"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin, ihaleye teklif verdikleri esnada her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanamadığı ve bu nedenle tüm kısımlara teklif vermek zorunda kaldıkları iddialarını değerlendirmiştir. Yapılan incelemelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince, EKAP üzerinden yapılan işlemlerin kayıt altına alındığı ve sistemin, isteklilerin son teklif verme saatine kadar teklif vermesine olanak sağladığı tespit edilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarına yönelik olarak, Elektronik İhale Daire Başkanlığı tarafından yapılan inceleme sonucunda, her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanmasını engelleyen bir sistemsel hata bulunmadığı belirlenmiştir. Bu durum, Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerine aykırılık teşkil etmediği için başvuru sahibinin itirazları yerinde görülmemiştir.

Sonuç olarak, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşılmış ve itirazen şikâyet başvurusu reddedilmiştir. Başvuru bedelinin iadesi için gerekli koşulların gerçekleşmediği de vurgulanmıştır.

Karar no2025/UH.II-963
Karar tarihi22.04.2025
Toplantı No2025/016
Gündem No14

BAŞVURU SAHİBİ:

Usta Yemek Temizlik İnşaat Otomasyon Eğitim Tekstil Cenaze Hizmetleri Turizm San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ankara Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/316639 İhale Kayıt Numaralı “İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Nisan – Haziran Dönemine Ait 3 Aylık Malzemeli Mamul Yemek” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ankara Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğütarafından 06.03.2025 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Nisan – Haziran Dönemine Ait 3 Aylık Malzemeli Mamul Yemek” ihalesine ilişkin olarak Usta Yemek Temizlik İnşaat Otomasyon Eğitim Tekstil Cenaze Hizmetleri Turizm San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 10.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 13.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.03.2025 tarih ve 181071 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/679 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihaleye teklif verdikleri esnada, her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanamadığı, bu sebeple firmalarının her iki kısma da teklif vermek zorunda kaldığı, ihaleden önce aldıkları geçici teminat tutarı yeterli olmadığından, ek teminat talep etmek suretiyle teminat miktarının tamamlandığı, birden fazla kısım ihtiva eden ihalelerde, isteklilerin her kısım için ayrı ayrı teklif verme özgürlüğünün engellendiği, tüm kısımlara teklif verilmesinin zorunlu hale geldiği, söz konusu durumun, İdari Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesine de aykırılık teşkil ettiği bu itibarla ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak e-anahtarlar teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar gönderilir ve teklifler ihale tarih ve saatinde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır.

(3) Bu ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmelikler ekinde bulunan diğer standart formlar kullanılır ve EKAP üzerinden gönderilmeyen teklifler kabul edilmez.

(4) …

5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

(8) Tekliflerin açılması ve değerlendirilmesine ilişkin tutanaklar EKAP üzerinde hazırlandıktan sonra, çıktısı alınarak ihale komisyonu üyeleri tarafından imzalanır ve her oturum kapatılmadan önce bilgiler EKAP’a kaydedilir.

(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “İhalelerde uyulması zorunlu hususlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “(1) İhale sürecine ilişkin aşağıdaki işlemler EKAP üzerinden gerçekleştirilir:

h) Başvuru ve tekliflerin kaydı.

ı) Başvuru ve teklif değerlendirme işlemlerinin kaydı.

5) EKAP üzerinden yapılan erişimler ve Kurum tarafından belirlenen işlemler EKAP’ta kayıt altına alınır. EKAP üzerinden yapılan ihale işlemlerinde, bu kayıtlar esas alınır. e-imza kullanılarak EKAP üzerinden oluşturulan belgeler ve kayıtlar, aksi ispat edilinceye kadar kesin delil sayılır.

(8)İdareler ile aday ve isteklilerin, mevzuatın uygulanması amacıyla EKAP üzerinden Kurumca belirlenen yönlendirmelere uymaları ve istenen her türlü veri girişini eksiksiz, doğru ve güncel olarak yapmaları gerekmektedir. İstenen veri girişlerinin eksik veya hatalı yapıldığının anlaşılması halinde, eksiklik veya hata giderilinceye kadar, EKAP’ın ilgililer tarafından kullanımına ilişkin Kurum tarafından gerekli görülen kısıtlamalar yapılabilir.” hükmü,

“e-tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 19’uncu maddesinde “(1) e-teklifler, istekliler tarafından EKAP üzerinden hazırlanır. İlan ve ihale dokümanında, EKAP üzerinden sorgulanması mümkün olmayan katılım ve yeterlik belgelerinin Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun şekilde bilgisayarda taratılarak e-teklif kapsamında sunulacağı yönünde düzenleme yapılır.

(2) e-teklifler, istekliler tarafından EKAP üzerinden hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortak girişim ortaklarının tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. EKAP, e-imza ile imzalanmış e-teklifi Kuruma göndermeden önce şifreleme işlemi yapar. Şifreleme sonucunda EKAP tarafından oluşturulan e-anahtar, istekli tarafından kaydedilir. e-teklifin ihale dokümanında belirtilen tekliflerin açılma saatine kadar EKAP üzerinde Kurum tarafından belirlenecek şifreleme ve saklama yöntemleri ile saklanarak açılmaması sağlanır. Teklife ilişkin e-anahtar ihale tarih ve saatinden sonra, tekliflerin açılacağı saate kadar EKAP üzerinden gönderilir. Tekliflerin açılacağı saate kadar e-anahtarları gönderilmeyen teklifler değerlendirme dışı bırakılır.

(3) e-teklifin ve buna ilişkin e-anahtarın EKAP’a alınma zamanı 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ve ilgili ikincil mevzuatta düzenlenen zaman damgası ile kayıt altına alınır. Bu zamanın tespitinde atom saati kullanılır.

(4) İhale sürecinde idareler ve/veya kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerce, teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapılamaması halinde, ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesi amacına yönelik olarak alternatif sistemleri ve uygulamaları devreye almaya, gerekli hallerde bu ve ilgili işlemleri durdurmaya, ertelemeye, yenilemeye veyahut iptal etmeye yönelik tedbirleri almaya Kurum yetkilidir. Bu durumda EKAP üzerinden gerekli bildirimler yapılır.” hükmü,

“e-tekliflerin açılması” başlıklı 23’üncü maddesinde “(1) E-teklifler, aynı günün mesai saatleri içerisinde istekliler ve hazır bulunanlar önünde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır. e-anahtarının bozuk olması veya e-teklifin virüs içermesi gibi nedenlerle EKAP tarafından açılamayan e-teklifler tespit edilerek açılamama gerekçeleri belirtilmek suretiyle EKAP üzerinden Ek-1’de yer alan “Açılamayan e-tekliflere İlişkin İhale Komisyonu Tutanağı” düzenlenir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu hazır bulunanlara duyurulur. İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. 21 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca alınan geçici teminat mektuplarının değerlendirilmesi, geçici teminat tutarının teklif bedelinin yüzde üçünü karşılayıp karşılamadığının ve geçici teminat mektubu geçerlilik süresinin EKAP tarafından kontrol edilmesi suretiyle yapılır. EKAP üzerinden Ek-1’de yer alan “e-teklif Açma ve Belge Kontrol Tutanağı” düzenlenir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet açıklanır ve EKAP üzerinden Ek-1’de yer alan “İsteklilerce Teklif Edilen Fiyatlara İlişkin Tutanak” hazırlanır. Hazırlanan bu tutanaklar durum izleme ekranında ihaleye katılan istekliler tarafından görülebilir ve EKAP üzerinde kayda alınır. Bu tutanakların çıktısı ihale komisyonu üyeleri tarafından imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilemez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere ilk oturum kapatılır.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: İl Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2025 yılı Nisan – Haziran dönemine ait 3 aylık Malzemeli Mamul Yemek Hizmet alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Teknik şartnameye ek olarak sunulan “Öğün Sayıları Çizelgesinde” belirtildiği üzere Toplam 108.276 öğün Malzemeli Mamul Yemek Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: İşin Yapılacağı Kuruluş Adları ve iletişim bilgileri, ihale dokümanına ek olarak sunulan tabloda gösterilmiştir. (Mevzuat gereği adres gizliliği bulunan kuruluşların adres ve iletişim bilgileri ihale dokümanında yer almamıştır.)” düzenlemesi,

“Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 2 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

a) İhale konusu hizmet alım işi?.kısımdan oluşmaktadır.

b) İstekliler, ihale konusu işin her bir Kısmına, kısımlarına veya tamamına kısmi teklif verebileceklerdir. İhale aşamasında her kısım kendi içinde değerlendirilecektir. İhale sonucunda, herhangi bir kısım veya birden fazla kısım için ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlenen istekli, uhdesinde kalan kısım/kısımlar için ihtiyaç talebinde bulunan her bir kuruluş İdaresiyle ayrı ayrı sözleşme imzalayacaktır. (Örneğin ihalenin 1. ve 2. kısımları için ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlenen istekli, söz konusu kısımlar için ihtiyaç talebinde bulunan her bir kuruluşla ayrı ayrı sözleşme imzalayacaktır.) Ayrı ayrı sözleşmeye bağlanacak olan her kısım/kısımlar için ihtiyaç talebinde bulunan kuruluşlarca ayrı kesin teminatlar alınacaktır.” düzenlemesi,

“Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.

22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama istenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formalara uygun şekilde doldurulacaktır. Yabancı istekli tarafından ihaleye teklif verilmesi halinde, bu şartnamede istenilen belgelere veya isteklinin kendi ülkesindeki mevzuat uyarınca düzenlenmiş olan dengi belgelere ilişkin bilgilerin beyan edilmesi gerekir.

22.3. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

22.4. Teklifin ve buna ilişkin e-anahtarın EKAP’a alınma zamanı 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ve ilgili ikincil mevzuatta düzenlenen zaman damgası ile kayıt altına alınır. Bu zamanın tespitinde atom saati kullanılır.

22.5. İhale sürecinde idareler ve/veya kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerce, teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapılamaması halinde, ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesi amacına yönelik olarak alternatif sistemleri ve uygulamaları devreye almaya, gerekli hallerde bu ve ilgili işlemleri durdurmaya, ertelemeye, yenilemeye veyahut iptal etmeye yönelik tedbirleri almaya Kurum yetkilidir. Bu durumda EKAP üzerinden gerekli bildirimler yapılır.

22.8. İdarece talep edilmesi durumunda istekliler tarafından, e-teklifleri kapsamında beyan edilen bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak teyit edilemeyenler ekleri ile birlikte, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak süresi içerisinde sunulmak zorundadır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanında yapılan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin Ankara Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen 2025/316639 İhale Kayıt Numaralı İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Nisan – Haziran Dönemine Ait 3 Aylık Malzemeli Mamul Yemekolduğu, ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle ve elektronik ortamda teklif alınarak pazarlık usulü ile 06.03.2025 tarihinde gerçekleştirildiği; 07.03.2025 onay tarihli ihale komisyonu kararından ise, ihalede (10) adet ihale dokümanı indirildiği, (7) isteklinin ise ihaleye teklif verdiği; ihalenin 1’inci kısmının Soran Sosyal Hizmetler Anonim Şirketi – Dunaysır Yemek Temizlik Turizm İnşaat Nakliyat Sağlık Hizmetleri Tekstil Özel Eğitim Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığı üzerinde, ihalenin 2’nci kısmının ise Tuğra Tabildot Yemekçilik Sanayi Ticaret Limited Şirketi üzerinde bırakıldığı tespit edilmiştir.

İnceleme kapsamında konuyla ilgili olarak 27.03.2025 tarih ve E-84252536-101.01.02-69365 sayılı Kurum yazısı ile Kamu İhale Kurumu Elektronik İhale Daire Başkanlığına yazılan yazıda “2025/316639 ihale kayıt numaralı “Ankara Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Nisan – Haziran Dönemine Ait 3 Aylık Malzemeli Mamul Yemek Alımı” işine ilişkin olarak yapılan bir şikâyet incelemesine esas olmak üzere aşağıda yer verilen hususlarda bilgi ve belgelere ihtiyaç duyulmuştur.

Başvuru sahibi firma tarafından özetle: ihaleye teklif verdikleri esnada, her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanamadığı, bu sebeple firmalarının her iki kısma da teklif vermek zorunda kaldığı, ihaleden önce aldıkları geçici teminat tutarı yeterli olmadığından, ek teminat talep etmek suretiyle teminat miktarının tamamlandığı, birden fazla kısım ihtiva eden ihalelerde, isteklilerin her kısım için ayrı ayrı teklif verme özgürlüğünün engellendiği, tüm kısımlara teklif verilmesinin zorunlu hale geldiği, söz konusu durumun, İdari Şartname’nin “kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesine de aykırılık teşkil ettiği bu itibarla ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddia edilmektedir.

Bu çerçevede, iki kısımdan oluşan şikâyet konusu ihalede, başvuru sahibinin iddia ettiği gibi her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanmasını ve tek kısma teklif verilmesini engelleyen sistemsel bir hatanın bulunup bulunmadığına ilişkin bilgi ve belgelerin tarafımıza iletilmesi hususunda,” ifadelerine yer verilerek bilgi ve belge talep edilmiştir.

Söz konusu yazıya ilişkin olarak Elektronik İhale Daire Başkanlığı tarafından yazılan 07.04.2025 tarihli yazı ile “İlgide kayıtlı yazınızda, 2025/316639 ihale kayıt numaralı “Ankara Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Nisan – Haziran Dönemine Ait 3 Aylık Malzemeli Mamul Yemek Alımı” işine ilişkin olarak yapılan bir şikâyet incelemesine esas olmak üzere iki kısımdan oluşan şikâyet konusu ihalede, başvuru sahibinin iddia ettiği gibi her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanmasını ve tek kısma teklif verilmesini engelleyen sistemsel bir hatanın bulunup bulunmadığına ilişkin bilgi ve belgelerin tarafınıza iletilmesi talep edilmektedir.

Kısımlı ihalelerde bir kısım için teklif tutarı yazılarak teklif verme adımları tamamlanabilmektedir.

Söz konusu ihaleye ilişkin kayıtlarımızın incelenmesi neticesinde, her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanmasını ve tek kısma teklif verilmesini engelleyen sistemsel bir hata tespit edilmemiştir.” şeklinde cevap verildiği görülmüştür.

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda yer verilen 4’üncü maddesinden EKAP üzerinden yapılan erişimlerin ve Kurumca belirlenen işlemlerin EKAP’ta kayıt altına alındığı, EKAP üzerinden yapılan ihale işlemlerinde de bu kayıtların esas alındığı, idareler ve isteklilerin EKAP üzerinden Kurumca belirlenen yönlendirmelere uymaları ve istenen her türlü veri girişini eksiksiz, doğru ve güncel olarak yapmaları gerektiği, istenen veri girişlerinde hata bulunması durumunda bu hata veya eksiklikler giderilinceye kadar EKAP’ın kullanımına ilişkin Kurum tarafından gerekli kısıtlamaların yapılabileceği, anılan Yönetmelik’in yukarıda yer verilen 19’uncu maddesinden ihale sürecinde teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapılamaması halinde ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesini teminen Kurumun ihale işlemlerini durdurma, erteleme, yenileme ya da iptal etme yetkisinin bulunduğu anlaşılmaktadır.

Elektronik ortamda teklif alınan ihalelerde, e-teklif verilebilmesi için isteklilerin sistem tarafından istenen teknik altyapıya uygun donanım ve yazılıma sahip olması ve e-teklif verilmesi ile ilgili kontrollerin yapılması gerektiği gibi sistemin de tüm isteklilerin son teklif verme saatine kadar ihaleye teklif vermesine olanak sağlaması gerekmektedir.

Başvuru konusu ihaleye ilişkin olarak başvuru sahibinin “ihaleye teklif verdikleri esnada, her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanamadığı” iddiasına ilişkin olarak Elektronik İhale Daire Başkanlığı tarafından yazılan 07.04.2025 tarihli yazı cevabından, söz konusu ihaleye ilişkin her iki kısım için teklif tutarları yazılmadan teklif verme adımının tamamlanmasını ve tek kısma teklif verilmesini engelleyen sistemsel bir hata bulunmadığı tespit edilmiş olup söz konusu durumun Kanun’un 5’inci maddesindeki temel ilkelere aykırılık teşkil etmediği ve iddiaların yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.