"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin aşırı düşük teklif açıklamasının uygun görülmemesi gerekçelerini değerlendirirken, önemli teklif bileşenlerinin belirsizliğini tespit etmiştir. İdare tarafından gönderilen aşırı düşük teklif açıklama yazısında “Malzeme, İşçilik, Personel Giderleri, Ulaşım Giderleri vb.” gibi genel ifadelerin kullanılması, hangi malzemelerin önemli teklif bileşeni olarak değerlendirildiği konusunda belirsizlik yaratmıştır. Bu durum, başvuru sahibinin aşırı düşük teklif açıklamasını hazırlama ve sunma sürecinde tereddüt oluşturmuş, dolayısıyla idarenin ret gerekçeleri yeterince somut ve net olmamıştır. KIK, bu belirsizliklerin giderilmesi için aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılması gerektiğine karar vermiştir. Bu karar, ihale süreçlerinin mevzuata uygun bir şekilde yeniden gerçekleştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.

Karar no2025/UH.I-312
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No53

BAŞVURU SAHİBİ:

As Anatomik Diş Protez Laboratuarı San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Bornova Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/13422 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı (2 Aylık) Protez Hizmeti Alım İhalesi”

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Bornova Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi tarafından 09.01.2025 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı (2 Aylık) Protez Hizmeti Alım İhalesi“ne ilişkin olarak As Anatomik Diş Protez Laboratuarı San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 17.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.01.2025 tarih ve 176393 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/191 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, başvuruya konu ihalede kendilerine tebliğ edilen 16.01.2025 tarihli kesinleşen ihale kararı bildiriminde tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığının bildirildiği, ihalede tekliflerinin sınır değerin altında olması nedeniyle kendilerine gönderilen aşırı düşük teklif açıklaması isteme yazısında önemli teklif bileşenlerinin malzeme, işçilik, personel giderleri, ulaşım giderleri vb. olarak belirlendiği, şirketlerince sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının ihale dokümanına ve Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesine uygun olduğu, ihale komisyonu kararında tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına gerekçe gösterilen hususların kamu ihale mevzuatına aykırı olduğu, idareye yaptıkları şikâyet başvurusunun reddedildiği, ancak ret gerekçelerinin önemli teklif bileşeni olarak belirlenmediği, önemli teklif bileşeni belirlenen bütün bileşenleri kamu ihale mevzuatına uygun olarak açıkladıkları, bu nedenle tekliflerinin ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenmesi gerektiğiiddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. “ hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde; “(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.

(2) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.

a) Sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu;

1) Verilen hizmetin ekonomik olması,

2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

3) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü, gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi

79.1. Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer aşağıdaki kurallara göre tespit edilir.

79.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı sınır değer olarak kabul edilir.

79.1.3. 79.1.3. 79.1.2 nci maddede yer alan R değeri her yıl 1 Şubat tarihinden geçerli olmak üzere Kurum tarafından belirlenir ve ilan edilir. İhalenin konusu veya işin niteliğine göre Kurum tarafından farklı R değerleri belirlenebilir.

79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir…” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 YILI (2 AYLIK) PROTEZ HİZMETİ ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı:

1 Kısım 40 Kalem Diş Protez Hizmet Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer:

BORNOVA AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI MERKEZİ

*BORNOVA ADSM ÇINARLI MERKEZ

*BORNOVA ADSM BAYRAKLI EK BİNA

*BORNOVA ADSM BORNOVA SEMT POLİKLİNİĞİ

*BORNOVA ADSM DOĞANLAR SEMT POLİKLİNİĞİ

*BORNOVA ADSM ŞEHİR HASTANESİ SEMT POLİKLİNİĞİ” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dâhildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

25.3.1.

-İşin süresi ve personel sayısı dikkate alınarak ilgili mevzuatına göre hesaplanacak işçilik ücreti:

İşin süresi 2 (iki) aylık olup; İş için çalıştırılacak toplam işçi sayısı 15 kişidir.

(KDV hariç), resim, harç ve benzeri giderler isteklilerce teklif edilecek fiyata dâhil edilecektir. İhale konusu işte kullanılacak giyim gideri, oryantasyon eğitimi gideri, yaka kartı gideri, çalışacak personelin mali ve sosyal her türlü özlük hakları teklif edilecek fiyata dahil edilecektir.

a) Yol Bedeli: İstihdam edilecek Personeller için Bir (1) Günlük (gidiş-dönüş) 40,00 TL yol bedeli öngörülmüş olup, yol bedeli 22 gün üzerinden nakdi olarak tüm personele ödenecek ve maaş bordrosunda gösterilecektir.

Yemek Bedeli: Hizmet alımı kapsamında çalıştırılan işçilerin yemek ihtiyaçlarının karşılanması için hastanede çıkan yemekten bedelsiz olarak faydalanması imkânı verilecektir. İstekliler de tekliflerinde işçilerin yemek ihtiyaçları için bir bedel öngörmeyeceklerdir.

b) Hizmetin ifası gereği; sağlık tesislerinde kullanılan yükleniciye ve idareye ait her türlü malzemelerin bakımı onarımı, kullandığı alanların fiziki yapısının düzenlenmesi ve masrafları ile teknik şartnamede belirtilen hizmet sunumu için gerekli diğer giderler yükleniciye aittir.

c) Kullanılan malzemelerin denetlenmesi amacıyla sağlık tesislerince yaptırılacak her türlü analizlerle ilgili masraf yükleniciye aittir.

d) Hizmetin ifası gereği; kendi laboratuvarında ve sağlık tesislerinin nakil laboratuvarında kullanılan diş, akrilik, frez, zımpara, polisaj malzemeleri, modelasyon mumu, revetman, lak, mandren pamuk, keçe, fırça, artikülasyon kağıdı, artikülatör eldiven, pembe mum ve belirtilen diğer tüm malzeme ve cihazlar teklif fiyata dahildir. Ayrıca kliniklerde kullanılan hard frez, elmaz frez, pembe taş, separe, mandren, porselen ve akrilik palatma lastiği v.b. malzemeler teklif fiyata dâhildir.

e) Yukarıda belirtilen giderler dışında kalan ve teknik şartnamede detaylı bir şekilde belirtilen her türlü montaj, demontaj, kurulum, kalibrasyon, bakım-onarım, yedek parça, eğitim gideri, tamir giderleri, iş sağlığı ve güvenliği kanunu uyarınca işyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti, yaka kartı, teknik servis, ulaşım kartı bedeli, kırtasiye, nakliye, vs… gibi giderler ile ihale dokümanlarında belirtilen giderler teklif fiyata dahildir.

f) Sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince ödenecek vergi, resim, harç, nakliye, ulaşım, haberleşme ve her türlü sigorta giderleri, teknik şartname maddelerinde belirtilen yüklenici tarafından karşılanması istenen tüm malzemeler ve giderler, kırık ve bozuk malzemenin değiştirilmesi giderleri, örneklerin analize gönderilmesi durumunda analiz giderleri teklif fiyata dâhildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir. %2,25″ düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “İş tanımı” başlıklı 5’inci maddesinde “5.1. Sözleşme konusu iş; 2025 Yılı 2 aylık Diş Protez Hizmet Alımı İşin teknik özellikleri ve diğer ayrıntıları sözleşme ekinde yer alan ve ihale dokümanını oluşturan belgelerde düzenlenmiştir.” düzenlemesi,

“İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 2 (İki) aydır

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi,

Başvuruya konu ihaleye ait Diş Protez Hizmet Alımı Teknik Şartnamesi’nin “Tanım” başlıklı 1’inci maddesinde “1.1. Bornova Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi ve bağlı semt poliklinikleri. (Ağız ve diş sağlığı merkezleri ADSM olarak ifade edilecektir.) 07.12.2005 tarihli ve 26016 Sayılı R.G.’ de yayımlanan “Diş Protez Laboratuvarları Yönetmeliği ” ve 31.12.2011 tarihli, 28159 Sayılı R.G.’ de yayımlanan “Diş Protez Laboratuvarları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik” doğrultusunda özel protez laboratuvarlarına (Sağlık Bakanlığı Diş Protez Laboratuvarları Yönetmeliğine belirtilen şartlara sahip ve ruhsatlandırılmış olan Özel Diş Protez Laboratuvarlarını ifade eder.) listede belirtilen kalemlerde Diş protez iş ve işlemleri ile gerekli olan teknisyenlik hizmetinin, kurumlarımızın mesai saatleri içerisinde nitelikli personel eliyle yaptırılması hizmet alım işidir.” düzenlemesi,

“İşin Süresi” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. 2 aydır.” düzenlemesi,

“İşin Yapılacağı Yerler ve Talep Miktarları” başlıklı 3’üncü maddesinde

SIRA NO

SUT

KODU

PROTEZ TANIMI

BORNOVA

ADSM

1

404.010

Akrilik tam protez, tek çene

450

2

404.030

Metal kaideli tam protez, tek çene

450

3

404.040

Metal kaideli bölümlü protez, tek çene

1000

4

404.080

Besleme, tek çene

100

5

404.090

Akrilik protezde kırık veya çatlak tamiri

100

6

404.100

Kroşe ilavesi

150

7

404.110

Metal iskelet tamiri

20

8

404.120

Diş ilavesi, tek diş

250

9

404.150

Gece plağı (bruksizm için)

10

10

404.170

Tek parça döküm krom

10

11

404.181

Veneer kron, seramik

12000

12

404.190

Pivo (Çivili kron) veya post-core

10

13

404.240

Geçici kron, her bir diş

1000

14

404.270

Kron, köprü tamiri, her üye için

200

15

403.040

Yer tutucu, sabit

200

16

403.050

Yer tutucu, hareketli

200

17

404.070

Proteze yumuşak akril uygulması

10

18

404.050

Akrilik İmmediat Protez,Tek Çene

20

19

404.160

Pinley ve çeşitleri

10

20

404.220

Maryland (andhezıv) köprü

10

21

404.201

Jaket kron, tam seramik (Metal desteksiz)

10

22

403.060

Çocuk protezi bölümlü, akrilik(tek çene)

200

23

403.070

Çocuk protezi tam (tek çene)

20

24

404.040

İskelet Metal Döküm Tek Parça (sut kodlu işleme ilişkin metal kaide)

200

25

404.030

Total Kafes Döküm Tek Parça (sut kodlu işleme ilişkin metal kaide)

100

26

404.400

İmplant üstü kron köprü, her üye için

1500

27

404.410

İmplant üstü tam protez

15

28

404.420

İmplant üstü bölümlü protez

15

29

404.360

Hassas tutuculu kronlar

50

30

S404041

Hassas tutuculu protezler(Hassas tutucu ücreti hariç-tek çene )

40

31

S404042

İmplant destekli hareketli (Hassas tutucu ücreti hariç-tek çene )

40

32

404.390

Laminate veneer

20

33

404.395

Zirkonyum kron (her bir üye)

1200

34

S404.430

CAD-CAM UYGULAMASI

1200

35

S404.475

İmplant Rehber Stenti

20

36

S404.495

Bilgisayar Destekli Rehber Plak(İmplant Cerrahisinde)

20

37

S404.435

Seramik Inley Dolgu (Bir Yüzlü)

5

38

S404.440

Seramik Inley Dolgu (İki Yüzlü)

5

39

S404.450

Seramik Inley Dolgu (Üç Yüzlü)

5

40

İSTENİLEN YÜKLENİCİ PERSONEL ADEDİ

15

düzenlemesi,

“Amaç” başlıklı 4’üncü maddesinde “Resmi Gazete: 22.10.2014 tarih ve 29153 sayı ile değişiklik yapılarak, yayınlanan; Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı’nın, Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin diş tedavileri maddesi hükmü gereğince protezlerin laboratuvar aşamalarının, ADSM’ lerin çalışma ilkelerine uygun olarak Özel Diş Protez Laboratuvarlarında yaptırılması amacıyla bu şartname düzenlenmiştir.” düzenlemesi,

“Hizmet Alımı Kapsamında Çalıştırılacak Personele İlişkin Esaslar” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. Yüklenici firmanın merkezimiz ve bağlı semt polikliniklerimizde 15 (onbeş) personel bulundurması gerekmektedir. Personele asgari ücret üzerinden ödeme yapılacaktır…” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanının eki birim fiyat teklif cetveli standart formu ise aşağıdaki şekildedir:

İhale kayıt numarası :2025/13422

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması3

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Diş Protez Teknikeri/Teknisyesi veya Diş Protez Teknisyenliği Ustalık belgesi ve/veya Diş Proztezle İlgili Sertifika Sahibi ( Aylık 22 Gün üzerinden hesaplanan yol ücreti dahil), (Brüt asgari ücret)(Brüt asgari ücret)

Ay

15

2

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)5

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

AKRİLİK TAM PROTEZ TEK ÇENE

adet

450

2

METAL KAİDELİ TAM PROTEZ, TEK ÇENE

adet

450

3

METAL KAİDELİ BÖLÜMLÜ PROTEZ, TEK ÇENE

adet

1.000

4

BESLEME TEK ÇENE

adet

100

5

AKRİLİK PROTEZ KIRIK VEYA ÇATLAK TAMİRİ

adet

100

6

KROŞE İLAVESİ

adet

150

7

METAL İSKELET TAMİRİ

adet

20

8

DİŞ İLAVESİ TEK DİŞ

adet

250

9

GECE PLAĞI(BRUKSİZM İÇİN)

adet

10

10

TEK PARÇA DÖKÜM KRON

adet

10

11

VENEER KRON, SERAMİK

adet

12.000

12

PİVO (ÇİVİLİ KRON)VEYA POST-CORE

adet

10

13

GEÇİCİ KRON,HER BİR DİŞ

adet

1.000

14

KRON, KÖPRÜ TAMİRİ, HER ÜYE İÇİN

adet

200

15

YER TUTUCU SABİT

adet

200

16

YER TUTUCU HAREKETLİ

adet

200

17

PROTEZE YUMUŞAK AKRİL UYGULAMASI

adet

10

18

AKRİLİK İMMEDİAT PROTEZ TEK ÇENE

adet

20

19

PİNLEY VE ÇEŞİTLERİ

adet

10

20

MARYLAND (ANDHEZIV) KÖPRÜ

adet

10

21

JAKET KRON,TAM SERAMİK (METAL DESTEKSİZ)

adet

10

22

ÇOCUK PROTEZİ BÖLÜMLÜ,AKRİLİK (TEK ÇENE)

adet

200

23

ÇOCUK PROTEZİ TAM (TEK ÇENE)

adet

20

24

İSKELET METAL DOKÜM TEK PARÇA(SUT KODLU İŞLEME İLİŞKİN METAL KAIDE)

adet

200

25

TOTAL KAFES DOKÜM TEK PARÇA (SUT KODLU İŞLEME İLİŞKİN METAL KAIDE)

adet

100

26

İMPLANT ÜSTÜ KRON KÖPRÜ,HER ÜYE İÇİN

adet

1.500

27

İMPLANT ÜSTÜ TAM PROTEZ

adet

15

28

İMPLANT ÜSTÜ BÖLÜMLÜ PROTEZ

adet

15

29

HASSAS TUTUCULU KRONLAR

adet

50

30

HASSAS TUTUCULU PROTEZLER ( HASSAS TUTUCU ÜCRETİ HARİÇ-TEK ÇENE)

adet

40

31

İMPLANT DESTEKLİ HAREKETLİ (HASSAS TUTUCU ÜCRETİ HARİÇ-TEK ÇENE)

adet

40

32

LAMİNETE VENEER

adet

20

33

ZİRKONYUM KRON (HER BİR ÜYE)

adet

1.200

34

CAD-CAM UYGULAMASI

adet

1.200

35

İMPLANT REHBER STENTİ

adet

20

36

BİLGİSAYAR DESTEKLİ REHBER PLAK(İMPLANT CERRAHİSİNDE)

adet

20

37

SERAMİK İNLEY DOLGU (BİR YÜZLÜ)

adet

5

38

SERAMİK İNLEY DOLGU (İKİ YÜZLÜ)

adet

5

39

SERAMİK İNLEY DOLGU (ÜÇ YÜZLÜ)

adet

5

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)7

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin Bornova Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi tarafından gerçekleştirilen “2025 Yılı (2 Aylık) Protez Hizmeti Alım İhalesi” olduğu, işin süresinin işe başlama tarihinden itibaren 2 ay olduğu,

Başvuruya konu ihalede EKAP üzerinden 4 adet ihale dokümanının indirildiği ve 09.01.2025 tarihinde elektronik olarak yapılan ihaleye 4 isteklinin e-teklif verdiği, bu isteklilerden Özel Doğuş Diş Protez Lab. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin yaklaşık maliyetin üzerinde olması nedeniyle reddedildiği, sonrasında başvuru sahibi istekli As Anatomik Diş Protez Lab. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Gözde Dent Diş Protez Lab. Hizm. San. A.Ş.nin teklifinin sınır değerin altında olması nedeniyle idare tarafından 09.01.2025 tarihinde anılan 2 istekliden aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği ve anılan istekliler tarafından aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulduğu,

İdarece yapılan değerlendirme sonucunda başvuru sahibi istekli As Anatomik Diş Protez Lab. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmaması nedeniyle reddedildiği, ihalenin aşırı düşük teklif açıklaması uygun görülen Gözde Dent Diş Protez Lab. Hizm. San. A.Ş. üzerine bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklifin ise Özel Çok Amaçlı Aslı Dental Diş Protez Lab. San. ve Tic. Ltd. Şti. olarak belirlendiği ve buna ilişkin ihale komisyonu kararının 16.01.2025 tarihinde onaylandığı tespit edilmiştir.

İdare tarafından ihale işlem dosyası kapsamında gönderilen bilgi ve belgeler incelendiğinde, başvuru konusu ihalede idare tarafından sınır değerin 7.818.180,41 TL olarak belirlendiği, idarece teklifi sınır değerin altında olan anılan 2 istekliye (başvuru sahibi istekli As Anatomik Diş Protez Lab. San. ve Tic. Ltd.Şti. ile ihale üzerinde bırakılan istekli Gözde Dent Diş Protez Lab. Hizm. San. A.Ş.) 09.01.2025 tarihli ve “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması ve/veya numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerinin verilmesi/kurulumların yapılması/aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazının gönderildiği, söz konusu yazıda

“2025 YILI (2 AYLIK) PROTEZ HİZMETİ ALIM İHALESİ işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 14.01.2025 tarihine kadar İdaremize sunmanız ve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 14.01.2025 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA:

Teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenleri (Malzeme, İşçilik, Personel Giderleri, Ulaşım Giderleri vb.) kapsayan teklife ait unsurların ayrıntılı yazılarak Hizmet Alım İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 59. maddesi ve Kamu İhale Genel Tebliğinin 79. maddesine göre hazırlanarak 14.01.2025 tarihi mesai bitimine kadar Kurumumuza teslim edilmesi hususunu; Gereğini ve bilgilerinizi rica ederim.” ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesinde, ihale komisyonunun, verilen tekliflerin değerlendirilmesinden sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olduğunu belirlediği teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak isteneceğinin hüküm altına alındığı, ayrıca ihale komisyonunca, anılan maddede belirtilen hususlar kapsamında yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınmak suretiyle aşırı düşük tekliflerin değerlendirileceği belirtilmiş olup bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği anlaşılmaktadır.

Bu çerçevede Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde, ihale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerine ilişkin olarak aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesi yönünde ayrıntılı açıklamalara yer verildiği, buna göre ihale ilanında ve dokümanında teklif fiyatı sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, teklif fiyatı sınır değerin altında kalan isteklilerin aşırı düşük teklif olarak tespit edileceği ve bu teklif sahiplerinden de teklifte önemli olduğu idarece belirlenen bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak talep edileceği hükme bağlanmıştır.

Yukarıda aktarılan Teknik Şartname maddeleri incelendiğinde, şikâyete konu hizmetin gerçekleştirilmesine yönelik olarak detaylı düzenlemelerin yer aldığı ve söz konusu gereklilikler yerine getirilmek suretiyle Bornova Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi ve bağlı semt polikliniklerinde diş protez iş ve işlemlerine ilişkin sağlık hizmetinin verileceği, hizmet kapsamında çok sayıda maliyet bileşeninin bulunduğu, idare tarafından aşırı düşük teklif olarak belirlenen isteklilere gönderilen aşırı düşük teklif açıklamasına ilişkin yazıda önemli teklif bileşenlerinin “Malzeme, İşçilik, Personel Giderleri, Ulaşım Giderleri vb.” şeklinde belirlendiği,

Mezkûr yazıda “Malzeme, İşçilik, Personel Giderleri, Ulaşım Giderleri vb…” şeklindeki ifadede yer alan “malzeme” giderleri ifadesinin genel nitelikte olduğu ve ihale konusu işin gerçekleştirilmesi için gerekli hangi malzemelerin önemli teklif bileşeni olarak değerlendirildiği hususunda belirsizlik yarattığı, ayrıca anılan yazıda belirtilen “vb” ifadesinin de ne tür giderleri ifade ettiği hususunda belirsizlik oluşturduğu,

Öte yandan idare tarafından başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının uygun görülmeme gerekçeleri olarak “9. Kalem Gece Plağı (bruksizm için) kalem, 13. Kalem Geçici Kron, Her Bir Diş kalem, 15. Kalem Yer Tutucu Sabit kalem, 16. Kalem Yer Tutucu Hareketli kalem, 29. Kalem Hassas Tutuculu Kronlar kalem, 30. Kalem Hassas Tutuculu Protezler (Hassas Tutucu Ücreti Hariç-Tek Çene” malzemeleri ile elektrik, su, internet, telefon vb. giderlerine ilişkin açıklama sunulmamasının belirtildiği, başvuru sahibi istekli tarafından da itirazen şikâyet dilekçesinde idarenin söz konusu ret gerekçelerinin önemli teklif bileşeni olarak belirlenmediğinin ifade edildiği hususları birlikte dikkate alındığında, başvuruya konu edilen önemli teklif bileşenlerinde açıklamaya konu edilmek istenen unsurların gerekli ayrıntı ve netliğe sahip olmadığı anlaşılmıştır.

Bu itibarla bahse konu aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısının bu haliyle, aşırı düşük teklif açıklamasının hazırlanması, değerlendirilmesi ve incelenmesinin mümkün olmadığı, anılan nedenlerle idarece teklifte önemli olduğu kabul edilen maliyet bileşeni veya bileşenlerinin aşırı düşük teklif açıklamasının hazırlanması, değerlendirilmesi ve incelenmesi süreçlerinde tereddüt oluşturmayacak şekilde somut ve net belirleme yapılarak belirtilmesi suretiyle aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, idarece teklifte önemli olduğu tespit edilen maliyet bileşeni veya bileşenlerinin, somut ve net bir şekilde aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısında belirtilmesi suretiyle aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.