"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, aşırı düşük teklif açıklamalarının değerlendirilmesi sürecinde, ihale komisyonunun teklifleri reddetmeden önce teklif sahiplerinden belirli bileşenler hakkında ayrıntılı bilgi talep etmesi gerektiğini vurgulamıştır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38. maddesi uyarınca, ihale komisyonu, teklifleri değerlendirirken ekonomik imalat süreçleri, teknik çözümler ve özgünlük gibi unsurları dikkate almalıdır. Başvuru sahibi Aydiz Catering’in sunduğu aşırı düşük teklif açıklamalarının, Kamu İhale Genel Tebliği’nde belirtilen asgari işçilik maliyetlerini karşıladığı tespit edilmiştir.

Bu bağlamda, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirmeye alınması gerektiği sonucuna varılmıştır. İdare, başvuru sahibine aşırı düşük teklif açıklaması için gerekli süreyi vermiş, ancak yapılan açıklamaların uygun bulunmaması nedeniyle teklif değerlendirme dışı bırakılmıştır. Kurul, bu durumun mevzuata aykırı olduğunu belirleyerek, teklifin yeniden değerlendirilmesi gerektiğine karar vermiştir. Başvuru bedelinin iadesi de talep edilmiştir.

Karar no2025/UH.II-562
Karar tarihi19.02.2025
Toplantı No2025/008
Gündem No42

BAŞVURU SAHİBİ:

Aydiz Caterıng Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1378170 İhale Kayıt Numaralı “Mamul Yemek Hizmeti” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 22.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Mamul Yemek Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak Aydiz Caterıng Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 23.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 25.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175144 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/64 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, şikayete konu olan ihalenin “Sorgun Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti” başlıklı 5’inci kısmında tekliflerinin sınır değer altında kaldığı ve aşırı düşük teklif açıklama istendiği, 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci ve 79.3.5’inci maddelerinde yer alan açıklamalar gerekçe gösterilerek aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun görülmediği ve tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, fakat anılan Tebliğ’in 78.3.1’inci maddesinde yer alan açıklamaya göre birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunulmaması gerektiği, sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin tekliflerinin, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağı, firmaları tarafından birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, KİK işçilik hesaplama modülü kullanılarak “Sözleşme ve genel gider dâhil birim fiyatlar” üzerinden fiyat teklifi sunulduğu, dolayısıyla işçilik giderlerine ilişkin firmaları tarafından yapılan aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olduğu, firmalarınca hesaplanan işçilik maliyetlerinin, teklif edilmesi gereken işçilik maliyetini fazlasıyla karşıladığı, aşırı düşük teklif açıklamalarının yeterli ve uygun bulunarak tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği iddiasına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. …” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır. …” açıklaması,

Anılan Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır. …” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2025 yılı Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne bağlı Kuruluşların 2025 yılı Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne bağlı Kuruluşların 2025 yılı Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü 348.890 Öğün.

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Huzurevi Müdürlüğü 39.660 Öğün.

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü 64.960 Öğün.

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü 137.575 Öğün.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü 165.815 Öğün.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: 1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 5 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü olup her iş kısmı için yüklenici firma ile Kuruluş Harcama Yetkilileri ayrı ayrı sözleşme imzalanacak ve her iş kısmı için ayrı ayrı kesin teminat ayrı ayrı sözleşme ve karar pulu bedeli alınacaktır. Hakedişler her iş kısmı için ayrı ayrı fatura edilecek ve fatura bedelleri her bir harcama birimince ödenecektir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

25.3.1.1.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

29.930 Öğün 13+ Yaş Üzeri Kahvaltı, 29.930 Öğün 13+ Yaş Üzeri Öğle Yemeği, 29.930 Öğün 13+ Yaş Üzeri Akşam Yemeği, 59.860 Öğün 13+ Yaş Üzeri Ara Öğün, 2.920 Öğün Personel Kahvaltısı, 9.125 Öğün Personel Öğle Yemeği, 2.920 Öğün Personel Akşam Yemeği ve 1.200 Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere toplam 165.815 Öğün yemek ve 384 Adet Katlarda Kullanılacak (19 Litrelik) Damacana Su teklif fiyata dahildir.

25.3.1.2.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık 26(Yirmialtı) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1- 1 (Bir) Aşçı

2- 1 (Bir) Aşçı yardımcısı

3- 1 (Bir) Servis elemanı

4- 1 (Bir) Bulaşıkçı personelin

işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol (Brüt Yol Bedeli günlük 50,00-TL), giyim, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (62 gün)] teklif fiyata dâhildir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %30 (yüzde otuz) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı Yardımcısı’na ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %10 (yüzde on) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Servis Elemanı ve Bulaşıkçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ödenecektir.

25.3.1.3.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merekzi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için Yılbaşı, bayram, davet, toplu yapılan doğum günleri vs. gibi özel günlerde 12 defa olmak üzere, kuruluşta bakılan sayısının iki katına kadar kişinin yararlanacağı ‘Özel Gün Menüsü’ teklif fiyata dâhildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

2,25″ düzenlemesi bulunmaktadır.

İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin; Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen mamul yemek hizmeti alımı ihalesi olduğu, anılan ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle elektronik ortamda ve açık ihale usulü ile 22.11.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, söz konusu ihalenin kısmi teklife açık ve 5 kısımdan oluştuğu, 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında ihalenin şikâyete konu edilen beşinci kısmına 26 isteklinin katıldığı, ihalenin anılan kısmının Batuhan Araz Yemekçilik Gıda Hayvancılık Temizlik İnşaat Taahhüt Otomotiv Güvenlik San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı ve Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. A.Ş. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği görülmüştür.

Anılan ihale komisyonu kararında başvuru sahibi Aydiz Catering Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin “…aşırı düşük teklif açıklamasında Personel Maliyetleri hesaplamasını Kamu İhale Genel Tebliğinin 78.3.1. (Ek madde: 18/05/2024-32550 R.G/37. md., yürürlük: 15/06/2024) “Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü ve Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.3.5. (Değişik madde: 18/05/2024-32550 R.G/39. md., yürürlük: 15/06/2024) “Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53’üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” hükmüne uygun olmadığından aşırı düşük teklif açıklaması uygun görülmemiş…” gerekçesi ile değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

İdare tarafından ihalenin 5’inci kısmında teklif tutarı sınır değerin altında kalan başvuru sahibine, EKAP üzerinden 03.12.2024 tarihinde gönderilen yazı ile aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği, söz konusu yazıda “…Mamul Yemek Hizmeti işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 06.12.2024 tarihine kadar İdaremize sunmanızve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 06.12.2024 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA:

Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2024/1378170 İKN numaralı 2025 yılı 12 aylık Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi ihalesi 22.11.2024 tarihinde 5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğüne teklif vermiş bulunmaktasınız. Hizmet işi ihalesi İdari Şartnamenin 33.2. maddesi gereği teklifiniz sınır değerin altında kalması sebebiyle 3 (Üç) iş günü içerisinde 06.12.2024 tarihi cuma günü mesai bitimine kadar Teknik Şartname de bulunan 14 günlük örnek yemek listesinin Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.2.6. maddesine göre açıklamaların yapılması hususunda…” ifadelerinin yer aldığı ve açıklama sunulmasının istenildiği,

Akabinde idare tarafından teklif tutarı sınır değerin altında kalan başvuru sahibi istekliye EKAP üzerinden 05.12.2024 tarihinde ikinci bir yazının gönderildiği, söz konusu yazıda “Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2024/1378170 İKN numaralı 2025 yılı 12 aylık Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi ihalesine teklif vermiş bulunmaktasınız. İlgi tarih ve sayılı yazımız ile EKAP üzerinden yapmış olduğumuz tebligatta Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.2.6. maddesine göre ilgili iş kısımları için 3 iş günü içerisinde aşırı düşük teklif açıklama istemiş bulunmaktayız. Hizmet alım işine ait açıklamanızı diğer istekliler ile eşit şartlarda verebilmeniz için Müdürlüğümüzce süre uzatımı uygun görülmüştür.

Söz konusu hizmet alım işine ait açıklamanızı 09.12.2024 tarihi pazartesi günü mesai bitimine kadar yapmanız hususunda…” ifadelerinin yer aldığı, ilgili yazı ile teklifi sınır değer altında kalan isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamalarını sunmaları gereken sürenin uzatıldığı görülmüştür.

İdare her ne kadar 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında, başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarını Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1 ve 79.3.5’inci maddelerinde yer alan açıklamalar gerekçe gösterilerek uygun bulmayarak, başvuru sahibi isteklinin teklifini reddetmiş olsa da anılan istekliye 03.12.2024 ve 05.12.2024 tarihlerinde gönderilen ve yukarıda içerikleri aktarılan “aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazılarda; damga vergisi, sözleşme karar pulu ve kamu ihale kurumu payının açıklanması gereken önemli teklif bileşeni olarak belirtilmediği anlaşılmış, öte yandan başvuru sahibi istekli tarafından 06.12.2024 tarihinde sunulan aşırı düşük açıklamalarında, “personel maliyetleri” başlıklı tablonun aşağıdaki gibi hazırlandığı görülmüştür.

PERSONEL

SAYI

KİK MODÜLÜ İŞÇİLİK MALİYETİ

AYLIK İŞÇİLİK MALİYETİ

İŞİN SÜRESİ

TOPLAM MALİYET

Aşçı (Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

1

34.855,33

34.855,33

12 AY

418.263,96

Aşçı Yardımcısı (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

1

29.748,30

29.748,30

12 AY

356.979,60

Servis Elemanı (Brüt asgari ücret)

1

27.194,78

27.194,78

12 AY

326.337,36

Bulaşıkçı (Brüt asgari ücret)

1

27.194,78

27.194,78

12 AY

326.337,36

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Aşçı, (Brüt Asgari Ücretin %30 fazlası)

15,5

1.106,54

17.151,37

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Aşçı Yardımcısı, (Brüt Asgari Ücretin %10 fazlası)

15,5

936,30

14.512,65

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Servis Elemanı ve Bulaşıkçı, (Brüt Asgari Ücret)

31

851,18

26.386,58

YILLIK İŞÇİLİK MALİYETİ

1.485.968,88

Yukarıda yer alan tablodan da anlaşılacağı üzere anılan isteklinin işçiliğe yönelik açıklamalarında işçilik birim fiyatlarını sözleşme damga vergisi, sözleşme karar pulu ücreti ve Kamu İhale Kurumu payı olmak üzere % 1,567’ye tekabül eden tutarda sözleşme giderlerinin eklenerek açıklamada bulunduğu görülmüş olup idarenin, isteklinin açıklamalarını uygun bulmamasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

Diğer yandan, başvuru sahibi Aydiz Catering Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin şikayete konu edilen ihalenin 5’inci kısmına ilişkin birim fiyat teklif cetvelinin de aşağıdaki gibi olduğu görülmüştür.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

10

Aşçı(Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

1,00

12,000

34.855,33TRY

418.263,96TRY

11

Aşçı Yardımcısı(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

12,000

29.748,30TRY

356.979,60TRY

12

Servis Elemanı(Brüt asgari ücret)

Ay

1,00

12,000

27.194,78TRY

326.337,36TRY

13

Bulaşıkçı(Brüt asgari ücret)

Ay

1,00

12,000

27.194,78TRY

326.337,36TRY

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

1.427.918,28TRY

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

13+ Yaş Sabah Kahvaltı

öğün

29.930,000

30,00TRY

897.900,00TRY

2

13+ Yaş Öğle Yemeği

öğün

29.930,000

60,00TRY

1.795.800,00TRY

3

13+ Yaş Akşam Yemeği

öğün

29.930,000

60,00TRY

1.795.800,00TRY

4

13+ Yaş Ara Öğün

öğün

59.860,000

15,00TRY

897.900,00TRY

5

Personel Sabah Kahvaltı

öğün

2.920,000

30,00TRY

87.600,00TRY

6

Personel Öğle Yemeği

öğün

9.125,000

60,00TRY

547.500,00TRY

7

Personel Akşam Yemeği

öğün

2.920,000

60,00TRY

175.200,00TRY

8

Özel Gün Menü

öğün

1.200,000

120,00TRY

144.000,00TRY

9

Katlarda Kullanılacak (19 lt) Damacana Su

adet

384,000

130,00TRY

49.920,00TRY

14

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Aşçı, (Brüt Asgari Ücretin %30 fazlası)

gün

15,500

1.106,54TRY

17.151,37TRY

15

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Aşçı Yardımcısı, (Brüt Asgari Ücretin %10 fazlası)

gün

15,500

936,30TRY

14.512,65TRY

16

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Servis Elemanı ve Bulaşıkçı, (Brüt Asgari Ücret)

gün

31,000

851,18TRY

26.386,58TRY

II. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

6.449.670,60TRY

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

7.877.588,88TRY

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin tekliflerinin, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağı, aynı Tebliğ’in 79.3.5’inci maddesinde ise personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamalarında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanmasının söz konusu olmayacağı, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53’üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacağı ifade edilmiştir.

Sözleşme giderlerinin hesaplanmasında 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun “Akitlerle ilgili kâğıtlar” başlıklı bölümünde “A. Belli parayı ihtiva eden kâğıtlar: 1. Mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler” için sözleşme bedelinin binde 9,48’i oranında damga vergisi alınacağı, “II. Kararlar ve mazbatalar” başlıklı bölümünde “2. İhale Kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale kararları” için sözleşme bedelinin binde 5,69’u oranında karar pulu ücreti alınacağı ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu gereğince ödenmesi gereken Kamu İhale Kurumu payı oranının %0,05 olduğu hüküm altına alınmıştır.

Bu çerçevede ilgili mevzuat uyarınca, başvuru konusu ihale açısından sözleşme damga vergisi, sözleşme karar pulu ücreti ve Kamu İhale Kurumu payı olmak üzere isteklilerin teklif fiyatının % 1,567’sine tekabül eden tutarda sözleşme giderlerinin hesaplanması gerektiği anlaşılmıştır.

Yapılan incelemede, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan başvuruya konu ihalenin 5’inci kısmına ilişkin olarak ihale dokümanında yer alan düzenlemeler, Kamu İhale Genel Tebliği açıklamaları ve ilgili mevzuata göre;

– Brüt asgari ücretten %30 fazla ücret alacak 1 adet aşçı kalemine ait aylık işçilik maliyetinin sözleşme ve genel giderler hariç 33.514,74 TL, sözleşme genel giderler dahil 34.039,92 TL ve ulusal bayram ve genel tatil günü maliyetinin sözleşme giderleri hariç 1.063,98 TL, sözleşme giderleri dahil 1.080,65 TL,

– Brüt asgari ücretten %10 fazla ücret alacak 1 adet aşçı yardımcısı kalemine ait aylık asgari işçilik maliyetinin sözleşme genel giderler hariç 28.604,13 TL, sözleşme giderleri dahil 29.052,36 TL ve ulusal bayram ve genel tatil günü maliyetinin sözleşme genel giderleri hariç 900,29 TL, sözleşme giderleri dahil 914,40 TL,

– Brüt asgari ücret alacak 1 adet servis elemanı ve 1 adet bulaşıkçı kalemine ait işçilik maliyetinin sözleşme ve genel giderler hariç 26.148,83 TL, sözleşme giderleri dahil 26.558,58 TL ve ulusal bayram ve genel tatil günü maliyetinin sözleşme genel giderleri hariç 818,44 TL, sözleşme giderleri dahil 831,26 TL olduğu tespit edilmiştir.

Bu çerçevede başvuru sahibi Aydiz Catering Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından şikayete konu edilen ihalenin 5’inci kısmı için sunulan birim fiyat teklif cetvelinin işçilik satırları için teklif edilen birim fiyatların, sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetini karşıladığı, yukarıda incelendiği üzere işçiliğe yönelik aşırı düşük teklif açıklamalarında hesaplanan birim fiyatların da bununla uyumlu olduğu tespit edilmiş olup, başvuru sahibinin iddiasında haklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer yandan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 118.286,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddialarında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde 118.286,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, şikâyete konu olan ihalenin 5’inci kısmında teklif veren başvuru sahibi Aydiz Catering Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1- Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2- Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.