların öncelik sıralaması esas alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenecektir.

35.3. Fiyat avantajı uygulanması:

35.3.1. Bu ihalede, tekliflerin değerlendirilmesinde yerli istekliler lehine % 15 (rakam ve yazıyla) yüzde on beş oranında fiyat avantajı uygulanacaktır. Ortakları arasında yabancı gerçek ve/veya tüzel kişi bulunan ortak girişimler bu fiyat avantajından yararlanamaz. Yerli istekliler lehine fiyat avantajı, yabancı isteklilerin fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedellerine, bu bedeller üzerinden yukarıda belirtilen fiyat avantajı oranı uygulanarak bulunacak tutar eklenmek suretiyle hesaplanacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale ilanının 5’inci maddesinde İdari Şartname’nin 35’inci maddesinde yer alan aynı düzenleme yer almaktadır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden;ihale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden istekliler ve istekli olabilecekler tarafından, bu işlem veya eylemlerin farkına varılan veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren, Kanun’un 21’inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde idareye şikâyet başvurusunda bulunabileceği, ihale dokümanının ilana yansıyan hükümlerine yönelik başvuruların süresinin, ilan tarihinden itibaren başlayacağı, ayrıca ihale dokümanına ve ilana yönelik şikâyetlerin bahse konu süreleri aşmamak kaydıyla teklif sunulmadan önce en geç ihale tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılmış olması gerektiği anlaşılmaktadır.

Başvuruya konu ihalenin “Diyarbakır İli Merkez ve Kırsal Mahallelerde Kanalizasyon ve Yağmur Suyu Hatlarının Döşenmesi ve Rehabilitesi Yapım İşi” olduğu, 10.12.2024 tarihinde yapılan ihaleye 6 istekli tarafından teklif verildiği, bir isteklinin iş deneyim belgesi, bir isteklinin aşırı düşük teklif açıklaması vermemesi nedeniyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ihaleye ilişkin idari Şartname’nin 35’inci maddesi ile ihale ilanının 5’inci maddesinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceğinin düzenlendiği, ihale komisyonu tarafından yapılan değerlendirme sonucu, 20.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin toplam puanı 83,01 olan Now Altyapı İnşaat A. Ş.- Hmc Altyapı İnşaat Taahhüt Sanayi Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı üzerinde bırakıldığı, toplam puanı 75,00 olan Sbs Asfalt İnşaat Madencilik Nakliye Turizm Hayvancılık San. ve Tic. A. Ş.- Sya İnşaat Kurumsal Hizmetler Petrol San. ve Tic. A. Ş. İş Ortaklığı’nın ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, başvuru sahibi Ava Yol Madencilik İnşaat Taşımacılık Tic. ve San. Ltd. Şti. – Yurtalanlar Mimarlık Mühendislik Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın ise kalite ve teknik değer nitelik puanlamasının 25 olmak üzere toplam 60,36 puan aldığı görülmüştür.

İdari Şartname’nin yukarıda yer verilen düzenlemesinden, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği, teklif fiyatı puanlamasının “teklif fiyatı” ile “kalite ve teknik değer nitelik” olmak üzere iki kısımdan yapılacağı, fiyat puanının değerlendirilmesinde ihale konusu iş için verilen geçerli en düşük teklif fiyatının esas alınacağı, fiyat dışı unsur puanlamasının belirlenmesinde ise, yaklaşık maliyette yer alan 10 adet iş kalemi için isteklilerin toplam teklifleri içerisindeki ağırlık oranına göre belirleneceği, 10 adet iş kalemi için ise isteklilerce teklif edilen fiyatların aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıda belirtilen puanların verileceği, isteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa bahse konu iş kalemleri için puan alamayacakları anlaşılmış olup bu düzenleme kapsamında başvuru sahibinin söz konusu 10 adet iş kalemi için teklif ettiği tutarların yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90 – %110 aralığı dışında kaldığı gerekçesiyle puan alamadığı tespit edilmiştir.

Yapılan incelemede, başvuru sahibinin söz konusu iddiası incelendiğinde, iddianın esas itibariyle ihale dokümanının ihale ilanının 5’nci maddesine yansıyan düzenlemelerinin mevzuata uygun yapılmadığına ilişkin olduğu, söz konusu düzenlemede, ihale konusu işe ilişkin iş kalemleri ile bu iş kalemlerinden fiyat dışı unsur olarak belirlenen iş kalemleri ve bu iş kalemlerine ait puanların, ayrıca teklif puanının nasıl hesaplanacağını gösteren hesaplama yönteminin belirtildiği, bu kapsamda söz konusu iddianın farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihin, ihale ilanı tarihi olan 06.11.2024 tarihinin olduğu belirlenmiştir.

Buna göre, başvuru sahibinin şikâyet konusu işlemi farkına varması veya öğrenmesi gereken tarih olan 06.11.2024 tarihini izleyen 10 (on) gün içinde (her halükârda teklif verilmeden ihale tarihinden 3 iş günü öncesine kadar) en geç 18.11.2024 günü mesai bitimine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunması gerekirken, bu süreyi geçirdikten sonra 06.01.2025 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu bu nedenle söz konusu iddiaya ilişkin başvurunun süre yönünden uygun olmadığı anlaşılmıştır.

Ayrıca başvuru sahibinin“İdari Şartnamede yine farklı bazı kalemler için toplamı 25 puana karşılık gelecek şekilde fiyat dışı unsur puanı belirlemesi yapılmış olup puan alma kriteri ilgili kalemler için aynı olmak üzere “Söz konusu iş kalemleri için isteklilerce teklif edilen fiyatları; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90-%110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90-%110 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaktır.” şeklinde tariflendiği, bu durumda oran aralıkları gizli tutulduğu ve isteklilerin idarenin yaklaşık maliyetini tutturması halinde puan alacakları belirlendiği, bu kalemler için taraflarınca teklif edilen fiyatlar piyasa koşullarına uygun olduğu, normal şartlar altında idare tarafından da benzer şekilde belirlenmesi beklenilecek rakamlarla uyumlu olduğu, gerekli piyasa araştırmalarını yapan diğer istekliler tarafından teklif edilen fiyatların da İş Ortaklıklarının fiyatları ile uyumlu olmasının bekleneceği, diğer yandan taraflarınca hiç puan alınamadığı anlaşılan kısım için yaklaşık maliyetin manipülatif olarak olması gerekenden daha yüksek belirlendiği ve ilgili tutarların belirli isteklilere özel olarak verilerek bu isteklilerin tekliflerinin alacakları haksız puanlarla öne çıkartılmaya çalışıldığının anlaşıldığı” yönündeki iddiasında puan alamamalarının idare tarafından yaklaşık maliyetin yanlış hesaplanmasına dayandırıldığı görülmüş olup, yaklaşık maliyetin ihale tarihi olan 10.12.2024 tarihinde açıklandığı ve istekli tarafından da itirazen şikâyete konu durumun farkına varılması gereken tarihin ihale tarihi olduğu dikkate alındığında, başvuru sahibi tarafından ihale tarihini izleyen 10 gün içerisinde (en geç 20.12.2024 mesai bitimine kadar) idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken bu süre geçtikten sonra 06.01.2025 tarihinde şikayet başvurusunda bulunduğu anlaşıldığından, başvuru sahibinin bu yöndeki iddiasının da süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan başvuru sahibinin iddiasında belirttiği 10 adet iş kalemi için ise isteklilerce teklif edilen fiyatların aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için ihale dokümanı düzenlemesinde belirtilen puanların verileceği, isteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa bahse konu iş kalemleri için puan alamayacakları anlaşılmış olup bu düzenleme kapsamında idare tarafından yapılan değerlendirme sonucu başvuru sahibi isteklinin söz konusu kalemler için teklif ettiği tutarların yaklaşık maliyetteki bedellerinin %90 – %110 aralığı dışında kalması nedeniyle bu kalemlerden puan alamadığı tespit edilmiş olup idarece yapılan işlemin ihale dokümanına aykırılık teşkil etmediği anlaşılmıştır.

Ayrıca “yaklaşık maliyete ilişkin ilgili tutarların belirli isteklilere verildiğine” yönelik iddianın ihale mevzuatının sınırları kapsamında idarece gönderilen ihale işlem dosyası üzerinden tespit edilmesinin mümkün olmadığı ve başvuru sahibinin bu hususlara ilişkin somut delil sunamaması nedenleriyle yerinde görülmemiştir.

Sonuç olarak başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.