"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesine ilişkin önemli bir tespitte bulunmuştur. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesi gereğince, ihale komisyonu, teklifleri değerlendirirken aşırı düşük olanları tespit etmekte ve bu teklif sahiplerinden yazılı açıklama talep etmektedir. İhale komisyonu, ekonomik imalat süreçleri, seçilen teknik çözümler ve teklif edilen hizmetin özgünlüğü gibi unsurları dikkate alarak, yapılan yazılı açıklamaları değerlendirmekte ve yeterli görülmeyen açıklamalarla birlikte yazılı açıklama sunmayan teklifleri reddetmektedir.

Bu çerçevede, hizmet alımı ihalelerinde, tekliflerin sınır değerin altında kalması durumunda, ihale komisyonu tarafından aşırı düşük teklif olarak nitelendirilen teklifler için açıklama istenilmesi gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca, açıklamaların geçerliliği için belirli kriterlerin sağlanması zorunludur. Bu durum, ihale süreçlerinde şeffaflık ve rekabetin sağlanması açısından kritik bir öneme sahiptir.

Karar no2025/UH.I-1201
Karar tarihi22.05.2025
Toplantı No2025/020
Gündem No57

BAŞVURU SAHİBİ:

Öz Gaziantep Lokantacılık San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/126911 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı İstanbul Şehit Ömer Halis Demir Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından 10.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı İstanbul Şehit Ömer Halis Demir Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Öz Gaziantep Lokantacılık San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 07.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.04.2025 tarih ve 182532 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/833 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı, şöyle ki;

– Teknik Şartname’de yer alan örnek menüdeki yemeklerin içeriğinde bulunan ezine peynir, misket peynir, beyaz peynir, kaşar peyniri, yoğurt, ayran, süt, kedidili, dana kısa but, dana kıyma, kuşbaşı et, meyve suyu, turşu, köy biberi, yufka, tavuk pirzola, ızgara piliç, mor marul, spagetti, domates salçası, pirinç, sarımsak, nane ve bulgur ürünlerinin Teknik Şartname’de yer alan ürün özelliklerine uygun olarak açıklanamadığı,

– 150 gr paket yoğurt ürünü için açıklama yapılmadığı,

– Örnek menüde yer alan “ızgara piliç” yemeğinin girdileri için açıklama yapılmadığı,

– Kırmızı toz biber, kimyon, kuru nane ve kabartma tozu için herhangi bir bedel öngörülmediği, tali girdiği niteliğindeki girdiler için açıklama yapılmasına gerek bulunmamakla birlikte söz konu girdiler için bedel öngörülmesi gerektiği,

– Kakao ürününün tali girdi olmadığı halde açıklanmadığı,

– Bal, labne, reçel, tereyağ, çikolata ve tahin helvası ürünlerinin “piknik” olma özelliğini taşımadığı, Teknik Şartname’de söz konusu ürünler için istenen gramajlara uygun açıklama yapılmadığı,

– Maydanoz ürününün yemeklerin bir kısmında kg, bir kısmında demet cinsinden yer alığı, açıklamanın yalnızca kg birimli maydanoz ile yapıldığı,

– Lavaş ve limonun “adet” fiyatı üzerinden; ayçiçek yağının “litre” üzerinden, kremanın “kilogram” üzerinden, yumurtanın “L boy” ve “kilogram” birimi üzerinden açıklanması gerektiği,

– Açıklama kapsamında kullanılan Çaykur, Hamidiye su, AOÇ fiyatlarının ilan tarihi ile ihale tarihi arasında geçerli fiyatlar olduğuna dair tarih belirtilmediği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde “(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.

(2) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.

a) Sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu;

1) Verilen hizmetin ekonomik olması,

2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

3) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

b) Aşırı düşük teklif sınır değerinin altında teklif sunan isteklilerin teklifi açıklama istenmeksizin reddedilir…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.2.2. Merkezi Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından Ülke Çapında Sunulan Mal ve Hizmetlere İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin merkezi kamu kurum ve kuruluşları tarafından ülke çapında sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyat tarifeleri veya istekliye verilmiş fiyat teklifleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu yöntemle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.3. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından İlan Edilen Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilmiş fiyat tarifeleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için ilan edilen fiyatların ihalenin ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.4. Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Bu maddede yer alan ana girdi ibaresi kapsamında, kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek açıklama yapılacak unsurlar olarak dikkate alınır. İdarenin ihale dokümanında bu girdilerin dışında ana girdi niteliğinde malzeme içeren yemek öğünü düzenlemesi durumunda aşırı düşük teklif açıklama yazısında açıklama istenecek unsurlar arasında bu malzemelerin de belirtilmesi zorunludur. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, kırmızı et; beyaz et; balık; kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılmalıdır. İsteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatı açıklamaları gerekmekte olup toplam miktar ve tutar açıklaması yapılmayacaktır. Örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklama uygun kabul edilecektir.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.

79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır…” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı İstanbul Şehit Ömer Halis Demir Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı.

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

1 Kalem Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer:

Adres: İstanbul Şehit Ömer Halisdemir Gençlik Kampı…” düzenlemesi,

“Teklif ve sözleşme türü” başlıklı 19’uncu maddesinde “19.1. İstekliler tekliflerini, her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatlarının miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat şeklinde vereceklerdir. İhale sonucu, ihale üzerinde bırakılan istekliyle her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatların miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacaktır…” düzenlemesi,

“Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Sözleşmenin uygulanması esnasında ilgili mevzuat gereğince yapılacak her türlü sigorta, vergi, resim, harç, ulaşım giderleriyle teknik şartnamede tarif edilen her türlü giderler teklif fiyatına dahil edilecektir. Piyasa enflasyon gerçekleşmeleri dikkate alınarak teklifler oluşturulacaktır.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir…” düzenlemesi,

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşe başlama tarihi 03.04.2025; işi bitirme tarihi 08.12.2025…”düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “İşin Konusu” başlıklı 2’nci maddesinde “Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından tanzim edilen “2025 yılı Gençlik Kampları Uygulama Usul ve Esasları” çerçevesinde İstanbul Şehit Ömer Halisdemir Gençlik Kampı tesisinde dönemler halinde gerçekleşecek olan gençlik kamplarının yemek hizmeti, genel temizlik hizmeti, güvenlik hizmeti, sağlık hizmeti, teknik destek hizmeti, araç kiralama hizmeti, paintball hizmeti, macera parkuru hizmeti, zipline hizmeti, tırmanma duvarı hizmeti, seyahat sağlık sigortasının yaptırılması hizmetlerinin temini ile spor ve aktivite malzemelerinin alımı iş bu Teknik Şartnamenin konusunu oluşturur.” düzenlemesi,

“Hizmetin Sağlanacağı Tarihler” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. Hizmet Başlangıç ve Bitiş Tarihleri: 03 Nisan 2025 – 08 Aralık 2025

6.2. 2025 Yılı İstanbul Şehit Ömer Halisdemir Gençlik Kampı, Kamp Dönemleri ve

Kontenjanları;

2025 YILI İSTANBUL ŞEHİT ÖMER HALİSDEMİR GENÇLİK KAMPI DÖNEM VE KONTENJANLARI

DÖNEM

TARİH

KONTENJAN

KAMP LİDERİ VE PROGRAM SORUMLUSU SAYISI

TOPLAM

1. Dönem

04 Nisan 2025 (Giriş)

07 Nisan 2025 (Çıkış)

140

10

150

2. Dönem

11 Nisan 2025 (Giriş)

14 Nisan 2025 (Çıkış)

140

10

150

düzenlemesi,

“Yemek Hizmeti” başlıklı 7’nci maddesinde “Yüklenici firma, 03 Nisan 2025 – 08 Aralık 2025 tarihleri arasında 38 dönemden teşekkül edecek kamp dönemleri boyunca Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğümüzce kamplar için belirlenen Ek-l’deki yemek menüsüne ve Ek-2 teknik şartlara uyarak kamp mutfağında malzeme dahil yemekleri hazırlayıp kamp yemekhanesinde dağıtımı, servis edilmesi ve sonrası hizmetleri işin konusunu teşkil eder.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin ekinde yer alan “Ek-1 Yemek Menüsü”nde ”

GENÇLİK KAMPLARI KAHVALTI MENÜSÜ

1. GÜN

2. GÜN

3. GÜN

4. GÜN

5. GÜN

6. GÜN

7. GÜN

Poğaça 100 g ] Adet

Simit 100 g 1 Adet

Tepsi Böreği 120 g

Patates Kızartması

150 g

Sigara Böreği

120 g

Kakaolu Kek

50 g

Poğaça 100 g 1 Adet

Menemen

(1 adet L boy yumurta+Sebze) 150 g

Omlet

(1 Adet L boy yumurta) 90 g

Haşlanmış Yumurta (1 Adet L boy yumurta)

Menemen

(1 adet L boy yumurta+

Sebze) 150 g

Omlet

(1 Adet L boy yumurta) 90 g

Haşlanmış Yumurta (1 Adet L boy yumurta)

Menemen

( 1 adet L boy yumurta+Sebze) 150 g

Ezine Peyniri

40 g

Tam Yağlı Beyaz Peynir 40 g

Kaşar Peyniri

40 g

Misket Peynir

40 g

Labne Peyniri 20 g*2 adet

Tam Yağlı Beyaz Peynir 40 g

Ezine Peyniri

40 g

Siyah- Yeşil Zeytin 30 g

Siyah- Yeşil Zeytin 30 g

Siyah- Yeşil Zeytin 30 g

Siyah- Yeşil Zeytin

30 g

Siyah- Yeşil Zeytin 30 g

Siyah- Yeşil Zeytin 30 g

Siyah- Yeşil Zeytin 30 g

Reçel 20 g

Bal 20 g

Tereyağı 10 g

Sürülebilir Çikolata

20 g

Tahin Helvası

20 g

Bal 20 g

Tereyağı 10 g

Sürülebilir Çikolata

20 g

Reçel 20 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş

100 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş 100 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş 100 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş 100 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş 100 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş 100 g

Mevsim Sebzeleri Söğüş 100 g

Ekmek

(Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

500 mİ Su

1 adet

500 mİ Su

1 adet

500 mİ Su

1 adet

500 mİ Su

1 adet

500 m] Su

1 adet

500 mİ Su

1 adet

500 mİ Su

1 adet

Çay

Çay

Çay

Çay

Çay

Çay

Çay

GENÇLİK KAMPLARI ÖĞLE YEMEK MENÜSÜ

1. GÜN

2. GÜN

3. GÜN

4. GÜN

5. GÜN

6. GÜN

Şehriye Çorba

250 g

Mercimek Çorba 250 g

Tarhana Çorba

250 g

Ezogelin Çorba

250 g

Mercimek Çorba

250 g

Domates Çorba

250 g

Tas Kebabı 250 g (90 g et)

Tavuk Pirzola + Sebze Garnitür

250 g (150 g et)

Izgara Köfte + Elma Dilim Patates

200 g (90 g et)

Tavuk Tantuni (Lavaşta) 250 g (100 g et)

Sulu Salçalı Köfte 250 g (60 g)

Çökertme Kebabı 250 g (90 g et)

S al çalı Bulgur Pilavı

200 g

Salçalı Makama

200 g

Cevizli Erişte 200 g

Spagetti Napoliten

200 g

Biber Dolma

200 g

Salçalı Makama

200 g

Cacık 150 g

Ayran

200 mİ

Yoğurt (Kapalı)

150 g

Ayran

200 mİ

Yoğurt (Kapalı)

150 g

Akdeniz Salata

100 g

Şekerpare

100 g

Elma (200-250 g)

Mevsim Meyve (200-250 g)

Kadayıf Dolma (Cevizli)

100 g

Tulumba Tatlısı

100 g

Mevsim Meyve (200-250 g)

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 nıl)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Ekmek

Ekmek

Ekmek

Ekmek

Ekmek

Ekmek

GENÇLİK KAMPLARI AKŞAM YEMEK MENUSU

1. GÜN

2. GÜN

3. GÜN

4. GÜN

5. GÜN

6. GÜN

Ezogelin Çorba

250 g

Domates Çorba

250 g

Yayla Çorba

250 g

Terbiyeli Şehriye Çorba 250g

Sebze Çorba 250 g

Kremalı Mantar Çorba

250 g

Tavuk Sote 250 g (100 g et)

Patlıcan Musakka 200 g (30 g et)

Etli Kuru Fasulye 200 (30 g et)

Et Sote 250 g (90 g et)

Izgara Piliç + Elma Dilim Patates

200 g (100 g)

Etli Nohut 200 g (30 g et)

Gamitürlü Pirinç Pilavı

150 g

Şehriyeli Pirinç Pilavı 150 g

Bulgur Pilavı

200 g

Pirinç Pilavı 150 g

Domatesli Bulgur Pilavı 200 g

Gamitürlü Pirinç Pilavı

150 g

Mevsim Salata

100 g

Haydari 100 g

Akdeniz Salata

100 g

Cacık

150 g

Mevsim Salata

100 g

Turşu 80 g

Muz (200-250 g)

Baklava (Cevizli)

100 g

Supangle 200 g

Kakaolu Pasta

120 g

Kayısı Hoşafi

200 g

Ayran

200 mİ

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Bardak Su (200 ml)x2

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

Ekmek (Tam Buğday)

GENÇLİK KAMPLARI AKŞAM SERVİSİ

1. GÜN

2. GÜN

3. GÜN

4. GÜN

5. GÜN

6. GÜN

Vişne Meyve Suyu (200 mİ) +Çay Bardak Su (500 mil x 1

Şeftali Meyve Suyu (200 ml)+Çay

Kayısı Meyve Suyu (200 ml)+Çay

Bardak Su (500 mİ) xl

Vişne Meyve Suyu (200 ml)+Çay Bardak Su (500 mİ) xl

Şeftali Meyve Suyu (200 ml)+Çay Bardak Su (500 mİ) xl

Kayısı Meyve Suyu (200 ml)+Çay Bardak Su (500 mİ) xl

1- Belirtilen gramajlar pişmiş yemek gramajlarıdır. (Örneğin sulu salpalı köfte porsiyon gramajı 250 gram içerisinde pişmiş et miktarı 60 gram olacaktır. Çiğ gramajlar şartnamede mevcuttur.)

2- Akşam servisinde çay+meyve suyu kampçılara ikram edilecektir.

3- Akşam yemeğinden sonra çay ikramı başlayacaktır.

4- Ekmek öğünlerde kişi başı 100 gr olarak servis edilecektir.

5- Yemek Menüsü kamp süresine göre planlanmış olup her kamp döneminde aynı menü uygulanacaktır. Aşırı düşük teklif değerlendirilmesinde bu menünün tekrar etmesiyle hazırlanacak 14 günlük menü dikkate alınacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Söz konusu Şartname’nin eki olan “EK-2 A. Kullanılacak Ürünlerin Evsafı ve Gramajları”nın “Meşrubatlar” başlıklı 7’nci maddede “Meyve suları ambalajlı (200 ml’lik) ve en az % 50 meyve oranına sahip olacaktır.TSE’li olacak ayrıca, soğuk olarak servis yapılacaktır.” düzenlemesi,

“Salçalar” başlıklı 10’uncu maddesinde “Yemeklerde kullanılan salça, domates salçası olacak.” düzenlemesi,

“Peynirler” başlıklı 12’nci maddesinde “Beyaz peynir tam yağlı olacak ve piyasada imaline resmen müsaade edilmiş ve TSE’ li, idare tarafından uygun bulunmuş olacaktır. Kaşar peynir piyasada imaline resmen müsaade edilmiş ve TSE’ li idare tarafından uygun bulunmuş, Taze kaşar peyniri açık sarı renkte, homojen yapıda, süt kokulu, kolay dilimlenebilir ve az tuzlu olacaktır.” düzenlemesi,

“Yumurta” başlıklı 15’inci maddesinde “L boy Yumurtanın şekli muntazam olmalı, girintili çıkıntılı pürüzler olmamalıdır…” düzenlemesi,

“Yemek gramajları” başlıklı 17-b maddesinde “…

Yoğurt :150 gr, kapalı ambalajda

Ayran : 200 ml kapalı ambalajda tam yağlı

Kahvaltı : Kahvaltı menüsündeki ürünlerin gramajları Ek-1 Menüde yer almaktadır.

Kahvaltıdaki bütün gıda malzemeleri piyasada tanınmış 1.kalite ürünler olacaktır. Bal, reçel, tereyağı, çikolata, labne peyniri ve tahin helvası için belirtilen gramajlarda kapalı/piknik ürünler tercih edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin “Ek-3: Yemek Üretiminde Kullanılacak Gramaj Listesi ekte yer almaktadır.

İdarece ihale dokümanı kapsamında düzenlenen Birim Fiyat Teklif Cetveli aşağıda yer almaktadır:

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Sabah Kahvaltısı

öğün

23.180

2

Öğle Yemeği

öğün

17.480

3

Akşam Yemeği

öğün

17.480

4

Akşam Servisi

öğün

17.100

5

Genel Temizlik Hizmeti

Dönem

38

6

Güvenlik Hizmeti

Dönem

38

7

Sağlık Hizmeti

Dönem

38

8

Teknik Destek Hizmeti

Dönem

38

9

Araç Kiralama Hizmeti

Dönem

38

10

Paintball Hizmeti

gün

38

11

Macera Parkuru Hizmeti

gün

38

12

Zipline Hizmeti

gün

38

13

Tırmanma Duvarı Hizmeti

gün

38

14

Aktivite ve Spor Malzemeleri

takım

1

15

Seyahat Sağlık Sigortası

kişi

5.700

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

Başvuruya konu ihalenin Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından açık ihale usulü ve birim fiyat üzerinden e-teklif alınmak suretiyle 10.03.2025 tarihinde gerçekleştirilen “2025 Yılı İstanbul Şehit Ömer Halis Demir Gençlik Kampı Org. Hizmet Alımı” ihalesi olduğu, söz konusu ihalede 32 adet ihale dokümanı indirildiği, 20 istekli tarafından teklif verildiği, 26.03.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Mbc Tem. Tur. Taş. İnsan Kay. İnş. Yem. Yaz. Org. Med. San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibininbelirlenmediği görülmüştür.

İhalede 3 isteklinin teklifinin 27.219.709,31TL olarak belirlenen sınır değerin altında olduğu, 13.03.2025 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması ve/veya numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerinin verilmesi/kurulumların yapılması/aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazı ile 18.03.2025 tarihine kadar aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasının istendiği,Mbc Tem. Tur. Taş. İnsan Kay. İnş. Yem. Yaz. Org. Med. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan açıklamaların uygun kabul edilerek ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlendiği, Taşeli İnsan Kay. İnş. Bilg. Tem. Yem. San. ve Tic. A.Ş. ile Taşhan Yem. Tem. Hiz. Oto. İnş. Nak. Tur. Gıda San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan açıklamaların çeşitli gerekçelerle uygun bulunmadığı anlaşılmıştır.

Sunulan belgelerde beyaz peynir ürününün “tam yağlı”, kaşar peyniri ürününün “tam yağlı”, pirinç ürününün “baldo” bulgur ürününün “pilavlık”, labne ürününün “piknik, 20 gr”, reçel ürününün “piknik, 20 gr”, tahin helvası ürününün “piknik, 20 gr”, tereyağ ürününün “piknik, 10 gr” olarak belirtildiği; dana kısa but, tavuk pirzola, turşu, spagetti, domates salçası, sarımsak, nane, lavaş, maydanoz, kedidili, yufka ve mor marul ürünlerinin açıklamalarında ihale dokümanına aykırı bir nitelik belirtilmediği,

Limon ürününün yemeklerin bir kısmında adet, bir kısmında kg cinsinden yer aldığı, bir adet limonun 60 gr olduğunun belirtildiği, söz konusu ürüne ilişkin açıklamanın idare tarafından bir limon için belirtilen ağırlık esas alınarak kg cinsinden yapıldığı, adetin kg cinsine dönüştürülme hesabında herhangi bir hata olmadığı,

Kırmızı toz biber, kimyon, kuru nane, kabartma tozu ve kakao girdilerinin tali çiğ girdiler olarak değerlendirilerek söz konusu ürünler için birim fiyat öngörülmediği, söz konusu girdilerin “baharat ve tatlandırıcı” sınıfında bulunduğu ve bu haliyle yardımcı girdi niteliğini haiz oldukları için söz konusu girdiler için açıklama yapılmasına gerek bulunmadığı,

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.2’nci ve 79.2.2.3’üncü maddeleri kapsamında; “bardak su” ürünü için Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Halk Ekmek’in, “galeta unu” ve “poşetli roll ekmek-tam buğday” ürünü için Ankara Büyükşehir Belediyesi Halk Ekmek’in, “pet şişe su” için İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hamidiye Su, “piknik tahin helva” ürünü için BESAŞ ve “poşet çay” ürünü için ÇAYKUR’un fiyat listesinin sunulduğu, internet üzerinden yapılan sorgulamada açıklamalar kapsamında kullanılan fiyatların mevzuata uygun şekilde ihale ilan tarihi ile ihale tarihi arasında geçerli fiyatlar olduğunun görüldüğü, başvuru sahibinin iddiasının söz konusu ürünler bakımından yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

İddia konusu ürünlerin bir kısmının ise, Teknik Şartname’ye göre sağlaması gereken özelliklerinin niteliği gereği sözleşmenin yürütümü aşamasında değerlendirileceği anlaşılmıştır.

Ancak yapılan incelemede, “ezine peynir” ürününün beyaz peynire ilişkin 2024 yılı Haziran ayına ait İzmir Ticaret Borsası Bülteni ile açıklandığı,

“Misket peynir” ürününün beyaz peynire ilişkin 2024 yılı Haziran ayına ait İzmir Ticaret Borsası Bülteni ile açıklandığı,

“Köy biberi” ürününün çarliston bibere ilişkin 2024 yılı Nisan ayına ait Samsun Ticaret Borsası Bülteni ile açıklandığı,

Teknik Şartname’nin ilgili maddelerinde yoğurt ürününün “tam yağlı” olmasının istendiği, açıklama kapsamında yoğurt ürününün “yoğurt” fiyatıyla, yağ oranı belirtilmeksizin açıklandığı,

Teknik Şartname’nin ilgili maddelerinde ayran ürününün “tam yağlı” olmasının istendiği, açıklama kapsamında ayran ürününün “ayran” fiyatıyla, yağ oranı belirtilmeksizin açıklandığı,

Teknik Şartname’nin ilgili maddelerinde süt ürününün “tam yağlı” olmasının, bazı yemek içeriklerinde “UHT” olmasının istendiği, açıklama kapsamında süt ürününün “pastörize süt” fiyatıyla, yağ oranı belirtilmeksizin açıklandığı,

İki haftalık örnek menüde vişne, şeftali ve kayısı meyve sularına yer verildiği, açıklama kapsamında meyve sularının “elma” ve “portakal” fiyatıyla açıklandığı,

İki haftalık örnek menüde “ızgara piliç” yemeğine yer verildiği, açıklama kapsamında ızgara piliç yemeğine yer verilmediği, dolayısıyla söz konusu yemeğin girdilerine ilişkin açıklamanın yer almadığı,

İki haftalık örnek menüde “150 gr paket yoğurt” ürününe yer verildiği, açıklama kapsamında söz konusu ürünün 2024 yılı Ekim Karacabey Ticaret Borsa Bülteni ile açıklandığının belirtildiği, ancak idare tarafından yüklenen ihale işlem dosyası kapsamında söz konusu bültenin yer almadığı,

Teknik Şartname’nin ilgili maddelerinde bal ürününün “piknik, kapalı ambalajda” olmasının istendiği, açıklama kapsamında açıklama kapsamında bal ürününün “süzme bal, kg” fiyatıyla açıklandığı, “kapalı ambalajda, piknik” olma özelliğinin sağlanmadığı,

Teknik Şartname’nin ilgili maddelerinde krem çikolata ürününün “piknik, kapalı ambalajda” olmasının istendiği, açıklama kapsamında açıklama kapsamında krem çikolata ürününün “kakaolu fındık krema, kg” fiyatıyla açıklandığı, “kapalı ambalajda, piknik” olma özelliğinin sağlanmadığı anlaşıldığından söz konusu ürünler bakımından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez.

Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü bulunmaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıdaki tespit ve değerlendirmeler neticesinde başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için anılan Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin aktarılan hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün olmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Mbc Tem. Tur. Taş. İnsan Kay. İnş. Yem. Yaz. Org. Med. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının reddedilmesi ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.