"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirerek, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 81’inci maddesindeki kısa vadeli sigorta prim oranının %2,25 olarak belirlenmesi gerektiğini tespit etmiştir. İdari Şartname’de bu oranın %2 olarak düzenlenmesi, yürürlükteki mevzuata aykırı bulunmuş ve isteklileri tereddüde düşürecek nitelikte olduğu ifade edilmiştir.

Kurul, ihale tarihinin ve ilan tarihinin, yeni düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra olduğunu dikkate alarak, İdari Şartname’deki hatanın düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte olduğunu belirtmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddiasının haklı olduğu sonucuna varılmış ve ihalenin iptaline karar verilmiştir. Ayrıca, başvuru bedelinin iade edilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Bu durum, ihale süreçlerinde mevzuata uyumun önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.II-722
Karar tarihi12.03.2025
Toplantı No2025/011
Gündem No37

BAŞVURU SAHİBİ:

Uzman Atık Yönetimi Tur. Tem. İnş. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Antalya Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/56782 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Sürücülü-Sürücüsüz Araç Kiralama Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Antalya Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü tarafından 07.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Sürücülü-Sürücüsüz Araç Kiralama Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Uzman Atık Yönetimi Tur. Tem. İnş. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 03.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 05.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 14.02.2025 tarih ve 178340 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/391 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; İdari Şartname’nin 25.5’inci maddesinde kısa vadeli sigorta prim oranının %2 olarak düzenlenmesinin mevzuata aykırı olduğu, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 81’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan kısa vadeli sigorta kolları prim oranının %2’den %2.25’e yükseltildiği, bu nedenle ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun “Prim oranları ve Devlet Katkısı” başlıklı 81’inci maddesinde “Bu Kanun gereğince alınacak sigorta prim oranları aşağıdaki şekildedir:

c) Kısa vadeli sigorta kolları prim oranı, sigortalının prime esas kazancının %2,25’idir. Bu primin tamamını işveren öder. Bu oranı %1,5 oranına kadar düşürmeye ya da %2,5 oranına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir…” hükmü,

02.08.2024 tarihli ve 32620 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7524 sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 28’inci maddesinde “31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan “%2’sidir.” ibaresi “%2,25’idir.” şeklinde değiştirilmiş ve üçüncü cümlesinde yer alan “oranına” ibarelerinden sonra gelmek üzere “kadar” ibareleri eklenmiştir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı Sürücülü-Sürücüsüz Araç Kiralama Hizmeti Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

(27 artı
1 ) 4 adet otobüsün (2 sürücülü) kiralanması

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: T.C. Karayollarındaki İller ve İlçeler” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “Madde 25 – Teklif fiyata dahil olan giderler

25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Sürücüye verilecek ücret, brüt asgari ücretin %30 fazlası olacaktır.

İş kanunu mevzuatı kapsamında her bir sürücüye ayrı ayrı olmak üzere 10 aylık süre kapsamında 270 saati geçmeyecek şekilde fazla çalışma yaptırılacaktır.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

2″ düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihaleye ilişkin birim fiyat teklif cetveli standart formu aşağıdaki gibidir.

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen

Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Şoför İşçilik Ücreti (Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

2

10

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen

Birim Fiyat

Tutarı

1

27+1 Kişilik Midibüs (10 ay X 4 adet)

adet

4

2

Fazla Çalışma (Brüt Asgari Ücretin %30 fazlası)

saat

540

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

02.08.2024 tarihli ve 32620 sayılı Resmi Gazete’de 7524 sayılı Vergi Kanunları İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un yayımlandığı, söz konusu Kanun’un 28’inci maddesi ile kısa vadeli sigorta kolları prim oranının sigortalının prime esas kazancının %2,25’i olarak değiştirildiği ve ilgili değişikliğin yürürlük tarihinin ise 01.09.2024 olarak belirlendiği görülmüştür.

Diğer yandan, başvuruya konu ihalenin ilan tarihinin16.01.2025 olduğu, ihale tarihinin ise 07.02.2025 olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Başvuruya konu ihalenin sürücülü-sürücüsüz araç kiralama hizmet alımına ilişkin olduğu, söz konusu iş kapsamında çalışacak personele ilişkin olarak birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açıldığı ve ihaleye ait İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde kısa vadeli sigorta kolları prim oranının %2 olarak düzenlendiği, ancak yukarıda aktarılan mevzuat çerçevesinde ihale tarihinde ve ihale ilan tarihinde kısa vadeli sigorta kolları prim oranının %2,25 olduğuna ilişkin hükmün yürürlükte olduğu, bu çerçevede, İdari Şartname’de kısa vadeli sigorta kolları prim oranının % 2 olarak belirlenmesinin mevzuata aykırı olduğu ve isteklileri tereddüde düşürecek nitelikte olduğu anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 101.344,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 101.344,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.