"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, bir ihale sürecinde fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin önemli bir karar vermiştir. İhalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinde, fiyat dışı unsurların dikkate alınması gerektiği vurgulanmıştır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesi, idarelerin saydamlık, rekabet ve eşit muamele gibi temel ilkelere uyması gerektiğini belirtirken, 40’ıncı madde de ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinde fiyat dışı unsurların önemini ortaya koymaktadır.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ve Kamu İhale Genel Tebliği’nde de fiyat dışı unsurların belirlenmesi ve değerlendirilmesi için gerekli kriterler tanımlanmıştır. Bu bağlamda, fiyat dışı unsurların, ihale konusu işin özelliklerine göre belirlenmesi ve puanlamada dikkate alınması gerektiği ifade edilmiştir. Kurul, mevcut ihalede bu unsurların yeterince değerlendirilemediği sonucuna vararak, ihalenin iptal edilmesine karar vermiştir. Bu durum, kamu yararı ve hizmet gereklilikleri açısından önemli bir tespit olarak değerlendirilmektedir.

Karar no2025/UH.II-1073
Karar tarihi07.05.2025
Toplantı No2025/018
Gündem No8

BAŞVURU SAHİBİ:

Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Avcılar Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/376536 İhale Kayıt Numaralı “Muhtelif Araç ve İş Makinesi Kiralama” İhalesi

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Avcılar Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 10.04.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Muhtelif Araç ve İş Makinesi Kiralama” ihalesine ilişkin olarakÖner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından 21.04.2025 tarih ve 182620 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 21.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/846 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle;taraflarına gönderilen ihalenin iptali kararında rekabet ortamının sağlanmadığı ve kamu zararı oluşmasından dolayı ihalenin iptal edildiğinin bildirildiği, ihale ilanının 5’inci maddesi ve İdari Şartname’nin 35.1.1’inci maddesinde yer alan fiyat dışı unsur puanlamaları incelendiğinde, idarenin birim fiyat teklif cetvelindeki 5 iş kalemi için teklif yapısı ile yaklaşık maliyet yapısının uyumuna 25 puan öngördüğü, söz konusu düzenleme ile idarenin söz konusu 5 iş kaleminin fiyatının istenen kalitede ve kriterde olmasını amaçladığı, ihalede rekabetin sağlanmasının ihaleye çok sayıda firmanın teklif vermesi ile değil, ihaleye ait yaklaşık maliyetten tenzilat yapılıp yapılmadığıyla ilgili olduğu, kendi tekliflerinin yaklaşık maliyetten 11.861.611,32 TL daha düşük olduğu, ayrıca idarenin iptal nedenlerinden birisinin ihalede hayatın olağan akışına uygun olmayan düşük fiyatların teklif edilmesi olduğu, ancak söz konusu fiyatların ihalenin dokümanı düzenlemelerine uygun fiyatlar olmadığı, idarelerin yaklaşık maliyetlerini oluştururken gerekli araştırmaları yaparak ve işin kapsam ve niteliğine uygun olarak yaklaşık maliyeti oluşturdukları, ihalenin iptali kararının geri çekilmemesi durumunda yeni bir ihale için harcanacak süre ve mevcut piyasa koşullarında ortaya çıkacak daha yüksek bir yaklaşık maliyet tutarı dikkate alındığında çok büyük bir kamu zararının ortaya çıkacağı, sonuç olarak ihalenin iptali kararının iptalinin gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur. …” hükmü,

Aynı Kanunun “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “37 ve 38 inci maddelere göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.

En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.

İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.

İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan önce idareler, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. İki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin“Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde“(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(9) İhale dokümanında belirtilen … fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in“Fiyat dışı unsurlar ve bu unsurlara yönelik düzenleme” başlıklı 61’inci maddesinde “(1) İhale konusu işin özelliği göz önünde bulundurularak işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi unsurlar fiyat dışı unsur olarak belirlenebilir.

(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurların da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde; fiyat dışı unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları ile hesaplama yöntemi ve bu unsurlara ilişkin değerlendirmenin yapılabilmesi için sunulacak belgeler idari şartnamede açıkça belirtilir.

(3) Fiyat dışı unsurlar, bir marka veya model esas alınarak rekabeti sınırlayıcı şekilde belirlenemez.

(4) Fiyat dışı unsurlara, bu unsurların parasal değerlerine veya nispi ağırlıklarına ve hesaplama yöntemine yönelik düzenlemeyi yapan birim veya görevliler tarafından gerekçeli bir açıklama belgesi hazırlanır ve bu belge ihale onay belgesinin ekinde yer alır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alım ihalelerinde yeterliğe ilişkin diğer hususlar” başlıklı 75’inci maddesinde “…75.6. Fiyat dışı unsur puanlamasında belirlenen unsurların niteliğine uygun düştüğü ölçüde;

a) Asgari ve azami değerler arasında kalan ara değerler için doğrusal orantı yapılır.

b) İş ortaklığının puanı, her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır. Ancak 75.5 inci maddenin (ç) bendinde yer alan unsurun puanlamasında ortaklardan biri veya birkaçı tarafından aranan kriterin sağlanması yeterlidir.

Teklif fiyatı puanlaması; en düşük geçerli teklif tutarı veya 79 uncu maddeye göre hesaplanan sınır değer ya da bu değerin üzerindeki ilk geçerli teklif tutarı referans değer alınarak yapılabilir. Bu durumda toplam değerlendirme puanı 100 olmak kaydıyla referans değere 75’ten az olmamak üzere ihale dokümanında belirlenen tam puan verilir. Puanlama, teklif tutarları ile referans değer arasındaki farka bağlı olarak aşağıdaki formüle göre yapılır.

TP = Ptam – Pfark

Pfark = ´RD – TF´ x Ptam / RD

Bu formülde;

TP: İsteklinin teklif puanını,

RD: Referans değeri,

TF: İsteklinin teklif fiyatını,

Ptam: Referans değere verilen tam puanı,

Pfark: Referans değer ile teklif fiyatı arasındaki farkın mutlak değeri esas alınarak hesaplanan puanı,

ifade eder.

Örneğin; teklif fiyatı puanlamasının 75 tam puan üzerinden yapıldığı ve sınır değerin üstündeki ilk geçerli teklif sahibi isteklinin 75 puan almasının öngörüldüğü bir ihalede, sınır değerin üzerindeki ilk geçerli teklifin 100.000.000 TL, sonraki geçerli teklifin 110.000.000 TL olması halinde; sınır değerin üzerindeki ilk geçerli teklifin teklif fiyatı puanı 75, sonraki geçerli teklifin puanı ise,

Pfark = ´100.000.000 – 110.000.000´ x 75 / 100.000.000

Pfark = ´-10.000.000´ x 75 / 100.000.000

Pfark = 10.000.000 x 75 / 100.000.000

Pfark = 7,5

TP = Ptam – Pfark

TP = 75 – 7,5= 67,5 olarak hesaplanacaktır.

Aynı ihalede sınır değerin altındaki, 90.000.000 TL tutarlı geçerli teklif sahibinin teklif fiyatı puanı ise,

Pfark = ´100.000.000 – 90.000.000´ x 75 / 100.000.000

Pfark = ´10.000.000´ x 75 / 100.000.000

Pfark = 10.000.000 x 75 / 100.000.000

Pfark = 7,5

TP = Ptam – Pfark

TP = 75 – 7,5= 67,5 olarak hesaplanacaktır. …” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: ŞOFÖR / PERSONEL VE YAKIT HARİÇ MUHTELİF ARAÇ VE İŞ MAKİNESİ KİRALAMA HİZMET ALIMI İŞİ

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

ŞOFÖR / PERSONEL VE YAKIT HARİÇ 26 AY SÜRE İLE 23 KALEMDE TOPLAM 121 ADET HİZMET ARACI VE İŞ MAKİNASI KİRALAMA HİZMET ALIM İŞİ

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: AVCILAR İLÇE GENELİ, ŞEHİR İÇİ, YURT İÇİ VE YURT DIŞI” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. …” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.

35.1.1.

Hesaplamada Kullanılacak Formül:Toplam Puan=Teklif Fiyatı Puanı + Fiyat Dışı Unsur Puanı
İsteklinin Toplam Puanı hesaplanırken;

Toplam Puan = (Teklif Tam Puanı – (´Sınır Değer Üzerindeki İlk Geçerli Teklif Tutarı-Teklif Fiyatı´ X Teklif Tam Puanı / Sınır Değer Üzerindeki İlk Geçerli Teklif Tutarı)) + Fiyat Dışı Unsur Puanı
Teklif Fiyat Puanı:75
Fiyat Dışı Unsur (FDU) Puanı:25
Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)
(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 5 )
Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
İş ortaklıklarında fiyat dışı unsur puanı her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Minibüs ( Şoför ve Yakıt Hariç ) BFTC SIRA NO 5
(Söz konusu iş kalemi için; istekli tarafından teklif edilen o iş kalemi tutarının, isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kaleminin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda bu iş kalemi için yan sütunda yer alan puan verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa o iş kalemi için puan alamayacaklardır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

5


Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)
(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 5 )
Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
İş ortaklıklarında fiyat dışı unsur puanı her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Otobüs-1 (Şoför ve Yakıt Hariç )BFTC SIRA NO 6
(Söz konusu iş kalemi için; istekli tarafından teklif edilen o iş kalemi tutarının, isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kaleminin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda bu iş kalemi için yan sütunda yer alan puan verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa o iş kalemi için puan alamayacaklardır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

5


Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)
(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 5 )
Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
İş ortaklıklarında fiyat dışı unsur puanı her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Otobüs-2 (Şoför ve Yakıt Hariç ) BFTC SIRA NO -7
(Söz konusu iş kalemi için; istekli tarafından teklif edilen o iş kalemi tutarının, isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kaleminin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda bu iş kalemi için yan sütunda yer alan puan verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa o iş kalemi için puan alamayacaklardır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

5


Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)
(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 5 )
Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
İş ortaklıklarında fiyat dışı unsur puanı her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Lastik Tekerlekli Kazıcı ve Yükleyici (Operatör ve Yakıt Hariç) BFTC SIRA NO -16
(Söz konusu iş kalemi için; istekli tarafından teklif edilen o iş kalemi tutarının, isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kaleminin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda bu iş kalemi için yan sütunda yer alan puan verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa o iş kalemi için puan alamayacaklardır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

5


Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)
(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 5 )
Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır
İş ortaklıklarında fiyat dışı unsur puanı her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp kamyonu-2 (Şoför ve Yakıt Hariç) BFTC SIRA NO -21
(Söz konusu iş kalemi için; istekli tarafından teklif edilen o iş kalemi tutarının, isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kaleminin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %90 – %110 aralığında (%90 ve %110 dahil) kalması durumunda bu iş kalemi için yan sütunda yer alan puan verilecektir. İsteklilerin teklifleri %90 – %110 aralığı dışında kalıyorsa o iş kalemi için puan alamayacaklardır. Teklif oranları hesaplanırken virgülden sonra 6 (Altı) hane dikkate alınacaktır.

5

35.1.2. Fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilecektir.

35.2 Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde ilgili uygulama yönetmeliğinde düzenlenen usule göre ihale sonuçlandırılacaktır.

35.2.1. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde; Teklif fiyatı daha düşük olan isteklinin teklifi ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenecektir. Teklif fiyatlarının eşit olması halinde ise 35.1.1 inci maddesindeki fiyat dışı unsurların öncelik sıralaması esas alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenecektir.

35.3. Fiyat avantajı uygulanması:

35.3.1. Tekliflerin değerlendirilmesinde yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanmayacaktır.

35.4. Bu madde boş bırakılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

10.04.2025 tarihinde açık ihale usulüyle ve birim fiyat teklif almak suretiyle gerçekleştirilen 2025/376536 İKN’li 26 süreli yakıt ve şoför hariç 121 adet muhtelif araç ve iş makinesi kiralama işine ait 15.04.2025 tarihli ihale komisyonu kararına göre mevcut ihalede 36 adet ihale dokümanı indirildiği ve 18 isteklinin ihaleye teklif sunduğu, 11 isteklinin teklifinin geçici teminatları uygun olmadığından değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalede yaklaşık maliyetin 643.350.911,32 TL olarak belirlendiği, sınır değerin ise 428.271.826,61 TL olarak hesaplandığı, bu tutarın altında teklif sunan geçerli teklif sahibi 4 istekliden (Efa Turizm ve Seyahat Acentası Ltd. Şti., Platform Turizm Taşımacılık Gıda İnşaat Temizlik Hizmetleri Sanayi ve Tic. A.Ş., Yk Turizm Otomotiv ve İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi ve Ertaçlar Turizm Temizlik Gıda Otomotiv İnş.San.ve Tic. Ltd. Şti.) aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği, yine geçerli teklif sahibi isteklilerden Meltem Turizm Nakliyat Oto Alım Satım ve Yedek Parça Sanayi Tic. Ltd. Şti. ve Yakoss Turizm A.Ş.nin tekliflerinin ihalede istenilen asgari iş deneyim oranının sağlanmaması sebebiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, İdari Şartname’nin 35’inci maddesi düzenlemesi çerçevesinde ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin tespiti amacıyla fiyat dışı unsur puanlaması yapıldığı, yapılan puanlama neticesinde geçerli teklif sahibi 5 isteklinin puan durumunun Efa Turizm ve Seyahat Acentası Ltd. Şti. 32,8961844 puan (32,8961844 puan teklif puanı ve 0 puan fiyat dışı unsur puanı) (276.987.360,00 TL teklif bedeli); Platform Turizm Taşımacılık Gıda İnşaat Temizlik Hizmetleri Sanayi ve Tic. A.Ş. 47,69 puan (42,41962611 puan teklif puanı ve 5 puan fiyat dışı unsur puanı) (357.167.200,00 TL teklif bedeli); Yk Turizm Otomotiv ve İnşaat San. Tic. Ltd. Şti. 53,69 puan (48,69441247 puan teklif puanı ve 5 puan fiyat dışı unsur puanı) (410.000.006,00 TL teklif bedeli); Ertaçlar Turizm Temizlik Gıda Otomotiv İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. 49,952806 puan (49,952806 puan teklif puanı ve 0 puan fiyat dışı unsur puanı) (420.595.500,00 TL teklif bedeli); Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Tic. Ltd. Şti. 90 puan (75 tam puan teklif puanı ve 15 puan fiyat dışı unsur puanı) (631.489.300,00 TL teklif bedeli) olduğu, “yukarıdaki hesaplama tablosundan anlaşılacağı üzere teklif fiyatı daha ekonomik olan ancak sınır değer altında kaldığı için aşırı düşük açıklamasına tabii tutulacak olan tekliflerin, geçerli savunma yapmalarına rağmen fiyat dışı unsur formülünden kaynaklı avantajlı teklif olamayacakları, geçerli olması muhtemel en düşük teklif olan 276.987.360,00 TL ile sistemin puanlama hesabı neticesinde puanlama hesabı neticesinde 1’inci avantajlı teklif olarak atadığı 631.489.300,00 TL tutar arasında ciddi fiyat farkı oluştuğu, 1’inci avantajlı teklife en yakın teklif arasında bile 210.893.800,00 TL fark olduğu, sonuç olarak 2021/UH.II-2408 sayılı Kamu İhale Kurulu kararına istinaden ve bahse konu işin beklenen kaliteye uygun olarak gerçekleştirilmesini sağlamaya yönelik parametreler, kamuya kaşı yükleniminde bulunulan işlerin miktarı veya tutarı bakımından ya da ihale konusu işi oluşturan bileşenler itibariyle isteklinin teklifi ile yaklaşık maliyet yapısının birbiri ile uyumu ve işin fiziki gerçekleşme oranı ile parasal gerçekleşme arasında optimal dengenin sağlanması maksadı ile zorunlu tutulan fiyat dışı unsur puanlama sistemi sonucunda ihalenin mevcut şekli ile sonuçlandırılması kamu zararına sebebiyet vereceğinden ihalenin iptal edilmesine, mevcut kriterlerin tekrar değerlendirilerek yeni bir ihaleye çıkılmasında daha avantajlı sonuç alınabileceği kanaatinin oluştuğuna” karar verildiği anlaşılmaktadır.

Başvuru sahibi tarafından tirazen şikâyet başvurusu kapsamında özetle ihalenin iptal kararının yerinde olmadığı ve ihalenin iptali kararının iptaline karar verilmesi gerektiği iddia edilmektedir.

Yapılan incelemede; ihale konusu işin muhtelif araç ve iş makinası kiralama işi olduğu, İdari Şartname’nin 35’inci maddesi düzenlemeleri gereğince ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceğinin, sınır değerin üzerindeki ilk geçerli teklif tutarının referans değer alınarak bu referans değere 75 tam puan verileceğinin, diğer isteklilerin teklif puanının İdari Şartname’de yer verilen formüle göre hesaplanacağının ve geriye kalan 25 puanın ise birim fiyat teklif cetvelinde yer alan 5 iş kalemi için (5, 6,7,16 ve 21 sıra numaralı iş kalemleri); istekli tarafından teklif edilen o iş kalemi tutarının, isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kaleminin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %90 – %110 aralığında kalıp kalmadığına bakılarak hesaplanacağı anlaşılmaktadır.

4734 sayılı Kanun’un 40’ıncı maddesinde; ihalenin karara bağlanması ve onaylanmasına ilişkin ihale komisyonunca gerekçeli kararın belirlenerek, ihale yetkilisinin onayına sunulacağı, ihale yetkilisi tarafından ise karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylanacağı veya gerekçesinin açıkça belirtmek suretiyle ihaleyi iptal edebileceği, aynı Kanun’un 41’inci maddesinde ise ihale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılacağı hüküm altına alınmış olup, bu çerçevede ihaleyi yapan idarelere ihaleyi iptal etme konusunda takdir yetkisinin tanındığı ancak bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmadığı, anılan yetkinin çerçevesinin hukuk kuralları ile sınırlı olduğu, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda usule ve amaca uygun olarak kullanılması ve bu hususların değerlendirilmesinde somut olaya ilişkin koşulların dikkate alınarak anılan Kanun’un 5’inci maddesinde yer alan temel ilkeler çerçevesinde karar verilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Başvuru konusu ihalede 36 adet ihale dokümanının indirildiği ve 18 isteklinin ihaleye teklif sunduğu, ihale komisyonunca yapılan teklif değerlendirilmesi neticesinde isteklilerden 11’inin teklifinin geçici teminatlarının mevzuata uygun sunulmaması sebebiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, yine 2 isteklinin teklifinin iş deneyim belgelerinin istenilen iş deneyim oranını sağlamaması sebebiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, 5 geçerli teklif sahibi isteklinin tekliflerinin fiyat dışı unsur puanlamasına tabi tutulduğu, fiyat dışı unsur puanlaması neticesinde ortaya çıkan teklif tablosu durumu, idarenin ihalenin iptaline ilişkin gerekçelerinin somut olarak ifade edildiği ile idarece ihalenin iptaline ilişkin sunulan gerekçelerin kamu yararına ilişkin olduğu ve ihalenin iptaline ilişkin sunulan gerekçelerde 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesinde yer alan “Temel İlkeler”e bir aykırılık bulunmadığı hususları dikkate alındığında, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.