"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmama gerekçelerini incelemiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesi uyarınca, ihale komisyonunun aşırı düşük teklifleri değerlendirmeden önce, teklif sahiplerinden belirli bileşenler hakkında yazılı açıklama talep etmesi gerektiği vurgulanmıştır. İdare, başvuru sahibinin sunduğu belgelerdeki eksiklikler ve uyumsuzluklar nedeniyle aşırı düşük teklif açıklamasını yetersiz bulmuş ve teklifi reddetmiştir.

Kurul, başvuru sahibinin sunduğu maliyet tespit tutanağının içeriğinin, belgelerdeki uyumsuzluklar ve eksiklikler nedeniyle yeterli olmadığını belirlemiştir. Bu bağlamda, başvuru sahibinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmama gerekçelerinin yerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunun reddine karar verilmiştir.

Karar no2025/UY.I-987
Karar tarihi22.04.2025
Toplantı No2025/016
Gündem No38

BAŞVURU SAHİBİ:

Anafarta Petrol Ürn. Pazr. Nak. ve Tic. A.Ş. – Aol İstanbul İnş. Mak. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Ankara 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1644799 İhale Kayıt Numaralı “Ankara İli Mücavir Alan Sınırları İçinde Atıksu ve Yağmursuyu Hatlarının Kazısız Rehabilitasyonu Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Ankara 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı tarafından 30.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ankara İli Mücavir Alan Sınırları İçinde Atıksu ve Yağmursuyu Hatlarının Kazısız Rehabilitasyonu Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Anafarta Petrol Ürünleri Pazarlama Nak. ve Tic. A.Ş. – Aol İstanbul İnşaat Makine San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının 06.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.03.2025 tarih ve 180663 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/628 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, tekliflerine ilişkin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun görülmeyerek reddedildiği ve detaylı bir gerekçenin bildirilmediği, konuyla ilgili olarak idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu; ancak idarenin cevabında, açıklamaları kapsamında sunulan Ek.O5-maliyet tespit tutanağında bilgileri yer verilen faturanın tutanak ekinde sunulmadığı bu sebeple faturaya ilişkin araştırma yapıldığı, cevaben gelen T.C. Ticaret Bakanlığı Muratbey Gümrük Müdürlüğü’nün 17.02.2025 tarihli yazısında özetle “İlgili yazınız ekinde gönderilen Müdürlüğümüzce tescilli 24341300IM00174599 sayılı serbest dolaşıma giriş beyannamesinin kayıtlarımıza uygun olduğu ancak beyanname ekinde gönderilen fatura ile Müdürlüğümüze beyanname ekinde ibraz edilen faturanın şeklen uyumlu olmadığı tespit edilmiştir.” denildiğinden açıklamalarının uygun görülmediği, şeklen uyumlu olmama hali ile kastedilenin ne olduğunun ifade edilmediği; söz konusu faturanın, açıklama istenen idarece hazırlanan analizde girdi kalemleri olan “Ø 300 mm uv kaplama malzemesi” ve “Ø800 mm uv kaplama malzemesi”ne ait olduğu, bu malzemelerin kendilerine fiyat teklifi düzenleyen Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ithal edildiği ve faturanın da bu kapsamda düzenlendiği, söz konusu fatura kapsamında ithal edilen ürünlerin miktarı, vasfı ve fiyatı gibi konularda herhangi bir uyuşmazlığın bulunmadığı; bununla birlikte, kendilerine fiyat teklifini düzenleyen Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne kesilen bu faturanın tarihi ile ilgili olarak beyanname verilirken bir yanlışlık olduğu ve bu yanlışlığın gümrük mevzuatı hükümleri çerçevesinde düzeltildiği, faturaya ilişkin gümrük beyannamesi verilirken ithalat yapılan firma tarafından sehven Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. firmasına düzenlenmesi gereken faturanın 01.08.2024 tarihli olarak AOL İnşaat Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne düzenlenmiş olduğu ve gümrük belgelerinin de buna göre düzenlendiği, söz konusu yanlışlığın Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından tespit edilerek ithalat yapılan firma tarafından da 01.08.2024 tarihli hatalı düzenlenen fatura ile ilgili düzeltme yapıldığı ve fiyat teklifi aldıkları Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. firmasına 06.08.2024 tarihli fatura düzenlendiği, konu ile ilgili düzeltme beyannamesi verildiği, verilen beyannamenin kabul edilerek ilgili Muratbey Gümrük Müdürlüğü kayıtlarına işlendiği, Ek.O5-maliyet tespit tutanağı düzenlenirken yazılan fatura tarihi 01.08.2024 veya 06.08.2024 olsa dahi bu durumun açıklamayı etkilemeyeceği, açıklama kapsamında sundukları faturanın gerçek olduğu ve Ek.O5-maliyet tespit tutanağına esas ürün miktarları ve maliyet tutarı hesaplamaları veya fatura dönemi ile ilgili herhangi bir tereddüttün bulunmadığı, dolayısı ile tutanağın yanlış veya hatalı olduğu sonucuna ulaşılmasının mümkün olmadığı, aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olduğu iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 60’ıncı maddesinde “(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.

(2) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.

a) Sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu;

1) Yapım yönteminin ekonomik olması,

2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

3) Teklif edilen işin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

b) Aşırı düşük teklif sınır değerinin altında teklif sunan isteklilerin teklifi açıklama istenmeksizin reddedilir.

(3) Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin yarısına eşit veya bu değerin üzerinde olan ihalelerde, ikinci fıkranın (a) bendinin kullanılması zorunludur.

(4) Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin yarısına kadar olan ihalelerde ikinci fıkranın (a) veya (b) bendindeki seçeneklerden birisinin kullanılması zorunludur.

(5) Kurum tarafından yayımlanan aşırı düşük teklif açıklama istenilmeksizin reddedilecek tekliflere ilişkin alımlar listesinde yer alan işlerin ihalelerinde ikinci fıkranın (b) bendinin kullanılması zorunludur.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Sınır değer tespiti ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 45’inci maddesinde “… 45.1.2.3. İhale komisyonu teklifleri aşırı düşük olarak tespit edilen isteklilerden (45.1.2.1) maddesinde belirlediği iş kalemleri/grupları için isteyeceği açıklama ile ilgili yazıda, (45.1.2.2) maddesine göre açıklama istenilmeyecek olan analiz girdilerini de belirtecektir.

İstekliler, teklifi kapsamında yer alan iş kalemleri/grupları için hazırlayacakları analizlerde (45.1.2.2) maddesine göre açıklama istenilmeyecek olan analiz girdileri de dahil analizlerini oluşturan tüm girdileri göstereceklerdir.

45.1.5. İsteklilerin iş kalemleri/iş grupları için kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış cari yıl birim fiyatları veya bu fiyatlardan daha yüksek fiyatları teklif etmeleri ve söz konusu iş kalemleri/grupları için; hangi kamu kurum ve kuruluşunun birim fiyatını kullandıklarını, birim fiyat poz numarasını da yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları durumunda analiz düzenlemeleri zorunlu değildir. Bu kapsamda; isteklilerin, kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış “kar ve genel gider içermeyen birim fiyatların” üzerine, kendi belirledikleri “kar ve genel gideri” ilave ederek birim fiyatlarını oluşturmaları durumunda da; hangi kamu kurum ve kuruluşunun “kar ve genel gider hariç birim fiyatını” kullandıklarını ve kendi belirledikleri “kar ve genel gider” tutarını yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları halinde de, söz konusu iş kalemleri/iş grupları için analiz düzenlemeleri zorunlu değildir. Bu kapsamda isteklilerin analiz düzenlemeleri zorunlu olmayan söz konusu iş kalemleri/grupları için 45.1.13 maddesinde belirtilen belgeleri sunmalarına da gerek bulunmamaktadır.

İş kalemleri/grupları için, kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar esas alınarak teklif sunulmuş olmakla birlikte; yukarıda belirtildiği şekliyle liste halinde belirtilmemesi durumunda, söz konusu iş kalemleri/grupları için analiz sunulması zorunludur.

İlan veya davet tarihinde cari yıl birim fiyatın yayımlanmamış olması durumunda, istekli tarafından önceki yılın yayımlanmış birim fiyatları kullanılabilir.

45.1.6.Analizler ile yardımcı ve/veya alt analizlerde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenerek yayımlanmış rayiçleri kullanan ve söz konusu rayiçleri poz numaralarını da belirtmek suretiyle liste halinde sunan isteklilerin, söz konusu rayiçlere ilişkin olarak 45.1.13 maddesinde belirtilen belgeleri sunmalarına gerek bulunmamaktadır.

45.1.7. İstekliler tarafından, inşaat iş kalemleri/iş grupları dışında yer alan sıhhi tesisat, kalorifer tesisatı, müşterek tesisat, havalandırma, brülör, asansör, elektrik tesisatı vb. iş kalemleri/iş gruplarına ait analiz sunulması yerine bu iş kalemi/iş gruplarına ait malzeme ve montaj bedelini ayrı ayrı gösterecek şekilde açıklama yapılması kabul edilecektir.

45.1.8. Aşırı düşük teklifine ilişkin olarak yaptığı açıklamada sunduğu analizler, ihale dokümanı kapsamındaki analiz formatına, birim fiyat tariflerine, idarece tanımlanan yapım şartlarına veya teknik şartnameye uygun olmayan, analiz fiyat tutarları teklif fiyatların üzerinde olan isteklilere ait teklifler reddedilecektir. Analizler üzerinde yapılan incelemede; çarpım ve toplamlarda hesaplama hatası bulunması durumunda, analiz girdilerine ait fiyatlar esas alınarak, hesaplama hatası ihale komisyonu tarafından re’sen düzeltilir. Bu şekilde düzeltilmiş analiz fiyatı, teklif fiyatın üzerinde olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

45.1.9. İş kalemleri/gruplarına ait analizler ile yardımcı ve/veya alt analizlerde yer alan işçilik fiyatları ihale tarihinde yürürlükte olan saatlik asgari ücretin altında olamaz.

45.1.11. Yapım yönteminin ekonomik olması hususunda bir açıklamada bulunulması durumunda; kullanılan yapım yöntemi ve teknolojisinin sağlayacağı maliyet avantajının açıklanması gereklidir.

45.1.12. Seçilen teknik çözümler, yapım işinin yerine getirilmesinde kullanılacak avantajlı koşullar veya yapım işinin özgünlüğü hususunda bir açıklamada bulunulması durumunda; belirtilen çözüm, avantajlı koşul ve özgünlük sayesinde elde edilen maliyet avantajı açıklanmalıdır.

45.1.13.Teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin, tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili olarak 4734 sayılı Kanunun 38 inci maddesi uyarınca yapacakları açıklamada, sorgulamaya konu iş kalemlerine/gruplarına ilişkin analizler ile bu analizlere dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerekmektedir.

İsteklilerin analizlerine dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;

a. Üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri,

b. Çimento ve demir ürünleri için ilan edilmiş üretici fiyat tarifeleri,

c. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyat tarifeleri veya bunlardan alınmış fiyat teklifleri,

ç. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilgili mal veya hizmetlere ilişkin ilan edilen asgari fiyatlar,

d. Ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin maliyet/satış tutarı tespit tutanakları,

e. Stoğunda bulunan mallara ilişkin stok tespit tutanakları,

f. İdarece istenmesi durumunda yardımcı analizler v.b. dir.

İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları açıklamaları kapsamında sunacaklardır.

Yukarıda sayılan bilgi ve belgelerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekliler tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle ilgili mevzuatına göre son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir (Örnek: Yurt dışından ithal edilen mallara ilişkin olarak gümrük giriş beyannamesi kullanılarak açıklama yapılabilir). Yüklenicinin dışında üçüncü kişilerce inşaat mahalli dışında imal edilen ve esaslı başka bir işçilik veya malzeme katkısı yapılmaksızın yapıya monte edilen iş kalemlerinin üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklanması durumunda, bu iş kalemlerine ilişkin analiz sunulması zorunlu değildir. Ayrıca, istekliler tarafından teklif kapsamındaki harita, kadastro ve proje işlerine ilişkin yapılacak açıklamalarda üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin sunulması yeterlidir.

45.1.13.1.Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir. Mala ilişkin fiyat teklifi verilebilmesi için ayrıca fiyat teklifini veren kişi tarafından ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen fiyat teklifi konusu mal miktarının en az 1/20’si kadar alım yapılmış olması gerekir.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için öncelikle fiyat teklifini veren kişi tarafından ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen fiyat teklifi konusu mamul/mal/hizmet miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmış olması, teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

45.1.13.6. Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu olan mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklama yapılabilir.

Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen mal miktarının en az 1/20’si kadar alım yapmış olması gerekir.

Satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, malın ticaretinin isteklinin faaliyet alanında olması ve ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen mal miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmış olması gerekir. Kurum bu maddede düzenlenen 1/20 oranını değiştirmeye ve işin konusu, yaklaşık maliyeti ve/veya süresine göre farklı oranlar belirlemeye yetkilidir.

İsteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin satış yapmış ve satılan malın idarece kabul edilmiş olması durumunda, maliyet/satış tutarı tespit tutanağı sunmasına gerek bulunmayıp, sadece söz konusu satışa ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, YMM, SMMM ya da vergi dairesince onaylı suretleri ile de belgelendirme yapılabilecektir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

45.1.13.10. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır.

45.1.13.11. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

45.1.14. Aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda; (45.1.3 – 45.1.13) maddelerine uygun açıklamada bulunmayan, açıklamaları idarece tanımlanan yapım şartlarına uymayan veya teknik şartnameye aykırı hususlar içeren isteklilerin teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle reddedilecektir.

45.1.16. Aşırı düşük teklifine ilişkin olarak istenen sürede açıklama yapmasına rağmen teklifi reddedilen isteklilerin açıklamalarının yeterli görülmeme nedenlerinin, sadece ilgili madde numaralarına atıf yapılmakla yetinilmeyerek hangi düzenlemeye aykırılık bulunduğu da belirtilmek suretiyle kesinleşen ihale kararının bildirilmesi zorunludur.” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Ankara İli Mücavir Alan Sınırları İçinde Atıksu ve Yağmursuyu Hatlarının Kazısız Rehabilitasyonu Yapım İşi

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde):

d) Kodu:

e) Miktarı:

11 Kalem Birim Fiyatlı, Atıksu ve Yağmur suyu hatlarının kazısız kaplama yöntemi ile yenileme yapım işi.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Ankara il mücavir alan sınırları içerisinde” düzenlemesi,

İdari Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen işin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Ankara 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı tarafından 30.12.2024 tarihinde yapılan “2024/1644799 İhale Kayıt Numaralı Ankara İli Mücavir Alan Sınırları İçinde Atıksu ve Yağmursuyu Hatlarının Kazısız Rehabilitasyonu Yapım İşi” ne ilişkin ihaleye 22 isteklinin katıldığı, 19.02.2025 tarihli ihale komisyonu kararında ihaleye teklif sunan isteklilerden birinin teklifinin iş deneyim belgesi uygun olmadığından değerlendirme dışı bırakıldığı, 5 isteklinin teklifinin ise aşırı düşük teklif açıklaması sunmadığından değerlendirme dışı bırakıldığı, başvuru sahibi Anafarta Petrol Ürünleri Pazr. Nak. ve Tic. A.Ş. – AOL İstanbul İnş. Makine San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı teklifinin ise aşırı düşük teklif açıklaması uygun olmadığından reddedildiği, Binyapı İnş. ve Nak. San. Tic. Ltd. Şti. – Smh Grup Mad. İnş. ve San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunduğu, başvuru sahibi istekli dahil 15 isteklinin teklifinin geçerli teklif olarak belirlendiği, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlendiği, “Teklif fiyat puanı” ile “Teklif fiyat ve fiyat dışı unsur puanlaması”nda 100,00 puan alan ve aşırı düşük teklif açıklamaları uygun bulunan Binyapı İnş. ve Nak. San. Tic. Ltd. Şti. – Smh Grup Mad. İnş. ve San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi, “Teklif fiyat puanı” ile ” Teklif fiyat ve fiyat dışı unsur puanlaması”nda 93,60 puan alan geçerli teklif sahibi Osman Üneş – Karil Yapı Taah. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

İdarece aşırı düşük teklif açıklama talebi kapsamında sınır değer altında kalan isteklilere 13.01.2025 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazı ekinde “

S.N.

İş Kalemi No

İş Kalemi Tanımı

Birimi

1

ÖT.02

Ø 300 mm Atık Su Hattının UV-C1PP Yöntemiyle Rehabilitasyonu

Metre

2

ÖT.04

Ø 800 mm Atık Su Hattının UV-C1PP Yöntemiyle Rehabilitasyonu

Metre

iş kalemlerinin açıklanması istenen iş kalemleri olarak belirlendiği, yine yazı ekinde açıklama istenilecek ve açıklama istenilmeyecek analiz girdileri bilgilerini içeren tabloların ve açıklama istenecek iş kalemlerine ait sıralı analiz girdileri tablosunun gönderildiği, isteklilerden 20.01.2025 tarihine kadar açıklamalarını sunmalarının istendiği görülmüştür.

A1.3.3 Sıralı analiz girdileri tablosunun;

ÖT.02

Ø 300 mm Atık Su Hattının UV-CIPP Yöntemiyle Rehabilitasyonu

METRE

Girdi No

Girdi Tanımı

Birimi

Miktar

Birim Fiyat

Tutar

10.100.1055/3

Operatör makinist(Freze operatörüne karşılık)

SA

0.00120000000

40.110.2004-1

GPS Setinin Satın Alma Bedeli

AD

0.00000027778

TEKLİF.09

FREZE ROBOTU

SA

0.00120000000

40.100J 022

Harita Teknikeri

SA

0.00830000000

40.149.1001

Kanalizasyon ve yağmursuyu hatlarının robot kamera ile görüntülenmesi, video çekimi

MT

1.00000000000

10.100.1049

Borucu usta yardımcısı

SA

0.15000000000

10.100.1050

Borucu ustası

SA

0.15000000000

10.100.1055/1

Operatör makinist(Kaplama operatörüne karşılık)

SA

0.15000000000

10.100.1062

Düz işçi (inşaat işçisi)

SA

0.30000000000

TEKLİF.08

UV IŞIK YAYABİLEN ROBOT ARACI

SA

0.03000000000

10.100.1051

Şoför

SA

0.30000000000

TEKLİF.07

UV-CIPP KAPLAMA ARACI

SA

0.04000000000

10.160.1026

Mazot (motorin)

KG

4.75142000000

TEKLİF. 13

Ø 300 mm uv kaplama malzemesi(işin yapılacağı yere nakli dahil)

METRE

1.00000000000

TOPLAM

ÖT.04

Ø 800mm Atık Su Hattının UV-CIPP Yöntemiyle Rehabilitasyonu

METRE

Girdi No

Girdi Tanımı

Birimi

Miktar

Birim Fiyat

Tutar

10.100.1055/3

Operatör makinist(Freze operatörüne karşılık)

SA

0.00120000000

40.110.2004-1

GPS Setinin Satın Alma Bedeli

AD

0.00000027778

TEKL1F.09

FREZE ROBOTU

SA

0.00120000000

40.100.1022

Harita Teknikeri

SA

0.00830000000

40.149.1001

Kanalizasyon ve yağmursuyu hatlarının robot kamera ile görüntülenmesi, video çekimi

MT

1.00000000000

10.100.1049

Borucu usta yardımcısı

SA

0.29000000000

TEKL1F.08

UV IŞIK YAYABİLEN ROBOT ARACI

SA

0.03000000000

10.100.1050

Borucu ustası

SA

0.29000000000

10.100.1055/1

Operatör makinist(Kaplama operatörüne karşılık)

SA

0.29000000000

10.100.1062

Düz işçi (inşaat işçisi)

SA

0.59000000000

10.100.1051

Şoför

SA

0.59000000000

TEKLİF.07

UV-CIPP KAPLAMA ARACI

SA

0.08000000000

10.160.1026

Mazot (motorin)

KG

9.60540000000

TEKLİF. 18

Ø 800 mm uv kaplama malzemesi(işin yapılacağı yere nakli dahil)

METRE

1.00000000000

TOPLAM

” şeklinde olduğu görülmüştür.

Yine idarece aşırı düşük teklif açıklama talebi kapsamında sınır değer altında kalan isteklilere 17.01.2025 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazıda “İdaremizce 30.12 2024 pazartesi günü saat 10.00’da ihalesi yapılan 2024/1644799 ihale kayıt numaralı “Ankara ili mücavir alan sınırlar içinde atık su ve yağmur suyu hatlarının kazısız rehabilitasyonu yapım işi” ne ait aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 2(iki) iş günü ek süre uzatımı ile en geç 22.01.2025 tarihine kadar İdaremize sunulması hususunda” ifadelerine yer verilerek aşırı düşük teklif açıklaması için ek süre verildiği görülmüştür.

Başvuru sahibi istekli Anafarta Petrol Ürünleri Pazr. Nak. ve Tic. A.Ş. – AOL İstanbul İnş. Makine San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından açıklanması istenen;

S. N.

Girdi No

Analiz Girdi Tanımı

Birimi

l

10.100.1049

Borucu usta yardımcısı

SA

2

10.100.1050

Borucu ustası

SA

3

10.100.1051

Şoför

SA

4

10.100.1062

Düz işçi (inşaat işçisi)

SA

5

40.100.1022

Harita Teknikeri

SA

6

10.100.1055/1

Operatör makinist(Kaplama operatörüne karşılık)

SA

7

10.100.1055/3

Operatör makinist(Freze operatörüne karşılık)

SA

8

TEKLİF. 13

Ø 300 mm uv kaplama malzemesi(işin yapılacağı yere nakli dahil)

METRE

9

TEKLİF. 18

Ø 800 mm uv kaplama malzemesi(işin yapılacağı yere nakli dahil)

METRE

analiz girdileri içindeki “Ø 300 mm uv kaplama malzemesi (işin yapılacağı yere nakli dahil)” ve “Ø 800 mm uv kaplama malzemesi(işin yapılacağı yere nakli dahil)” analiz girdileri için fiyat teklifi kullanıldığına ilişkin cetvelin ve ekinde Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nden alınan fiyat teklifi ile dayanağı Ek-O.5 maliyet tespit tutanağı, Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. yetkilisi imza beyannamesi, yetkiliyi gösteren Ticaret Sicili Gazetesi ve meslek mensubuna ait faaliyet belgesi sunulduğu görülmüştür.

Daha sonra idarece başvuru sahibi istekliye 03.02.2025 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazıda “…aşırı düşük teklif açıklamalarınızda sunmuş olduğunuz belgeleri tevsik eden ve aşağıda istemiş olduğumuz belgelerin asıllarını tereddütte mahal bırakmayacak şekilde resmi imzalı ve mühürlü olarak 06.02.2025 tarihi mesai bitimine kadar 3(üç) iş günü içerisinde İdaremize sunulması hususunda;

•Gümrük beyannamesi ve eki ürün listesi ile birlikte

•Tır karnesi

•Çeki listesi

•İthalat faturası

•Konşimento” ifadelerine yer verilerek isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarına dair ek bilgi/belge istenildiği; istekli tarafından bahse konu belgelerin 04.02.2025 tarihinde idareye sunulduğu görülmüştür.

Yine aynı husus ile ilgili olarak, idarenin 06.02.2025 tarih ve 768681 sayılı yazısında “…Anafarta Petrol Ürünleri Pazarlama Nakliyat ve Ticaret Anonim Şirketi-AOL İstanbul İnşaat Makine San.ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından Kurumumuza teklif açıklama maksadıyla sunulan ve yazımız ekinde göndermiş olduğumuz Müdürlüğünüzce tescilli 24341300IM00174599 sayılı Teknik İstanbul Mak. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.’ ne ait olan gümrük beyannamesi, fatura ve ekleri yazımız ekinde sunulmuştur.

Kamu menfaatleri doğrultusunda söz konusu evrakların uyumluluğu ve doğruluğunun tarafınızca teyitlerinin yapılarak, mümkünse fatura detaylarının (ürün listesi, ad/metraj bilgisi, tarih vb.) İdaremizle paylaşılması hususunda;

Gereğini arz ederiz.

Ek: 1- Teknik İstanbul İthalat Beyannamesi, 2- Fatura, 3- Konşimento Belgesi, 4- Transit Geçiş Gümrük Belgesi” ifadelerine yer verilerek Muratbey Gümrük Müdürlüğü’nden bilgi talep edildiği; Muratbey Gümrük Müdürlüğü’nden gelen cevabi yazıda ise “…Talebiniz üzerine Müdürlüğümüzce yapılan inceleme neticesinde; ilgi yazınız ekinde gönderilen Müdürlüğümüzce tescilli 24341300IM00174599 sayılı serbest dolaşıma giriş beyannamesinin kayıtlarımıza uygun olduğu ancak beyanname ekinde gönderilen fatura ile Müdürlüğümüze beyanname ekinde ibraz edilen faturanın şeklen uyumlu olmadığı tespit edilmiştir.” ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

19.02.2025 tarihinde düzenlenen ihale komisyon kararında “…Anafarta Petrol Ürünleri Pazr. Nak. ve Tic. A.Ş. – AOL İstanbul İnş. Makine San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının aşırı düşük sorgulamasında sunmuş olduğu belgelerden meslek mensubu onaylı Ek-0.5 maliyet tutarı tespit tutanağında yapılan incelemede fatura listesinde ithalat faturası kullanıldığı ancak fatura birim fiyatının Türk Lirası olarak girildiği görülmüş olup fatura tutanak ekinde sunulmamıştır. İthalat faturasının döviz cinsinden kesileceği değerlendirilerek Kamu İhale Genel Tebliği 16.6 Maddesi “İdarelerce belgelerdeki eksik bilgilerin tamamlatılması” doğrultusunda firmadan, tutanakta girilen ithalat faturası, faturanın bağlı olduğu gümrük beyannamesi vb. açıklayıcı evraklar resmi yazı ile istenmiştir. Firma talep üzerine dilekçesi ekinde ithalat faturası, gümrük beyannamesi vb. evrakları komisyonumuza sunmuş olup yapılan incelemede; maliyet tutarı tespit tutanağına Türk Lirası cinsinden girilen faturanın döviz cinsinden kesildiği, aşırı düşük teklif açıklamasında faturanın hangi tarihteki kur temel alınarak Türk Lirasına dönüştürüldüğünün beyan edilmediği ayrıca ithalat faturasının FCA (free carrier; satıcı malları, satıcının iş yerinde veya belirlenen başka bir yerde alıcı tarafından tayin edilen taşıyıcıya veya başka bir kişiye teslim eder) teslim şeklinde olduğu, dolayısıyla yurtdışından Türkiye’ye nakliye maliyeti ve gümrük masraflarını içermediğinden söz konusu faturanın tek başına yeterli sayılamayacağı ayrıca fatura ve gümrük beyannamesi belgelerinde bulunan metraj bilgisi ile fatura tarihi bilgilerinde uyumsuzluklar olduğundan maliyet tutarı tespit tutanağının Kamu İhale Genel Tebliği 45.1.13.1. maddesine uygun olmadığı değerlendirilerek aşırı düşük fiyat açıklamasının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.13 maddesine göre yeterli bulunmamış olup teklifi değerlendirme dışı bırakılmıştır.” ifadelerine yer verilerek başvuru sahibi istekli Anafarta Petrol Ürünleri Pazr. Nak. ve Tic. A.Ş. – AOL İstanbul İnş. Makine San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının teklifinin reddedildiği anlaşılmıştır.

Başvuru sahibi Anafarta Petrol Ürünleri Pazr. Nak. ve Tic. A.Ş. – AOL İstanbul İnş. Makine San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından yapılan aşırı düşük teklif açıklamaları şikayet konusu kapsamında incelendiğinde;

Sıralı Analiz Girdi Tablosunda; Girdi No/Girdi Tanımı: TEKLİF.13/Ø 300 mm uv kaplama malzemesi (işin yapılacağı yere nakli dahil) ve Girdi No/Girdi Tanımı: TEKLİF.18/Ø 800 mm uv kaplama malzemesi (işin yapılacağı yere nakli dahil) analiz girdilerine ilişkin olarak Teknik İstanbul Makina İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nden alınan fiyat teklifinin ve dayanağı Ek-O.5 maliyet tespit tutanağı sunulduğu, fiyat teklifinin malzeme birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmadığı, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından Tebliğ’in 45.1.13.1 maddesi gereği bulunması gerek ibarenin yazılarak imzalandığı ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenme/mühürlenme işlemi yapıldığı, fiyat teklifinin teklife konu alanda faaliyet gösteren firmadan alındığı, teklif edilen birim fiyatın isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde Tebliğ’in 45.1.2.1 inci maddesine göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen mal miktarının en az 1/20’si kadar alım yapmış olduğu anlaşılmıştır.

Muratbey Gümrük Müdürlüğü’nce tescilli 15.08.2024 tarih ve 24341300IM00174599 sayılı Teknik İstanbul Mak. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait olan gümrük beyannamesi, fatura ve ekleri incelendiğinde: gümrük beyannamesinde yer alan fatura tarihi ve numarasının 01.08.2024/GAR24-378639, toplam fatura bedelinin 58,226.44 EUR, ürünün 16 kap 1,471.4 metre markası ADDR kullanılmamış boru olduğu; BKP Berolina Polyester GmbH Co. KG şirketi tarafından Teknik İstanbul Mak. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne düzenlenen faturanın tarihi ve numarasının 06.08.2024/GAR24-378639, toplam fatura bedelinin 58,226.44 EUR, ürünlerin Berolina-Liner (IES) DN 200 WT 90,34 metre fatura bedeli 2,219.65 EUR, Berolina-Liner (IES) DN 300 WT 870 metre fatura bedeli 24,412.20 EUR, Berolina-Liner (IES) DN 400 WT 154.5 metre fatura bedeli 7,227.51 EUR, Berolina-Liner (IES) DN 500 WT 60,2 metre fatura bedeli 3,670.39 EUR, Berolina-Liner DN 800 WT 182,4 metre fatura bedeli 20,696.93 EUR olduğu görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin yapacakları açıklamada, sorgulamaya konu iş kalemlerine/gruplarına ilişkin analizler ile bu analizlere dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerektiği, isteklilerin analizlerine dayanak teşkil eden bilgi ve belgelerden birinin üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri olduğu, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenleneceği, maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerektiği, mala ilişkin fiyat teklifi verilebilmesi için ayrıca fiyat teklifini veren kişi tarafından ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen fiyat teklifi konusu mal miktarının en az 1/20’si kadar alım yapılmış olması gerektiği, fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerektiği, maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen mal miktarının en az 1/20’si kadar alım yapmış olması gerektiği anlaşılmıştır.

İdarenin başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmama gerekçelerinden birincisi olan, “maliyet tutarı tespit tutanağına Türk Lirası cinsinden girilen faturanın döviz cinsinden kesildiği, faturanın hangi tarihteki kur temel alınarak Türk Lirasına dönüştürüldüğünün beyan edilmediği” gerekçesi incelendiğinde; bu hususun kamu ihale mevzuatı gereği beyan edilme zorunluluğunun bulunmadığı, bunun yanında maliyet tutarı tespit tutanağı içeriğine yazılan 893.455,20TL ve 757.483,49TL fatura tutarlarının, Merkez Bankasının fatura tarihindeki (06.08.2024) EUR/TRY efektif satış kuru (1EUR=36,5988TL) esas alınarak, faturanın aslı üzerindeki 24.412,20 EUR ve 20.696,93 EUR tutarlarının kur dönüşüm hesaplamasının yapıldığı anlaşılmış olup idarece bu gerekçe ile aşırı düşük teklif açıklamasının uygun bulunmamasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Yine başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmama gerekçelerinden ikincisi olan, “ithalat faturasının FCA (free carrier; satıcı malları, satıcının iş yerinde veya belirlenen başka bir yerde alıcı tarafından tayin edilen taşıyıcıya veya başka bir kişiye teslim eder) teslim şeklinde olduğu, dolayısıyla yurtdışından Türkiye’ye nakliye maliyeti ve gümrük masraflarını içermediğinden söz konusu faturanın tek başına yeterli sayılamayacağı” gerekçesi incelendiğinde; açıklama kapsamında sunula Ek-O.5 maliyet tespit tutanağı içeriği fatura bilgisi olan ve BKP Berolina Polyester GmbH Co. KG şirketi tarafından Teknik İstanbul Mak. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne düzenlenen 06.08.2024/GAR24-378639 tarihi/numaralı faturanın içeriğinde FCA (Shipment Method: FCA/BKP Velten (İncoterm 2020) Free Carrier) ibaresinin yer aldığı görülmüş olup, bu ibarenin FCA (Free Carrier – Belirlenen Taşıyıcıya Teslim) bir uluslararası ticaret teslim şekli ve terimi olduğu, ithalat sözleşmelerinde sıkça kullanıldığı, bu teslim şeklinde satıcının malları, satıcının işyerinde veya belirlenen başka bir yerde, alıcı tarafından tayin edilen taşıyıcıya veya başka bir kişiye teslim edeceği, satıcının hasarı ve masrafları kendisine ait olmak üzere, malların ihracat gümrük işlemlerini tamamlayacağı, teslim anından itibaren malla ilgili tüm masraf ve risklerin alıcıya geçeceği, ihracat gümrük işlemlerinin satıcıya, ithalat gümrük işlemlerinin ise alıcıya ait olduğu bilinmektedir. Mevcut durumda Teknik İstanbul Mak. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne düzenlenen 06.08.2024/GAR24-378639 tarihi/numaralı faturanın içeriğinin söz konusu malların Türkiye’ye nakliyesine ilişkin giderleri ve ithalat gümrük giderlerini içermediği anlaşıldığından tek başına maliyet tespit tutanağına esas alınamayacağı, bu bakımdan idarece bu gerekçe ile aşırı düşük teklif açıklamasının uygun bulunmamasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Yine başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmama gerekçelerinden üçüncüsü olan “fatura ve gümrük beyannamesi belgelerinde bulunan metraj bilgisi ile fatura tarihi bilgilerinde uyumsuzluklar olduğu” gerekçesi incelendiğinde ise; bu hususta Muratbey Gümrük Müdürlüğü’nden gelen cevabi yazıda “…ilgi yazınız ekinde gönderilen Müdürlüğümüzce tescilli 24341300IM00174599 sayılı serbest dolaşıma giriş beyannamesinin kayıtlarımıza uygun olduğu ancak beyanname ekinde gönderilen fatura ile Müdürlüğümüze beyanname ekinde ibraz edilen faturanın şeklen uyumlu olmadığı tespit edilmiştir.” ifadelerine yer verildiği görülmüş olup, şeklen uyumlu olmadığı yönündeki tespitin detayının araştırılmasının gerektiği, ancak gelinen aşama itibarıyla başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmama gerekçelerinden ikincisinin yerinde olduğu değerlendirildiğinden usul ekonomisi gereği ayrıca araştırma yapılmasına gerek olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.