"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi sürecinde önemli bir teknik hususu vurgulamıştır. 4734 sayılı Kanun’un 38’inci maddesi ve Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesi çerçevesinde, ihale komisyonunun, teklifleri değerlendirirken açıklama talep ettiği bileşenlerin tüm istekliler için aynı unsurları içermesi gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılması zorunludur.

Bu düzenlemeler, ihale sürecinde eşit muamele ilkesinin sağlanması ve şeffaflığın artırılması amacı taşımaktadır. İhale komisyonunun, aşırı düşük teklif sorgulamasında farklı tarihlerde ve içeriklerde açıklama talep etmesi, mevzuata aykırılık teşkil etmekte ve bu durum, ihale sürecinin geçerliliğini sorgulatmaktadır. Kurul, bu nedenle aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılmasını ve tüm isteklilere eşit süre tanınarak aynı unsurların belirtilmesini talep etmiştir.

Karar no2025/UH.II-938
Karar tarihi16.04.2025
Toplantı No2025/015
Gündem No23

BAŞVURU SAHİBİ:

Özdemir Kurumsal Hizmetler Yemek Gıda Temizlik İnşaat Hayvancılık Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Bozkır Devlet Hastanesi Başhekimliği,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/26568 İhale Kayıt Numaralı “4 Kişi ile (24 Aylık) Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Bozkır Devlet Hastanesi Başhekimliği tarafından 27.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “4 Kişi ile (24 Aylık) Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı” ihalesine ilişkin olarak Özdemir Kurumsal Hizmetler Yemek Gıda Temizlik İnşaat Hayvancılık Tic. Ltd. Şti.nin 24.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun idarenin 25.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 27.03.2025 tarih ve 181306 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/701 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının, on sekiz bentte yer verilen gerekçeyle, mevzuat hükümlerine uygun olmadığı, bu nedenle anılan isteklinin teklifinin reddedilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kanun’un aşırı düşük tekliflere ilişkin 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen tekliflerideğerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. …” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir…

79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle (Değişik ibare: 25/01/2017-29959 R.G./13. md.) “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini (Mülga ibare: 18/05/2024-32550 R.G/39. md., yürürlük: 15/06/2024) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için (Değişik ibare: 25/01/2017-29959 R.G./13. md.) “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

(Değişik cümle: 25/01/2017-29959 R.G./13. md.) Bu maddede yer alan ana girdi ibaresi kapsamında, kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek açıklama yapılacak unsurlar olarak dikkate alınır. İdarenin ihale dokümanında bu girdilerin dışında ana girdi niteliğinde malzeme içeren yemek öğünü düzenlemesi durumunda aşırı düşük teklif açıklama yazısında açıklama istenecek unsurlar arasında bu malzemelerin de belirtilmesi zorunludur. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde (Değişik ibare: 25/01/2017-29959 R.G./13. md.) “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.

(Ek fıkra: 25/01/2017-29959 R.G./13. md.) Malzemeli yemek alımı ihalelerinde sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılmalıdır. İsteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatı açıklamaları gerekmekte olup toplam miktar ve tutar açıklaması yapılmayacaktır. Örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklama uygun kabul edilecektir…” açıklaması,

Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 4 KİŞİ İLE (24 AYLIK) MALZEMELİ YEMEK HAZIRLAMA, DAĞITIM VE SONRASI HİZMETLERİ ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

4 KİŞİ İLE (24 AYLIK) MALZEMELİ YEMEK HAZIRLAMA, DAĞITIM VE SONRASI HİZMETLERİ ALIMI

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Bozkır Devlet Hastanesi” düzenlemesi,

“Teklif ve sözleşme türü” başlıklı 19’uncu maddesinde “19.1. İstekliler tekliflerini, her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatlarının miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat şeklinde vereceklerdir. İhale sonucu, ihale üzerinde bırakılan istekliyle her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatların miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacaktır…” düzenlemesi,

“Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

1-) Sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince ödenecek ihale ve sözleşmeye ilişkin her türlü vergiler (KDV hariç), resim, harç, Kamu İhale Kurumu payı ve sözleşme giderleri, sigorta, ulaşım, Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım Ve Sonrası Hizmetleri için kullanılacak olan tüm malzeme/demirbaş vb. hastaneye nakliye, tahmil, tahliye, depolarına istif giderleri ile teknik şartnamede belirtilen tüm giderler teklif fiyata dahildir.

2-) Yüklenici tarafından sözleşmenin uygulanması sırasında teknik şartnamede belirtilen sayı ve özelliklerde işçi çalıştırılacak olup, Yüklenicinin çalıştıracağı İşçiler için Sosyal Güvenlik Kanunu ve 4857 Sayılı İş Kanunu veya diğer kanunlar gereği yerine getirmesi gereken tüm yasal yükümlülüklere ait giderler yüklenici tarafından karşılanacak olup, teklif fiyata dahildir.

3-) İşin yürütülmesi için gerekli olan ve ayrıntısı teknik şartnamede yazılı olan araç ve gereçler ve demirbaş malzemelere ait giderleri,

4-) Hazırlanacak olan yemekler için her türlü gıda, temizlik ve diğer malzeme giderleri,

5-) İşin yürütülmesi için gerekli olan her türlü sarf malzeme, ilaçlama ve dezenfekte giderleri,

6-) Çalışacak olan personellere ait giyim giderleri (üniforma, ayakkabı, yaka kartı vb.), kıyafet vb. giderleri;

7-) Gıda kontrol laboratuvar tahlil ücretleri/giderleri;

😎 Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım Ve Sonrası Hizmetin ifası için gerekli olan ve /veya Teknik şartnamede belirlenen tüm giderler teklif fiyata dahildir.

9-)HESAPLANACAK İŞÇİLİK ÜCRETLERİ;

BOZKIR DEVLET HASTANESİ

Aşçıbaşı (Brüt asgari ücretin % 60 fazlası) -(1 KİŞİ)

Aşçı (Brüt asgari ücretin % 60 fazlası) -(1 KİŞİ)

Garson, Bulaşıkçı (Brüt asgari ücretin % 30 fazlası) -(1 KİŞİ)

Temizlik Personeli (Brüt asgari ücretin % 30 fazlası) -(1 KİŞİ)

ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİ;

Aşçıbaşı (Brüt asgari ücretin % 60 fazlası) -(1 KİŞİ) – 18,5 gün

Aşçı (Brüt asgari ücretin % 60 fazlası) -(1 KİŞİ) – 18 gün

Garson, Bulaşıkçı (Brüt asgari ücretin % 30 fazlası) -(1 KİŞİ) – 18,5 gün

Temizlik Personeli (Brüt asgari ücretin % 30 fazlası) -(1 KİŞİ) – 18 gün

10- Yol Giderleri;

İşçiler için aylık 26 gün üzerinden brüt 36,37 TL 26*36,37=945,62 TL yol ücreti verilecek ve teklif fiyata dahil edilecektir.

11-Yemek Giderleri:

İşçilerin yemek ihtiyaçları yüklenici tarafından karşılanacaktır. Ancak, yükleniciye yemek ihtiyacının karşılanması noktasında bir bedel ödenmeyecek olup, bu bedelin karşılığı olarak, hizmet alımı kapsamında çalıştırdığı işçilerin yemek ihtiyaçlarının karşılanması için sağlık tesislerinde çıkan yemekten bedelsiz olarak faydalanması imkânı verilecektir. İstekliler de tekliflerinde işçilerin yemek ihtiyaçları için bir bedel öngörmeyeceklerdir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Kısa vadeli sigorta prim oranı %2,25 dir.” düzenlemesi,

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Kesinleşen ihale komisyonu kararına göre, idare tarafından hesaplanan sınır değerin altında teklif sunduğu tespit edilen geçerli teklif sahibi yedi istekliden aşırı düşük teklif açıklaması talep edildiği, beş isteklinin açıklamada bulunmadığı, başvuru sahibi dahil açıklama sunan iki isteklinin tekliflerinin geçerli kabul edildiği, Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin ihale üzerinde bırakılan istekli olduğu ve başvuru sahibinin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

İhalede aşırı düşük teklif sorgulamasına yönelik süreç incelendiğinde; idare tarafından ilk olarak 28.02.2025 tarihli yazı ile başvuru sahibi ve ihale üzerinde bırakılan istekli dahil beş istekliden açıklama talep edildiği, 06.03.2025 tarihine kadar süre verilen yazı içeriğinin “…Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesi gereği ihalede sunmuş olduğunuz teklifte belirtilen işçilik giderleri hariç olmak üzere, ihaleye ait Teknik Şartnamenin 20. Maddesinin A) fıkrasında belirtilen örnek menüler ve aynı fıkranın
1 ),2),3),4),5). bentleri, aynı maddenin B) fıkrasında belirtilen diğer hususlar ve aynı maddenin C) fıkrasında belirtilen örnek menülerin incelenmesi ve ayrıca teknik şartnamenin 4. maddesinin 2. fıkrasında Yüklenicinin işe başlamadan önce hizmette kullanılmak üzere hazır edeceği, teslim edeceği ve hizmet sunumunda devamlılığını sağlayacağı demirbaş, cihaz, araç ve gereçler tablosunda istenen araç ve gereçler, teknik şartnamenin 6. maddesinin 3. fıkrasında belirtilen elektrik, doğal gaz ve tüp ihtiyacı giderleri, aynı maddenin 6. maddesinde istenilen hastane mutfağı ve yemekhanesinde çıkabilecek her türlü yangın, infilak ve dahili su baskını, duman, hırsızlık vb. olaylara ve bunlardan kaynaklanan zararlara karşı yüklenici tarafından yapılak sigorta giderleri ve işin maliyetini artırıcı diğer giderler hakkında ihale komisyonumuzca değerlendirilmek üzere belirtilen konular hakkında açıklayıcı savunmanızı yazılı olarak kurumumuza/ihale komisyonumuza göndermeniz…”
şeklinde olduğu, yazı ekinde örnek menü bulunmadığı,

03.03.2025 tarihinde aynı isteklilere gönderilen daha sonraki yazıda, ilk gönderilen yazının dikkate alınmaması gerektiği belirtilerek açıklamalar için 10.03.2025 tarihine kadar süre verildiği, söz konusu yazı içeriğinin “…Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesi gereğince teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit edilenlerden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak istenmesi gerekmekte olup, konu hakkında firmanıza idaremizce gönderilen 28.02.2025 tarih ve 75 sayılı ve aynı tarihte firmanıza tebliği yapılan yazımızda değişiklik ve ekleme yapılması uygun görülmüş olup, belirtilen yazımızın işleme alınmaması, Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesi gereği ihalede sunmuş olduğunuz teklifte ihaleye ait Teknik Şartnamenin 3. Maddesi ve alt fıkra ve bentlerinde belirtilen personel ve işçilik giderleri, 20. Maddesinin A) fıkrasında belirtilen örnek menüler ve aynı fıkranın
1 ),2),3),4),5). bentleri, aynı maddenin B) fıkrasında belirtilen diğer hususlar ve aynı maddenin C) fıkrasında belirtilen örnek menülerin incelenmesi ve ayrıca Teknik Şartnamenin 4. maddesinin 2. fıkrasında Yüklenicinin işe başlamadan önce hizmette kullanılmak üzere hazır edeceği, teslim edeceği ve hizmet sunumunda devamlılığını sağlayacağı demirbaş, cihaz, araç ve gereçler tablosunda istenen araç ve gereçler, teknik şartnamenin 6. maddesinin 3. fıkrasında belirtilen elektrik, doğal gaz ve tüp ihtiyacı giderleri, aynı maddenin 6. maddesinde istenilen hastane mutfağı ve yemekhanesinde çıkabilecek her türlü yangın, infilak ve dahili su baskını, duman, hırsızlık vb. olaylara ve bunlardan kaynaklanan zararlara karşı yüklenici tarafından yapılacak sigorta giderleri ve işin maliyetini artırıcı diğer yardımcı giderlerin ve yazımız ekinde sunulan 14 günlük normal yemek, diyet yemek, normal kahvaltı ve diyet kahvaltı örnek menülerin ve gramajlarının ve diğer hususların ve ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79. Maddesi ve diğer maddeleri gereği “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranları bakımından değerlendirilerek ihale komisyonumuzca değerlendirilmek üzere belirtilen konular hakkında açıklayıcı savunmanızı yazılı olarak kurumumuza/ihale komisyonumuza göndermeniz…”
şeklinde olduğu, yazı ekinde on dört günlük örnek menüye yer verildiği,

Son olarak 11.03.2025 tarihinde, daha önce açıklama talebi yazısı gönderilmeyen iki istekliden 14.03.2025 tarihine kadar aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasının istenildiği, on dört günlük örnek menünün eklendiği, ayrıca, Genel Tebliğ’in 79.2.6’ncı maddesinin de bütün olarak aktarıldığı bu yazının içeriğinin ise “…İhalede sunmuş olduğunuz teklifte ihaleye ait Teknik Şartnamenin 3. Maddesi ve alt fıkra ve bentlerinde belirtilen personel ve işçilik giderleri, 20. Maddesinin A) fıkrasında belirtilen örnek menüler ve aynı fıkranın
1 ),2),3),4),5). bentleri, aynı maddenin B) fıkrasında belirtilen diğer hususlar ve aynı maddenin C) fıkrasında belirtilen örnek menülerin incelenmesi ve yazımız ekinde sunulan 14 günlük normal yemek, diyet yemek, normal kahvaltı ve diyet kahvaltı örnek menülerin ve gramajlarının, yardımcı giderler göz önünde bulundurularak, ve ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79. Maddesi ve diğer maddeleri gereği “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranları bakımından değerlendirilerek ihale komisyonumuzca değerlendirilmek üzere belirtilen konular hakkında açıklayıcı savunmanızı yazılı olarak kurumumuza/ihale komisyonumuza göndermeniz…”
şeklinde olduğu tespit edilmiştir.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde, ihale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerine ilişkin olarak aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesi yönünde ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Ayrıca, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin sunulması ve değerlendirilmesine ilişkin özel açıklamalar da bulunmaktadır. Buna göre, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde örnek menünün kullanılacağı, bu menüde yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtileceği, aşırı düşük teklif açıklamasının, asgari iki haftalık örnek menü içeriğindeki ana girdi niteliği taşıyan gıda maddelerinin maliyetleri ile işçilik giderleri esas alınarak yapılacağı, açıklamanın kabul edilebilmesinin ön şartının ana girdi maliyeti+işçilik maliyeti/toplam teklif tutarına ilişkin Tebliğ’de yer alan oranın sağlanması olduğu belirtilmiş olup yardımcı giderler olarak belirlenmiş olan enerji, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, genel giderler ve tuz/ baharat gibi tali çiğ girdilerine ilişkin açıklamada bulunulmaması öngörülmüştür. Ayrıca, açıklama talep yazılarının bütün istekliler için aynı unsurları içerecek nitelikte, açık ve tereddüde mahal vermeyecek şekilde olması zorunludur.

Yapılan incelemede, sınır değer altında teklif veren isteklilerden farklı tarihlerde, açıklama için farklı süreler tanınarak açıklama talebinde bulunulduğu, isteklilere gönderilen yazı içeriklerinin açıklanması istenen bileşenler yönünden birbirleri ile uyumlu olmadığı, yine Genel Tebliğ açıklamalarının aksine teklifi aşırı düşük olduğu tespit edilen isteklilerden yardımcı girdilere ilişkin olarak da açıklama yapılmasının istendiği, aşırı düşük teklif sahibi yedi istekliden beşinin açıklamada bulunmadığı, ihalede mevzuata uygun ve tereddüt oluşturmayacak şekilde aşırı düşük teklif sorgulamasının yapılmadığı, mevcut durumda şikayete konu hususlar bakımından ihale üzerinde bırakılan isteklinin ve eşit muamele ilkesi gereğince başvuru sahibi isteklinin açıklamalarının incelenmesine ve değerlendirilmesine olanak bulunmadığı anlaşılmış olup idarece aşırı düşük teklif sorgulamasının yukarıda yer verilen mevzuata uygun şekilde yenilenmesi, aşırı düşük teklif sahibi tüm isteklilere aynı unsurları içerecek şekilde ve eşit süre tanınarak sorgulama yazılarının gönderilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 101.344,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 101.344,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, aşırı düşük teklif sorgulamasının Genel Tebliğ’in 79’uncu maddesine uygun şekilde yenilenmesi ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.