"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi sürecinde, teklif sahiplerinden istenen açıklamaların yeterli görülmemesi durumunda tekliflerin reddedileceğine dair 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38. maddesine atıfta bulunmuştur. İhalelerde, tekliflerin değerlendirilmesinde, işçilik maliyetleri ve diğer giderlerin hesaplanmasında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78. maddesi gereğince yemek ve yol bedellerinin brüt tutarlarının açıkça belirtilmesi gerektiği vurgulanmıştır.

Bu bağlamda, başvuru sahibi tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında, işçilik hesaplamalarının idari şartnamede belirtilen kriterlere uygun olarak yapılmadığı ve yol bedelinin teklif fiyatına dahil edilmediği tespit edilmiştir. Kurul, bu durumun, teklifin reddedilmesine yol açan esasa etkili bir aykırılık oluşturmadığını belirterek, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunu kabul etmiştir.

Sonuç olarak, başvuru sahibinin iddialarının haklı bulunması nedeniyle, başvuru bedelinin iadesine karar verilmiştir. Bu karar, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde dikkat edilmesi gereken kriterlerin önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.II-729
Karar tarihi12.03.2025
Toplantı No2025/011
Gündem No42

BAŞVURU SAHİBİ:

Coşkunerler Turizm Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İstanbul Ağaç ve Pey Eğit. Hizm. Hayv. Bah. İşl. San. Tic. A.Ş.,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1685283 İhale Kayıt Numaralı “Malzemeli Yerinde Yemek Üretim ve Dağıtım Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İstanbul Ağaç ve Pey Eğit. Hizm. Hayv. Bah. İşl. San. Tic. A.Ş. tarafından 10.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Malzemeli Yerinde Yemek Üretim ve Dağıtım Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Coşkunerler Turizm Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 19.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 20.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.02.2025 tarih ve 179026 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/462 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale komisyonu tarafından aşırı düşük teklif açıklamaları uygun olmadığı gerekçesiyle tekliflerinin reddedilmesine karar verildiği, gerekçe olarak da, “İdari Şartname’nin 25.3.1’inci maddesi gereği istenen işçilik hesaplamalarının, öngörülen işçi sayısından fazla hesaplandığı, … işçilik hesaplamalarına yol bedelini dahil edilmediği anlaşılmış olup İdari Şartname’nin 25.3.1. maddesinde istenen işçilik tutarlarının toplam 11.852.419,57 TL olması gerekirken, 11.453.524,13 TL olarak hesaplandığı…” hususlarının belirtildiği,

İdari Şartname’nin 25.3.1’inci maddesinde belirtilen sayıda işçi hesaplaması yapıldığı, asgari işçilik hesaplamasına dâhil olmayan “Proje Sorumlusu (Gıda Müh. / Diyetisyen)” maliyetine ilişkin giderlerin “Yardımcı Gider” giderler arasında hesaplanarak Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde belirtilen “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir.” hükmüne uygun olarak açıklama sunulduğu,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.30’uncu maddesi gereği “toplu ulaşım kartı bedeli”nin “Sözleşme ve Genel Giderler” başlığı altında sayıldığı, anılan Tebliğ’in 79.2.6’ncı maddesi gereği ise “Sözleşme Giderleri ve Genel Giderler”in “Yardımcı Giderler” olarak belirtildiği ve yardımcı giderlere ilişkin açıklama sunulmasının gerekmediği, ancak firmaları tarafından sunulan açıklama dosyasında belgelendirmemekle birlikte, “Yardımcı Giderler”e ilişkin hesaplamaların da açıklamaları içerisinde gösterildiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin“Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dâhil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…

78.13. Yemek ve yol bedelinin nakdi olarak ödeneceği öngörülen ihalelerinin idari şartnamelerinde, yemek ve yol bedelinin günlük brüt tutarları ve ayda kaç gün ödeneceği yazılacak, bu brüt tutarların nakdi olarak ödeneceği ve ücret bordrosunda gösterileceği açıkça belirtilecektir. Her ay 30 gün olarak kabul edilecek ve bazı ayların 30 günden daha fazla ya da eksik günleri dikkate alınmayacaktır. İdari şartnamede 26 veya 22 olarak belirlenen aylık gün sayısı üzerinden hesaplama yapılacak ve 31 veya 28 gün olan aylardaki fiili gün sayısı dikkate alınmayacaktır. Yemek ve yol için aylık gün sayısı belirlenmemiş ise 26 gün olarak hesaplama yapılacaktır.

Bununla birlikte, hafta tatili ve genel tatil günleri dahil 30 günden daha kısa süreli çalışma yapılması öngörülen aylar ile takvim yılına göre 28 veya 29 günden daha kısa süreli çalışma yapılması öngörülen Şubat ayı (artık gün/kıst ay) kapsamında çalışılacak toplam gün sayısı ile bu süre içerisinde yemek ve yol bedeli verilecek gün sayısının, idari şartnamenin ilgili maddesinde belirtilmesi gerekmektedir.

78.14. İdari şartnamelerde ücret ile nakdi olarak ödenecek yemek ve yol gibi giderlerin net olarak ödeneceğine dair düzenleme yapılmayacaktır. İdari şartnamede yer alan bu bedellerin brüt olduğu belirtilmemiş olsa bile bu tutarlar brüt olarak kabul edilecek ve buna göre işlem yapılacaktır.

78.15. Çalışacak personelin yemek ve yol maliyetlerinin isteklilerce ayni olarak karşılanmasının öngörüldüğü işlerde, bu ihtiyaçların isteklilerce ayni olarak karşılanacağı idari şartnamelerin ilgili maddesinde belirtilecek ve aylık gün sayısı gösterilecek, ancak buna ilişkin bir bedel öngörülmeyecek, personelin bu ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin kriterler ve asgari standartlar (yemek çeşidi, kalori vb.) ise ihale dokümanının ilgili bölümünde belirlenecektir. Bu şekilde verilen tekliflerin değerlendirilmesinde ise tekliflerin söz konusu ayni ödemeleri de içerdiği kabul edilerek değerlendirmeler buna göre yapılacaktır.

78.16. İdari şartnamede çalışacak personelin yemek veya yol maliyetinin idarenin yemekhanesinden veya personel servisinden karşılanacağı ve bedelinin yüklenicinin hakedişinden kesileceğine dair bir düzenleme yapılmışsa, yemek ve yol bedelinin ayni olarak karşılanacağı kabul edilecektir. Bu durumda her bir personel için hakedişten kesilecek yemek veya yol bedelinin tutarı idari şartnamede gösterilecektir. Hakedişten kesilecek bu yemek veya yol bedelinin, idare personeli için öngörülen yemek veya yol bedelinde bir artış yapılsa bile değiştirilemeyeceği göz önünde bulundurularak, yemek ve yol bedelinin yıl içinde meydana gelecek artışları da kapsayacak şekilde tahmini bir bedel olarak belirlenmesi gerekecektir.

78.17. Yol giderine ilişkin olarak personele mutat taşıt bileti verilmesi öngörülürse, yol bedelinin ayni olarak karşılanacağı kabul edilecek ve eğer bu maliyet faturalandırılabiliyorsa KDV hariç hesaplanacaktır. Aylık bilet, abonman kartı ya da toplu olarak alınan bilet fiyatlarının günlük bilet fiyatlarından daha düşük olması halinde, günlük bilet fiyatı yerine bu fiyatlar dikkate alınarak hesaplama yapılacaktır.

78.21. Yukarıda sayılan hususlardan teklif fiyatına dahil olacaklar idari şartnamede düzenlenecek, teknik şartnamede ise bunların uygulanması ilgili hükümlere yer verilecektir. Teknik şartnamede, teklife dahil olacak masraflara yer verilmeyecek, idari şartnamede yer alan hükümlerle çelişecek bir düzenleme yapılmayacaktır.

78.30.Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde isteklilerin teklif bedelleri varsa yüklenici karı ile aşağıdaki bileşenlerden oluşur:

a) Asgari İşçilik Maliyeti: İhale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dahil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarı asgari işçilik maliyetini oluşturur.

b) İşçilikle Bağlantılı Ayni Giderler: İdari şartnamede işçi sayısıyla bağlantı olarak teklife dahil edilmesi öngörülen ayni giderler teklif bileşeni kabul edilir.

c) Hizmetin Yürütülmesine Yardımcı Unsurlar: İhale konusu hizmet işinin yürütülmesinde yardımcı nitelikte olan ve idari şartnamede belirtilen unsurlar teklif bileşeni kabul edilir.

ç) Sözleşme Giderleri ve Genel Giderler: İhale ve sözleşmeye ilişkin damga vergileri, Kamu İhale Kurumu payı ve noter masrafları gibi sözleşme giderleri ile amortisman, ihale konusu işte kullanılacak giyim gideri, oryantasyon (ihale konusu işe uyum) eğitimi gideri, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca işyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti ile çalışanlara verilecek eğitim gideri, silahlı atış eğitim gideri, özel güvenlik mali sorumluluk sigortası gideri, yaka kartı, önemli bir bileşen olarak değerlendirilmeyen ilaçlama gideri, toplu ulaşım kartı bedeli ve bu nitelikteki genel giderleri karşılamak üzere, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir işçilik birim fiyatı üzerinden; işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kalemi/kalemleri için ise çalıştırılacak her bir personelin işçilik maliyeti üzerinden, % 4 oranında hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler teklif bileşeni olarak kabul edilir.…” açıklamaları yer almaktadır.

Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi

79.1. Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer aşağıdaki kurallara göre tespit edilir.

79.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı sınır değer olarak kabul edilir.

79.1.2. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde sınır değer;

SD: Sınır değeri,

YM: Yaklaşık maliyeti,

n: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif sayısını,

T1, T2, T3….Tn: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif bedellerini,

R: Sınır Değer Tespit Katsayısını

79.1.3. 79.1.2 nci maddede yer alan R değeri her yıl 1 Şubat tarihinden geçerli olmak üzere Kurum tarafından belirlenir ve ilan edilir. İhalenin konusu veya işin niteliğine göre Kurum tarafından farklı R değerleri belirlenebilir.

79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini (Ek- H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Bu maddede yer alan ana girdi ibaresi kapsamında, kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek açıklama yapılacak unsurlar olarak dikkate alınır. İdarenin ihale dokümanında bu girdilerin dışında ana girdi niteliğinde malzeme içeren yemek öğünü düzenlemesi durumunda aşırı düşük teklif açıklama yazısında açıklama istenecek unsurlar arasında bu malzemelerin de belirtilmesi zorunludur. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, kırmızı et; beyaz et; balık; kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılmalıdır. İsteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatı açıklamaları gerekmekte olup toplam miktar ve tutar açıklaması yapılmayacaktır. Örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklama uygun kabul edilecektir.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur. “ açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler

2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Malzemeli Yerinde Yemek Üretim ve Dağıtım Hizmeti Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı: 1 Kalem 230.000 Öğün

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: İdare’nin Alibeyköy ve Kurnaköy fidanlıklarında ki yemekhanelere ve teknik şartnamede belirtilen yerlere teslim edilecektir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “Teklif fiyata dâhil olan giderler

25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dâhildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında; ilgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri ile çalıştırılacak personelin; ücretleri, maaşları, sosyal ve özlük hakları sigorta primleri vb. kanuni hak ve vecibelerinin tamamı, yüklenicinin iş hukuku, sosyal sigorta mevzuatı ve diğer kanun ve yönetmeliklerden doğan yükümlülükleriyle birlikte, personelin iş kanununun ilgili müeyyideleri doğrultusunda mali ve hukuki sorumlulukları yükleniciye aittir. Ayrıca; İşin ifası için ihale dokümanı ile bu hizmet için gerekli olan ve işin teknik şartnamesinde belirtilen her türlü gider ile sözleşmeden doğacak olan damga vergisi ve KİK payı bedeli isteklilerin teklif etmiş olduğu teklif bedellerine dâhildir.

Aşçıbaşı (2 Adet) için verilecek ücret, brüt asgari ücretin %120 fazlası,

Aşçılar (3 Adet) için verilecek ücret, brüt asgari ücretin %80 fazlası,

Kalfa (1 Adet) için verilecek ücret, bürüt asgari ücretin %60 fazlası,

2 bulaşıkçı ve 1 servis elemanı için verilecek ücret, brüt asgari ücretin % 40 fazlası hesaplanarak ödenecektir.

Maaşlar her ayın 1’i ile 5’i arası aylık maaş olarak ödenecektir.

Bordrolar maaş yatırılmasından itibaren aynı gün içinde İdarenin İnsan Kaynakları Müdürlüğü, İdari İşler Şefliğine gönderilecektir. Firma çalıştırdığı personeli ücretli izne çıkaracaktır. Çalışan personelin yol ücreti aylık tam mavi kart bedelinden bordroya yansıtılacaktır.

İzin dönemlerinde izine çıkan personellerin yerine gelen geçici personeller şartnamede belirtildiği gibi maaş ve sosyal imkânları birebir aynı olacaktır. Ayrıca gelen personeller puantajda gösterilecektir.

İdare yemekhanelerinde çalışan personeller işin teknik şartnamesinde belirtilen sürelerde sağlık/portör kontrolleri Yüklenici firma tarafından yaptırılır. Bu sağlık/portör belgeleri, Yüklenici tarafından İnsan Kaynakları Müdürlüğü İdari İşler Şefliğine iletilecektir.

Teknik Şartnamenin 15. Maddesi kapsamında Koruyucu Giyim Malzemeleri personele verilmek üzere Yükleniciye aittir.

İşin ifası için ihale dokümanı ile bu hizmet için gerekli olan ve işin teknik şartnamesinde belirtilen her türlü gider ile gerekli görüldüğünde gıda maddesi ve pişen yemeklerin laboratuvar tahlil masraf giderleri isteklilere ait olup teklif fiyata dâhildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Kısa vadeli sigorta prim oranları %2 dir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde “15.1. Yüklenici işbaşı yaptığı tarihten itibaren işin niteliğine uygun, yeterliliği İdare’ce kabul edilen, mesleki açıdan tecrübeli gerekli sayıda personeli işin başında bulundurmak zorundadır. Yüklenici’nin görevlendireceği personel mesleki açıdan 1. sınıf ve tecrübeli elemanlardan olacaktır. Elemanların görevleri işin başında kendilerine tebliğ edilecek ve takibinden yüklenici sorumlu olacaktır.

15.2.Yemek hizmeti sunulan yerlerde, YÜKLENİCİ’nin çalıştıracağı eleman sayısı; Genel Müdürlük yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 3 aşçı, 2 bulaşıkçı/temizlikçi, 1 garson / servis elemanı

Pendik Fidanlık Yemekhane için; 1 aşçıbaşı, 1 kalfa olacaktır.

İdare ile yüklenici arasında koordinasyonu sağlamak, personelinin sevk ve idaresini yapmak, yemek taşıma işini yürütmek için yüklenici tarafından 1 adet proje sorumlusu olacaktır. Alibeyköy Fidanlık ve Pendik Fidanlık yemekhanesinde yemek yapımı, servis, servis öncesi ve sonrasını kapsayan tüm iş ve işlemlerinden YÜKLENİCİ sorumludur.

15.5. YÜKLENİCİ’nin çalıştırdığı personele vereceği ücret 2 aşçıbaşı personel için brüt asgari ücretin % 120 fazlası, 3 aşçı için brüt asgari ücretin % 80 fazlası, 1 kalfa için brüt asgari ücretin %60 fazlası, 2 bulaşıkçı/temizlikçi ve 1 garson / servis elemanı için brüt asgari ücretin % 40 fazlası, hesaplanarak ödenecektir.

YÜKLENİCİ çalıştırdığı işçilere her ay mavi kart abonman ücreti kadar yol ücretini maaşlarına yansıtacaktır. YÜKLENİCİ çalıştırdığı işçilerin her türlü ücret (normal çalışma, fazla mesai),vergi, SGK primleri gibi mevzuat gereği ödenmesi gereken sair ödemelerden sorumludur. Asgari ücrete gelen zamlar çalışan personele aynen yansıtılacaktır. Personellerin yıllık izin kullanımları 4857 sayılı iş kanunun 53. Maddesinde yer alan hükümlere tabiidir.

15.6.Ramazan ayında vardiya olursa İDARE yemek yapılmasını isteyecektir. Ramazan ayında vardiya olmaz ise yemekhane çalışanları yıllık ücretli izin haklarını kullanacaklar kalan günlerde çalışma olmaz ise YÜKLENİCİ tarafından yeteneğine uygun başka işlerde görevlendirilebileceklerdir. Ramazan ayında çalışanların ücretleri YÜKLENİCİ tarafından tam ödenecektir.

15.7. YÜKLENİCİ’nin bu iş için çalıştırdığı personel İDARE’ce belirtilen veya uygun görülen kıyafetin dışında bir kıyafet giyemez. YÜKLENİCİ her yıl ilk ay içinde olmak üzere Tablo-l’de kişi başı adedi ve çeşidi belirtilen iş kıyafetini çalıştırdığı personele almak ve teslim etmekle yükümlüdür. YÜKLENİCİ iş kıyafetlerini İDARE’nin onayı ile alacaktır. YÜKLENİCİ kıyafetleri personele teslim ettiğine dair tutanağın bir nüshasını İdari İşler Şefliği’ne teslim edecektir. Çalışan personel hijyen kurallarına uymaya, eldiven, maske, kolluk ve bone takmaya mecburdur. Bu malzemelerin temini YÜKLENİCİ’ye aittir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhaleye ilişkin birim fiyat teklif cetvelinin aşağıda yer verilen şekilde düzenlendiği tespit edilmiştir.

İhale kayıt numarası :2024/1685283

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Malzemeli Yerinde Yemek Üretim ve Dağıtım Hizmeti

öğün

230.000

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

İdarece teklifi aşırı düşük olarak değerlendirilen başvuru sahibi istekliden 14.01.2025 tarihli yazıyla aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği,

Başvuru sahibi istekli “Coşkunerler Turizm Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi” tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının “İdari Şartname’ nin 25.3.1 maddesi gereği istenen işçilik hesaplamalarının, ön görülen işçi sayısından fazla hesaplandığı tespit edilmiştir. “Kamu İhale Genel tebliği 79.2.4. Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.” maddesi gereğince, işçilik hesaplamalarına yol bedelini dâhil etmediği anlaşılmış olup, idari şartnamenin 25.3.1 maddesinde istenen işçilik tutarlarının toplam 11.852.419,57 TL olması gerekirken, isteklinin 11.453,524,13 TL olarak hesapladığı” gerekçesiyle idarece reddedildiği görülmüştür.

İlgili doküman düzenlemelerinde, ihale konusu iş kapsamında İdari Şartname’nin 25’inci maddesi ve Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde Genel Müdürlük yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 3 aşçı, 2 bulaşıkçı/temizlikçi, 1 garson / servis elemanı, Pendik Fidanlık Yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 1 kalfa olmak üzere toplam 9 personel çalıştırılacağı, Teknik Şartname’nin aynı maddesinde ilaveten idare ile yüklenici arasında koordinasyonu sağlamak, personelinin sevk ve idaresini yapmak, yemek taşıma işini yürütmek için yüklenici tarafından 1 adet proje sorumlusu personel çalıştırılacağı ayrıca birim fiyat teklif cetvelinde işçilik maliyeti ve ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalıştırılacak personele ilişkin işçilik maliyeti için ayrı satır açılmadığı, öğün sayısı üzerinden teklif alınmasının öngörüldüğü anlaşılmıştır.

Başvuru sahibi isteklinin birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde, öğün birim maliyeti olarak 243,00 TL belirlenmiş olduğu toplam teklif bedelinin 55.890.000,00 TL olduğu anlaşılmıştır.

Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklaması incelendiğinde genel işçilik maliyeti için Genel Müdürlük yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 3 aşçı, 2 bulaşıkçı/temizlikçi, 1 garson / servis elemanı, Pendik Fidanlık Yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 1 kalfa olmak üzere toplam 9 personel için işin süresi olan 23 aylık 11.453.524,13 TL bedel öngörüldüğü,söz konusu işçilik hesaplamalarının İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde öngörülen oranlar dahilinde KİK işçilik hesaplama modülü kullanılarak yapıldığı, Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde yer verilen 1 adet proje sorumlusu için KİK işçilik hesaplama modülü kullanılarak toplam 734.200,25 işçilik bedeli öngörüldüğü ve “Yardımcı Giderler”e dahil edildiği, bunun dışında yardımcı giderler başlığı altında,personel yemek gideri, personel yol gideri, personel kıyafet giderleri kalemleri için ayrı ayrı bedel öngörüldüğü ve aşırı düşük teklif açıklaması yapılmasına ilişkin yazıda “Proje Sorumlusu, Yönetici Pozisyonunda görev alacağından ve haftalık çalışma süresinin tamamını idarede geçirme zorunluluğu bulunmadığından, ilgili personele ilişkin giderler ve ayni olarak karşılanacak yemek ve yol ücretleri “yardımcı giderler” başlığında değerlendirilmiş, gider öngörülmüş ancak işçilik maliyetlerine dahil edilmemiştir.” açıklamasına yer verildiği tespit edilmiştir.

Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklaması kapsamındaki işçilik maliyetlerinin hesaplanmasında, İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde belirtilen 9 personel ve Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde yer verilen 1 adet proje sorumlusu için KİK işçilik hesaplama modülünün kullanılarak işçilik bedeli öngörüldüğü, İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde yer verilen işçilikler arasında 1 adet proje sorumlusunun sayılmadığı, Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde söz konusu personelin tam zamanlı olarak çalıştırılması gereken bir personel olarak tanımlanmadığı bu bağlamda esasen işçilik hesaplamasına dâhil edilmesinin gerekmediği ancak başvuru sahibi tarafından Teknik Şartname’de yer verilen bu personel için ilave işçilik hesaplanmasının kendisine avantaj sağlayıcı bir durum yaratmadığı için toplam 10 personel için işçilik hesaplaması yapılmasının esasa etkili bir aykırılık olmadığı, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı niteliğinde olmayan mezkur ihaleye ilişkin işçilik maliyetlerinin hesaplanmasında her bir işçilik kalemi için sözleşme ve genel giderler hariç asgari işçilik maliyetinin kullanıldığı ve bu doğrultuda aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında öngörülen birim fiyatların uygun olduğu,

Yardımcı giderler başlığı altında, sorumlu personel gideri, personel yemek gideri, personel yol gideri, personel kıyafet giderleri kalemleri için ayrı ayrı bedel öngörülerek teklif fiyatına dâhil edildiği, yol gideri hesaplamasının İstanbul Büyük Şehir Belediyesi İETT Fiyat Tarifesindeki mavikart aylık abonman ücreti kullanılarak yapıldığı ve teklif bedeline dâhil edildiği dolayısıyla, ihale dokümanında işçilik giderlerine dahil edilen yol bedelinin anılan isteklinin teklif bedeli içinde yer aldığı,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin yukarıda yer verilen 78’inci maddesinde, asgari işçilik maliyetinin, ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dahil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarından oluştuğu, İdari Şartname’de işçi sayısıyla bağlantı olarak teklife dahil edilmesi öngörülen ayni giderlerin “İşçilikle Bağlantılı Ayni Giderler” olduğu ve teklif bileşeni kabul edileceği, personele mutat taşıt bileti verilmesinin öngörülmesi halinde ise yol bedelinin ayni olarak karşılanacağının kabul edilmesi gerektiği,

Anılan Tebliğ’in 79’uncu maddesinde ise “yardımcı girdiler”in, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar olarak sayıldığı, bu bağlamda esasen başvuru sahibi tarafından, sorumlu personel gideri, personel yemek, personel yol giderlerinin burada sayılan “yardımcı girdiler” içine değil “İşçilikle Bağlantılı Ayni Giderler” olarak “işçilik” oranları içine dahil edilmesinin daha uygun olacağı, buna karşın başvuru sahibi tarafından, sorumlu personel gideri, personel yemek gideri, personel yol gideri kalemleri için öngörülen toplam bedel “işçilik” başlığı altına dahil edildiği durumda dahi Tebliğ’de öngörülen “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması” kriterini karşıladığı dolayısıyla söz konusu hususun esasa etkili bir aykırılık oluşturmadığı,

Bu doğrultuda yapılan değerlendirme neticesinde başvuru sahibi istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında yapılan hesaplamalarda her bir işçilik kalemi için öngörülen işçilik maliyetinin asgari işçilik maliyetinin altında olmadığı, ihale dokümanında işçilik giderleri arasında öngörülen yol bedelinin anılan istekli tarafından teklif fiyatına dâhil edildiği ve söz konusu bedelin tevsik edildiği anlaşılmış olup istekli tarafından işçilik giderleri için sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı olduğu anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleştiği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince, 152.021,00 TL tutarındaki başvuru bedelinin iade edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır:

İdarece teklifi aşırı düşük olarak değerlendirilen Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi- Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığından 14.01.2025 tarihli yazıyla aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği,

“Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi- Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığı” tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının “İdari Şartname’nin 25.3.1 maddesi gereği istenen işçilik hesaplamalarının, ön görülen işçi sayısından fazla hesaplandığı, İdari Şartname’nin 25.3.1’inci maddesinde idarenin istemediği işçilik kalemlerinin (Şoför ve Gıda mühendisi) dahil edildiği, işçi yemek maliyeti, sözleşme giderlerinin işçilik hesaplamasına dahil edildiği, İdari Şartname’nin 25.3.1’inci maddesinde istenen işçilik tutarlarının toplam 11.852.419,57 TL olması gerekirken, isteklinin 15.041.579,65TL olarak hesapladığı” gerekçesiyle idarece reddedildiği görülmüştür.

“Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi- Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığı” tarafından sunulan birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde, öğün birim maliyeti olarak 208,00 TL belirlenmiş olduğu toplam teklif bedelinin 47.840.000,00 TL olduğu anlaşılmıştır.

Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklaması incelendiğinde genel işçilik maliyeti için Genel Müdürlük yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 3 aşçı, 2 bulaşıkçı/temizlikçi, 1 garson / servis elemanı, Pendik Fidanlık Yemekhanesi için; 1 aşçıbaşı, 1 kalfa olmak üzere toplam 9 personel ve ilaveten 1 Gıda Mühendisi ve 1 Şoför için işin süresi olan 23 aylık 13.802.964,93 TL bedel öngörüldüğü,söz konusu bedele, SGK, vergi ve yol, yemek ve işçilik sözleşme gideri de eklenmek suretiyle toplam işçilik gideri olarak 15.041.579,65 TL öngörüldüğü,

Söz konusu işçilik hesaplamalarının İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde öngörülen oranlar dâhilinde KİK işçilik hesaplama modülü kullanılarak yapıldığı,

Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklaması kapsamındaki işçilik maliyetlerinin hesaplanmasında, İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde belirtilen 9 personel ve Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde yer verilen 1 adet proje sorumlusu ve şoför için KİK işçilik hesaplama modülünün kullanılarak işçilik bedeli öngörüldüğü, İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde yer verilen işçilikler arasında, 1 adet proje sorumlusunun sayılmadığı, Teknik Şartname’nin “İşin yürütülmesi için gerekli olan personel” başlıklı 15’inci maddesinde söz konusu personelin tam zamanlı olarak çalıştırılması gereken bir personel olarak tanımlanmadığı bu bağlamda esasen işçilik hesaplamasına dâhil edilmesinin gerekmediği, yine İdari Şartname’nin 25’inci maddesi gereği “…Sözleşmenin uygulanması sırasında; ilgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım” giderlerinin teklif fiyatına dahil olduğu, aynı Şartname’de “İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: İdare’nin Alibeyköy ve Kurnaköy fidanlıklarında ki yemekhanelere ve teknik şartnamede belirtilen yerlere teslim edilecektir.” düzenlemesinin yer aldığı dolayısıyla işin gerçekleştirilmesi esnasında yemeklerin nakliyesinin gerekeceği, bu bağlamda anılan istekli tarafından Teknik Şartname’de yer verilen 1 adet proje sorumlusu ve şoför için ilave işçilik hesaplanmasının kendisine avantaj sağlayıcı bir durum yaratmadığı için toplam 11 personel için işçilik hesaplaması yapılmasının esasa etkili bir aykırılık olmadığı, ilaveten işçilik maliyetlerine yemek, SGK, vergi, sözleşme gideri gibi kalemlerin dahil edilmesinin mevzuata aykırılık oluşturmayacağı zira toplam işçilik bedelinin asgari işçilik maliyetinin altında olmadığı, ilaveten sunulan Malzemeli Hesap Sunum Cetveli’nde ana girdi oranının 0,59284140041666700 işçilik oranının 0,31441429050381100 olduğu, söz konusu iki oranın toplamının Tebliğ’de öngörülen “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir.” kriterini karşıladığı bu itibarla idarece anılan isteklinin aşırı düşük açıklamalarının bu gerekçe ile reddedilmesi işleminin yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Coşkunerler Turizm San ve Tic. Ltd. Şti. ve Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi- Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığı’na ait tekliflerin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.