"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunu değerlendirirken, tekliflerin değerlendirilmesinde aritmetik hata tespitinin önemini vurgulamıştır. İdare, başvuru sahibinin teklifini, ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinde hesap hatası olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakmıştır. Ancak, KİK, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37. maddesi uyarınca, tekliflerin değerlendirilmesinin yalnızca teklif mektubu ekindeki birim fiyat teklif cetveline göre yapılması gerektiğini belirtmiştir. Bu bağlamda, ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin eksik veya yanlış doldurulmasının, teklifin değerlendirme dışı bırakılmasına neden olamayacağına hükmetmiştir. KİK, başvuru sahibinin teklifinin, idarenin belirttiği gerekçelerle değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata aykırı olduğuna karar vermiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin teklifinin yeniden değerlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Karar no2025/UH.II-656
Karar tarihi05.03.2025
Toplantı No2025/010
Gündem No21

BAŞVURU SAHİBİ:

Neza Sig. Ara. Hiz. A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İstanbul Asfalt Fabrikaları Sanayi ve Ticaret A.Ş.,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1664460 İhale Kayıt Numaralı “Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İstanbul Asfalt Fabrikaları Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından 06.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Neza Sigorta Aracılık Hizmetleri Anonim Şirketinin 27.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 29.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 07.02.2025 tarih ve 177777 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 07.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/342 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1- İtirazen şikayete konu ihalede tekliflerinin yeterlik bilgileri tablosu kapsamında sundukları ve İdari Şartname’nin 7’nci maddesi kapsamında bir yeterlik kriteri olarak belirlenen ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinde hesap hatası yapıldığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak bu hususun kamu ihale mevzuatı çerçevesinde değerlendirme dışı bırakılma gerekçesi olmadığı gibi sözleşmenin yürütülmesi aşamasında sorun veya belirsizlik yaratacak bir konu da olmadığı,

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 4’üncü maddesi kapsamında teklif mektubunun teklif tutarını içermesi ve e-imzalı olması gerektiği şartının kendilerince sağlandığı, ihale mevzuatında isteklilerin ihaleye teklif sunarken kar oranlarını/tutarlarını birim fiyat teklif cetvellerinde ayrı bir satırda göstermeleri gibi bir durumun söz konusu olmadığı, nitekim ihale dokümanının ekinde bulunan birim fiyat teklif cetveli standart formunda da isteklilerin kar oranları/tutarları için ayrı bir satır bulunmadığı ve kar oranlarının birim fiyat teklif cetvelinde yer alan ihale konusu işe ilişkin maliyet bileşenlerine ait teklif fiyatlarının içerisine dahil edildiği, kendileri tarafından da bu cetvelin hazırlanarak teklif kapsamında sunulduğu, ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin nasıl doldurulması gerektiğine ilişkin olarak ise ihale dokümanında bir düzenleme bulunmadığı, sözleşmenin imzalanacağı ve tekliflerini oluşturan bağlayıcı tutarın birim fiyat teklif cetvelinde yer alan tutar olduğu, tekliflerinin bu cetvele göre değerlendirilmesi gerektiği, ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin toplam tutarı ile teklif mektubu eki birim fiyat teklif cetvelinin toplam tutarı arasındaki farkın zaten yüklenici karı ve genel giderleri ortaya koyduğu, dolayısıyla ihalede değerlendirmeye alınabilecek teklif tutarlarının teklif mektubu ekinde yer alan birim fiyat teklif cetvelindeki tutarlar olduğu, teklif mektubu eki birim fiyat teklif cetvelinin ihale konusu işin bileşenlerine ilişkin cetvelde yer alan sigorta kalemlerine ait fiyatlarını içerdiği ve birim fiyat teklif cetvelinde bir hesaplama hatası bulunmadığı, ihaleye ait sözleşmenin teklif mektubunun ekindeki birim fiyat teklif cetvelinde yer alan birim fiyatlar üzerinden imzalanacağı, ihale dokümanında ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin sunulmasının bir yeterlik kriteri olarak düzenlendiği ancak bu cetvelin eksik veya yanlış doldurulması halinde teklifin değerlendirme dışı bırakılacağına ilişkin bir düzenlemenin bulunmadığı, yeterlik kriterinin anılan cetvelin teklif kapsamında sunulması olarak belirlendiği, bu kriterin de kendileri tarafından sağlanmış olduğu, bu nedenle ihalede bağlayıcı olanın teklif mektubu ekindeki birim fiyat teklif cetveli olması ve ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli olarak adlandırılan tablodaki verilerin gerek ihalede gerekse sözleşme aşamasında herhangi bir etki veya bağlayıcılığının olmaması sebebiyle tekliflerinin yeniden değerlendirmeye alınması gerektiği ancak kendi tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının doğru olduğunun değerlendirilmesi halinde ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin de aynı gerekçeyle değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, çünkü bu isteklinin ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelindeki tutarların da teklif mektubu eki birim fiyat teklif cetvelindeki tutarlarla örtüşmediği,

2- İhale üzerinde bırakılan istekli Kum Sig. Ara. Hiz. Ltd. Şti.nin teklifinin ihalede istenen yeterlik kriterlerini sağlamadığı, şöyle ki,

a) Kum Sig. Ara. Hiz. Ltd. Şti. tarafından İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesi uyarınca sunulan yetki belgesinin mevzuata uygun olmadığı, anılan belgenin Sigorta Genel Müdürlüklerinden alınmadığı, geçerlik süresinin dolmuş olduğu ve söz konusu belgenin ihale konusu işe ilişkin olmadığı, ayrıca yetki belgesini düzenleyen sigorta şirketinin reasürans anlaşması bulunan bir sigorta şirketi olmadığı için bu yetki belgesine dayalı olarak sunulan teklifin geçerli kabul edilmesinin mümkün bulunmadığı,

b) Anılan istekli tarafından sunulan iş deneyimine ilişkin belgelerin mevzuata uygun olmadığı, sunulan sigorta poliçesinin ihale konusu iş veya benzer iş ile uyumlu olmadığı, henüz tamamlanmamış bir işe ilişkin olduğu, tutarının yetersiz olduğu, ekinde damga vergisinin yatırıldığına ilişkin belge veya damga vergisinden istisna olunduğuna ilişkin belgenin sunulmadığı,

3- Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı, şöyle ki,

a) Teknik Şartname’nin 4.1.12’nci maddesinde “Deprem, GLKHH+terör+sel+su+kıymet kazanma durumlarında hasar bedelinin tamamı ödenecek, muafiyet uygulanmayacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı, ancak teklif fiyatının tevsiki için sunulan belgelerden görüleceği üzere, muafiyet uygulanacakmış gibi açıklamalar yapıldığı, deprem sigortalarında uyulması gereken zorunlu tarifelerin bulunduğu, ancak açıklama yapılırken daha düşük tarifelerin kullanıldığı,

b) İhale konusu işin yapılabilmesi için sigortacılık mevzuatı uyarınca yurt içi ve yurt dışı sigorta reasürans plansmanlarının a ve a+ olmasının gerektiği ama aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında fiyat teklifi alınan sigorta şirketlerinin reasürans plansmanlarının a veya a+ olmadığı, daha düşük reasürans plansmanı seviyelerine sahip olduğu, açıklama kapsamında sigorta fiyat teklifi alınan firmaların reasürans anlaşması bulunan firmalar olmadığı, bu sebeple ihale konusu işi yapma kapasitesine sahip öz sermayeleri de bulunmadığı için vermiş oldukları fiyat tekliflerinin geçerli kabul edilmesinin mümkün olmadığı,

c) Sigorta acentelerinden alınan poliçe, fiyat teklifi veya sözleşmelerin ekine ihale dokümanında yer alan teminat tutarları üzerinden teklif edilen sigorta prim tutarlarıyla sigorta hizmetinin gerçekleştirebileceğine ilişkin, ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınan teyit yazılarının eklenmediği, eklenen yazıların da yetkili kişilerin imzasını taşımadığı, sigorta giderinin tevsiki için sunulan belgelerin işin süresinin tamamını kapsamadığı, bu tekliflerde ihale konusu iş kapsamında sigortalanması gereken ekipmanların tamamına yer verilmediği, eksik ekipmanlar üzerinden sigorta teklifi alınarak açıklama yapıldığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,


Aynı Kanun’un “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde
“İhale komisyonunun talebi üzerine idare tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.

Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Başvuruların ve tekliflerin alınması, açılması ve belgelerdeki bilgi eksikliklerinin tamamlatılması” başlıklı 56’ncı maddesinde“(1) Ön yeterlik ve yeterlik başvuruları ile tekliflerin alınması ve açılmasına ilişkin işlemler; Kanun, bu Yönetmelik, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği ve tip şartnamelerde belirtilen hükümler çerçevesinde standart formlar kullanılarak gerçekleştirilir.

(7) Birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunduğu tespit edilen isteklilere ait teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı: 12 Ay süreli, İSFALT A.Ş.’ne ait; araç, iş makineleri, tesisler, Fabrikalar ve Genel Müdürlük Yerleşkesi için sigorta hizmeti alımı işidir. Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: İstanbul” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İhale dokümanının kapsamı” başlıklı 5’inci maddesinde “5.1. İhale dokümanı aşağıdaki belgelerden oluşmaktadır:

a) İdari Şartname,

b) Teknik Şartname,

c) Sözleşme Tasarısı,

ç) Hizmet İşleri Genel Şartnamesi,

d) Standart formlar,

Standart Form-KİK015.5B/EKAP-H: Birim Fiyat Teklif Mektubu,
Standart Form-KİK0015.5B/EKAP-H: Birim Fiyat Teklif Cetveli,
Standart Form-KİK015.5BO/EKAP-H: İş Ortaklığı Beyannamesi,
Standart Form-KİK015.5BY/EKAP-H: Yeterlik Bilgileri Tablosu,
Standart Form-KİK051.2/EKAP_H: Geçici Teminat Bilgileri Formu,
Standart Form-KİK024.2/H: Kesin Teminat Mektubu,
Standart Form-KİK026.1/H: İş Bitirme Belgesi,
Standart Form-KİK026.2/H: Alt yüklenici İş Bitirme Belgesi,
Standart Form-KİK027.0/H: Ortaklık Tespit Belgesi,
Standart Form-KİK027.1/H: Kanun Kapsamındaki İdarelere Taahhüt Edilenler Dışında Yurt Dışında Gerçekleştirilen İşler İçin Düzenlenen Belgeler Kullanılmasına İlişkin Ortaklık Tespit Belgesi (İdari Şartname madde 7.1.i?de belirtilen belge),
Standart Form-KİK024.5/H: Kesin Kefalet Senedi

e) Bu madde boş bırakılmıştır.

f) İhale dokümanı kapsamında verilecek diğer belgeler ,

Belge Adı

Doküman Adı

Açıklama

Maddi Varlıklar Sigorta Kalemleri

Maddi Varlıklar Sigorta Kalemleri.xlsx

Maddi Varlıklar Sigorta Kalemleri

Ayrıntılı Birim Fiyat Cetveli

Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli.xlsx

Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli

5.2. Ayrıca, bu Şartnamenin ilgili hükümleri gereğince İdarenin düzenleyeceği zeyilnameler ile isteklilerin yazılı talebi üzerine İdare tarafından yapılan yazılı açıklamalar, ihale dokümanının bağlayıcı bir parçasıdır.

5.3. İstekli tarafından, ihale dokümanının içeriği dikkatli bir şekilde incelenmelidir. Teklifin verilmesine ilişkin şartların yerine getirilmemesinden kaynaklanan sorumluluk teklif verene aittir. İhale dokümanında öngörülen kriterlere ve şekil kurallarına uygun olmayan teklifler değerlendirmeye alınmaz.” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Yetki Belgesi

Yetki Belgesi Sigorta Genel Müdürlüklerinden alınan yetki belgesi

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli

Dokümanda belirtilen Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli İdareye sunulacaktır.(Ortak girişimlerde tüm ortakların imzalaması gerekmektedir.)

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir: Hayat ve sağlık sigortaları hariç olmak üzere her türlü sigortalama hizmeti işleri yapmış olmak…” düzenlemesi,

“Teklif ve sözleşme türü” başlıklı 19’uncu maddesinde “19.1. İstekliler tekliflerini, her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatlarının miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat şeklinde vereceklerdir. İhale sonucu, ihale üzerinde bırakılan istekliyle her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatların miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacaktır.

19.2. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

“Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.

22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama istenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formalara uygun şekilde doldurulacaktır. Yabancı istekli tarafından ihaleye teklif verilmesi halinde, bu şartnamede istenilen belgelere veya isteklinin kendi ülkesindeki mevzuat uyarınca düzenlenmiş olan dengi belgelere ilişkin bilgilerin beyan edilmesi gerekir.

22.3. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir…” düzenlemesi,

“Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “31.1. İlk oturumun kapatılmasından sonra, ihale komisyonu belirleyeceği bir tarih ve saatte toplanır ve EKAP üzerinde tekliflerin değerlendirilmesine başlanır. Teklif değerlendirme işlemleri birden fazla oturumda yapılabilir. Her oturum kapatılmadan önce bilgiler EKAP’a kaydedilir ve düzenlenen tutanakların bir çıktısı alınarak ihale komisyonu üyeleri tarafından imzalanır.

31.2. Teklif değerlendirmesinde öncelikle ilk oturumda 30 uncu madde uyarınca e-teklifinin açılamadığı veya teklif mektubu ile geçici teminatının uygun olmadığı tespit edilen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.

31.3. İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Yeterlik sertifikası üzerinden yeterlik tespiti yapılan ihalelerde ise, ihale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, yeterlik sertifikası kapsamındaki geçerlik süresi dolan belgeler dahil yeterlik sertifikası üzerindeki bilgiler; yeterlik sertifikası üzerinden değerlendirme yapılamayan her belge veya kriter için ise yeterlik bilgileri tablosunda istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır.

31.4. Bu madde boş bırakılmıştır.

31.5. Bu madde boş bırakılmıştır.

31.6. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar ve aşırı düşük teklifleri 33 üncü maddeye göre değerlendirir.

31.7. Bu madde boş bırakılmıştır.

31.8. Yapılan değerlendirme sonucunda, ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan veya yeterlik sertifikasının geçerlik süresi ihale tarihinden önce dolan teklifler değerlendirme dışı bırakılarak EKAP üzerinden ?Uygun Olmayan e-Teklif Kontrol Tutanağı? düzenlenir ve değerlendirme dışı bırakma işleminin gerekçeleri belirtilir.” düzenlemesi,

“Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “48.1. İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı (R): Sigorta Hizmetleri/0,78

Teklifler sigorta şirketlerinin Genel Müdürlükleri tarafından verilir. Genel Müdürlüğün ihaleye katılmak ve sözleşme imzalamak üzere yetki verdiği kişiler, aracı kurumlar, acenteler ve sigorta simsarları Genel Müdürlük nam ve hesabına ihaleye katılabilirler.

48.2.İdare tarafından bazı araç, iş makinesi ve binaların ya da sigorta ettirilen diğer menkul ve gayrimenkullerin 3. şahıslara işe başlama tarihinden önce satılması durumunda satılan araç, iş makinesi, binalar ve diğer menkul ve gayrimenkul mallar sigorta ettirilmez ve bunlara ilişkin primler yükleniciye ödenmez. Satış poliçelerinin tanziminden sonra gerçekleşmişse satış tarihine kadar olan primler ödenir. Kalan günlere ait primler ödenmez. Ödeme yapılmışsa geri istenir. İstem tarihinden 15 (onbeş) iş günü içinde yüklenici primleri iade etmek zorundadır.

48.3. İSFALT A.Ş.’nin “Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi’ nin 2024 yılı için hasar/prim oranı % 48’dir. Mevcut poliçeler 15.01.2025 tarihinde sona erecektir.

48.4. Kesinleşen ihale kararı yayınlandıktan sonra Ekonomik avantajlı 1. teklif ve Ekonomik avantajlı 2. teklif sahibi isteklilerden 15.01.2025 tarihinden geçerli olmak üzere kuvertür mektubu ile sigortaya konu olan menkul ve gayrimenkuller teminat altına alınacaktır.

48.5. Sigorta ettirilecek kalem sayısı fazla olduğu için tüm kalemler EKAP sisteminde hazırlanan birim fiyat teklif cetvelinde gösterilememiş, bu nedenle “Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli” hazırlanarak ihale dokümanı ekinde isteklilere sunulmuştur. İsteklilerin teklif aşamasında “Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli”ni idareye sunmaları zorunludur.

48.6. İhale dokümanında yer alan Ek-1, Ek-2, Ek-3, Ek-4, Ek-5, Ek-6, Ek-7, Ek-8, Ek-9 , Ek-10 ve Ek-11’de belirtilen sigorta-araç değerleri İdare tarafından yaptırılan Mutabakatlı Kıymet Takdiri Ekspertiz Raporu’ndan gelmektedir.

İstekliler, sigorta poliçelerini, Teknik Şartname’nin Genel Şartlar Başlıklı 3.1. maddesinde belirtildiği üzere; sözleşme aşamasında, Mutabakatlı Kıymet Takdiri Ekspertiz Raporu’nda belirtilen değerler üzerinden yapacaklardır. Herhangi bir hasar durumunda hasar ödemesi bu değerler üzerinden yapılacaktır.

48.7.İstekli olabilecekler, “ASLI İDARECE GÖRÜLMÜŞTÜR” şerhini, ihale dokümanında belirtilen veya ihale dokümanının ücretsiz görülebileceği (İstanbul Asfalt Fabrikaları San. ve Tic. A.Ş. Selimiye Mah. Atölyeler Cad. No:8/2 Üsküdar/ İSTANBUL) idare adresinden yaptıracaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanı ekinde yer alan “KİK0015.5B/EKAP-H Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan Hizmet Alımı İhalelerinde Kullanılacak Birim Fiyat Teklif Mektubu” standart formu aşağıda yer almaktadır.

Birim Fiyat Teklif Cetveli

İhale kayıt numarası: 2024/1664460

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi

ay

12

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

İtirazen şikayete konu ihaleninİstanbul Asfalt Fabrikaları Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından gerçekleştirilen “Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi” olup açık ihale usulü ile ihaleye çıkarıldığı, bahse konu ihalede 7 adet ihale dokümanı indirildiği, 06.01.2025 tarihinde yapılan ihaleye 4 isteklinin katıldığı, 20.01.2025 onay tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararı ile ihalenin Kum Sig. Ara. Hiz. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibinin teklifinin ise “İsteklilerden Neza Sigorta Aracılık Hizmetleri A.Ş.nin EK-4 Yangın Sigortası kalemlerinin fiyatları toplandığında 9.818.541,53 TL olduğu ancak sunduğu ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinde “Yangın Sigortası” satırında 9.677.372,72 TL olarak yazıldığı tespit edilmiştir. İsteklinin teklifi açıklanan nedenlerden dolayı 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37. Maddesi gereğince değerlendirme dışı bırakılmıştır.” gerekçesine yer verilerek değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

İdari Şartname’nin 2’nci maddesinde ihale konusu işin “12 Ay süreli, İSFALT A.Ş.ne ait; araç, iş makineleri, tesisler, Fabrikalar ve Genel Müdürlük Yerleşkesi için sigorta hizmeti alımı işidir.” olarak tanımlandığı, ihale dokümanının ekinde yer alan birim fiyat teklif cetvelinin 1 kalemden oluştuğu, yeterlik bilgileri tablosu standart formunun “Diğer Belgeler” bölümünde “Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli” için ayrıca satır açıldığı anlaşılmıştır.

İhaleye ait birim fiyat teklif mektubunun 5’inci maddesinde “İhale konusu işin [tamamını/ek cetvelde yer alan kısmını/ek cetvelde yer alan kısımlarını]bu teklifin ekindeki birim fiyat teklif cetvelinde belirtilen her bir iş kalemi için teklif ettiğimiz birim fiyatlar üzerinden Katma Değer Vergisi hariç [Teklif edilen toplam bedel para birimi belirtilerek rakam ve yazı ile yazılacaktır.] bedel karşılığında yerine getireceğimizi kabul ve taahhüt ediyoruz.” açıklamasının, ihaleye ait birim fiyat teklif cetvelinin açıklamaları içeren 4’üncü maddesinde ise “Hesaplama yapılırken her bir iş kaleminin miktar sütunundaki/sütunlarındaki rakam/rakamlar ile teklif edilen birim fiyat çarpılarak o iş kalemine ait teklif tutarı bulunacaktır.” açıklamasının yer aldığı görülmüştür.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istekliler tarafından ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin sunulacağı, “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesindesigorta ettirilecek kalem sayısı fazla olduğu için tüm kalemlerin EKAP sisteminde hazırlanan birim fiyat teklif cetvelinde gösterilemediği, bu nedenle “ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli” hazırlanarak ihale dokümanı ekinde isteklilere sunulduğu, isteklilerin teklif aşamasında ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelini idareye sunmalarının zorunlu olduğu düzenlemelerine yer verildiği, başvuru sahibi istekli tarafından EKAP üzerinden birim fiyat teklif mektubu ve birim fiyat teklif mektubunun eki olan ve 1 kalemden oluşan birim fiyat teklif cetvelinin hazırlandığı toplam birim fiyat teklif tutarının 45.139.365,60 TL olarak belirtildiği, ayrıca anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “Diğer Belgeler” bölümünün, “Diğer Belge”, “Belge Adı ve Açıklaması” kısmında 190764-9999-00024_Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli.pdf” EKAP’a yüklenen belgedir.” ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

Anılan istekli tarafından EKAP sistemine yüklenen ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde, bahse konu birim fiyat teklif cetvelinin şikâyete konu edilen “Ek 4-Yangın Sigortası” kaleminde “Brüt Prim Tutarı (TL)” olarak 9.677.372,72 ifadesine yer verildiği, “EK-4 YANGIN SİGORTASI” kısmının ayrıntılı tutarları incelendiğinde ise 9.818.541,53 ifadesine yer verildiği, ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli toplam tutarının ise 45.139.365,60 TL olarak belirtildiği görülmüştür.

Yapılan incelemede, söz konusu isteklinin birim fiyat teklif cetveli ile ayrıntılı birim fiyat cetvelinde yer alan toplam teklif tutarının uyumlu olduğu, anılan istekli ile sözleşme imzalanması durumunda birim fiyat teklif cetvelinde yer alan tutarlar üzerinden hakediş ödemelerinin yapılacağı hususunun açık olduğu, kaldı ki kamu ihale mevzuatına göre isteklilerin EKAP üzerinden oluşturmuş oldukları birim fiyat teklif cetvellerinde yer alan teklif tutarları ile bağlı olduğu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “…birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmüne yer verildiği, ihalede yeterlik değerlendirmesinin söz konusu birim fiyat teklif cetvelinde yer verilen teklif tutarı üzerinden yapılacağının hüküm altına alındığı, ihaleye ait sözleşmenin teklif mektubunun ekindeki birim fiyat teklif cetvelinde yer alan birim fiyatlar üzerinden imzalanacağı, İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istekliler tarafından ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin sunulacağı düzenlemesi uyarınca başvuru sahibi istekli tarafından bahse konu belgenin EKAP sistemine yüklendiği, tekliflerin değerlendirilmesi işleminin bu cetvele göre değil, teklif mektubu ekinde sunulan birim fiyat teklif cetveline göre gerçekleştirilmesi gerektiği, bu itibarla idarece başvuru sahibi isteklinin teklifinin ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli üzerinden gerçekleştirilerek 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37’nci maddesi gereğince değerlendirme dışı bırakılması işleminin mevzuata uygun olmadığı anlaşılmış olup, başvuru sahibinin bu husustaki iddialarının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak

Son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin deneyimi gösteren belgeler,

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir …” hükmü,

6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Tanım” başlıklı 1401’inci maddesinde “(1) Sigorta sözleşmesi, sigortacının bir prim karşılığında, kişinin para ile ölçülebilir bir menfaatini zarara uğratan tehlikenin, rizikonun, meydana gelmesi hâlinde bunu tazmin etmeyi ya da bir veya birkaç kişinin hayat süreleri sebebiyle ya da hayatlarında gerçekleşen bazı olaylar dolayısıyla bir para ödemeyi veya diğer edimlerde bulunmayı yükümlendiği sözleşmedir.” hükmü,

Anılan Kanun’un “Sigorta poliçesi verme yükümlülüğü” başlıklı 1424’üncü maddesinde “Sigortacı; sigorta sözleşmesi kendisi veya acentesi tarafından yapılmışsa, sözleşmenin yapılmasından itibaren yirmidört saat, diğer hâllerde onbeş gün içinde, yetkililerce imzalanmış bir poliçeyi sigorta ettirene vermekle yükümlüdür. Sigortacı poliçenin geç verilmesinden doğan zarardan sorumludur.

(2) Sigorta ettiren poliçesini kaybederse, gideri kendisine ait olmak üzere, yeni bir poliçe verilmesini sigortacıdan isteyebilir.

(3) Poliçenin verilmediği hâllerde, sözleşmenin ispatı genel hükümlere tabidir.” hükmü,

Bahse konu Kanun’un “İçerik” başlıklı 1425’inci maddesinde “(1) Sigorta poliçesi, tarafların haklarını, temerrüde ilişkin hükümler ile genel ve varsa özel şartları içerir, rahat ve kolay okunacak biçimde düzenlenir.

(2) Poliçenin ve zeyilnamenin eklerinin içeriği teklifnameden veya kararlaştırılan hükümlerden farklıysa, anılan belgelerde yer alıp teklifnameden değişik olan ve sigorta ettirenin, sigortalının ve lehtarın aleyhine öngörülmüş bulunan hükümler geçersizdir.

(3) Kanunlarda aksine hüküm bulunmadıkça, genel şartlarda sigorta ettirenin, sigortalının veya lehtarın lehine olan bir değişiklik hemen ve doğrudan uygulanır. Ancak, bu değişiklik ek prim alınmasını gerektiriyorsa, sigortacı değişiklikten itibaren sekiz gün içinde prim farkı isteyebilir. İstenilen prim farkının sekiz gün içinde kabul edilmemesi hâlinde sözleşme eski genel şartlarla devam eder.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,

“İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

c) Yapımla ilgili hizmet işleri dahil hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilecek danışmanlık hizmetlerinde, Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 38 inci maddesinde düzenlenen iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.

(2) İlk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre birinci fıkranın (a) veya (b) bendi kapsamında değerlendirilir.

(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 25’i ile % 50’si aralığında idarece belirlenecek bir orandan az olmamak üzere,

b) Belli istekliler arasında ihale usulüyle ve Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerde, yaklaşık maliyetin %25’i ile % 50’si aralığında, idarece belirlenecek parasal tutardan az olmamak üzere,

ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir…” hükmü,

“İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde“(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz…” hükmü,

243 sıra no’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nde “…Bilindiği üzere, Vergi Usul Kanunu’nun 227’nci maddesinde, bu kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait kayıtların tevsikin mecburi olduğu hükme bağlanmış; aynı kanunun 229-242’nci maddelerinde de, bu Kanuna göre düzenlenmesi ve alınması gereken fatura ve fatura yerine geçen vesikalar, serbest meslek makbuzu, ücretlere ait kayıt ve vesikalar ile diğer evrak ve vesikalara ait hükümlere yer verilmiştir.

Diğer taraftan, Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tutulan veya düzenlenen defter ve belgelere ilaveten, muhtelif sektörlerde faaliyet gösteren mükelleflerle ilgili diğer mevzuatta da bu mükelleflerce tutulması veya düzenlenmesi gereken defter veya belgelere ilişkin düzenlemeler ve bu konuda muhtelif kamu idarelerine düzenleme yapma yetkisi tanıyan hükümler yer almaktadır. Bunun sonucunda mükellefler bazı durumlarda aynı amaca hizmet eden birden fazla belge düzenlemek zorunda kalmaktadır.

Bu konuda Bakanlığımıza vaki müracaatların değerlendirilmesi sonucunda, Vergi Usul Kanununun mükerrer 257’nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak mükerrer belge düzenleme mecburiyetinin yarattığı külfetleri azaltmak amacıyla bankalar, sigorta şirketleri ve acenteleri, sermaye piyasası aracı kurumları ile ikrazatçılıkla uğraşanların faaliyetleri sırasında düzenleyecekleri belgelerle ilgili olarak aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır.

B) Sigorta Şirketleri ile Acenteleri Tarafından Düzenlenecek Belgeler:

Sigorta şirketleri tarafından düzenlenen sigorta poliçeleri (ek belgeler “zeyilnameler” dahil) Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmesi zorunlu belgeler kapsamına alınmış olup, sigorta şirketleri bu poliçeler ve ek belgelere (zeyilnameler) konu işlemlere ait tutarlar için ayrıca fatura düzenlemeyeceklerdir.

Sigorta Poliçelerinin düzenlenmesinde aşağıda belirlenen esaslara uyulması zorunludur.

1- Sigorta poliçeleri en az iki örnek olarak düzenlenecek ve ikiden fazla örnek olarak düzenlendiği takdirde her birinin kaçıncı örnek olduğu belirtilecektir.

2- Poliçelerde Sigorta Murakabe Kanunu ve bununla ilgili yönetmelikler ile Türk Ticaret Kanunu uyarınca bulunması gerekli bilgilere ilave olarak, sigorta şirketinin kurumlar vergisi yönünden bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi numarası ile poliçe seri ve sıra numarasının da bulunması zorunludur.

3- Sigorta poliçelerinin basımı için önceden izin alınması, anlaşmalı matbaalara bastırılması veya notere tasdik ettirilmesi zorunlu olmayıp, sigorta şirketleri (Ocak-Haziran) ve (Temmuz-Aralık) olmak üzere 6’ar aylık dönemler itibariyle bastırdıkları sigorta poliçelerinin seri ve sıra numaraları ile bunlardan poliçe düzenleme, yetkisine sahip acentelere gönderilenlere ilişkin bilgileri müfredatlı olarak, her dönemin bitimini izleyen ayın son günü mesai bitimine kadar kurumlar vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairelerine taahhütlü olarak gönderecekler veya elden teslim edeceklerdir.

4- Sigorta acente ve prodüktörleri tarafından sigorta şirketlerine sağlanan hizmetler nedeniyle ödenen komisyon bedelleri ise sigorta şirketleri tarafından düzenlenecek “Sigorta Komisyon Gider Belgesi”ne istinaden kayıtlara alınacaktır.

Acenteler ve prodüktörler bu bedeller için ayrıca fatura düzenlemeyecekler ve bu bedelleri sigorta şirketleri tarafından kendilerine verilecek sigorta komisyon gider belgesine istinaden hasılat kaydedeceklerdir. …”açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. İş ortaklığında teknolojik ürün deneyim belgesini sunan ortağın kendisine ait iş deneyim tutarına ilişkin asgari yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. Konsorsiyum ortağının teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde ise, belgeyi sunduğu kısım veya kısımlar için iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir.

….

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Yetki Belgesi

Yetki Belgesi Sigorta Genel Müdürlüklerinden alınan yetki belgesi

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli

Dokümanda belirtilen Ayrıntılı Birim Fiyat Teklif Cetveli İdareye sunulacaktır.(Ortak girişimlerde tüm ortakların imzalaması gerekmektedir.)

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir: Hayat ve sağlık sigortaları hariç olmak üzere her türlü sigortalama hizmeti işleri yapmış olmak…” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru sahibinin a) bendinde yer verilen iddiasına ilişkin olarak

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istekliler tarafından Sigorta Genel Müdürlüklerinden alınan yetki belgesinin sunulması gerektiği düzenlemesine yer verildiği, anılan istekli tarafından Axa Sigorta A.Ş., Allianz Sigorta A.Ş. ve S.S. Atlas Sigorta Kooperatifi tarafından hazırlanan 02.01.2025 ve 03.01.2025 tarihli üç adet yetki belgesinin sunulduğu, söz konusu belgelerin ihale konusu işe ilişkin olarak düzenlendiği, yetki belgesini düzenleyen sigorta şirketlerinin reasürans anlaşması bulunan bir sigorta şirketleri olduğu anlaşıldığından, başvuru sahibinin anılan iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin b) bendinde yer verilen iddiasına ilişkin olarak

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istekliler tarafından teklif edilen bedelin % 25’ten az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerektiği, benzer iş olarak kabul edilecek işlerin ise “Hayat ve sağlık sigortaları hariç olmak üzere her türlü sigortalama hizmeti işleri yapmış olmak” şeklinde belirtildiği görülmüştür.

Anılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı kısmının “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” başlıklı bölümünün “İş Deneyim Belgesi Düzenlenemeyen Hallerde İş Deneyimini Gösteren Diğer Belgeler (Sözleşme, bu sözleşmeye ilişkin fatura, damga vergisi ve çalışan personele ilişkin SGK belgesi)” satırında 1278474-607-00002_İş deneyim belgesi.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.”, “1278474-607-00001_İş deneyimi belgesi.pdf. EKAP’a yüklenen belgedir.”
1278474-607-00003_İŞ DENEYİM BELGESİ.pdf. EKAP’a yüklenen belgedir.”, “1278474-621-00001_iş yeterlilik belgesi.pdf.EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde belgelere yönelik beyanlara yer verildiği görülmüştür.

Beyan edilen söz konusu bilgilere ilişkin EKAP’a yüklenen belgeler incelendiğinde; bu belgelerin “Kapsamlı işyeri sigorta poliçesi” olduğu, anılan poliçede “Sözleşme tarafları” bölümünde, sigorta şirketi unvanı: Türkiye Sigorta A.Ş., Acente adı/unvanı Kum Sig. Ara. Hiz. Ltd. Şti., sigortalı ad soyad/unvan kısmında ise Ulusal Loj. Antrepo Hizm. Dış Tic. Ltd. Şti.nin belirtildiğigörülmüştür.

488 sayılı Kanun’a ekli 2 sayılı tablonun istisna edilen kağıtlar başlıklı 4’üncü bölümünün 5’inci bendi uyarınca, tüm sigorta sözleşmelerinin damga vergisinden istisna olduğunun hüküm altına alındığı ve 243 sıra no’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği açıklamaları uyarınca, sigorta şirketlerinin fatura düzenleme zorunluluğunun bulunmadığı anlaşılmakla birlikte, başvuruya konu ihaleye ait yeterlik bilgileri tablosunun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” başlıklı sütunun “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgelerin (Sözleşme, bu sözleşmeye ilişkin fatura, damga vergisi ve çalışan personele ilişkin SGK belgesi)” şeklinde düzenlendiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyiminin tevsikine ilişkin sunulan/beyan edilen bilgi ve belgeler arasında isteklinin damga vergisi ödeme yükümlülüğünden muaf olduğunu veya fatura düzenleme zorunluluğunun bulunmadığı gösterir bilgi ve/veya belgelerin veya bu hususlara yönelik beyanda bulunulmadığı, bu çerçevede anılan istekli tarafından iş deneyiminin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci madde hükümlerine uygun tevsik edilmediği anlaşıldığından, anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde “(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.

(2) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.

a) Sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu;

1) Verilen hizmetin ekonomik olması,

2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

3) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “… 79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir. …” açıklaması,

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.İsteklilerin sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince ödeyeceği her türlü vergi, resim, harç ve benzeri giderler ile ulaşım, nakliye ve her türlü sigorta giderleri teklif fiyata dahildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İdare tarafından 07.01.2025 tarihinde EKAP üzerinden teklifi sınır değerin altında kalan Kum Sig. Ara. Hiz. Ltd. Şti.ye gönderilen yazı ile “Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 13.01.2025 tarihine kadar İdaremize sunmanız ve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 13.01.2025 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA: “Yerüstü Varlıklarının Sigortalanması Hizmeti Alımı İşi” ihalesine sunmuş olduğunuz teklifiniz sınır değerin altında olduğundan aşırı düşük teklif kapsamına girmiştir.

Söz konusu işe ait aşırı düşük teklifiniz ile ilgili açıklamalarınızı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79. maddesini dikkate alarak ve belgelere dayandırılarak yazının tebliğ tarihinden itibaren en geç 13.01.2025 tarihine kadar cevaplandırmanız gerekmektedir. Aksi takdirde teklifiniz değerlendirme dışı bırakılacaktır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38 inci maddesi hükmüne göre bilgi edinilmesi hususunu rica ederim.

Sunulması Gereken Belgeler

1278474-607-00002_İş deneyim belgesi.pdf

1278474-607-00001_İş deneyimi belgesi.pdf

1278474-607-00003_İŞ DENEYİM BELGESİ.pdf

1278474-621-00001_iş yeterlilik belgesi.pdf

1278474-9999-00017_VEKALETNAME.pdf

1278474-9999-00028_yetki belgesi.pdf

1278474-9999-00022_imza sirkü 2.pdf

1278474-9999-00025_yetki yazısı axa.pdf

1278474-9999-00024_imza sirküleri 4.pdf

1278474-9999-00026_Allianz İmza Sirküleri.pdf

1278474-9999-00027_İMZA SİRKÜLERİ.pdf

1278474-9999-00023_imza sirküleri 3.pdf

1278474-9999-00021_imza sirküleri.pdf

1278474-9929-00018_YETKİLENDİRME YAZISI.pdf

1278474-9999-00020_BİRİM CETVEL.pdf” ifadelerine yer verilerek aşırı düşük teklif açıklamalarını sunması istendiği ancak idare tarafından ilgili yazıda önemli teklif bileşenlerinin neler olduğuna ilişkin herhangi bir belirleme yapılmadığı görülmüştür.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 59’uncu ve Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddelerinden teklifleri aşırı düşük olarak belirlenen isteklilerden teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerle ilgili ayrıntıların yazılı olarak isteneceği, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesinin zorunlu olduğu, idarenin hangi unsurları teklifte önemli bileşen olarak belirleneceği hususunda takdir yetkisinin bulunduğu, ancak söz konusu yetki kapsamında önemli teklif bileşenlerinin şüpheye mahal vermeksizin açık, net ve sağlıklı bir değerlendirme yapılmasını sağlayacak şekilde belirlenmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Yapılan inceleme neticesinde, idare tarafından teklifi aşırı düşük olarak belirlenen istekliye gönderilen aşırı düşük teklif açıklaması sunulmasına ilişkin yazıda, aşırı düşük teklif açıklamalarına esas olacak önemli teklif bileşenlerinin belirlenmediği, söz konusu sorgulama ile sorgulama üzerine verilen açıklamanın ihale dokümanına ve ihale mevzuata uygun olup olmadığının sağlıklı bir biçimde değerlendirilmesinin mümkün olmadığı anlaşıldığından, önemli teklif bileşenlerinin şüpheye mahal vermeksizin açık, net ve sağlıklı bir değerlendirme yapılmasını sağlayacak şekilde belirlenmesi gerektiği gerekmekle birlikte, yapılan inceleme sonucunda teklifi sınır değerin altında olduğu tespit edilen geçerli teklif sahibi istekli kalmadığı anlaşılmış olup, sonuç itibariyle aşırı düşük teklif sorgulamasının yenilenmesine gerek bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır.

İhale komisyonu kararında Corpus Sig. A.Ş.nin teklifinin “İsteklilerden Corpus Sigorta A.Ş.nin sunduğu EK-9 Elektronik Cihaz Sigortası kalemlerinin fiyatları toplandığında 463.820,28 TL olması gerektiği fakat toplam olarak 466.066,13 TL yazıldığı tespit edilmiştir. İsteklinin teklifi açıklanan nedenlerden dolayı 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37. Maddesi gereğince değerlendirme dışı bırakılmıştır.” ifadelerine yer verilerek değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istekliler tarafından ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin sunulacağı, “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesindesigorta ettirilecek kalem sayısı fazla olduğu için tüm kalemlerin EKAP sisteminde hazırlanan birim fiyat teklif cetvelinde gösterilemediği, bu nedenle “ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli” hazırlanarak ihale dokümanı ekinde isteklilere sunulduğu, isteklilerin teklif aşamasında ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelini idareye sunmalarının zorunlu olduğu düzenlemelerine yer verildiği, anılan istekli tarafından EKAP üzerinden birim fiyat teklif mektubu ve birim fiyat teklif mektubunun eki olan ve 1 kalemden oluşan birim fiyat teklif cetvelinin hazırlandığı toplam birim fiyat teklif tutarının 24.314.610,71 TL olarak belirtildiği, ayrıca anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “Diğer Belgeler” bölümünün, “Diğer Belge”, “Belge Adı ve Açıklaması” kısmında “21043-9999-00022_İSFALT AYRINTILI BİRİM FİYAT CETVELİ – İMZALI.pdf. EKAP’a yüklenen belgedir.” ifadelerine yer verildiği anlaşılmıştır.

Ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde, bahse konu birim fiyat teklif cetvelinin şikâyete konu edilen “EK-9 Elektronik Cihaz Sigortası” kaleminde “Brüt Prim Tutarı (TL)” olarak 466.066,13 TLifadesine yer verildiği, ayrıntılı fiyat birim cetveli toplam tutarın ise 24.314.610,71 TL olarak belirtildiği görülmüştür.

Yapılan incelemede, söz konusu isteklinin birim fiyat teklif cetveli ile ayrıntılı birim fiyat cetvelinde yer alan toplam teklif tutarının uyumlu olduğu, anılan istekli ile sözleşme imzalanması durumunda birim fiyat teklif cetvelinde yer alan tutarlar üzerinden hakediş ödemelerinin yapılacağı hususunun açık olduğu, kaldı ki kamu ihale mevzuatına göre isteklilerin EKAP üzerinden oluşturmuş oldukları birim fiyat teklif cetvellerinde yer alan teklif tutarları ile bağlı olduğu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “…birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmüne yer verildiği, ihalede yeterlik değerlendirmesinin söz konusu birim fiyat teklif cetvelinde yer verilen teklif tutarı üzerinden yapılacağının hüküm altına alındığı, ihaleye ait sözleşmenin teklif mektubunun ekindeki birim fiyat teklif cetvelinde yer alan birim fiyatlar üzerinden imzalanacağı, İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istekliler tarafından ayrıntılı birim fiyat teklif cetvelinin sunulacağı düzenlemesi uyarınca söz konusu istekli tarafından bahse konu belgenin EKAP sistemine yüklendiği, tekliflerin değerlendirilmesi işleminin bu cetvele göre değil, teklif mektubu ekinde sunulan birim fiyat teklif cetveline göre gerçekleştirilmesi gerektiği, bu itibarla idarece anılan isteklinin teklifinin ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli üzerinden gerçekleştirilerek 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37’nci maddesi gereğince değerlendirme dışı bırakılması işleminin mevzuata uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, Corpus Sig. A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı kısmının “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” başlıklı bölümünün “EKAP’ta kayıtlı olmayan yüklenici iş bitirme belgesi” satırında “21043-603-00002_CORPUS SİGORTA A.Ş. İŞ BİTİRME EVRAKI.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde beyanına yer verildiği görülmüştür.

Bahse konu satırda beyan edilen bilgilere ilişkin EKAP’a yüklenen belgeler incelendiğinde; söz konusu belgenin “Makine kırılması sigorta poliçesi” olduğu, anılan poliçenin Corpus Sig. A.Ş. tarafından düzenlendiği, acente adının Oyak Grup Sigorta ve Reasürans Brokerliği A.Ş. olarak belirtildiği, sigortalı/sigorta ettiren bilgileri kısmında Omsan Loj. A.Ş. bilgisine yer verildiği görülmüştür.

488 sayılı Kanun’a ekli 2 sayılı tablonun istisna edilen kağıtlar başlıklı 4’üncü bölümünün 5’inci bendi uyarınca, tüm sigorta sözleşmelerinin damga vergisinden istisna olduğunun hüküm altına alındığı ve 243 sıra no’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği açıklamaları uyarınca, sigorta şirketlerinin fatura düzenleme zorunluluğunun bulunmadığı anlaşılmakla birlikte, anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda sigorta poliçesinin beyan edilip sisteme yüklendiği fakat yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyiminin tevsikine ilişkin sunulan/beyan edilen bilgi ve belgeler arasında isteklinin damga vergisi ödeme yükümlülüğünden muaf olduğunu veya fatura düzenleme zorunluluğunun bulunmadığı gösterir bilgi ve/veya belgelerin veya bu hususlara yönelik beyanının bulunulmadığı, bu çerçevede anılan istekli tarafından iş deneyiminin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci madde hükümlerine uygun tevsik edilmediği anlaşıldığından; bahse konu isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

Corpus Sig. A.Ş.nin teklifinin, tekliflerin değerlendirilmesi işleminin teklif mektubu ekinde sunulan birim fiyat teklif cetveline göre gerçekleştirilmesi gerektiği, bu itibarla idarece anılan isteklinin teklifinin ayrıntılı birim fiyat teklif cetveli üzerinden gerçekleştirilerek 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37’nci maddesi gereğince değerlendirme dışı bırakılması işleminin mevzuata uygun olmadığı ve bu yönden teklifinin yeniden değerlendirmeye alınması gerekmekle birlikte, yapılan incelemede iş deneyim kriterini sağlamadığı anlaşılan söz konusu isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminin sonucu itibariyle yerinde olduğu anlaşılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Neza Sig. Ara. Hiz. A.Ş.nin teklifinin değerlendirmeye alınması, Kum Sigorta Aracılık Hizmetleri Limited Şirketinin teklifinin ihalede istenen iş deneyime ilişkin kriterlerin sağlanamaması nedeniyle değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.