"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesine ilişkin önemli bir tespitte bulunmuştur. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38. maddesi uyarınca, ihale komisyonu, teklifleri değerlendirirken aşırı düşük olanları belirleyip, bu teklif sahiplerinden önemli bileşenler hakkında yazılı açıklama talep etmelidir. İhale komisyonu, yapılan açıklamaları değerlendirirken, imalat sürecinin ekonomikliği, seçilen teknik çözümler ve teklif edilen hizmetin özgünlüğü gibi unsurları dikkate alır. Eğer açıklamalar yeterli görülmezse veya yazılı açıklama yapılmazsa, tekliflerin reddedilmesi gerekmektedir.

Bu çerçevede, ihale komisyonunun aşırı düşük teklif açıklamalarını değerlendirirken, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2 maddesinde belirtilen düzenlemelere uygun hareket etmesi gerektiği vurgulanmıştır. İhale ilanında belirtilen koşullara uygun olarak, açıklama istenen bileşenlerin tüm istekliler için aynı unsurları içermesi zorunludur. Bu durum, ihale süreçlerinde şeffaflık ve eşitlik ilkesinin sağlanması açısından kritik bir öneme sahiptir.

Karar no2025/UH.II-884
Karar tarihi09.04.2025
Toplantı No2025/014
Gündem No9

BAŞVURU SAHİBİ:

Meltem EROĞLU,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Üsküdar Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1344833 İhale Kayıt Numaralı “2025 12 Aylık Malzemeli Kron-Köprü ve Protez Hizmeti Alım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Üsküdar Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi tarafından 19.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 12 Aylık Malzemeli Kron-Köprü ve Protez Hizmeti Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Meltem Eroğlu‘nun 11.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 12.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 17.03.2025 tarih ve 180507 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 15.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/607 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı, şöyle ki;

a) Aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında maliyet kalemlerine ilişkin Ek-O.5, Ek-O.6 ve Ek-O.7 belgelerinin sunulmadığı veya mevzuata uygun olarak düzenlenmediği,

b) Maliyet giderleri için fiyat teklifleri alınmadığı, alınan fiyat tekliflerinin de teklife konu alanda faaliyet gösteren firmalardan alınmadığı,

c) Kaşeleme işleminin mevzuata uygun olarak yapılmadığı,

d) Meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin mevzuata uygun olmadığı,

e) Sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarında Kamu İhale Tebliği’in 79.2.2.7’nci maddesinde yer alan ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin satış yapmış ve satılan malın idarece kabul edilmiş olması durumunda, söz konusu satışa ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, YMM, SMMM ya da vergi dairesince onaylı suretleri ile de belgelendirme yapılması gerektiği, ancak bu şartların sağlanmadığı,

f) İşçilik ile ilgili aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olmadığı, işçiliğin asgari işçilik maliyetini karşılamadığı,

g) İhale konusu işte kullanılacak bilgisayar, alçı motoru, hava emişli cila motoru, fotoplak cihazı, mikromotor cihazı, laboratuvar masası, klima, tesviye vakum sistemi, barkod okuyucu ve elbise dolabı gibi demirbaşlara ait satın alma veya amortisman giderleri ile ilgili açıklamaların mevzuata uygun olmadığı, demirbaş listesinin sunulmadığı, yapılan amortisman hesabının hatalı olduğu,

h) Sözleşme giderleri ile ilgili açıklamaların mevzuata uygun olmadığı, kesin teminat gideri teklif sınır değerin altında olduğu için %9 olarak hesaplanması gerekirken %6 üzerinden hesaplandığı,

ı) Maliyet kalemlerine ilişkin yapılan açıklamalarda genel nitelikteki fiyatların kullanılmasının uygun olmadığı, yapılacak açıklamanın bu işe ait olduğunun gösterilmesinin gerektiği,

i) Laboratuvarın kiralama gideri ilgili sunulan belgelerin kapasite raporu ile uyumlu olmadığı, şube maliyet giderlerine ilişkin açıklamaların da uygun olmadığı,

j) Maliyet bileşenlerine ilişkin kullanılan fiyat tarifelerinin mevzuata uygun olmadığı,

k) Ulaşım ve nakliye giderlerine ilişkin açıklamaların mevzuata uygun olmadığı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesine göre “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde“(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.

(2) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.

a) Sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu;

1) Verilen hizmetin ekonomik olması,

2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

3) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.2.2. (Değişik madde: 25/01/2017-29959 R.G./11. md.) Merkezi Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından Ülke Çapında Sunulan Mal ve Hizmetlere İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin merkezi kamu kurum ve kuruluşları tarafından ülke çapında sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyat tarifeleri veya istekliye verilmiş fiyat teklifleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu yöntemle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.3. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından İlan Edilen Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilmiş fiyat tarifeleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için ilan edilen fiyatların ihalenin ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.4. Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.5. Toptancı Hal Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününe ait ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.6. Özel veya Münhasır Hak Sahibi Kuruluşların Uyguladığı Fiyatlar: İlgili mevzuatı uyarınca, belirli mal veya hizmetlerin kamuya sunulması konusunda lehine sınırlama bulunan kuruluşların tedarikçisi oldukları mallar veya sunucusu oldukları hizmetler için uyguladıkları fiyatlar ile açıklama yapılabilir. (Ek cümle: 25/01/2017-29959 R.G./12. md.) Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.7. İsteklinin Kendi Ürettiği, Aldığı veya Sattığı Mallara İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre aşırı düşük teklif açıklamasına konu mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklama yapılabilir.

Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az yarısı kadar alım yapmış olması gerekir.

Satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, malın ticaretinin isteklinin faaliyet alanında olması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az 1/20’si kadar satış yapmış olması gerekir.

İsteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin satış yapmış ve satılan malın idarece kabul edilmiş olması durumunda, maliyet/satış tutarı tespit tutanağı sunulmasına gerek bulunmayıp sadece söz konusu satışa ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, YMM, SMMM ya da vergi dairesince onaylı suretleri ile de belgelendirme yapılabilir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır”

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.” açıklaması yer almaktadır.

Söz konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 YILI 12 AYLIK MALZEMELİ(OCAK-ARALIK) KRON-KÖPRÜ VE PROTEZ HİZMETİ ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

1-2025 Yılı 12 Aylık (Ocak-Aralık)Malzemeli Kron-Köprü ve Protez Hizmeti Alımı İhalesi

2-Özel Protez Laboratuvar Teknik Destek Elemanı Hizmeti (Asgari Ücret) 5 Kişi ile

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır…” düzenlemesi,

“Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “…

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım, sigorta, vergi (KDV hariç), resim, harç ve benzeri giderler isteklilerce teklif edilecek fiyata dahil edilecektir. Toplam 5 Diş Protez Teknisyeni (Brüt Asgari Ücret)

a)Yüklenici çalıştırdığı personelin her türlü iş elbisesi, bütün sosyal hakları ve bunlara ait tüm masraflar ile bu personele ait bütün sorumluluk yükleniciye aittir.

b)Yol bedeli: Çalıştırılacak personelin yol bedeli Ayni olarak aylık 22 gün gidiş-dönüş olmak üzere toplamda 44 geçiş şeklinde İstanbul Kart şeklinde hesaplanmıştır. Resmi çalışma gününün 22 günden az olması durumunda personele yol bedeli, geldiği gün üzerinden verilecek, personelin fiilen çalışmadığı günlerde ise yol bedeli ödenmeyecektir.

c)Yemek bedeli: İşçilerin yemek ihtiyaçları yüklenici tarafından karşılanacaktır. Ancak yükleniciye yemek ihtiyacının karşılanması noktasından bir bedel ödenmeyecek olup, bu bedelin karşılığı olarak, hizmet alımı kapsamında çalıştırdığı işçilerin yemek ihtiyaçlarını karşılaması için hastanede çıkan yemekten bedelsiz olarak faydalanması imkanı verilecektir. İsteklilerde tekliflerinde işçilerin yemek ihtiyaçları için bir bedel öngörmeyeceklerdir.

d)Hizmetin ifası gereği; Sağlık tesislerinde kullanılan yükleniciye ve idareye ait her türlü malzemelerin bakımı onarımı, kullandığı alanların fiziki yapısının düzenlenmesi ve masrafları ile teknik şartnamede belirtilen hizmet sunumu için gerekli diğer giderler yükleniciye aittir.

e)Kullanılan malzemelerin denetlenmesi amacıyla sağlık tesislerince yaptırılacak her türlü analizlerle ilgili masraf yükleniciye aittir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Kısa Vadeli Sigorta Kolları Prim Oranı %2 olarak hesaplanacaktır.” düzenlemesi,

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

“Diğer Hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde aşağıdaki tablo yer almaktadır:

EK:

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

Diş Protez Teknisyeni (Brüt Asgari Ücret)(Brüt asgari ücret)

Ay

5,00

12

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

METAL DESTEKLİ KRON KÖPRÜ(ÜYE BAŞI)

adet

40.000

2

GEÇİCİ KRON

adet

400

3

KRON KÖPRÜ TAMİRİ

adet

90

4

TAM BÖLÜMLÜ BİTİM

adet

5.000

5

TAM BÖLÜMLÜ METAL

adet

5.000

6

TAM BÖLÜMLÜ TAMİR(MUHTELİF)

adet

1.300

7

GECE PLAĞI

adet

900

8

YER TUTUCU

adet

90

9

İMPLANT ÜSTÜ KRON KÖPRÜ

adet

400

10

İMPLANT ÜSTÜ TAM PROTEZ

adet

50

11

ZİRKONYUM

adet

50

Üsküdar Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi tarafından 19.11.2024 tarihinde yapılan “2025 12 Aylık Malzemeli Kron-Köprü ve Protez Hizmeti Alım İşi” ihalesine 2 isteklinin katıldığı, 10.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin önce aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan başvuru sahibi Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak Meltem Eroğlu’nun belirlendiği, daha sonra Meltem Eroğlu’nun ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının uygun olmadığı gerekçesiyle idareye şikayet başvurusunda bulunması sonucunda alınan 26.12.2024 tarihli düzeltici ihale komisyon kararı ile Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın aşırı düşük teklif açıklaması uygun olmadığı gerekçesiyle teklifinin değerlendirme dışı bırakılarak ihalenin başvuru sahibi Meltem Eroğlu üzerinde bırakıldığı, daha sonra Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın idareye şikayet ve itirazen şikayet başvurularının ardından alınan 29.01.2025 tarihli ve 2025/UH.II-350 sayılı Kurul kararı ile idarenin aşırı düşük teklif sorgulama yazısında teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenleri belirtmemesinde mevzuata uyarlık bulunmadığından, Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’ndan mevzuata uygun şekilde teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerin belirtilmesi suretiyle yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesi ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi yönünde düzeltici işlem kararı verildiği,

İdarece yeniden yapılan aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın açıklaması uygun bulunarak ihalenin anılan istekli üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi Meltem Eroğlu’nun ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği,

görülmüştür.

Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’ndan 07.02.2025 tarihli yazı ile “2025 12 Aylık Malzemeli Kron-Köprü ve Protez Hizmeti Alım İşi işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 13.02.2025 tarihine kadar İdaremize sunmanız ve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 13.02.2025 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA:

Açıklama İstenen Maliyet Bileşenleri

1- İş kapsamında kullanılacak olan bir üye başı krona kullanılan porselen tozu miktarı ve üye başı maliyeti, kullanılan tozun markası, parça ve üye başı kullanılan dökümün niteliği ve parça başı maliyeti, üye başı kullanılan metalin niteliği ve üye başı maliyeti, parça başı kullanılan kafesin metal niteliği ve parça başı maliyetini gösterir tesvik edici belgeler

2- Model üretmek için kullanılan malzemelere ait tesvik edici belgeler

3- İş kapsamında kullanılacak olan hammadde, sarf malzeme ve cihaz maliyetlerine ait tüm belgeler (Lazer sinterleme makinası maliyeti, Sentetik alçı, Revatman, Porselen metal, Mum, Kanal mumu, Porselen tozu, Opaker, Işınlı basplak, Madren, Lak, Revatman likidi, Cila pastası, Model alçı, Varteks akrilik, Metal tozu, Akrilik likit, Reçine, Dubligat, Asit, Cila Fırçası)

4- İş kapsamında kullanılacak diğer maliyetleri (İletişim giderleri, su faturası giderleri, doğalgaz faturası giderleri, elektrik giderleri, ulaşım giderleri, kira giderleri, Vergiler)

5- İş kapsamında çalışacak işçilik maliyeti (Personele ait ücret, ssk, yol, yemek, tazminat vb. giderler).” ifadelerine yer verilerek aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği,

Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın 13.02.2025 tarihli yazı ile aşırı düşük teklif açıklamalarını sunduğu, aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında; maliyet icmal tabloları, işçilik hesaplama modülü çıktıları, PTT fiyat tarifesi, DMO fiyat tarifesi, Makine Mühendisleri Odası fiyat tarifesi, Tübitak fiyat listesi, İski fiyat listesi, İgdaş fiyat tarifesi, Türk Telekom fiyat tarifesi, amortisman raporu, Ek-O.6 Satış Tutarı Tespit Tutanağı, Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı, kira sözleşmesi ve kira ödeme dekontu, meslek mensubu faaliyet belgeleri, TÜRMOB tasdik sözleşmesi, imza sirküleri ve Ticaret Sicili Gazeteleri sunulduğu görülmüştür.

Sunulan aşırı düşük teklif açıklamaları başvuru sahibinin iddiaları kapsamında incelendiğinde;

Aşırı düşük teklif sorgulama yazısında belirtilen ve ihale konusu işte kullanılacak ürün, hammadde, sarf malzeme ve cihaz maliyetlerine ilişkin olarak ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından 1 adet Ek-O.6 Satış Tutarı Tespit Tutanağı, 4 adet Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı ve söz konusu tutanaklara esas faturaların sunulduğu, tutanak ve tutanağa esas faturaların ihale ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç aylık döneme ilişkin olarak düzenlendiği, Ek-O.6 Satış Tutarı Tespit Tutanağı’na esas fiyat teklifinin teklife konu alanda faaliyet gösteren firmadan alındığı, fiyat teklifine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (12/02/2025) tarih ve (1) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak usule uygun olarak imzalanıp kaşelendiği, Ek-O.6 Satış Tutarı Tespit Tutanağı ve Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanaklarını imzalayan meslek mensuplarının geçerli faaliyet belgelerine açıklama kapsamında yer verildiği, tutanaklarda isteklinin ticaret unvanı bilgilerine ilişkin bir hata bulunmadığı, tutanakların yetkili kişiler tarafından imzalandığı, tutanakların birinci sayfasında yer alan meslek mensubu bilgileri ile ilgili meslek mensubunun kaşe bilgilerinin uyumlu olduğu, Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanaklarında mamuller, ilk madde ve malzeme/yarı mamuller-üretim veya ticari mallar, yurtiçi satışlar kayıtlarında eksik ve hata bulunmadığı, söz konusu bedellerin faturalar ile tevsik edildiği,

İşçilik hesabına ilişkin açıklamalarda EKAP asgari işçilik hesaplama modülünün kullanıldığı, işçilik maliyetlerine yemek ve yol giderlerinin dahil edildiği, işçilik maliyetinin asgari işçilik maliyetinin altında olmadığı,

Başvuru sahibi tarafından iddia konusu edilen amortisman maliyetinin, sözleşme giderlerinin, kırtasiye, kalibrasyon ve analiz giderlerinin aşırı düşük teklif sorgulama yazısında teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler arasında sayılmadığı,

İletişim giderlerine ilişkin olarak aylık 1.000 TL internet fatura bedelinin öngörüldüğü, söz konusu maliyetin Türk Telekom’un internet sitesi üzerinden indirilen “Tüm Yeni Müşteri Kampanyaları” başlıklı fiyat tarifesi ile tevsik edildiği, su faturası giderlerine ilişkin olarak İSKİ 2024 fiyat tarifesinin, doğalgaz faturası giderlerine ilişkin olarak İGDAŞ 2024 kasım ayı tarifesinin, elektrik giderlerine ilişkin olarak Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı rayiç fiyatının kullanıldığı, ulaşım/kargo giderlerine ilişkin 2024 haziran PTT kargo il dışı gönderim bedeli fiyat tarifesinin, araç maliyetine ilişkin şoför, yakıt, amortisman, sigorta, vergi, bakım vb. tüm giderler dahil İller Bankası “Hizmet aracı (pikap)” pozunun kullanıldığı, anılan giderlere ilişkin yapılan açıklamaların ihale konusu işe ilişkin olduğu, sunulan fiyat tarifelerinde mevzuata aykırı bir husus bulunmadığı,

Diğer taraftan,şube ve laboratuvar kira giderleri için istekliye ait kira sözleşmesi ve kira ödeme dekontunun sunulduğu ve maliyete dahil edildiği görülmekle birlikte, söz konusu maliyet giderine ilişkin sunulan açıklama ve belgelendirmenin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2’nci maddesinde sayılan açıklama yöntemlerinden biri arasında olmadığı,

Tespit edilmiştir.

Yukarıda yer alan Tebliğ düzenlemeleri ve tespitler çerçevesinde ihale üzerinde bırakılan Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan kira giderlerine ilişkin yapılan açıklamanın Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2’nci maddesine uygun olmadığı anlaşıldığından anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Olgun Detay Diş Laboratuvarı Ltd. Şti.-Teknoline Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.