"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Bu KİK kararında, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi sürecinde, ihale komisyonunun teklifleri incelerken belirli kriterlere göre hareket etmesi gerektiği vurgulanmıştır. 4734 sayılı Kanun’un 38. maddesi gereğince, aşırı düşük teklif olarak tespit edilen teklifler için, komisyonun teklif sahiplerinden önemli bileşenlerle ilgili ayrıntılı açıklama talep etmesi gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca, Kamu İhale Genel Tebliği’nde, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil giderlerin nasıl hesaplanacağına dair düzenlemelere yer verilmiştir.

Bu bağlamda, tekliflerin değerlendirilmesinde, işçilik giderlerinin ayrı satırlarda gösterilmesi ve açıklamaların yeterli görülmemesi durumunda tekliflerin reddedilmesi gerektiği ifade edilmiştir. İhale komisyonunun, ekonomik ve teknik açıdan uygunluk kriterlerini dikkate alarak karar vermesi gerektiği, aksi takdirde mevzuata aykırı işlemlerin ortaya çıkabileceği sonucuna varılmıştır. Bu nedenle, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunun reddedilmesi yönünde karar verilmiştir.

Karar no2025/UH.II-400
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No144

BAŞVURU SAHİBİ:

İkram Yemek Catering Hizmetleri A.Ş.

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Kars Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1412559 İhale Kayıt Numaralı “İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımız İçin Kuruluş Mutfağında Pişirmeli, Dağıtımlı, Malzemeli Mamul Yemek Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Kars Aile Ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 04.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımız İçin Kuruluş Mutfağında Pişirmeli, Dağıtımlı, Malzemeli Mamul Yemek Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak İkram Yemek Catering Hizmetleri A.Ş.nin 27.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.01.2025 tarih ve 175581 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/106 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,ihalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Aykan Serkan Arslan tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olmadığı, şöyle ki;

a) İhale konusu işte çalıştırılacak personellere ait yemek gideri için sözleşme ve genel gider hesaplamasının yapılmadığı,

b) İşçilik giderine ilişkin olarak sunulan açıklamada sözleşme ve genel giderlerin %4 olarak hesaplandığı, ancak ilgili mevzuat uyarınca, sözleşme damga vergisi, sözleşme karar pulu ücreti ve Kamu İhale Kurumu payı olmak üzere isteklinin teklif fiyatının %1,567’sine tekabül eden tutarda sözleşme giderlerinin hesaplanması gerektiği, bu çerçevede anılan istekli tarafından %2,433 oranında fazladan sözleşme ve genel gider hesaplaması yapıldığı,

c) İsteklinin teklif etmiş olduğu birim fiyatı; örnek menü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmesi gerekirken işçilik giderinin birim fiyatının açıklanmadığı ve bu giderin toplu olarak açıklandığı, örneğin; birim fiyat teklif cetvelinde 7-12 yaş sabah kahvaltısı 7-12 yaş öğle yemeği, 7-12 yaş akşam yemeği 7-12 yaş grubu ara öğün, 13+ yaş grubu sabah, 13+ yaş grubu öğle, 13+ yaş grubu akşam, 13+ yaş grubu ara kahvaltı ve özel gün menüsü bakımından her bir örnek menüyü ana girdi miktarları yönünden ve işçilik maliyeti yönünden yani teklif ettiği birim fiyatı ana girdi + işçilik maliyetleri yönünden açıklaması gerekirken her bir iş kaleminde ana girdilerin birim fiyatlarını hesaplarken bu birim fiyatlar için işçilik giderini hesaplamayarak mevzuata aykırı hareket edildiği,

d) Açıklamalar kapsamında, iki haftalık örnek menü dikkate alınarak birim işçilik maliyetinin hesaplandığı, hesaplanan tutarın ana çiğ girdi maliyeti ile toplanması durumunda, birim fiyat teklif cetvelindeki teklif tutarlarından daha düşük bir tutara ulaşıldığı, ayrıca normal yemek için hesaplanan birim fiyatın ihalede teklif edilen birim fiyattan daha yüksek olduğu,

e) İhale konusu işte kısmi zamanlı olarak çalıştırılacak sürücü maliyeti için herhangi bir maliyet öngörülmediği ve açıklama yapılmadığı, ayrıca teklifi oluşturan maliyet kalemlerini gösteren bir maliyet cetveli sunulmamış olması sebebiyle kısmi süreli sürücüye ilişkin maliyetin teklife dahil edilip edilmediğinin anlaşılamadığı,

f) Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile yapılan açıklamalarda, ihale konusu işte kullanılması öngörülen mal miktarının en az 1/20’si kadar satış yapıldığını gösteren bir belgenin sunulmadığı, sadece Ek-H.4 malzemeli yemek sunum cetvelinde bilgilendirme amaçlı bir tablonun sunulduğu, dolayısıyla aşırı düşük açıklamalarının Kamu İhale Genel Tebliği’ne aykırı olduğu,

g) Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklanan girdilerin ortalama maliyetlerinin hatalı ve eksik hesaplandığı, ilan tarihinden önceki 3 ay veya bundan önceki 3 ay içerisinde satılan ürünlerin ağırlıklı ortalama birim fiyatları ile açıklama yapılması gerekirken tek bir fatura ile alınan ürünler üzerinden açıklama yapıldığı ve dönem içinde alınan ürünlerin tamamının tutanağa eklenmediği,

h) İki haftalık örnek yemek menüsünde yer alan etli, tavuklu ve sebzeli yemeklerin içeriklerindeki “dana eti (kemiksiz)”, “kuzu eti (kemikli)”, “tavuk but pirzola (kemikli)”, “tavuk göğüs” ve “taze balıklar (temizlenmiş)” ana çiğ girdileri miktarlarının gıda rasyonunda belirtilen miktarlardan farklı olduğu, yemek reçetelerine eksik yansıtıldığı,

ı) İki haftalık örnek yemek menüsünde yer alan meyve gramajlarının ihale dokümanı ekinde yer alan gıda rasyonundaki meyve gramajları dikkate alınmadan açıklandığı,

i) Teknik Şartname’nin “1-Kahvaltılıklar” başlıklı bölümünde “Normal Kahvaltı ve diyet kahvaltılar, yukarıda belirtilen çeşitlerden veya Gıda Rasyonunda yer alan benzerlerinden dört tanesi seçilerek oluşturulacaktır. Suyun haricinde kahvaltılarda mutlaka içecek verilecektir. Haftada iki defa içecek olarak 200 ml paket süt verilecektir.” düzenlemesinin yer aldığı, bu düzenlemeye göre haftada 2 defa “200 ml paket süt” verilmesi gerektiği, fakat anılan istekli tarafından söz konusu düzenleme dikkate alınmadan aşırı düşük teklif açıklamasında bulunduğu, haftada iki defa verilmesi istenilen “200 ml paket süt” ürün maliyetinin kahvaltı öğün maliyetine dâhil edilmediği,

j) İki haftalık örnek menüdeki yemeklerin içeriğinde yer alan ananas, antep fıstığı, armut, aşurelik buğday, ayçiçeği yağı, aysberg marul, ayva, badem içi, barbunya, beyaz lahana, beyaz peynir, biber salçası, buğday unu, bulgur, çam fıstığı, çarliston biber, ceviz içi, çilek, dereotu, dolma biber, domates, domates salçası, elma, erik, erik kurusu, erişte, fındık içi, greyfurt, havuç, incir, irmik, ıspanak, kabak, kakao, karnabahar, kaşar peyniri, kivi, kırmızı kapya biber, kırmızı mercimek, köftelik bulgur, krema, kuru fasulye, kuru reyhan, kuru sarımsak, kuru soğan, kuru üzüm, kuş üzümü, kuyruk yağı, limon, makarna çeşitleri, mandalina, mantar, maydanoz, muşmula, muz, nane (yaş), nar, nar ekşisi, nişasta, nohut, patates, patlıcan, patlıcan kurusu, pirinç, pirinç unu, pırasa, portakal, pudra şekeri, salam, salatalık, sarımsak, şeftali, şehriye, semizotu, sirke, siyah zeytin, sosis, sucuk, süt, süzme yoğurt, tarhana, taze fasulye, taze soğan, tereyağı, tozşeker, tulum peyniri, üzüm, vişne, yaş maya, yemeklik bitkisel margarin, yer fıstığı, yeşil mercimek, yeşil zeytin, yoğurt, yufka ve zeytinyağı ana girdilerinin birim fiyatlarının malzemeli yemek sunumu hesap cetveline hatalı yansıtıldığı,

k) Anılan ana çiğ girdilerin tevsiki amacıyla, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu’nun 51’inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belgeleri sunması gerekirken, mevzuatta belirlenen sürelerin dışındaki asgari birim fiyatların kullanılarak açıklama yapıldığı, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan ticaret borsası bültenlerinde ortalama fiyatların değil, ilgili mala ilişkin en düşük fiyatların kullanıldığı, ayrıca anılan ürünlere Teknik Şartname’deki yemek reçetelerinde yer verilmesine rağmen, “Ana Girdiler Tablosu”nda yer verilmediği,

l) İsteklinin sunmuş olduğu aşırı düşük teklif açıklamasında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.2. ve 79.2.2.3’üncü maddelerinde düzenlenen kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyatları gösteren belgelerde tarih bulunmadığı, sadece ilgili kurumun internet sayfası üzerinden temin edilen bilgisayar çıktısının alındığı tarihin yer aldığı,

m) Ek-H.4 malzemeli yemek sunumu hesap cetvelinde yer alan ana girdilerin birim fiyatları ile maliyet/satış tutarı tespit tutanağında belirtilen birim fiyatların örtüşmediği,

n) Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük açıklamasının İdari Şartname’nin “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde yer alan düzenlemeye uygun olmadığı, istekli tarafından ihaleye sunulan teklifte, sabah kahvaltısı birim fiyatının öğlen ve akşam yemeğinin yarısını geçmemesi, ara öğün birim fiyatının sabah kahvaltısının yarısını geçmemesi şartlarına uyulmuş iken sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında bu şartların sağlanmadığı, örneğin öğle yemeği için 75 TL üzerinden açıklama yapılırken sabah kahvaltısı için 39 TL, ara öğün için 20 TL üzerinden açıklama yapıldığı,

o) Birim fiyat teklif cetvelindeki diyet grubu sabah, diyet öğle yemeği, diyet akşam yemeği ve diyet ara öğününe aşırı düşük teklif açıklamasında yer verilmediği ve normal öğün gibi açıklandığı,

p) Örnek menü içerisinde yer alan tel kadayıf, güllaç, gibi tatlı gruplarına ilişkin herhangi bir açıklamada bulunulmadığı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kanun’un aşırı düşük tekliflere ilişkin 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması, b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü, gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “… 78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.” açıklaması,

Anılan Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.2.2. Merkezi Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından Ülke Çapında Sunulan Mal ve Hizmetlere İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin merkezi kamu kurum ve kuruluşları tarafından ülke çapında sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyat tarifeleri veya istekliye verilmiş fiyat teklifleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu yöntemle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.3. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından İlan Edilen Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilmiş fiyat tarifeleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için ilan edilen fiyatların ihalenin ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.4. Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.5. Toptancı Hal Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününe ait ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.6. Özel veya Münhasır Hak Sahibi Kuruluşların Uyguladığı Fiyatlar: İlgili mevzuatı uyarınca, belirli mal veya hizmetlerin kamuya sunulması konusunda lehine sınırlama bulunan kuruluşların tedarikçisi oldukları mallar veya sunucusu oldukları hizmetler için uyguladıkları fiyatlar ile açıklama yapılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.7. İsteklinin Kendi Ürettiği, Aldığı veya Sattığı Mallara İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre aşırı düşük teklif açıklamasına konu mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklama yapılabilir.

Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az yarısı kadar alım yapmış olması gerekir.

Satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, malın ticaretinin isteklinin faaliyet alanında olması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az 1/20’si kadar satış yapmış olması gerekir.

İsteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin satış yapmış ve satılan malın idarece kabul edilmiş olması durumunda, maliyet/satış tutarı tespit tutanağı sunulmasına gerek bulunmayıp sadece söz konusu satışa ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, YMM, SMMM ya da vergi dairesince onaylı suretleri ile de belgelendirme yapılabilir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.2.8. İsteklinin Ortağı Olduğu Tüzel Kişiye Ait İşletmeden Mal Çekmesiyle Oluşan Emsal Bedel: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin ortağı olduğu tüzel kişiye ait işletmeden mal çekmesi veya satın alması durumunda söz konusu malın emsal bedeli ile değerlenmesi gereklidir. Emsal bedelinin tespitinde 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri esas alınır. Bu durumda, Vergi Usul Kanununa göre hesaplanan emsal bedeli gösteren ve istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından hazırlanarak imzalanan ve kaşelenen beyanın verilmesi yeterlidir. Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir. 79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır.

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur. Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

79.2.5. İşletme hesabına göre defter tutuluyor olması durumunda; yukarıda belirtilen tutanaklar, işletme hesabı defteri ve işletme hesap özeti kayıtlarına göre düzenlenir.

79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu maddede yer alan ana girdi ibaresi kapsamında, kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek açıklama yapılacak unsurlar olarak dikkate alınır. İdarenin ihale dokümanında bu girdilerin dışında ana girdi niteliğinde malzeme içeren yemek öğünü düzenlemesi durumunda aşırı düşük teklif açıklama yazısında açıklama istenecek unsurlar arasında bu malzemelerin de belirtilmesi zorunludur. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, kırmızı et; beyaz et; balık; kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir. Malzemeli yemek alımı ihalelerinde sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılmalıdır. İsteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatı açıklamaları gerekmekte olup toplam miktar ve tutar açıklaması yapılmayacaktır. Örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklama uygun kabul edilecektir.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.

79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” açıklamaları bulunmaktadır.

…” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Kuruluş Mutfağında, Malzeme Dahil Yemek Pişirme Yoluyla Mamul Yemek Alımı Dağıtımı Servisi ve Sonrası İşler

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Kars Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı 331.583 adet/öğün mamul yemek alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Kars Engelsiz Yaşam Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü, Kars Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi ve Kars Kadın Konukevi ve Kars Gündüz Engelli Bakım Merkezi Müdürlüğü” düzenlemesi,

“Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 2 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

Kars Engelsiz Yaşam Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü

Kars Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü

İstekliler her kısım için ayrı ayrı tekliflerini sunacaklardır.

Her kısım için ayrı ayrı sözleşme imzalanacaktır.

Her kısım için ayrı ayrı Kesin Teminat verilecektir. (Teminatlar Bankadan veya Kars Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğü veya Mal Müdürlüğünden alınırken Hangi kısım için alındığı belirtilecektir.)

Yüklenici firma ya da firmalar tarafından verilecek olan kesin teminatların geçerlilik süresi 30/05/2026 tarihine kadar olacaktır.

Her Kısım için Sözleşme Damga Vergisi ve Karar Pulu Damga vergisi bedelleri ayrı ayrı verilecektir.

İhale Süreci Kamu İhale Genel Tebliğinin 97/A maddesi ve Kamu İhale Kanunun Ek 7. Maddesine göre işleyecek olup, Kesinleşen İhale kararının firmalara bildiriminden itibaren ihale süreci kısımlarda yer alan kuruşlar tarafından yürütülecektir.” düzenlemesi,

“Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Yemek hazırlama, Pişirme, Dağıtım ve Servis hizmetinde kullanılacak her türlü malzeme teklif fiyatına dahildir.

Yemek hazırlama, Pişirme, Dağıtım ve Servis hizmetinde kullanılacak her türlü işçilik gideri teklif fiyatına dahildir.

Her türlü resmi harç pul damga vergisi sigorta giderleri ulaşım nakliye hamaliye vb. giderleri teklif fiyatına dahildir.

İşçiler için verilecek olan işçi ücretleri fazla çalışma ücretleri ve ulaşım ve yemek ücretleri teklif fiyatına dahildir.” düzenlemesi,

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

“Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “48.1. İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı (R): Malzemeli Yemek/0,79 İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı (R): Malzemeli Yemek/0,79

Söz konusu hizmet alımında çalıştırılacak bütün personeller mesaisini kurumda dolduracaktır.

İşçilerin ödemeleri banka üzerinden yapılacak olup hakediş evraklarına banka dekontu bırakılacaktır.

İşçileri bordrolarında yol ücreti gözükecektir.

İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı (R): Malzemeli Yemek/0,79

1-2, 3-6, 7-12 ve 13+ yaş ve üzeri gruplar için yaş grubu bazında; bir kişiye verilecek bir adet ara öğünün bedeli kahvaltı bedelinin yarısını, bir günlük bir adet ara öğün, bir günlük iki adet ara öğün ya da bir günlük üç adet ara öğün verilmesi durumunda, bir günlük iki adet ara öğünün toplamı ile bir günlük kahvaltı toplamı bedeli, bir kişiye verilecek olan bir günlük öğle yemeği ya da bir günlük akşam yemeği bedelini geçmeyecektir.

Özel gün menüsü için teklif edilen birim fiyat teklif tutarı, birim fiyat teklif cetvelindeki en yüksek yaş grubu için teklif edilen bir adet öğle ve bir adet akşam yemeğinin toplam bedelini geçmeyecektir. Örneğin; birim fiyat teklif cetvelinin 1-2, 3-6, 7-12 ve 13+ yaş ve üzeri gruplarından oluştuğu bir durumda bir adet özel gün menüsü bedeli anılan cetvelde en yüksek yaş grubu olan 13+ yaş ve üzeri grubu için teklif edilen bir adet öğle ve bir adet akşam yemeğinin toplam bedelini geçmeyecektir. Bir başka örnek; birim fiyat teklif cetvelinin 1-2, 3-6 ve 7-12 gruplarından oluştuğu bir durumda bir adet özel gün menüsü bedeli anılan cetvelde en yüksek yaş grubu olan 7-12 yaş grubu için teklif edilen bir adet öğle ve bir adet akşam yemeğinin toplam bedelini geçmeyecektir.

Bu kriterlere uymayan isteklinin teklifi ekonomik açıdan en avantajlı teklif olsa dahi değerlendirmeye alınmayacaktır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Özel Gün Menüsü” başlıklı 4’üncü maddesinde “Özel gün menüsü İdare veya Diyetisyen tarafından yukarıdaki tablodan veya Gıda Rasyonunda belirlenecek 6 çeşitten istenildiği takdirde yılda 12 defa olmak üzere özel günlerde verilebilecektir. Kuruluş yılda kaç defa özel gün menüsü isteyeceğini ihale öncesi belirlemiş olacaktır. Firma özel gün menüsüne bu belirlenen adede göre teklif verecektir. Özel gün menüsünde verilecek pet Su (En az 180 ml) kap/yemek olarak sayılmayacaktır.

Örnek Özel Gün Menüsü

1

Yaş pasta (hazır)

2

Kuru pasta (hazır)

3

Peynirli su böreği (hazır)

4

Elma

5

Karışık kuruyemiş (Fındık içi, Antep Fıstık, Badem içi, Kaju Fıstık, Yer Fıstığı içi) (150 gram) (Söz konusu ürünlerin gramaj dağılımı eşit şekilde olacaktır.)

6

Paket meyve suyu

Yukarıdaki tabloda yer alan yiyeceklerin Gıda Rasyonundaki veya bu şartnamede belirtilen (örneğin karışık kuruyemiş) gramaj miktarları yaş grupları itibarıyla farklılık arz etmediğinden isteklilerce özel gün menüsüne ilişkin maliyet hesabı herhangi bir yaş grubu üzerinden yapılabilir

– Kuruluşlarca ayda bir defa özel gün menüsü talep edileceği öngörüldüğünden isteklilerce aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında iki haftalık örnek menüye ek olarak 1 adet “özel gün menüsü” açıklaması yapılacaktır.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Örnek Yemek Menüsü” başlıklı 5’inci maddesinde “Malzemeli yemek alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin açıklanmasının daha nesnel koşullar altında yapılmasının sağlanması amacıyla, Hizmet alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ile Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ve Kamu İhale Genel Tebliğinde yapılan ve 07.06.2014 tarih ve 29023 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan değişikliklere göre, malzemeli yemek alımı ihalelerinde idarelerin iki haftalık menü düzenlemesi yapmaları zorunlu hale getirilmiş olup örnek iki haftalık menü aşağıda yer almaktadır.

Maliyet hesabında iki haftalık örnek menüde yer alan yemek çeşitleri için her yaş grubuna ilişkin Gıda Rasyonunda yer alan ana girdi miktarları baz alınacaktır. Gıda Rasyonunda girdi miktarları bulunmayan yemek çeşitleri için bu şartnamede belirtilen gramajlar baz alınacaktır.

İKİ HAFTALIK ÖRNEK YEMEK MENÜSÜ

GÜN

KAHVALTI

KUŞLUK ARA ÖĞÜN

ÖĞLEN

İKİNDİ

ARA ÖĞÜN

AKŞAM

GECE

ARA ÖĞÜN

1

Örgü peynir

Paket tahin helva

Yeşil zeytin

Omlet (Kaşar peynirli)

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Muz

Su (En az 180 ml)

Kırmızı mercimek çorbası

Tavuk pirzola ızgara

Patlıcan ezme salata

Paket ayran

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Peynirli poğaça

Çay

Su (En az 180 ml)

Düğün çorba

Kıymalı ıspanak

Fırın makarna

Vişne komposto

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Elma

Su (En az 180 ml)

2

Paket reçel+paket tereyağı

Tulum peynir

Siyah zeytin

Domates+salatalık

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml))

Paket bitkisel çaylar

Beyaz peynir

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Sebze çorba (kış)

İzmir köfte

Fasulye piyazı

Şekerpare

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Tahinli çörek

Çay

Su (En az 180 ml)

Toyga çorba

Kış türlüsü

Şehriyeli pirinç pilavı

Elma

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket Süt

Armut

Su (En az 180 ml)

3

Yumurta

Ezine peynir

Yeşil zeytin

Maydanoz+dereotu

Ekmek

Paket Süt

Su (En az 180 ml)

Kefir

Kestane

Su (En az 180 ml)

Tarhana çorbası (Etli)

Etli biber dolması

Peynirli tepsi böreği

Kuru erik hoşafı

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Sade kurabiye

Çay

Su (En az 180 ml)

Köylü çorba

Tas kebabı

Bulgur pilavı

Cacık

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Muz

Su (En az 180 ml)

4

Sucuk tava

Kaşar peynir

Siyah zeytin

Domates+biber

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Çeşitli çikolatalar

Çay

Su (En az 180 ml)

Kremalı brokoli çorba

Et döner

Şehriyeli pirinç pilavı

Mevsim salata

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Tuzlu kek

Bitkisel çaylar

Su (En az 180 ml)

Yayla çorba

Kıymalı bezelye

Sade makarna

Portakal

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket Süt

Ananas

Su (En az 180 ml)

5

Paket Süt

Dil peynir

Paket bal+paket tereyağı

Yeşil zeytin

Yumurtalı patates

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Kalem böreği

Paket bitkisel çaylar

Su (En az 180 ml)

Ezogelin Çorba Balık ızgara

İrmik helvası

Mevsim salata

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Kivi

Paket ayran

Su (En az 180 ml)

Domates (şafak) çorba

Kıymalı kapuska

Peynirli su böreği

Ayva komposto

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Muz

Su (En az 180 ml)

6

Kaşar peynir

Paket reçel+paket tereyağı

Kırma yeşil zeytin

Paket kakaolu fındık ezmesi

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Paket bitkisel çaylar

Beyaz peynir

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Toyga çorba

Macar gulaş (püreli)

Zeytinyağlı barbunya pilaki

Mandalina

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Kuru pasta (hazır)

Çay

Su (En az 180 ml)

Kremalı mısır çorba

Karnabahar musakka

Şehriyeli pirinç pilavı

Kabak tatlısı

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Portakal

Su (En az 180 ml)

7

Beyaz peynir

Paket tahin+pekmez

Biberli yeşil zeytin

Domates+salatalık

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Paket ayran Mercimekli köfte

Su (En az 180 ml)

Yeşil mercimek çorbası

Haşlama tavuk

Yoğurtlu semizotu salatası

Armut

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Elmalı kurabiye

Paket ayran

Su (En az 180 ml)

Yüzük çorba

Etli bamya

Şehriyeli pirinç pilavı

Cacık

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Nar

Su (En az 180 ml)

8

Tulum peynir

Paket reçel+paket tereyağı

Siyah zeytin

Sosis

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Patates salata

Paket bitkisel çaylar

Su (En az 180 ml)

Sebze çorba (yaz)

Patlıcan kebabı

Şehriyeli pirinç pilavı

Paket ayran

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Cevizli kurabiye

Çay

Su (En az 180 ml)

Köylü çorba

Etli taze fasulye

Peynirli milföy börek

Karpuz

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Çilek

Su (En az 180 ml)

9

Yumurta

Paket tahin+pekmez

Yeşil zeytin

Kaşar peyniri

Ekmek

Paket süt

Su (En az 180 ml)

Paket bitkisel çaylar

Kaşar peynir

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Domates (Şafak) çorba

Kadınbudu köfte (püreli)

Zeytinyağlı enginar

Baklava (hazır)

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Kefir

Karışık kek

Su (En az 180 ml)

Kremalı mantar çorba

Etli bamya

Domatesli pirinç pilavı

Cacık

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Şeftali

Su (En az 180 ml)

10

Burgu peynir

Paket bal+paket tereyağı

Siyah zeytin

Domates+biber

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Kiraz

Su (En az 180 ml)

Kırmızı mercimek çorba

Tavuk pirzola ızgara

Bulgur pilavı

Çoban salata

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Mantar kurabiye

Çay

Su (En az 180 ml)

Ezogelin Çorba Kıymalı semizotu

Peynirli muska böreği

Çilek komposto

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Taze üzüm

Su (En az 180 ml)

11

Paket üçgen peynir

Salam

Biberli yeşil zeytin

Patates kızartması

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Paket ayran

Şeftali

Su (En az 180 ml)

Sebze çorba (Yaz)

Etli kuru fasulye

Şehriyeli pirinç pilavı

Paket ayran

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Açma

Paket bitkisel çaylar

Su (En az 180 ml)

Ezogelin Çorba

İslim kebabı

Zeytinyağlı biber dolma

Yoğurtlu havuç salata

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Malta eriği

Su (En az 180 ml)

12

Yumurta

Paket labne peyniri

Yeşil zeytin

Maydanoz+dereotu

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Çilek

Çay

Su (En az 180 ml)

Ezogelin Çorba Kuzu haşlama

İç pilav

Karışık salata

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket meyve suyu

Mini pizza

Su (En az 180 ml)

Düğün çorba

Kabak sandal sefası

Bulgur pilavı

Paket ayran

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Kiraz

Su (En az 180 ml)

13

Menemen

Beyaz peynir

Paket kakaolu fındık ezmesi

Siyah zeytin

Ekmek

Paket bitkisel çaylar

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Muz

Su (En az 180 ml)

Kırmızı mercimek çorba

Çoban kavurma

Şehriyeli pirinç pilavı

Kıvırcık salata

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Çay

Kısır

Su (En az 180 ml)

Tarhana çorba

Yaz türlüsü

Paçanga böreği

Vişne komposto

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket yoğurt

Erik

Su (En az 180 ml)

14

Paket bal+paket tereyağı

Siyah zeytin

Krep

Domates+salatalık

Ekmek

Çay

Su (En az 180 ml)

Kefir

Çilek

Su (En az 180 ml)

Yeşil mercimek çorbası

Buğu kebabı

Bulgur pilavı

Fırın sütlaç

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket ayran

Simit

Su (En az 180 ml)

Kırmızı mercimek çorba

Karışık dolma

Zeytinyağlı barbunya pilaki

Kavun

Ekmek

Su (En az 180 ml)

Paket süt

Armut

Su (En az 180 ml)

NOT:

1- Örnek menüde kullanılacak olan ekmek gramajları, normal roll ekmek gramajlarıdır.

2- Her kuruluş için ara öğün sayısı ayrı ayrı belirlenecektir.

3- Kahvaltı, öğle ve akşam yemeklerinde her öğün ve her ara öğün için kişi başı 1 Adet en az 180 ml’lik pet su verilecektir.

4- 1-2 yaş grubu için örnek menüdeki çay yerine “bitkisel çay” verilecektir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “D- Taşıma” başlıklı maddesinde “…5- Taşımada kullanılacak araçların her türlü giderleri (akaryakıt, bakım vb.) ile bu araçları kullanacak sürücülerin giderleri teklif fiyata dâhildir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhaleye ait birim fiyat teklif cetveline aşağıda yer verilmiştir.

Kars Engelsiz Yaşam Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması3

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Aşçı(Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

1,00

12,000

2

Aşçı Yardımcısı(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

12,000

3

Bulaşıkçı(Brüt asgari ücret)

Ay

1,00

12,000

4

Servis Elemanı(Brüt asgari ücret)

Ay

1,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)5

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Kahvaltı (13 Yaş Üzeri Grubu) (İçecek Hariç 4 Çeşit)

tabldot

24.000,000

2

Öğlen Yemeği (13 Yaş Üzeri Grubu)( 4 Çeşit)

tabldot

30.000,000

3

Akşam Yemeği (13 Yaş Üzeri Grubu) ( 4 Çeşit)

tabldot

24.000,000

4

Ara Öğün (13 Yaş Üzeri Grubu) ( 4 Çeşit)

tabldot

39.000,000

5

Özel Gün Menüsü (her çeşit içecek, yemek ve tatlı)

tabldot

900,000

6

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Servis Elemanı ve Bulaşıkçı Brüt asgari ücret)

gün

31,000

7

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Aşçı Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

gün

15,500

8

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Aşçı Yardımcısı Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

gün

15,500

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)7

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

Kars Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması3

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Aşçı(Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

1,00

12,000

2

Aşçı Yardımcısı(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

12,000

3

Bulaşıkçı(Brüt asgari ücret)

Ay

2,00

12,000

4

Servis Elemanı ( 1 kişi Gündüz Engelli Bakım Merkezinde Çalışacak)(Brüt asgari ücret)

Ay

4,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)5

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Sabah Kahvaltısı (13 Yaş Üzeri Grubu)(4 çeşit)

tabldot

27.500,000

2

Öğlen Yemeği (13 Yaş Üzeri Grubu) (4 çeşit)

tabldot

39.900,000

3

Akşam Yemeği (13 Yaş Üzeri Grubu)(4 çeşit)

tabldot

27.500,000

4

Ara Öğün (13 Yaş Üzeri Grubu)(2 çeşit)

tabldot

45.000,000

5

Diyet Grubu Sabah (13 Yaş Üzeri Grubu) (4 çeşit)

tabldot

7.500,000

6

Diyet Öğle Yemeği(13 Yaş Üzeri Grubu)(4 çeşit)

tabldot

7.500,000

7

Diyet Akşam Yemeği (13 Yaş Üzeri Grubu)(4 çeşit)

tabldot

7.500,000

8

Diyet Ara Öğün (13 Yaş Üzeri Grubu)(4 çeşit)

tabldot

15.000,000

9

Özel Gün Menüsü (5 çeşit)

tabldot

1.200,000

10

Sabah Kahvaltısı(içecek hariç 4 çeşit) (13 Yaş Üzeri Grubu) (Kadın Konukevi)

tabldot

5.586,000

11

Öğlen Yemeği (4 çeşit) (13 Yaş Üzeri Grubu)(Kadın Konukevi)

tabldot

5.724,000

12

Akşam Yemeği(4 çeşit) (13 Yaş Üzeri Grubu)(Kadın Konukevi)

tabldot

5.257,000

13

Ara Öğün (13 Yaş Üzeri Grubu)(Kadın Konukevi)

tabldot

1.146,000

14

Özel Gün Menüsü (her çeşit içecek, yemek ve tatlı)(13 Yaş Üzeri Grubu)(Kadın Konukevi)

tabldot

90,000

15

sabah Kahvaltısı 7-12 yaş grubu (İçecek Hariç 4 Çeşit) (Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

720,000

16

Öğlen Yemeği 7-12 yaş grubu ( 4 Çeşit)(Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

720,000

17

Akşam Yemeği 7-12 yaş grubu( 4 Çeşit)(Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

720,000

18

Ara Öğün (7-12 yaş grubu) (Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

720,000

19

sabah Kahvaltısı 13+ yaş grubu (İçecek Hariç 4 Çeşit) (Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

3.600,000

20

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Servis Elemanı ve Bulaşıkçı Brüt asgari ücret)

gün

93,000

21

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Aşçı Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

gün

15,500

22

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Aşçı Yardımcısı Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

gün

15,500

23

Öğlen Yemeği 13 + yaş grubu (İçecek Hariç 4 Çeşit) (Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

3.600,000

24

Akşam Yemeği 13 + yaş grubu (İçecek Hariç 4 Çeşit) (Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

3.600,000

25

Ara Öğün 13 + yaş grubu (İçecek Hariç 4 Çeşit) (Kars Halime Arslan Yıldız Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi )

tabldot

3.600,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)7

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

GENEL TOPLAM

Kars Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından kısmi teklife açık şekilde 04.12.2024 tarihinde gerçekleştirilen “İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımız İçin Kuruluş Mutfağında Pişirmeli, Dağıtımlı, Malzemeli Mamul Yemek Alımı İşi” ihalesinin şikayete konu 2’nci kısmına 5 isteklinin teklif verdiği, 1 isteklinin teklifinin geçici teminatının uygun olmadığı, 1 isteklinin teklifinin asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunulduğu gerekçeleriyle değerlendirme dışı bırakıldığı,

İhalenin 2’nci kısmında 14.521.380,42 olarak belirlenen sınır değerin altında geçerli teklif veren Aykan Serkan Arslan’dan 06.12.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazı ile 12.12.2024 tarihine kadar aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasının talep edildiği, söz konusu talep üzerine anılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklamalarının idareye sunulduğu, idarece yapılan aşırı düşük teklif değerlendirmesi sonucunda anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının uygun görüldüğü ve 17.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin 2’nci kısmının Aykan Serkan Arslan üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi istekli İkram Yemek Catering Hizmetleri A.Ş.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği görülmüştür.

4734 sayılı Kanun’un 38’inci maddesinde ifade edildiği üzere, ihale komisyonu tarafından, verilen tekliflerin değerlendirilmesinden sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olduğunu belirlediği teklifler reddedilmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak isteneceği hükme bağlanmıştır. Ayrıca ihale komisyonunca, anılan maddede belirtilen hususlar kapsamında yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınmak suretiyle aşırı düşük tekliflerin değerlendirileceği belirtilmiş olup bu değerlendirme neticesinde, aşırı düşük teklif açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği belirtilmiştir. Bu çerçevede, Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde, ihale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerine ilişkin olarak aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesi yönünde ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Ayrıca malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin sunulması ve değerlendirilmesine ilişkin olarak ise özel açıklamalar da bulunmaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere Teknik Şartname’de asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılacağı ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtileceği, teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği malzemeli yemek sunumu hesap cetvelini (Ek-H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunması, bu açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerektiği, oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin tekliflerinin ise reddedilmesi gerektiği, istekliler tarafından sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılması gerektiği, isteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatını açıklamalarının gerektiği, toplam miktar ve tutar açıklamasının ise yapılmayacağı, örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklamanın uygun kabul edileceği açıklanmıştır.

Yapılan incelemede, Aykan Serkan Arslan tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında; malzemeli yemek sunumu hesap cetveli, ana girdiler tablosu, işçilik giderleri tablosu, yardımcı giderler tablosu, gramaj tabloları, ticaret borsası bültenleri, Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ve meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin sunulduğu tespit edilmiştir.

İdare tarafından Teknik Şartname’de yer verilen iki haftalık örnek menü ve başvuru sahibinin iddia ettiği hususlar esas alınarak ihalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Aykan Serkan Arslan tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir

(a), (b), (c), (d) ve (e) iddialarına ilişkin olarak;

Anılan istekli tarafından işçilik giderine ilişkin sunulan açıklamalar incelendiğinde, ihale tarihi itibarıyla geçerli asgari işçilik maliyeti üzerinden hesaplama yapıldığı, hesaplamaya damga vergisi, karar pulu ve KİK payından oluşan %1,567 oranındaki sözleşme ve genel giderlerin de dahil edildiği, ayrıca işçilik giderlerinin gösterildiği tabloda birim fiyat teklif cetvelindeki işçiliğe ilişkin satırlar baz alınarak işçilik birim fiyat hesaplamasının da yapıldığı,

Buna ek olarak, başvuruya konu ihaleye ait birim fiyat teklif cetvelinde ihale konusu işte sunulacak yemek öğünleri ile işçilik giderleri için ayrı ayrı satır açıldığının anlaşıldığı, bu itibarla, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında, birim öğün maliyeti ve birim işçilik maliyetinin toplanması sonucu oluşan tutar üzerinden değil isteklinin öğün maliyeti ve işçilik maliyeti için ayrı ayrı hesapladığı tutarların, birim fiyat teklif cetvelindeki ilgili satırda sunulan teklif tutarını tevsik edip etmediği üzerinden değerlendirme yapılması gerektiği, bu doğrultuda inceleme yapıldığında, isteklinin, birim fiyat teklif cetvelinin ilgili satırlarında teklif etmiş olduğu tutarların, aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında hesaplamış olduğu birim öğün maliyeti ve işçilik maliyetlerinin üzerinde olduğu tespit edilmiş olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde yemek hazırlama, pişirme, dağıtım ve servis hizmetinde kullanılacak her türlü işçilik giderinin teklif fiyata dahil olduğunun ifade edildiği, Teknik Şartname’nin “D-Taşıma” başlıklı maddesinde de taşımada kullanılacak araçları kullanacak sürücülerin giderlerinin teklif fiyata dâhil olduğunun belirtildiği görülmüştür. Bu çerçevede inceleme yapıldığında, anılan istekli tarafından ihale konusu işte çalıştırılması öngörülen sürücü giderine ilişkin bir açıklama yapılmadığı ve işçilik giderlerine ilişkin maliyet kalemlerini gösteren “B) İşçilik Giderleri” başlıklı cetvelde de sürücüye ilişkin herhangi bir maliyetin öngörülmediği tespit edilmiş olup aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında hesaplanan işçilik giderinin eksik olduğu ve açıklamanın bu haliyle mevzuata uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.

(f) iddiasına ilişkin olarak;

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.7’nci maddesi uyarınca istekli tarafından satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az 1/20’si kadar satış yapmış olması gerektiği anlaşılmaktadır.

Bu doğrultuda inceleme yapıldığında, başvuru sahibi istekli tarafından Ek.O-7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağının sunulduğu ve söz konusu tutanakta girdilere ilişkin satış miktarlarının bulunduğu görülmüş olup Tebliğ’in ilgili kısımlarında isteklilerin 1/20’si kadar satış yapmış olması kriteri için ayrıca bir belge sunması zorunluluğunun bulunmadığı ve isteklinin sunmuş olduğu tutanak üzerinden söz konusu şartın karşılanıp karşılanmadığı noktasında değerlendirme yapılabileceği anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(g) iddiasına ilişkin olarak;

Anılan istekli tarafından sunulan Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklanan girdilerin her biri için ilgili tutanakta ayrı satır açıldığı, girdilerin ağırlıklı ortalama birim maliyetlerinin doğru hesaplandığı, söz konusu girdilerin fatura bilgileri tablosu ile uyumlu olduğu, öte yandan tutanağa esas üç aylık sürenin (01.08.2024-31.10.2024) olarak belirtildiği ve bu sürenin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.4’üncü maddesinde yer alan açıklamaya uygun olduğu görüldüğünden başvuru sahibinin aksi yöndeki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(h) ve (ı) iddialarına ilişkin olarak;

Anılan istekli tarafından sunulan yemek reçetelerinde yer alan etli, tavuklu ve sebzeli yemeklerin içeriklerindeki dana eti (kemiksiz), kuzu eti (kemikli), tavuk but pirzola (kemikli), tavuk but (kemikli), taze balık ve meyve gramajlarının idarece hazırlanan gıda rasyonundaki gramajlarla uyumlu olduğu tespit edildiğinden başvuru sahibinin bu husustaki iddiaları yerinde görülmemiştir.

(i) iddiasına ilişkin olarak;

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere Teknik Şartname’de asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılacağı ve isteklilerin bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları üzerinden açıklamalarını sunacaklarının anlaşıldığı, bu çerçevede başvuruya konu ihaleye ait Teknik Şartame’de yer alan iki haftalık örnek menünün kahvaltı öğünü içerisinde 14 günde toplam 3 adet paket süt verileceğinin görüldüğü, bu doğrultuda anılan istekli tarafından sunulan açıklamalar incelendiğinde, kahvaltı öğünü için paket süt girdisinin 3 kez hesaplamaya dahil edildiği görüldüğünden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(j) ve (k) iddialarına ilişkin olarak;

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.4’üncü maddesinden, teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak ticaret borsası fiyatlarının kullanılması durumunda, ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılması gerektiği anlaşılmaktadır.

Bu doğrultuda inceleme yapıldığında, başvuru sahibi tarafından iddiaya konu edilen; aşurelik buğday, greyfurt, incir, muşmula, patlıcan kurusu girdilerinin örnek menü içerisinde yer almadığı, dolayısıyla bu girdilerin açıklanmasına gerek bulunmadığı, antep fıstığı, ayçiçek yağı, aysberg marul, barbunya, buğday unu, erik, irmik, kakao, kırmızı kapya biber, kırmızı mercimek, krema, kuru erik, kuru üzüm, kuyruk yağı, mandalina, muz, nohut, patates, patlıcan, pirinç, pudra şekeri, salam, salatalık, sirke, siyah zeytin, sosis, sucuk, süt, süzme yoğurt, taze fasulye, tereyağı, toz şeker, üzüm, yer fıstığı, yeşil zeytin, yoğurt ve yufka girdilerinin Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklandığı, diğer ana girdiler için ise ilgili malın ihale tarihinden (04.12.2024) önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren borsa fiyatlarının kullanıldığı, öte yandan, iddiaya konu edilen ve örnek menü içerisinde yer alan girdilere ana girdiler tablosunda yer verildiği ve girdilerin birim fiyatlarının Ek-H.4 cetveline doğru bir şekilde yansıtıldığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiaları yerinde görülmemiştir.

(l) iddiasına ilişkin olarak;

Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklaması incelendiğinde, Tebliğ’in 79.2.2.2 ve 79.2.2.3’üncü maddelerinde açıklanan merkezi kamu kurum ve kuruluşları tarafından ülke çapında sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyatlar veya kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilen fiyatların kullanılmadığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(m) iddiasına ilişkin olarak;

Anılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında Ek-H.4 malzemeli yemek sunumu hesap cetvelinin sunulduğu ve söz konusu cetvelde yer alan ana girdilerin birim fiyatları ile maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki fiyatların uyumlu olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(n) iddiasına ilişkin olarak;

İdari Şartname’nin “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde yer alan düzenlemelere göre; ihale konusu işte bir kişiye verilecek bir adet ara öğünü bedelinin, kahvaltı bedelinin yarısını geçmeyeceği, günlük bir adet ara öğün, iki adet ara öğün ya da üç adet ara öğün verilmesi durumunda, iki adet ara öğün ile bir günlük kahvaltı toplamı bedelinin, bir kişiye verilecek olan günlük öğle yemeği ya da akşam yemeği bedelini geçmeyeceği, ayrıca özel gün menüsü için teklif edilen birim fiyatın, birim fiyat teklif cetvelindeki en yüksek yaş grubu için teklif edilen bir adet öğle ve bir adet akşam yemeğinin toplam bedelini geçmeyeceği ve yukarıda aktarılan kriterlerin sağlanmaması halinde tekliflerin değerlendirmeye alınmayacağı anlaşılmaktadır.

Yukarıda detaylarına yer verilen düzenlemenin, istekliler tarafından birim fiyat teklif mektuplarında öğün başı verilecek teklif bedellerinin dengeli dağıtılması amacıyla yapıldığının anlaşıldığı, ancak söz konusu kriterlerin aşırı düşük teklif açıklamalarında da dikkate alınacağına ilişkin ihale dokümanında bir düzenlemenin bulunmadığı, dolayısıyla teklif edilecek birim öğün maliyetine ilişkin belirlenen şartların tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında isteklilerin sunmuş olduğu birim fiyat teklif mektubu üzerinden kontrol edileceği ve aşırı düşük açıklamasının sunulması aşamasında bu şartların aranmayacağı anlaşılmış olup başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(o) ve (p) iddialarına ilişkin olarak;

Başvuruya konu ihaleye ait Teknik Şartname’de yer alan düzenlemelerden, isteklilerin sunacakları aşırı düşük teklif açıklamasına esas teşkil etme üzere, kahvaltı, kuşluk ara öğün, öğlen, ikindi ara öğün, akşam ve gece ara öğün olmak üzere 5 öğüne ek olarak 1 adet özel gün menüsünü açıklamaları gerektiği anlaşılmaktadır.

Bu doğrultuda başvuru sahibinin iddiaya konu etmiş olduğu diyet grubu sabah, diyet öğle yemeği, diyet akşam yemeği ve diyet ara öğünlerine ilişkin olarak ihale dokümanında ayrıca bir örnek menü düzenlemesine yer verilmediği, dolayısıyla Aykan Serkan Arslan tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında, iki haftalık örnek menüde yer alan kahvaltı, öğlen yemeği, akşam yemeği ve ara öğün için hesaplanan birim öğün maliyetlerin, diyet grubu sabah, diyet öğle yemeği, diyet akşam yemeği ve diyet ara öğün hesaplamalarında da kullanıldığı ve söz konusu hesaplamanın mevzuata uygun olduğu,

Diğer taraftan, istekli tarafından iddiaya konu edilen kadayıf ve güllaç tatlılarının iki haftalık örnek menü içerisinde yer almadığı tespit edilmiş olup anılan tatlı çeşitlerine aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında yer verilmesi zorunluluğunun bulunmadığı ve dolayısıyla başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin tamamının iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Bununla birlikte, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında “… Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması bulunmaktadır. Bu doğrultuda, ihalenin başvuruya konu 2’nci kısmının yaklaşık maliyeti (24.484.251,35 TL) dikkate alındığında 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesi uyarınca ödenmesi gereken itirazen şikâyet başvuru bedelinin 78.855,00 TL olduğu,başvuru sahibi tarafından toplam yaklaşık maliyet üzerinden 118.286,00 TL’nin Kurum hesaplarına yatırıldığı, bu nedenle fazla ödendiği tespit edilen 39.431,00 TL başvuru bedelinin, yazılı talebi halinde başvuru sahibine iade edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, başvuruya konu ihalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Aykan Serkan Arslan’ın teklifinin reddedilmesi ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.