"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesine ilişkin önemli bir tespitte bulunmuştur. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38. maddesi gereğince, ihale komisyonu, teklifleri değerlendirirken, aşırı düşük teklif olarak belirlenen teklif sahiplerinden, teklifin önemli bileşenlerine dair ayrıntılı açıklamalar talep edebilir. Bu açıklamalar, imalat sürecinin ekonomikliği, seçilen teknik çözümler ve teklif edilen mal veya hizmetin özgünlüğü gibi hususları içermelidir. Eğer bu açıklamalar yeterli görülmezse veya istekli yazılı bir açıklama sunmazsa, teklifin reddedilmesi gerekmektedir. Bu durum, ihale süreçlerinde şeffaflık ve rekabetin sağlanması açısından kritik bir öneme sahiptir. Kurul, bu çerçevede, aşırı düşük teklif açıklamalarının yeterliliğini değerlendirirken, ilgili mevzuat hükümlerini esas alarak karar vermektedir.

Karar no2025/UH.II-180
Karar tarihi15.01.2025
Toplantı No2025/003
Gündem No27

BAŞVURU SAHİBİ:

Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Muğla Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1329679 İhale Kayıt Numaralı “Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımızın 2025 Mali Yılı Mamul Yemek” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Muğla Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 11.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımızın 2025 Mali Yılı Mamul Yemek” ihalesine ilişkin olarak Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 02.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 06.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.12.2024 tarih ve 173432 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.12.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/1677 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata aykırı olduğu, şöyle ki;

a) Aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında, ihale konusu işte çalışacak personelin yemek giderlerine yer verildiği, ancak söz konusu gider kalemi için sözleşme gideri ve genel gider hesaplanmadığı,

b) İşçilik giderlerinin, %4 Sözleşme gideri ve genel giderler dahil olarak açıklanmasının Kamu İhale Genel Tebliği’ne aykırı olduğu,

c) Bağış eti öğününe ilişkin yapılan açıklamanın mevzuata aykırı olduğu,

d) Açıklama kapsamında örnek menülerin ana gidi maliyetlerin birim fiyat olarak açıklanırken, örnek menüye ilişkin işçilik birim maliyetlerinin açıklanmadığı,

e) Ana girdi maliyetleri ile işçilik maliyetlerinin toplanması sonucu elde edilen tutarın birim fiyat teklif cetvelinde öngörülen yemek maliyetlerinin altında olduğu,

f) Aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ekinde ihale konusu işte kullanılması öngörülen malzeme miktarının 1/20’si oranında satış yapıldığına ilişkin bir belgelendirme yapılmadığı, sadece bilgilendirme amaçlı bir tablo sunulduğu, bu şekilde yapılan açıklamanın kamu ihale genel tebliğine aykırı olduğu,

g) İki haftalık örnek yemek menüsünde yer alan etli, tavuklu ve sebzeli yemeklerin içeriklerindeki “dana eti (kemiksiz)”, “kuzu eti (kemikli)”, “tavuk but pirzola (kemikli)”, “tavuk göğüs” ve “taze balıklar (temizlenmiş)” ana çiğ girdileri miktarlarının gıda rasyosunda belirtilen miktarlardan farklı olduğu, yemek reçetelerine eksik yansıtıldığı,

h) İki haftalık örnek yemek menüsünde yer alan meyve gramajlarının ihale dokümanı ekinde yer alan gıda rasyosunda meyve gramajları dikkate alınmadan açıklandığı,

ı) Açıklama kapsamında sunulan H-4 Malzemeli Yemek Sunum Cetvelinde ve Maliyet Satış/ Tutarı tespit tutanağında belirtilen ana girdilere ilişkin birim maliyet fiyatlarının birbiri ile uyumlu olmadığı,

i) İki haftalık örnek menüdeki yemeklerin içeriğinde yer alan ananas, antep fıstığı, armut, aşurelik buğday, ayçiçek yağı, aysberg marul, ayva, badem içi, barbunya, beyaz lahana, beyaz peynir, biber salçası, buğday unu, bulgur, çam fıstığı, çarliston biber, ceviz içi, çilek, dereotu, dolma biber, domates, domates salçası, elma, erik, erik kurusu, erişte, fındık içi, greyfurt, havuç, incir, irmik, ıspanak, kabak, kakao, karnabahar, kaşar peyniri, kivi, kırmızı kapya biber, kırmızı mercimek, köftelik bulgur, krema, kuru fasulye, kuru reyhan, kuru sarımsak, kuru soğan, kuru üzüm, kuş üzümü, kuyruk yağı, limon, makarna çeşitleri, mandalina, mantar, maydanoz, muşmula, muz, nane (yaş), nar, nar ekşisi, nişasta, nohut, patates, patlıcan, patlıcan kurusu, pirinç, pirinç unu, pırasa, portakal, pudra şekeri, salam, salatalık, sarımsak, şeftali, şehriye, semizotu, sirke, siyah zeytin, sosis, sucuk, süt, süzme yoğurt, tarhana, taze fasulye, taze soğan, tereyağı, tozşeker, tulum peyniri, üzüm, vişne, yaş maya, yemeklik bitkisel margarin, yer fıstığı, yeşil mercimek, yeşil zeytin, yoğurt, yufka ve zeytinyağı ana girdilerinin birim fiyatlarının malzemeli yemek sunumu hesap cetveline hatalı yansıtıldığı,

Ana çiğ girdilerin tevsiki amacıyla Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu’nun 51’inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belgelerin sunulması gerekirken, mevzuatta belirlenen sürelerin dışında asgari birim fiyatlar kullanılarak açıklama yapıldığı, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan ticaret borsası bültenlerinde ortalama fiyatların değil, ilgili mala ilişkin en düşük fiyatların kullanıldığı, ayrıca anılan ürünlere, teknik şartnamedeki yemek reçetelerinde yer verilmesine rağmen, ana girdiler tablosunda adı geçen ürünlerin bulunmadığı,

j) Teknik Şartname’nin “1-Kahvaltılıklar” başlıklı bölümünde“Normal Kahvaltı ve diyet kahvaltılar, yukarıda belirtilen çeşitlerden veya Gıda Rasyonunda yer alan benzerlerinden dört tanesi seçilerek oluşturulacaktır. Suyun haricinde kahvaltılarda mutlaka içecek verilecektir. Haftada iki defa içecek olarak 200 ml paket süt verilecektir.” düzenlemesinin yer aldığı, anılan düzenlemeye göre haftada 2 defa “200 ml paket süt” verilmesi gerektiği, söz konusu düzenleme dikkate alınmadan aşırı düşük teklif açıklamasında bulunduğu, haftada iki defa verilmesi istenilen “200 ml paket süt” ürün maliyetinin kahvaltı öğün maliyetine dâhil edilmediği,

k) Aşırı düşük teklif açıklamasında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.2. ve 79.2.2.3’üncü maddeleri kapsamında sunulan kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyatları gösteren belgelerde tarih bulunmadığı, sadece ilgili kurumun internet sayfası üzerinden temin edilen bilgisayar çıktısının alındığı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.2. Merkezi Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından Ülke Çapında Sunulan Mal ve Hizmetlere İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin merkezi kamu kurum ve kuruluşları tarafından ülke çapında sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyat tarifeleri veya istekliye verilmiş fiyat teklifleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu yöntemle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.3. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından İlan Edilen Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilmiş fiyat tarifeleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için ilan edilen fiyatların ihalenin ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.4. Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.5. Toptancı Hal Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününe ait ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.7. İsteklinin Kendi Ürettiği, Aldığı veya Sattığı Mallara İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre aşırı düşük teklif açıklamasına konu mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklama yapılabilir.

Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az yarısı kadar alım yapmış olması gerekir.

Satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, malın ticaretinin isteklinin faaliyet alanında olması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az 1/20’si kadar satış yapmış olması gerekir.

İsteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin satış yapmış ve satılan malın idarece kabul edilmiş olması durumunda, maliyet/satış tutarı tespit tutanağı sunulmasına gerek bulunmayıp sadece söz konusu satışa ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, YMM, SMMM ya da vergi dairesince onaylı suretleri ile de belgelendirme yapılabilir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır”

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

79.2.6.Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Bu maddede yer alan ana girdi ibaresi kapsamında, kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek açıklama yapılacak unsurlar olarak dikkate alınır. İdarenin ihale dokümanında bu girdilerin dışında ana girdi niteliğinde malzeme içeren yemek öğünü düzenlemesi durumunda aşırı düşük teklif açıklama yazısında açıklama istenecek unsurlar arasında bu malzemelerin de belirtilmesi zorunludur. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, kırmızı et; beyaz et; balık; kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılmalıdır. İsteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatı açıklamaları gerekmekte olup toplam miktar ve tutar açıklaması yapılmayacaktır. Örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklama uygun kabul edilecektir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.

79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: MÜDÜRLÜĞÜMÜZE BAĞLI KURULUŞLARIMIZIN 2025 MALİ YILI MAMUL YEMEK

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Tüm yaş gruplarında toplam Sabah Kahvaltısı 185.900 adet, ara öğün 288.970 adet, öğle yemeği 238.420 adet, Akşam yemeği 189.820 adet, Bağış Et Menüsü 21.900 adet ve Özel Gün menüsü 7.200 adet

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Şükrü Bircan Kürek Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü, Fethiye Çocuk Evleri Sitesi, Muğla Belediyesi Abide-H.Nuri Öncüer YBRM Müdürlüğü, Fethiye Belediyesi Huzurevi Müdürlüğü, Milas M.Önol Karadeveci Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Fethiye Engelsiz Yaşam Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Kadın Konukevi Müdürlüğü, Muğla Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi Müdürlüğü (ÇOKİM) ve ek hizmet binaları” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 6 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

1.Kısım: Fethiye Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü-Şükrü Bircan Kürek Çocuk Evleri Sitesi,

2.Kısım: Muğla Belediyesi Abide-H.Nuri Öncüer Huzurevi Müdürlüğü- Muğla Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi Müdürlüğü

3. Kısım: Fethiye Belediyesi Huzurevi Müdürlüğü,

4. Kısım: Milas M.Önol Karadeveci Bakım Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü,

5.Kısım: Fethiye Engelsiz Yaşam Bakım Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü,

6.Kısım: Kadın Konukevi Müdürlüğü,

Her kısım ve 1. ve 2.kısımda yer alan kuruluşlar için yükleniciler ile ayrı ayrı sözleşme imzalanacak olup, sözleşmeden doğan damga vergisi, kesin teminat her sözleşme için ayrı ayrı yatırılacaktır.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

4.Kısım: Milas M.Önol Karadeveci Bakım Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü Malzemeli Mamul Yemek Alımı

13+ Yaş ve üzeri Sabah Kahvaltı – 24.000 Adet

13+ Yaş ve üzeri Öğlen Yemeği – 29.000 Adet

13+ Yaş ve üzeri Akşam Yemeği – 24.000 Adet

13+ Yaş ve üzeri Ara Öğün – 22.000 Adet

Bağış Et Menüsü – 4.000 Adet

Özel Gün Menüsü – 1.200 Adet

….

4.Kısım: Milas M. Önol Karadeveci Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık (26) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği günlerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1 (bir) Aşçı (Brüt asgari ücretin %30 fazlası),

1 (bir) Aşçı yardımcısı (Brüt asgari ücretin %10 fazlası),

2 (iki) Servis elemanı (Brüt asgari ücret),

1 (bir) Bulaşıkçı (Brüt asgari ücret),

(işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol, giyim giderleri, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (77,5 gün)] teklif fiyata dâhildir.

26 gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği günlerde brüt 58,00 TL yol bedeli verilecek olup ücret bordrosunda gösterilecektir.

…25.3.3.Malzeme Giderleri:

Yemeğin taşınması için kuruluş tarafından talep edilen malzemeler ile thermobox veya ısı üreten kapalı araba, kapak, strech, alüminyum folyo, yemek servisinde dağıtım için ısıtmalı yemek arabası, soğutmalı taşıma aracı, çöp konteyneri, teklif fiyata dâhildir.

25.3.4.Diğer Giderler:

İçme suyu, yemeğin özelliğine göre ketçap, mayonez, limon, sirke, çeşitli baharatlar, temizlik malzemeleri, plastik çöp torbası, bebek, yaşlı, hasta veya diyetlilerin yiyeceklerinin hazırlanması amacıyla oluşturulan özel beslenme birimi için süt, pirinç unu, sebze, meyve, et, LPG dolum masrafları, yemek numunelerinin mikrobiyolojik analizi, yemek imalatı servis ve temizliği, kullanılacak malzeme ve iş kazasına ilişkin personelin eğitimi, idarenin demirbaşında bulunan ve yüklenici firmaya teslim edilecek her türlü ekipmanın bakım ve onarımı, yüklenici firma tarafından temin edilecek makine ve teçhizat, ilaçlama, yemeğin yapımında kullanılacak elektrik, su, doğalgaz ile nakliye, ihale ve sözleşmeye ilişkin damga vergileri ve Kamu İhale Kurum payı teklif fiyata dahildir.

Yemek kuruma ait merkezi bir mutfakta pişirilerek diğer kuruluşlara dağıtımı yapılıyor ise pişirilen yemeğin diğer kuruluşlara dağıtımındaki nakliye giderleri, taşımada kullanılacak araçlar ile bu araçları kullanacak sürücülerin giderleri teklif fiyata dâhildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Bu iş için kısa vadeli sigorta kolları prim oranı %2,25 dir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin “İşin konusu” başlıklı 1’inci maddesinde “Bu işin konusu; kuruluş mutfaklarında yemek pişirme yoluyla mamul yemek alımı, dağıtımı ve servis hizmetleridir.

A- YEMEK ÇEŞİTLERİ VE ÖĞÜN SAYILARI:

1 (bir) adet kahvaltı, 1 (bir) adet öğle, 1 (bir) adet akşam yemeği ile ara öğünlerin (kuşluk, ikindi, gece) pişirilmesi, servisi ve servis sonrası hizmetlerinin yürütülmesi işidir. Öğünler ve örnek yemek çeşitleri aşağıdaki tablolarda belirtilen sayıda uygulanacaktır.

KAHVALTILAR:

Normal Kahvaltı ve diyet kahvaltılar, yukarıda belirtilen çeşitlerden veya Gıda Rasyonunda yer alan benzerlerinden dört tanesi seçilerek oluşturulacaktır. Suyun haricinde kahvaltılarda mutlaka içecek verilecektir. Kahvaltılarda verilen “paket reçel+paket tereyağı”, “paket bal+paket tereyağı”, “Domates+Salatalık” ve “Domates+Biber” bir kap yemek olarak sayılacaktır. Kahvaltıda verilecek pet Su (En az 180 ml) ve ekmek kap/yemek olarak sayılmayacaktır.

ÖĞLEN VE AKŞAM YEMEKLERİ:

Ana yemek öğünleri, 4 kap yemekten oluşacaktır. Ana yemekler, yukarıdaki “Örnek Yemek Menüleri Tablosunda” yer alan birinci, ikinci ve üçüncü kap yemeklerden birer tane, ya da Gıda Rasyonunda yer alan benzerlerinden seçilerek, 4 kap olacak şekilde verilecektir. Dördüncü kap yemek, ikinci veya üçüncü kap yemeklerden biri seçilerek oluşturulacaktır. Gün içerisinde bir öğün et yemeği, bir öğün etli sebze yemeği verilecektir. Öğlen ve akşam yemeklerinde verilecek pet bardak su (En az 180 ml), içecek ve ekmek kap/yemek olarak sayılmayacaktır.

ÖZEL GÜN MENÜSÜ:

Özel gün menüsü İdare veya Diyetisyen tarafından yukarıdaki tablodan veya Gıda Rasyonunda belirlenecek 6 çeşitten istenildiği takdirde yılda 12 defa olmak üzere özel günlerde verilebilecektir. Kuruluş yılda kaç defa özel gün menüsü isteyeceğini ihale öncesi belirlemiş olacaktır. Firma özel gün menüsüne bu belirlenen adede göre teklif verecektir. Özel gün menüsünde verilecek pet Su (En az 180 ml) kap/yemek olarak sayılmayacaktır

ÖRNEK YEMEK MENÜSÜ:

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin açıklanmasının daha nesnel koşullar altında yapılmasının sağlanması amacıyla, Hizmet alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ile Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ve Kamu İhale Genel Tebliğinde yapılan ve 07.06.2014 tarih ve 29023 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan değişikliklere göre, malzemeli yemek alımı ihalelerinde idarelerin iki haftalık menü düzenlemesi yapmaları zorunlu hale getirilmiş olup örnek iki haftalık menü aşağıda yer almaktadır.

Maliyet hesabında iki haftalık örnek menüde yer alan yemek çeşitleri için her yaş grubuna ilişkin Gıda Rasyonunda yer alan ana girdi miktarları baz alınacaktır. Gıda Rasyonunda girdi miktarları bulunmayan yemek çeşitleri için bu şartnamede belirtilen gramajlar baz alınacaktır.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesinde ifade edildiği üzere, ihale komisyonu tarafından, verilen tekliflerin değerlendirilmesinden sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olduğunu belirlediği tekliflerin reddedilmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak isteneceği hükme bağlanmıştır. Ayrıca ihale komisyonunca, anılan maddede belirtilen hususlar kapsamında yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınmak suretiyle aşırı düşük tekliflerin değerlendirileceği belirtilmiş olup bu değerlendirme neticesinde, aşırı düşük teklif açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği belirtilmiştir.

Bu çerçevede, Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde, ihale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerine ilişkin olarak aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesi yönünde ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Ayrıca malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin sunulması ve değerlendirilmesine ilişkin olarak ise özel açıklamalar da bulunmaktadır. Buna göre, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere Teknik Şartname’de asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılması gerektiği öngörülmüş olup bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtilmesi gerektiği belirtilmiştir.

Yukarıda yer verilen Tebliğ açıklamalarına göre malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde Teknik Şartname’de yer alan asgari iki haftalık örnek menünün kullanılacağı, bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtileceği, teklifi aşırı düşük bulunan isteklinin öncelikle “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği malzemeli yemek sunumu hesap cetvelini (Ek-H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunacağı ortaya konulmuştur. Bu doğrultuda yapılan açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti + İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’ten çok olmaması gerekmekte olup oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’ten çok olan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği açıklanmıştır.

İhale işlem dosyası kapsamında idarece gönderilen bilgi ve belgelerden, ihale konusu işin Muğla Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’ne ait “Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımızın 2025 Mali Yılı Mamul Yemek” işi olduğu, ihalenin 6 kısımdan oluştuğu, 11.11.2024 tarihinde yapılan ihalenin itirazen şikâyetekonu 4’üncü kısmına 17 isteklinin katıldığı, teklifi sınır değerin altında kalan 11 istekliden aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği, 10 isteklinin aşırı düşük açıklaması sunmadığı ve anılan isteklilere ait tekliflerin bu gerekçe ile reddedildiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının idarece uygun bulunduğu ve 20.11.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin şikâyete konu 4’üncü kısmının anılan istekli üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi isteklinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

İhale konusu işe ait Şartnamelerde yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtildiği, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapıldığı görülmüştür.

İdare tarafından ihale üzerinde bırakılan Özdemir Kurumsal Hizmetler Yemek Gıda Temizlik İnşaat Hayvancılık Tic. Ltd. Şti.den 10.11.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazı ile aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasının istenildiği, anılan istekli tarafından 18.11.2024 tarihli yazı ile ilgili kısım için aşırı düşük teklif açıklamalarının idareye sunulduğu, açıklamasında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde düzenlenen açıklamalar gereği ana girdiler ve işçilik giderlerine yer verildiği, yardımcı giderler ile ilgili olarak ayrıca açıklama yapılmadığı, Tebliğ’in 79.2.2.4’üncü maddesi (ticaret borsası bültenleri) ve 79.2.2.7’nci maddesi (EK-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı) üzerinden açıklama yapıldığı, EK.-0.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı’nda yer alan bütün ana girdilerin, firmalarının yurtiçi satışlar hesabında kayıtlı olan mallar olduğunun belirtildiği ayrıca açıklamaları kapsamında EK-H.4 malzemeli yemek sunumu hesap cetveline ve EK-H.4 ana girdi tablosuna, KİK işçilik hesaplama modülü çıktılarına, EK-O.7 tutanakları ve eklerine yer verildiği görülmüştür.

Başvuru sahibinin iddiaları çerçevesinde ihalenin 4’üncü kısmına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde;

(a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerindeki iddia konusu hususlara ilişkin olarak:

İtirazen şikayete konu ihale bir malzemeli yemek hizmet alımı ihalesi olup personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımı ihalesi olduğu anlaşılmaktadır. Söz konusu ihale her ne kadar personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımı ihalesi olsa da, ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının İdari Şartname’nin 25.3.1’inci maddesi ile idarece ihale dokümanı kapsamında verilen birim fiyat teklif cetveli standart formunda düzenlendiği, her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetveli standart formunda satır açıldığı görülmektedir.

İhale dokümanı düzenlemeleri dikkate alındığında; şikâyete konu ihalenin, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan “Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımızın 2025 Mali Yılı Mamul Yemek” alımı olduğu, itirazen şikâyete 4’üncü kısımda birim fiyat teklif cetvelinde farklı satırlar açılmak suretiyle aşçı (brüt asgari ücretin %30 fazlası), aşçı yardımcısı (brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve servis elemanı ve bulaşıkçı (brüt asgari ücret) çalıştırılacağı, işin süresi (12ay) boyunca resmi tatil günü çalışmasının toplam 77,5 gün olarak düzenlendiği, yine ihale konusu işte çalıştırılacak personele 26 gün üzerinden 58,00 TL yol ücreti verileceği anlaşılmaktadır.

Başvuru sahibi tarafından iddiaya konu edilen Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıd. Tem. İnş. Hay. Tic. Ltd. Şti.tarafından sunulan birim fiyat teklif mektuplarının mevzuat hükümleri ile ihale dokümanı düzenlemeleri çerçevesinde incelendiği ve yapılan hesaplamada birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırlarda, ihale dokümanına uygun şekilde ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunulmadığı, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında ihale konusu işte çalıştırılacak olan personele ilişkin olarak 13+yaş öğle yemeği birim fiyatı üzerinden toplam (5x12x26x66,39) 103.570,19 TL personel yemek maliyeti öngördüğü,

Birim fiyat teklif cetvelinde “işçilik maliyetleri” için ayrıca satır açıldığından birim maliyet hesaplamasında öğün başı işçilik maliyetinin dâhil edilmediği, anılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında işçilik kalemleri için teklif edilen birim fiyatların, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan işçilik kalemleri için teklif edilen birim fiyatlardan daha düşük olduğu, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında her bir öğün için ana girdi maliyetinin istekli tarafından teklif edilen birim fiyatlardan daha düşük olduğu, anılan istekli tarafından hesaplanan birim öğün maliyetlerinin hatalı olmadığı ayrıca istekli tarafından toplam tutar üzerinden değil öğün maliyetleri üzerinden aşırı düşük teklif açıklaması sunulduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

(f) bendindeki iddia konusu hususa ilişkin olarak:

87 malzeme girdisine yönelik açıklamaların Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklandığı, belgelerde tarih bilgisinin yer aldığı, ana girdilerin tevsiki amacıyla sunulan Ek-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağında “fatura bilgileri tablosu” bulunduğu, faturalara ilişkin bilgilerin yer aldığı, tutanak dönemlerinin mevzuata uygun olduğu, anılan istekli tarafından EK-O.7 maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile “Satışlar” üzerinden açıklamada bulunulduğu, açıklamaya konu her bir girdi için ayrı satırların kullanıldığı, söz konusu tutanaklarda yer alan ürünlere ilişkin satış miktarları incelendiğinde, tutanağa konu girdilerinin satış miktarlarının sözleşme süresince söz konusu girdilerin kullanımı için öngörülen miktarın 1/20’si oranında satış yapıldığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiası yerinde görülmemiştir.

(g), (h), (ı) ve (i) bentlerindeki iddia konusu hususlara ilişkin olarak:

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından itirazen şikâyete konu 4’üncü kısma ilişkin sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının 2 haftalık örnek menü dikkate alınarak hazırlandığı, Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinin Kamu İhale Genel Tebliği’nin ekinde yer alan standart forma uygun olarak düzenlendiği, standart formda yer alan ana girdi oranı, işçilik oranı ve yardımcı giderler oranının, oranlar toplamı 1,00’e eşit olacak şekilde belirtildiği, Ana Girdiler tablosunda ana girdi unsurlarının ayrı ayrı yazıldığı, (her kısım için ayrı ayrı 178 adet ana girdiye yer verildiği), Tebliğin açıklamaları doğrultusunda yardımcı giderler için herhangi bir açıklama yapılmadığı, sadece yardımcı giderlere ait toplam maliyet ve yardımcı gider oranının malzemeli yemek sunumu hesap cetvelinde gösterildiği, Anılan tabloda yer alan ana girdilerin birim fiyatları ile birim fiyatları tevsik etmek için kullanılan belgelerdeki ortalama birim fiyatların uyumlu olduğu,

İki haftalık örnek menüde yer alan yemek içeriklerindeki ana girdilerin tamamının malzemeli yemek sunumu hesap cetvelinin (Ek-H.4) ana girdileri tablosunda gösterildiği, bu kapsamda örnek menüde yer verilen meyvelerin gramajlarının gıda rasyosunda yer alan meyve gramajları ile uyumlu olduğu, yine aynı şekilde İki haftalık örnek yemek menüsünde yer alan etli, tavuklu ve sebzeli yemeklerin içeriklerindeki “dana eti (kemiksiz)”, “kuzu eti (kemikli)”, “tavuk but pirzola (kemikli)”, “tavuk göğüs” ve “taze balıklar (temizlenmiş)” ana çiğ girdi miktarlarının da gıda rasyosunda yer alan gramajlarla uyumlu olduğu ve yemek reçetelerine doğru bir şekilde aktarıldığı,

Örnek yemek menüsünde yer alan yemeklerin içeriğindeki, ananas, antep fıstığı, armut, aşurelik buğday, ayçiçek yağı, aysberg marul, ayva, badem içi, barbunya, beyaz lahana, beyaz peynir, biber salçası, buğday unu, bulgur, çam fıstığı, çarliston biber, ceviz içi, çilek, dereotu, dolma biber, domates, domates salçası, elma, erik, erik kurusu, erişte, fındık içi, greyfurt, havuç, incir, irmik, ıspanak, kabak, kakao, karnabahar, kaşar peyniri, kivi, kırmızı kapya biber, kırmızı mercimek, köftelik bulgur, krema, kuru fasulye, kuru reyhan, kuru sarımsak, kuru soğan, kuru üzüm, kuş üzümü, kuyruk yağı, limon, makarna çeşitleri, mandalina, mantar, maydanoz, muşmula, muz, nane (yaş), nar, nar ekşisi, nişasta, nohut, patates, patlıcan, patlıcan kurusu, pirinç, pirinç unu, pırasa, portakal, pudra şekeri, salam, salatalık, sarımsak, şeftali, şehriye, semizotu, sirke, siyah zeytin, sosis, sucuk, süt, süzme yoğurt, tarhana, taze fasulye, taze soğan, tereyağı, tozşeker, tulum peyniri, üzüm, vişne, yaş maya, yemeklik bitkisel margarin, yer fıstığı, yeşil mercimek, yeşil zeytin, yoğurt, yufka ve zeytinyağı ana girdilerinin birim fiyatlarının Ek-H.4 cetveline doğru bir şekilde yansıtıldığı, bahsi geçen ana girdilerden bazılarının ticaret borsası fiyatı kullanılmak suretiyle açıklama sunulduğu, açıklamalarda kullanılan tüm ticaret borsası bültenlerinin ihale tarihinden (11.11.2024) önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatı gösteren şekilde açıklamalarda kullanıldığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiaları yerinde görülmemiştir.

(j) bendindeki iddia konusu hususa ilişkin olarak:

İtirazen şikâyete konu ihaleye ait Teknik Şartname düzenlemelerinde haftada 2 defa “20 ml paket süt” verileceğine ilişkin bir hüküm bulunmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmemiştir.

(k) bendindeki iddia konusu hususa ilişkin olarak:

Aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında merkezi kamu kurum ve kuruluşları tarafından ülke çapında sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyatlar ile kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilen fiyatların kullanılmadığı anlaşılmış olup başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmemiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddiasında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, ihalenin şikâyete konu kısmın yaklaşık maliyet tutarı dikkate alındığında 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesi uyarınca ödenmesi gereken itirazen şikâyet başvuru bedelinin 78.855,00 TL olduğu, başvuru sahibi tarafından toplam yaklaşık maliyet üzerinden 118.286,00 TL’nin Kurum hesaplarına yatırıldığı, bu nedenle fazla ödendiği tespit edilen 39.431,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.