"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunu değerlendirirken, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 59/A maddesinin 5. ve 9. fıkralarına atıfta bulunmuştur. Bu maddelerde, e-tekliflerin EKAP üzerinden yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanması gerektiği ve yeterlik kriterlerinin değerlendirilmesinin istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler üzerinden yapılacağı belirtilmiştir. Başvuru sahibi, diş protez ruhsat belgesini yeterlik bilgileri tablosunda sunmadığı için teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığını iddia etmiştir. Ancak, diğer isteklilerin belgelerinin eksiksiz olduğu ve başvuru sahibinin yeterlik bilgileri tablosunda gerekli bilgileri sunmadığı tespit edilmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddialarının hukuken geçerli olmadığına ve teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata uygun olduğuna karar verilmiştir.

Karar no2025/UH.I-205
Karar tarihi15.01.2025
Toplantı No2025/003
Gündem No53

BAŞVURU SAHİBİ:

Gözde Dent Diş Protez Laboratuvar Hiz. San. A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karşıyaka Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1908712 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı 2 Aylık Diş Protez Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Karşıyaka Ağız ve Diş Sağlığı Merkezitarafından 31.12.2024 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı 2 Aylık Diş Protez Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Gözde Dent Diş Protez Laboratuvar Hiz. San. A.Ş.nin 03.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175180 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/68 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, pazarlık usulü ile yapılan ihalede, EKAP sistemindeki teknik hatadan kaynaklı olarak firmalarına ait ruhsat belgelerinin kayıtlarda görünmemesi nedeniyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu nedenle firmalarından son fiyat teklifinin alınmadığı, ihalenin başka istekli üzerinde bırakılmasıyla kamunun zarara uğratıldığı, ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik İhale” başlıklı 59/A maddesinde “… (5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.

…” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 19’uncu maddesinin dördüncü fıkrasında “İhale sürecinde idareler ve/veya kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerce, teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapılamaması halinde, ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesi amacına yönelik olarak alternatif sistemleri ve uygulamaları devreye almaya, gerekli hallerde bu ve ilgili işlemleri durdurmaya, ertelemeye, yenilemeye veyahut iptal etmeye yönelik tedbirleri almaya Kurum yetkilidir. Bu durumda EKAP üzerinden gerekli bildirimler yapılır.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “… (3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.

(4) Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir.

…” hükmü yer almaktadır.

Başvuru konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.

a) İhale kayıt numarası: 2024/1908712

b) İhale usulü: Pazarlık usulü

c) İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 31.12.2024 Saat: 10:00

ç) İhale komisyonunun toplantı yeri (e-tekliflerin açılacağı adres): Karşıyaka Ağız Ve Diş Sağlığı Merkezi Toplantı Salonu

3.2. Teklifler, ihale (son teklif verme) tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden e-teklif olarak sunulur. İhale (son teklif verme) saatine kadar EKAP’a yüklenemeyen teklifler değerlendirmeye alınmaz.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Diş Protez Laboratuvar Ruhsat Belgesi

İstekliler 07.12.2005 tarih ve 26016 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Diş Protez Laboratuvarları Yönetmeliğinde belirtilen şartlara sahip olduklarını gösterir diş protez laboratuvarı ruhsat belgesini yeterlik bilgileri tablosunda beyan edecektir.

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.

22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama istenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formalara uygun şekilde doldurulacaktır. …” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “… 31.3. İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır.

31.4. Katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlayan isteklilerden, ilk fiyat tekliflerini aşmamak ve ihale kararına esas olmak üzere son fiyat tekliflerini vermeleri istenir. İstekliler, kendilerine bildirilen tarih ve saatte kadar son tekliflerini, teklife ilişkin e-anahtar ile birlikte e-teklif olarak, yine EKAP üzerinden e-imza ile imzalayıp sunarlar. Ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde son fiyat teklifinin ortak girişim ortaklarının tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. İlk fiyat teklifi ile son fiyat teklifinin farklı kişiler tarafından imzalanması halinde, son fiyat teklifini imzalayan kişinin temsile yetkili olduğuna ilişkin belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesi gerekmektedir. Son fiyat teklifini sunmayan isteklilerin ilk teklifleri, son teklifleri olarak kabul edilir. İhale komisyonu, son fiyat teklifleri ile işin yaklaşık maliyetini açıklayarak tutanağa bağlar.

31.8. Yapılan değerlendirme sonucunda, ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan veya yeterlik sertifikasının geçerlik süresi ihale tarihinden önce dolan teklifler değerlendirme dışı bırakılarak EKAP üzerinden Uygun Olmayan e-Teklif Kontrol Tutanağı düzenlenir ve değerlendirme dışı bırakma işleminin gerekçeleri belirtilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (b) bendine göre pazarlık usulü ile gerçekleştirilen başvuru konusu ihalede; 30.12.2024 tarihinde EKAP üzerinden 3 firmanın teklif vermeye davet edildiği, 31.12.2024 tarihinde yapılan ihaleye 3 isteklinin teklif verdiği ve aynı tarihte başvuru sahibi hariç 2 isteklinin ilk fiyat tekliflerini aşmamak kaydıyla son fiyat tekliflerini vermeye davet edildiği, isteklilerden Özel Doğuş Diş Protez Laboratuvarı San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından son fiyat teklifi sunulmadığından ilk teklifinin son teklif olarak kabul edildiği ve teklif fiyatının yaklaşık maliyetin üzerinde olması sebebiyle uygun bulunmadığı, 31.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin tek geçerli teklif sahibi olarak belirlenen As Anatomik Diş Protez Laboratuvarı San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakılmasına karar verildiği anlaşılmıştır.

İhale komisyonunun 31.12.2024 tarihli kararında, başvuru sahibi Gözde Dent Diş Protez Laboratuvar Hiz. San. A.Ş.nin teklifinin “İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde istenilen diş protez ruhsat belgesinin yeterlik bilgileri tablosunda sunulmadığı” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

Başvuru sahibi tarafından e-teklifin 30.12.2024 tarihinde hazırlanıp gönderildiği, teklif mektubu ekinde yer alan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde; tablonun “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” başlıklı bölümünde “Diş Protez Laboratuvar Ruhsat Belgesi” için açılmış olan satırda herhangi bir bilginin yer almadığı, başka bir ifadeyle bu satırın boş bırakıldığı, diğer katılım belgeleri ve yeterlik kriterlerine ilişkin ilgili satırların ise başvuru sahibi istekli tarafından doldurulmuş olduğu görülmüştür. Aynı tarihte e-tekliflerini gönderen diğer iki istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarında ilgili tüm alanların doldurulmuş olduğu ve teklif hazırlama ve gönderme işlemlerinin hatasız şekilde tamamlanmış olduğu tespit edilmiştir.

İlgili mevzuat ve doküman düzenlemeleri uyarınca e-tekliflerin EKAP üzerinden teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanıp gönderileceği, isteklilerin İdari Şartname’de sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerektiği, teklif değerlendirmesinin istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılacağı, inceleme konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde “Diş Protez Laboratuvar Ruhsat Belgesi”nin yeterlik kriteri olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Yapılan incelemede; başvuru sahibi Gözde Dent Diş Protez Laboratuvar Hiz. San. A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” bölümünde “Diş Protez Laboratuvar Ruhsat Belgesi”ne ilişkin herhangi bir bilgiye yer verilmediği anlaşılmış olup, anılan istekli tarafından itirazen şikayet dilekçesinde İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde istenilen bahse konu belgenin EKAP sistemindeki teknik hata nedeniyle kayıtlarda görünmediği ileri sürülmekte ise de isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda diş protez laboratuvar ruhsat belgesi dışındaki katılım ve yeterlik belgelerinin erişim bilgilerine eksiksiz şekilde yer verilmiş olduğu, ayrıca diğer istekliler tarafından ihalede sunulması gerekli belgelerin erişim bilgilerinin de yeterlik bilgileri tablolarında eksiksiz olarak belirtildiği, gerek teklif hazırlama ve gönderme işlemlerinin gerçekleştirildiği 30.12.2024 tarihi itibarıyla gerekse tekliflerin açıldığı 31.12.2024 tarihi itibarıyla idare ve/veya isteklilerin teknik sorun nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapamadıklarına işaret eden ve başvuru sahibinin iddiasına dayanak teşkil edebilecek herhangi bir bilgi veya bulgunun bulunmadığı, mevzuata ve ihale dokümanına uygun şekilde teklif verme sorumluluğunun istekliye ait olduğu sonucuna varılmıştır.

Yukarıda aktarılan inceleme ve tespitler neticesinde, İdari Şartname’de yeterlik kriteri olarak belirlenen diş protez laboratuvar ruhsat belgesini sunmayan başvuru sahibi isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık görülmemiş olup anılan isteklinin aksi yöndeki iddiası uygun bulunmamıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendinin 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendinin 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği karar verildi.