"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Bu Kamu İhale Kurulu kararı, aşırı düşük teklif açıklamalarıyla ilgili önemli bir teknik hususu ele almaktadır. Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.2 maddesi çerçevesinde, sınır değerin altındaki teklif sahiplerinden yaklaşık maliyetin %80’lik bölümünü oluşturan iş kalemlerine ilişkin ayrıntıların yazılı olarak isteneceği belirtilmiştir. İhale komisyonunun, bu iş kalemleri için sorgulama yapabilmesi adına, sıralı iş kalemleri listesi kullanarak belirli kriterlere göre analiz girdilerini değerlendirmesi gerektiği vurgulanmıştır. Ayrıca, açıklama istenilmeyen analiz girdilerinin tutarlarının %3’ün altında olması durumunda, bu girdiler için açıklama talep edilmeyeceği ifade edilmiştir. Bu durum, ihale süreçlerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde önemli bir kılavuz niteliği taşımaktadır.

Karar no2025/UY.I-1013
Karar tarihi30.04.2025
Toplantı No2025/017
Gündem No22

BAŞVURU SAHİBİ:

Müren Müh. Mim. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Yafa Müh. Müş. İnş. San. ve Tic. A.Ş. Ortak Girişimi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Devlet Su İşleri 6. Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1789826 İhale Kayıt Numaralı “Adana İli, Seyhan İlçesi, Td-8 (Berberin) Deresi ve Yan Kolu Üzerinde Taşkın Önleme ve Islah Çalışmaları İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Devlet Su İşleri 6. Bölge Müdürlüğü tarafından 23.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Adana İli, Seyhan İlçesi, Td-8 (Berberin) Deresi ve Yan Kolu Üzerinde Taşkın Önleme ve Islah Çalışmaları İşi” ihalesine ilişkin olarak Müren Müh. Mim. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Yafa Müh. Müş. İnş. San. ve Tic. A.Ş. Ortak Girişimi’nin 28.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 04.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.03.2025 tarih ve 180320 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 13.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/589 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığı, şöyle ki;

– Motorin fiyatının 36,42 TL olarak öngörüldüğü, ancak Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.13.14’üncü maddesi uyarınca 38,97 TL’nin altında bir fiyat üzerinden açıklama yapılamayacağı,

– Analizlerde öngörülen kâr ve genel giderlerin %10 oranının altında olduğu,

– TS13515 standardına göre beton nakli için 120 dakikalık süre bulunduğu ve bu işlemin azami hız sınırı 50 km/saat olan transmikserler ile gerçekleştirildiği, dolayısıyla hazır beton fiyatının açıklanması için sunulan fiyat teklifini düzenleyen şirkete ait beton santralinin işin yapılacağı yere olan mesafesinin azami 100 km olması gerektiği, ancak bahse konu şirketin bu şartı sağlayan bir tesisinin bulunmadığı, söz konusu fiyat teklifi kapsamındaki nakil mesafesinin idarece öngörülen mesafeden daha uzak olduğu ve bu mesafeyi tevsik edici belgelerin sunulmadığı, sunulan belgenin geçerli olmadığı, fiyat teklifi ve eki faturalara nakliye giderlerinin dâhil olmadığı,

– Analizlerdeki işçilik fiyatlarının ihale tarihinde yürürlükte olan saatlik asgari ücretin altında olduğu,

– Nakliye bedelleri açıklanırken idarece belirlenen formül ve mesafelerin dikkate alınmadığı, nakliye girdilerinin fiyat teklifi ile açıklandığı ve bu açıklamaların işin şartlarına uygun olup olmadığının tespit edilemeyeceği,

– İş makinalarına ilişkin analiz girdileri için yapılan açıklamaların Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.13.17’nci maddesine aykırı olduğu,

– Analizlerde bir kuruşun altında bedel öngörülen girdilerin bulunduğu,

– Bazı girdilerin açıklanması amacıyla fiyat teklifi ve satış tutarı tespit tutanağı sunulduğu, ancak kullanılması öngörülen mamul/mal/hizmet miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmış olması, ilgili döneme ait bütün faturaların sunulması gibi şartların sağlanmadığı, tutanağa esas sürelerin uygun olmadığı, tutanaktaki yevmiye defteri bilgileri ile beyan edilen tutanağa esas sürelerin uyuşmadığı, fiyat teklifi üzerindeki ibarelerin eksik yazıldığı ve ibaredeki tutanak tarih ve sayı bilgileri ile tutanağın tarih ve sayısının uyuşmadığı, meslek mensubu onay işlemlerinin hatalı olduğu, onay tarihinde meslek mensubunun yetkili olmadığı, satışların yapıldığı kişilere ait bilgilerde eksiklik ve hata bulunduğu, analizlere konu ürünler ile tutanağa konu ürünlerin aynı olmadığı, bahse konu ürünlerin TSE belgelerinin bulunmadığı, ilgili faturaların talep edilmesi halinde açıklaması yapılan ürün ile satışı yapılan ürünün aynı olmadığının görüleceği,

– Açıklama ve içeriğindeki ilgili belgelerde kaşe ve imzası bulunan kişilerin imza sirküleri ve imza beyannamelerindeki kişilerle uyuşmadığı, imzaların örtüşmediği,

– Açıklama kapsamında kullanılan fiyat teklifi eklerinin fotokopi olarak sunulduğu,

2) İhale üzerinde bırakılan isteklinin her bir ortağı için pay defterlerinin güncel halinin, pay defterlerinin dayanağı olan yönetim kurulu karar defterlerinin ve son ticaret sicili gazetelerinin EKAP’a yüklenmediği, teklif mektubunun yetkisiz kişilerce imzalandığı, teklif vermeye yetkili olunduğunu gösterir belgelerin sunuluş şeklinin mevzuata aykırı olduğu,

3) İhale üzerinde bırakılan isteklinin ortaklarına ait bilanço ve iş hacmini gösteren belgelerin kamu ihale mevzuatına uygun şekilde düzenlenmediği ve sunulmadığı, söz konusu belgelerdeki oran ve tutarların yeterlik kriterlerini karşılamadığı,

4) İhale üzerinde bırakılan isteklinin ortaklarına ait iş deneyimlerinin benzer işe ilişkin olmadığı ve yeterlik kriterlerini karşılamadığı, iş deneyim belgelerinin eksiklikler barındırdığı ve standart forma aykırı olduğu,

5) Nena Grup şirketlerinden Nena Grup Endüstriyel Mak. İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin 26.09.2024-26.09.2025 tarihleri arasında kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olduğu, ihale üzerinde bırakılan ortak girişimin ortağı Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin de aynı grup bünyesinde bulunduğu, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 28.1.9.4’üncü maddesi çerçevesinde her iki şirket bakımından ortakların hisseleri toplamının şirketin sermayesinin yarısından fazlasını teşkil etmesi durumunun dikkate alınması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A)Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Sınır değer tespiti ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 45’inci maddesinde “…45.1.2. Sınır değerin altındaki teklif sahiplerinden yaklaşık maliyetin % 80’lik bölümünü oluşturan iş kalemleri/gruplarına ilişkin ayrıntılar yazılı olarak istenir. Bu çerçevede; istenen açıklamanın niteliği dikkate alınarak, isteklilere beş (5) iş gününden az olmamak üzere makul bir süre verilir. Yazıda ayrıca, ihale konusu işe özgü alanlara (malzeme ocağı vb.) ilişkin olan ve açıklama istenecek girdi niteliğinde bulunan nakliyelere dair yaklaşık maliyet hesabında esas alınan mesafeler belirtilir.

45.1.2.1. İhale komisyonunca, (38.1) maddesi kapsamında idarece hazırlanan “sıralı iş kalemleri/grupları listesi” kullanılarak yaklaşık maliyetin % 80’lik kısmına giren iş kalemleri/grupları belirlenir.

Sıralı listeye göre, tutarlarının yaklaşık maliyete oranlarının kümülatif toplamı % 80 oranına kadar olan iş kalemleri/grupları ile kümülatif toplama eklendiğinde % 80 oranının aşılmasına neden olan iş kalemi/grubu, sorgulamaya tabi tutulacak olan iş kalemleri/grupları olarak belirlenecektir. Bunların dışında kalan iş kalemleri/grupları için sorgulama yapılmayacaktır.

45.1.2.2. İhale komisyonu tarafından, açıklama istenilmesi gereken iş kalemleri/gruplarına ait idarece (38.1) maddesine göre oluşturulan “sıralı analiz girdileri listesi” kullanılarak tutarı kar ve genel gider hariç analiz toplamının % 3’üne eşit ve bu tutarın altında olan analiz girdileri tespit edilecektir.

Yaklaşık maliyeti oluşturan iş kalemi/grubu analizlerindeki analiz girdilerinden, tutarı kar ve genel gider hariç analiz toplamının % 3’üne eşit ve altında olanlar için isteklilerden açıklama yapılması istenilmeyecektir.

Tutarı, kar ve genel gider hariç analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında olması nedeniyle sorgulamaya tabi tutulmayacak analiz girdilerinin tutarlarının kümülatif toplamının kar ve genel gider hariç analiz toplamının %15’ini aşması durumunda; en küçük tutardan itibaren kümülatif toplamda % 15’lik tutarın aşılmasına neden olan analiz girdisi belirlenecek, tutarı bu girdinin tutarından daha az olan girdiler için açıklama istenilmeyecektir.

Aynı girdinin yaklaşık maliyeti oluşturan birden fazla iş kalemi/grubunun analizinde yer alması halinde bu girdinin oranı her analiz için ayrı ayrı değerlendirilerek analiz toplamının % 3’ünün altında kalıp kalmadığına göre işlem yapılır. Herhangi bir analizdeki oranı %3’ün üstünde olan analiz girdisi için açıklama istenilecektir.

Analizlerdeki işçilik girdisi, tutarları analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında olsa dahi, açıklama istenilmeyecek girdiler arasında yer alamaz.

45.1.2.3. İhale komisyonu teklifleri aşırı düşük olarak tespit edilen isteklilerden (45.1.2.1) maddesinde belirlediği iş kalemleri/grupları için isteyeceği açıklama ile ilgili yazıda, (45.1.2.2) maddesine göre açıklama istenilmeyecek olan analiz girdilerini de belirtecektir.

İstekliler, teklifi kapsamında yer alan iş kalemleri/grupları için hazırlayacakları analizlerde (45.1.2.2) maddesine göre açıklama istenilmeyecek olan analiz girdileri de dahil analizlerini oluşturan tüm girdileri göstereceklerdir.

45.1.3. İsteklilerden teklifleri kapsamında analiz ve hesap cetveli sunmaları istenmeyecektir. Analizler ve hesap cetveli, Kanunun 38 inci maddesi uyarınca teklif fiyatı aşırı düşük olarak tespit edilen isteklilerin tekliflerinin önemli bileşenleri ile ilgili ayrıntıların belirlenmesi amacıyla, sadece aşırı düşük teklif sahibi isteklilerden istenecektir. Bu çerçevede; teklif fiyatının aşırı düşük olduğu tespit edilen istekliler tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenlerine ilişkin olarak yapacakları açıklama kapsamında;

b) Teklif birim fiyatlı işlerde; açıklama istenen iş kalemlerinin birim fiyatlarına ilişkin olarak ihale dokümanında verilen analiz formatına uygun analizleri,

sunacaklardır.

Sunulan analizlerde, kâr ve genel giderler hariç analiz girdilerinin toplam tutarının asgari %10’u oranında yüklenici kârı ve genel gider öngörülmesi zorunludur. Sorgulamaya konu edilmeyen iş kalemleri/grupları için analiz sunulması istenmeyecektir.

Analizlerde, açıklama istenilmeyen her bir analiz girdisinin birim fiyatı ve birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutarı için bir kuruşun altında bedel öngörülemez.

Analizlerde, birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan ve bir kuruşun üzerinde olan tutar virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanır; yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmaz. Yuvarlamalar nedeniyle oluşan hesaplama farklılıkları ihale komisyonu tarafından re’sen düzeltilir. Yapılan bu düzeltme sonucu bulunan tutarın, açıklama yapılan iş kalemi/iş grubu için teklif edilen fiyatı aşması halinde isteklinin teklifi reddedilir.

45.1.4. İdare tarafından ihale dokümanı kapsamında;

a) Teklif birim fiyatlı işlerde; her bir iş kaleminin yapım şartlarına, tarif ve içeriğine göre analizde yer almasını istediği “malzeme, işçilik, makine ve diğerleri (varsa; nakliyeler, inşaat yerindeki yükleme, boşaltma, yatay ve düşey taşımalar, zamlar vb.)” sadece girdi cinslerinin belirlendiği, analiz girdileri ile miktarlarının ve tutarlarının belirtilmediği,

(Ek-Y.2)’de yer alan örneğe uygun analiz formatının isteklilere verilmesi, isteklilerin de tekliflerinin aşırı düşük olarak tespit edilerek kendilerinden açıklama istenmesi durumunda, yapacakları açıklamada sunacakları analizlerin verilen bu formata uygun olması gerekmektedir.

İdare tarafından bütün iş kalemleri/iş grupları için tek bir analiz formatı düzenlenebileceği gibi, iş kalemleri/iş gruplarının yapım şartlarına göre birden fazla analiz formatı da düzenlenebilir. Ancak bu durumda, idare ihale dokümanında hangi analiz formatının hangi iş kalemleri/iş grupları için kullanılacağını belirtmek zorundadır.

Kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar ile uyumlu olmayan iş kalemleri (özel iş kalemleri) ile idarelerce tasarlanan ve birden fazla iş kalemini ihtiva eden iş kalemleri (paçal iş kalemi) için bu iş kalemlerinde bulunan analiz girdileri ve miktarlarının gösterildiği analiz formatlarının, ihale dokümanı kapsamında veya aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazı ekinde verilmesi gerekmektedir. Ancak idarece niteliği gereği analiz formatı hazırlanamayan iş kalemlerine ilişkin isteklilerin açıklamaları kapsamında analiz sunmalarına gerek olmayıp, anılan iş kalemlerine ilişkin açıklamalar 45.1.13 maddesi uyarınca yapılabilir.

45.1.5. İsteklilerin iş kalemleri/iş grupları için kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış cari yıl birim fiyatları veya bu fiyatlardan daha yüksek fiyatları teklif etmeleri ve söz konusu iş kalemleri/grupları için; hangi kamu kurum ve kuruluşunun birim fiyatını kullandıklarını, birim fiyat poz numarasını da yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları durumunda analiz düzenlemeleri zorunlu değildir. Bu kapsamda; isteklilerin, kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış “kar ve genel gider içermeyen birim fiyatların” üzerine, kendi belirledikleri “kar ve genel gideri” ilave ederek birim fiyatlarını oluşturmaları durumunda da; hangi kamu kurum ve kuruluşunun “kar ve genel gider hariç birim fiyatını” kullandıklarını ve kendi belirledikleri “kar ve genel gider” tutarını yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları halinde de, söz konusu iş kalemleri/iş grupları için analiz düzenlemeleri zorunlu değildir. Bu kapsamda isteklilerin analiz düzenlemeleri zorunlu olmayan söz konusu iş kalemleri/grupları için 45.1.13 maddesinde belirtilen belgeleri sunmalarına da gerek bulunmamaktadır.

İş kalemleri/grupları için, kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar esas alınarak teklif sunulmuş olmakla birlikte; yukarıda belirtildiği şekliyle liste halinde belirtilmemesi durumunda, söz konusu iş kalemleri/grupları için analiz sunulması zorunludur.

İlan veya davet tarihinde cari yıl birim fiyatın yayımlanmamış olması durumunda, istekli tarafından önceki yılın yayımlanmış birim fiyatları kullanılabilir.

45.1.6. Analizler ile yardımcı ve/veya alt analizlerde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenerek yayımlanmış rayiçleri kullanan ve söz konusu rayiçleri poz numaralarını da belirtmek suretiyle liste halinde sunan isteklilerin, söz konusu rayiçlere ilişkin olarak 45.1.13 maddesinde belirtilen belgeleri sunmalarına gerek bulunmamaktadır.

45.1.7. İstekliler tarafından, inşaat iş kalemleri/iş grupları dışında yer alan sıhhi tesisat, kalorifer tesisatı, müşterek tesisat, havalandırma, brülör, asansör, elektrik tesisatı vb. iş kalemleri/iş gruplarına ait analiz sunulması yerine bu iş kalemi/iş gruplarına ait malzeme ve montaj bedelini ayrı ayrı gösterecek şekilde açıklama yapılması kabul edilecektir.

45.1.8. Aşırı düşük teklifine ilişkin olarak yaptığı açıklamada sunduğu analizler, ihale dokümanı kapsamındaki analiz formatına, birim fiyat tariflerine, idarece tanımlanan yapım şartlarına veya teknik şartnameye uygun olmayan, analiz fiyat tutarları teklif fiyatların üzerinde olan isteklilere ait teklifler reddedilecektir. Analizler üzerinde yapılan incelemede; çarpım ve toplamlarda hesaplama hatası bulunması durumunda, analiz girdilerine ait fiyatlar esas alınarak, hesaplama hatası ihale komisyonu tarafından re’sen düzeltilir. Bu şekilde düzeltilmiş analiz fiyatı, teklif fiyatın üzerinde olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

45.1.9. İş kalemleri/gruplarına ait analizler ile yardımcı ve/veya alt analizlerde yer alan işçilik fiyatları ihale tarihinde yürürlükte olan saatlik asgari ücretin altında olamaz.

45.1.10. İhale komisyonu, sınır değerin altındaki tekliflerin önemli bileşenlerini;

a) Yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve yapım işinin yerine getirilmesinde kullanılacak avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda istekliler tarafından yapılan yazılı açıklamaları da dikkate almak suretiyle değerlendirir ve ihaleyi sonuçlandırır.

45.1.13. Teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin, tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili olarak 4734 sayılı Kanunun 38 inci maddesi uyarınca yapacakları açıklamada, sorgulamaya konu iş kalemlerine/gruplarına ilişkin analizler ile bu analizlere dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerekmektedir.

İsteklilerin analizlerine dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;

a. Üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri,

b. Çimento ve demir ürünleri için ilan edilmiş üretici fiyat tarifeleri,

c. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyat tarifeleri veya bunlardan alınmış fiyat teklifleri,

ç. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilgili mal veya hizmetlere ilişkin ilan edilen asgari fiyatlar,

d. Ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin maliyet/satış tutarı tespit tutanakları,

e. Stoğunda bulunan mallara ilişkin stok tespit tutanakları,

f. İdarece istenmesi durumunda yardımcı analizler v.b. dir.

İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları açıklamaları kapsamında sunacaklardır.

Yukarıda sayılan bilgi ve belgelerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekliler tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle ilgili mevzuatına göre son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir (Örnek: Yurt dışından ithal edilen mallara ilişkin olarak gümrük giriş beyannamesi kullanılarak açıklama yapılabilir). Yüklenicinin dışında üçüncü kişilerce inşaat mahalli dışında imal edilen ve esaslı başka bir işçilik veya malzeme katkısı yapılmaksızın yapıya monte edilen iş kalemlerinin üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklanması durumunda, bu iş kalemlerine ilişkin analiz sunulması zorunlu değildir. Ayrıca, istekliler tarafından teklif kapsamındaki harita, kadastro ve proje işlerine ilişkin yapılacak açıklamalarda üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin sunulması yeterlidir.

45.1.13.1. Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağıdüzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için öncelikle fiyat teklifini veren kişi tarafından ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen fiyat teklifi konusu mamul/mal/hizmet miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmış olması, teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

45.1.13.10. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır.

45.1.13.11. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

45.1.13.13. İşletme hesabına göre defter tutuluyor olması durumunda; yukarıda belirtilen tutanaklar, işletme hesabı defteri ve işletme hesap özeti kayıtlarına göre düzenlenecektir.

45.1.13.14. İstekliler tarafından akaryakıt girdisine ilişkin olarak, EPDK tarafından yayımlanan, İstanbul İli, Avrupa Yakasında bulunan bayiler adına beyan edilmiş fiyatların ortalamasını yansıtan En Yüksek İşlem Hacimli 8 Firmanın Akaryakıt Fiyatlarına İlişkin Raporda yer alan fiyatların % 90’ının altında sunulan açıklamalar geçerli kabul edilmez. Motorin veya benzine yönelik olarak öngörülen tutarın TL/lt cinsinden hesaplanmasında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun ilgili düzenlemeleri dikkate alınacaktır.

45.1.13.15. Sözleşme veya eklerinde, taş, kum, çakıl, gravye, balast, stabilize vb. yapı malzemelerinin idarenin belirlediği ocaklardan temininin öngörüldüğü haller dışında, bu Tebliğin 45.1.2 maddesi gereğince nakliye girdilerine ilişkin idarece belirtilen mesafelerden daha düşük mesafe kullanarak açıklama yapan isteklilerin, ihale konusu işe özgü alanlara ilişkin açıklamalarını kamu kurum ve kuruluşları tarafından düzenlenen veya onaylanan belgeler ile tevsik etmeleri gerekmektedir.

45.1.13.16. Niteliği gereği üretiminden sonra belirli bir süre içerisinde imalata dönüştürülmesi gereken hazır betona ilişkin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenerek yayımlanmış rayiçler ile açıklama yapılması esastır. İdarece, TS 13515 Standardında belirlenen süreler ile Karayolu Trafik Yönetmeliğinde düzenlenen azami hız sınırları dikkate alınarak, hazır beton üretim tesisi ile işin yapılacağı yer arasındaki azami mesafenin tespit edilmesi ve aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda bu mesafeye yer verilmesi zorunludur. Fiyat teklifi ile açıklama yapılması halinde, idarece belirlenen mesafeden daha uzak mesafe kullanılamaz.

45.1.13.17. Tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman (İş makinesi) analiz girdilerine ilişkin açıklamalar; resmi rayiçler veya isteklinin kendi malı olan iş makineleri için satın alma bedeli üzerinden yapılabilir. Üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi ancak resmi rayici bulunmayan iş makineleri için kullanılabilir.

İsteklilerin kendi malı olan iş makinesinin satın alma bedeli üzerinden yapacağı açıklamalarda, bu hususları tevsik eden belgelerin açıklama kapsamında sunulması zorunludur. Ayrıca, bu açıklamada iş makinesine ilişkin tutar olarak;

a) İş makinesinin satın alma tarihinden sonra amortisman süresinin dolmuş olması halinde, amortisman maliyeti katsayısı dışında kalan maliyet katsayıları (yedek parça, tamir-bakım, sermaye faizi-sigorta, nakil-montaj-demontaj) toplamı (ilgili analizde miktar kısmına yazılarak) ile resmi rayicin çarpılması sonucu bulunacak tutar,

b) İş makinesinin satın alma tarihinden sonra amortisman süresinin dolmamış olması halinde ise, (a) bendinde hesaplanan tutarın altında olmamak koşuluyla, iş makinesinin satın alma bedeli ile analiz girdi miktarının çarpılması sonucu bulunacak tutar,

kullanılabilecektir.

45.1.14. Aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda; (45.1.3 – 45.1.13) maddelerine uygun açıklamada bulunmayan, açıklamaları idarece tanımlanan yapım şartlarına uymayan veya teknik şartnameye aykırı hususlar içeren isteklilerin teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle reddedilecektir…” açıklamalarına yer verilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan istekli Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi’nin aşırı düşük teklif açıklamaları iddia konusu hususlar bakımından incelendiğinde;

– Motorin girdisi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 10.160.1026 poz numaralı rayicinin 2024 yılı fiyatı kullanılarak 36,42 TL/kg fiyat öngörüldüğü, 30.12.2024 olan ihale ilan tarihinde 2025 yılı birim fiyatlarının yayımlanmamış olduğu,

– Sunulan analizlerde öngörülen yüklenici kârı ve genel giderlerin, kâr ve genel giderler hariç analiz girdilerinin toplam tutarının %10’u oranından fazla olduğu,

– C 25/30 beton harcı girdisine ilişkin olarak üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi ile açıklamada bulunulduğu, fiyat teklifi üzerinde harcın beton santralinden iş başına teslimi ve beton pompası ile dökülmesinin fiyata dâhil olduğunun belirtildiği ve bu mesafenin “yaklaşık 30 km” olduğunun ifade edildiği, bu mesafeyi göstermek amacıyla harita üzerinde ilgili noktaların gösterildiği çıktının sunulduğu, idarece açıklama isteme yazısı kapsamında buna ilişkin dikkate alınması gereken mesafenin ise azami 100 km olarak belirlendiği,

– Analizlerde işçilik fiyatlarının 23.01.2025 olan ihale tarihindeki saatlik asgari ücrete eşit şekilde 115,58 TL olarak öngörüldüğü,

– Açıklama istenilen analiz girdisi “Kazı ve Moloz Nakli” için idarece “F= A x K x (0,0007 x M+0,01) x G)” formülünün verildiği ve A katsayısının 1, G katsayısının 1,8, mesafenin ise 20 km olarak belirlendiği, açıklamalar kapsamında söz konusu formül ve değerler kullanılarak hesaplama yapıldığı ve bu girdi için 60,48 TL fiyat öngörüldüğü, formüldeki her cins ve tonajda motorlu araç taşıma katsayısına karşılık gelen K için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 10.110.1003 poz numaralı rayicinin 2024 yılına ilişkin olan 1.400 değerinin dikkate alındığı, bu girdi haricinde açıklanması istenilen nakliyeye ilişkin bir analiz girdisi bulunmadığı, dolayısıyla iddia edildiği gibi nakliye girdilerinin fiyat teklifiyle, idarece belirlenen formül ve mesafeler dikkate alınmaksızın açıklanmasının söz konusu olmadığı,

– Açıklanması istenilen analiz girdileri “Ekskavatör (paletli) (260 – 299 hp) (maksimum 2,5 m³)” ve “Ekskavatör (paletli) (210 – 259 hp) (maksimum 2,5 m³)” için Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.13.17’nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde isteklinin özel ortağı Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait amortisman süresi dolmamış iş makinaları üzerinden hesaplama yapılarak fiyat öngörüldüğü, bu hususa yönelik olarak meslek mensubu onaylı rapor ve listenin sunulduğu, listedeki “Komatsu Paletli Ekskavatör PC400-8 Tipi 266 HP 2006 Model” ve “Hyundai Paletli Ekskavatör R290LC-7 Tipi 213 HP 2005 Model” iş makinalarının dikkate alındığı, bu makinaların meslek mensubu onaylı şekilde tescil belgelerinin sunulduğu, yapılan hesaplamaların anılan Tebliğ maddesine uygun olduğu,

– Sunulan analizlerde bir kuruşun altında bedel öngörülen girdi bulunmadığı,

– Yukarıda belirtildiği üzere beton harcı girdisine ilişkin fiyatın açıklanması amacıyla Dimaks Grup İnş. A.Ş. tarafından düzenlenmiş fiyat teklifi sunulduğu, ilgili meslek mensubu tarafından fiyat teklifinin üzerine Kamu İhale Genel Tebliği’nde belirtilen ibare yazılarak imzalandığı ve kaşelendiği, bu ibareyle uyumlu şekilde fiyat teklifi ekinde aynı meslek mensubunca düzenlenmiş satış tutarı tespit tutanağının sunulduğu, tutanağın her sayfasının söz konusu meslek mensubunca kaşelendiği ve imzalandığı, ibaredeki tutanak tarih ve sayısı ile tutanağın tarih ve sayısının uyumlu olduğu, tutanak kapsamındaki Fatura Bilgileri Tablosu’na göre ilgili dönemde gerçekleştirilen 12 ayrı işlemde toplam 2.572 m³ “C25 hazır beton” satılmış olduğu, sorgulamaya tabi tutulan iş kalemlerinde kullanılması öngörülen miktarın ise 35.000 m³ olduğu, bu itibarla kullanılması öngörülen mamul/mal/hizmet miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmış olması şartının sağlandığı, 30.12.2024 olan ihale ilan tarihi dikkate alındığında tutanağın 2024 yılının 9-10 ve 11’inci aylarına veya 6-7 ve 8’inci aylarına ilişkin olması gerektiği, tutanaktaki Fatura Bilgileri Tablosu’nda yer verilen faturaların tarihlerinin buna uygun şekilde 2024 yılının 9-10 ve 11’inci aylarının içinde bulunduğu, tutanaktaki defter bilgilerinin tutanağın ilişkin olduğu bu dönemle uyumlu olduğu, sunulan belgeler üzerinden fiyat teklifi ve eki tutanağın düzenlenerek onaylandığı 04.02.2025 tarihinde ilgili meslek mensubunun bu işlemlere yetkili olmadığına dair bir bilgi edinilemediği, satışların yapıldığı kişilerin tutanakta yer aldığı ve bu bilgilerin faturalar üzerindeki bilgilerle uyumlu olduğu, fiyat teklifine konu ürünün ihalede istenilen ürünle aynı ve TSE belgeli olduğu, mevcut belge ve bilgiler çerçevesinde fiyat teklifi eki tutanakta bilgilerine yer verilen ürünlerin bu ürünlerden farklı olduğunu gösterir bir husus ise tespit edilemediği, Fatura Bilgileri Tablosu’nda bilgilerine yer verilen faturaların hâlihazırda sunulmuş olduğu ve faturaya konu ürün bilgileri bakımından adı geçen Tablo ile fatura içeriklerinin uyumlu olduğu,

– Açıklamaların gerekli bölümlerinin isteklinin üç ortağı tarafından da kaşelenerek imzalandığı, imzaların imza sirküleri ve imza beyannamelerindeki imzalarla uyumlu olduğu, açıklamaların her sayfasının idarece “aslının aynıdır” şerhi düşülerek mühürlendiği ve imzalandığı, fiyat teklifi ekinde sunulan faturaların ilgili meslek mensubunca “aslı gibidir” şerhi düşülerek kaşelendiği ve imzalandığının anlaşıldığı, faturaların e-fatura olduğu tespit edilmiştir.

Yukarıda aktarılan tespitler çerçevesinde; ihale ilan tarihinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2025 yılı birim fiyatları yayımlanmamış olduğundan 2024 yılı birim fiyatları ile motorin fiyatının açıklanmasında bir uygunsuzluk bulunmadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.13.14’üncü maddesinde hususi olarak akaryakıt girdisine yönelik ne şekilde açıklama yapılacağı düzenlenmiş olsa da, bu düzenlemenin aynı Tebliğ’in 45.1.6’ncı maddesi çerçevesinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı rayiçleri üzerinden açıklama yapılabilmesine ilişkin düzenlemeyi geçersiz kılmadığı, dolayısıyla isteklilerce her iki düzenlemeye uygun şekilde de açıklama yapılabileceği; iddia edildiği gibi C 25/30 beton harcı girdisine ilişkin olarak idarece belirlenen 100 km’lik nakliye mesafesinden daha uzun mesafe öngörülmesinin söz konusu olmadığı, aksine daha kısa mesafe öngörüldüğü ve bu mesafenin harita üzerinde gösterildiği; sunulan fiyat teklifi eki tutanağı düzenleyerek onaylayan meslek mensubunun ilgili tarihte yetkili olmadığı hususunda, Kamu İhale Genel Tebliği ekindeki Satış Tutarı Tespit Tutanağı standart formu çerçevesinde ilgili meslek mensubunun fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yaptığının veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olduğunun belgelendirilmesi gerekmediği, nitekim 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu ile yetkilendirilen meslek mensuplarının yaptığı iş ve işlemlerin niteliği ile bu kişilerin sorumlulukları göz önünde bulundurulduğunda meslek mensuplarının yaptıkları iş ve işlemlerde, aksini gösterir bir bilgi/belge bulunmadığı sürece, yetkili oldukları kabulünün gerektiği; yine meslek mensuplarının tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumlu olduğu, dolayısıyla aksine bir bilgi/belge bulunmadığı sürece beyan edilen bilgilerin doğru kabul edilmesi gerektiği, bu itibarla fiyat teklifinden TSE belgeli olduğu anlaşılan teklife konu ürüne, tutanakta ve faturalarda TSE belgesine ilişkin bir ibare bulunmaksızın salt “C25 Hazır Beton” şeklinde yer verilmesi sebebiyle tutanağa konu ürünlerin fiyat teklifine konu ürünlerden farklı olduğu sonucuna varılmasının uygun olmayacağı; son olarak yukarıda aktarılan bilgiler doğrultusunda bu hususların dışında kalan iddiaya konu diğer hususların da yerinde olmadığı sonucuna varılmış olup başvuru sahibinin birinci iddiası uygun bulunmamıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.

b) Bu Şartname ekinde yer alan standart forma uygun teklif mektubu,

d) Vekaleten ihaleye katılma halinde, vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname.

7.2. İhaleye iş ortaklığı olarak teklif verilmesi halinde;

7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a) bendinde yer alan belgelere ilişkin bilgilerin ayrı ayrı beyan edilmesi zorunludur…” düzenlemeleri,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik ihale” başlıklı 60/A maddesinde “İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır…

(10) İhale komisyonu tarafından 60 ıncı madde kapsamında seçilen yönteme bağlı olarak ekonomik açıdan en avantajlı teklifin tespitinde aşağıdaki esaslar dikkate alınır:

b) Aşırı düşük teklif açıklamasının isteneceği ihalelerde, teklif fiyatı sınır değerin altında olan tüm isteklilerden; aşırı düşük teklif açıklamaları ile birlikte yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri sunmaları istenir. Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgi ve belgeleri tevsik edici belgeleri veya aşırı düşük teklif açıklamasını sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır. Sunulan bilgi ve belgeler ile aşırı düşük teklif açıklamaları çerçevesinde;

1) Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamadığı anlaşılan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.

2) Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağladığı anlaşılan isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamaları incelenir ve açıklamaları uygun görülmeyenlerin teklifleri reddedilir.

c) Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin sunulan tevsik edici belgelerin, belgenin geçerliğine ilişkin taşıması zorunlu tüm asli unsurları sağlaması kaydıyla, belgelerde bulunan bilgi eksiklikleri Kanunun 37 nci maddesi kapsamında tamamlatılabilir. Ancak asli unsurlarda eksiklik bulunması durumunda, bu belgeler sunulmamış kabul edilir. (a) ve (b) bentlerinde belirtilen işlemlere, ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve belirlenecek ise ikinci teklif sahibi tespit edilinceye kadar devam edilir…” hükümleri,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “…(2) EKAP’a kayıt için aşağıda yer alan bilgi ve belgelerin protokol ekinde Kuruma sunulması zorunludur:

(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur.” hükümleri bulunmaktadır.

İhale üzerinde bırakılan istekliNena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi’nin her bir ortağına ait yeterlik bilgileri tablolarında ortaklara ait bilgiler ve yöneticilere ait bilgiler satırlarında iki adet bağlantıya yer verilmiştir. Sözkonusu bağlantılar üzerinden erişilen belgelerden;

– Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin ortaklarının Ünal Cengiz, Çiğdem Bayraktaroğlu ve Murat Bal olduğu, bu kişilerin sırasıyla şirkette %51, %25 ve %24 oranında paylarının bulunduğu, bu kişilerden yönetim kurulu üyesi Murat Bal’ın 25.11.2022 tarihinden 01.08.2025 tarihine kadar şirketi münferiden temsile, yönetim kurulu üyesi Çiğdem Bayraktaroğlu’nun ise 25.11.2022 tarihinden 25.11.2025 tarihine kadar şirketi sınırlı şekilde temsile yetkili olduğu, bu bilgilerin EKAP üzerinden teyit edilebildiği, yine EKAP’a yüklenmiş olan pay defteri ile yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının da şirket ortaklarını ve ortaklık yapısını doğruladığı,

– Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tek ortağının ve münferiden temsile yetkili müdürünün Fırat Bal olduğu, bu kişinin 24.06.2022 tarihinden başlayarak süresiz şekilde şirketi münferiden temsil yetkisinin bulunduğu, bu bilgilerin EKAP üzerinden teyit edilebildiği,

– Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tek ortağının ve münferiden temsile yetkili müdürünün Arzu Aydınlıoğlu olduğu, bu kişinin 26.03.2018 tarihinden başlayarak süresiz şekilde şirketi münferiden temsil yetkisinin bulunduğu, bu bilgilerin EKAP üzerinden teyit edilebildiği anlaşılmıştır.

Öte yandan, EKAP üzerindeki Teklif İmzalayan Bilgileri bölümünden adı geçen isteklinin teklifinin Fırat Bal, Çiğdem Bayraktaroğlu ve Arzu Aydınlıoğlu kullanıcıları tarafından imzalanıp, Çiğdem Bayraktaroğlu tarafından gönderildiği tespit edilmiştir.

Söz konusu istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklamalarıyla birlikte sunulan Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.ye ait imza sirkülerinden B grubu imza yetkilisi olarak Çiğdem Bayraktaroğlu’nun 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki ihalelere katılmaya ve teklif vermeye yetkili olduğu görülmektedir.

Yukarıda yer verilen hususlar çerçevesinde, kamu ihale mevzuatındaki pay defteri ve yönetim kurulu karar defterine ilişkin gerekliliklerin anonim şirketler açısından öngörüldüğü ve anılan isteklinin anonim şirket olan tek ortağı (Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.) bakımından bu gerekliliklerin yerine getirildiği, teklif vermeye yetkili olunduğuna ilişkin bilgi ve belgeler EKAP üzerinden sorgulanabildiğinden sunulmalarına gerek bulunmadığı, dolayısıyla belgelerin sunuluş şekline ilişkin iddianın dayanaksız kaldığı, teklif mektubunun yetkili kişilerce imzalandığı ve bu hususların EKAP’tan teyit edilebildiği anlaşıldığından, başvuru sahibinin ikinci iddiası yerinde görülmemiştir.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ç) Bu Şartnamenin 7.4. ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği ilgili uygulama yönetmeliklerinde düzenlenen yeterlik belgeleri,

7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan isteklilerin, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan isteklilerin, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK024.1/Y)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan yılların belgelerini sunabilirler. Bu takdirde belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde, yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki ve dört önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İsteklininortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.

7.4.3. İş hacmini gösteren belgeler

İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait, aşağıda belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir;

a) Toplam cirosunu gösteren gelir tablosu,

b) Yapım işleri cirosunu gösteren belgeler,

İsteklinin toplam cirosunun teklif ettiği bedelin % 25’inden, yapım işleri cirosunun ise teklif ettiği bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıl için sağlayamayanlar, ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıldan başlamak üzere birbirini takip eden son altı yıla kadarki belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale tarihi yılın ilk dört ayında olduğundan, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar bakımından iki önceki yıl, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edilir. Bu gelir tablosu itibariyle yeterlik şartının sağlanamaması halinde ise, iki önceki yıl, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edilmek üzere son altı yıla kadarki gelir tabloları sunulabilir ve bu durumda gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Yapım işleri cirosunu tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Yapım işleri ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen yapım işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Gelir tablosunun, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

İsteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir…” düzenlemelerine yer verilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan istekliNena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi’nin ortaklarının bilançoları bakımından yapılan incelemede aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:

– Pilot ortak Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin yeterlik bilgileri tablosunda 2023 yılına ilişkin cari oran, öz kaynak oranı ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranı bilgilerine yer verilmiştir. Söz konusu oranların İdari Şartname’de istenilen kriterleri sağladığı anlaşılmaktadır. EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde de isteklinin 2023 yılına ilişkin bilanço oranlarının bahse konu kriterleri karşıladığı tespit edilmiştir.

– Özel ortak Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda 2023 yılına ilişkin cari oran, öz kaynak oranı ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranı bilgilerine yer verilmiştir. Söz konusu oranların İdari Şartname’de istenilen kriterleri sağladığı anlaşılmaktadır. EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde de isteklinin 2023 yılına ilişkin bilanço oranlarının bahse konu kriterleri karşıladığı tespit edilmiştir.

– Özel ortak Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda 2023 yılına ilişkin cari oran, öz kaynak oranı ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranı bilgilerine yer verilmiştir. Söz konusu oranların İdari Şartname’de istenilen kriterleri sağladığı anlaşılmaktadır. EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde de isteklinin 2023 yılına ilişkin bilanço oranlarının bahse konu kriterleri karşıladığı tespit edilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan istekliNena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi’nin ortaklarının iş hacmini gösteren belgeleri bakımından yapılan incelemede aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:

– Pilot ortak Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin yeterlik bilgileri tablosundan Yapım İşleri Ciro Bilgileri Tablosu’nun EKAP’a yüklendiği anlaşılmaktadır. EKAP üzerinden erişilen söz konusu Tablo’da 2017-2023 yılları aralığındaki 7 yıla ilişkin yapım işleri ciro tutarlarına yer verildiği, bahse konu yıllara ilişkin toplam yapım işleri cirosunun ve güncellenmiş ortalama cironun hesaplandığı, anılan Tablo’nun ilgili meslek mensubunca standart forma uygun olarak düzenlendiği anlaşılmıştır.

– Özel ortak Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.ninyeterlik bilgileri tablosunda2023 yılına ilişkin olarak toplam ciro bilgisine yer verilmiştir.2023 yılı toplam cirosunun İdari Şartname’de istenilen kriteri iş ortaklığındaki hissesi oranında (%33) sağladığı anlaşılmaktadır. EKAP üzerinden yapılan sorgulamada beyan edilen ciro bilgisinin doğru olduğu görülmektedir.

– Özel ortak Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.ninyeterlik bilgileri tablosunda2023 yılına ilişkin olarak toplam ciro bilgisine yer verilmiştir.2023 yılı toplam cirosunun İdari Şartname’de istenilen kriteri iş ortaklığındaki hissesi oranında (%33) sağladığı anlaşılmaktadır. EKAP üzerinden yapılan sorgulamada beyan edilen ciro bilgisinin doğru olduğu görülmektedir.

Netice itibarıyla, isteklinin üç ortağının da 2023 yılı bilançolarının İdari Şartname’nin 7.4.2’nci maddesinde istenilen kriterleri, özel ortakların 2023 yılı gelir tablolarının ise İdari Şartname’nin 7.4.3’üncü maddesinde istenilen kriteri sağladığı ve beyan edilen bilgilerin EKAP üzerinden teyit edilebildiği tespit edilmiştir.

Diğer taraftan, ihale tarihi 2025 yılının ilk dört ayında olduğundan iki önceki yıl olan 2023 yılı ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edildiğinde son altı yıla kadarki ciro tutarlarının dikkate alınabileceği, bu itibarla 2018-2023 yılları aralığındaki yapım işleri ciro tutarlarının hesaba katılabileceği, dolayısıyla pilot ortak Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.ye ait Yapım İşleri Ciro Bilgileri Tablosu’nda yer verilen 2017 yılına ait tutarın göz ardı edilmesi gerektiği, bu durumda 2018-2023 yıllarına ilişkin yapım işleri ciro tutarının ve buna istinaden güncel ciro tutarının hesaplanması gerektiği, hesaplanan yeni tutarın da pilot ortak bakımından karşılanması gereken iş hacmi miktarını karşıladığı tespit edilmiştir.

Bu hususların yanı sıra, ilgili belgelerinkamu ihale mevzuatına uygun şekilde düzenlenmediği ve sunulmadığı iddiası bakımından, pilot ortağa ait Yapım İşleri Ciro Bilgileri Tablosu’nunilgili meslek mensubunca standart forma uygun olarak düzenlendiği, bilanço ve gelir tabloları ise EKAP üzerinden sorgulanabildiğinden ayrıca sunulmalarına gerek bulunmadığı, dolayısıyla bu belgeler bakımından iddianın dayanaksız kaldığı neticesine ulaşılmış ve bu tespit ve değerlendirmeler çerçevesinde başvuru sahibinin üçüncü iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ç) Bu Şartnamenin 7.4. ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği ilgili uygulama yönetmeliklerinde düzenlenen yeterlik belgeleri,

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 100’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Benzer iş grupları tebliğinde yer alan AIX grubu işler

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

düzenlemelerine yer verilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan istekliNena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi’nin ortaklarının iş deneyimini gösteren belgeleri bakımından yapılan incelemede aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:

– Pilot ortak Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimini gösteren belgeler satırında bir adet iş deneyim belgesi bağlantısına yer verilmiştir. Söz konusu bağlantı üzerinden erişilen 11.03.2024 tarihli iş durum belgesine konu işin 2016/581326 İKN’li ihale kapsamında gerçekleştirilen Afyonkarahisar Çay Selevir Sulaması Yenileme İnşaatı” olduğu, 01.04.2020 tarihinde işin gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin %80’ine ulaştığı, belge tutarının 65.856.577,97 TL, ortak girişim olan yüklenicinin %57 ortağı Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.ye ilişkin belge tutarının 37.538.249,44 TL olduğu görülmekte, güncel belge tutarı 491.495.666,89 TL olarak hesaplanmaktadır. Belgenin iş sahibi idarece standart forma ve usulüne uygun şekilde EKAP üzerinden düzenlendiği görülmektedir.

– Özel ortak Özbal İnş. Elek. Tem. Tur. ve Orm. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimini gösteren belgeler satırında iki adet iş deneyim belgesi bağlantısına yer verilmiştir.Söz konusu bağlantılar üzerinden erişilen benzer işe ilişkin belgeye konu işin 2016/581364 İKN’li ihale kapsamında gerçekleştirilen “Afyonkarahisar Çobanlar Seyitler Sulaması Yenileme İnşaatı” olduğu, işin geçici kabulünün 07.12.2023 tarihinde yapıldığı, belge tutarının 15.549.895,58 TL olduğu görülmekte, güncel belgetutarı 203.597.834,53 TL olarak hesaplanmaktadır. Belgenin iş sahibi idarece standart forma ve usulüne uygun şekilde EKAP üzerinden düzenlendiği görülmektedir.

– Özel ortak Es-Kur İnş. Hafr. Nak. Ener. Mad. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimini gösteren belgeler satırında bir adet iş deneyim belgesi bağlantısına yer verilmiştir.Söz konusu bağlantı üzerinden erişilen belgeye konu işin 2016/312856 İKN’li ihale kapsamında gerçekleştirilen “Artvin-Murgul İlçe Merkezinin Murgul Deresi 2 Kısım Taşkın Zararlarından Korunması İnşaatı” olduğu, işin geçici kabulünün 25.01.2021 tarihinde yapıldığı, belge tutarının 7.371.553,63 TL olduğu görülmekte, güncel belge tutarı 106.609.962,26 TL olarak hesaplanmaktadır. Belgenin iş sahibi idarece standart forma ve usulüne uygun şekilde EKAP üzerinden düzenlendiği görülmektedir.

Yukarıda yer verilen tespitler çerçevesinde, isteklinin ortaklarının her biri bakımından iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterinin karşılandığı ve beyan edilen belgelere konu işlerin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde yer verilen benzer işlere ilişkin olduğu, belgelerin standart forma ve usulüne uygun şekilde düzenlendiği anlaşılmış ve başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılamayacak olanlar” başlıklı 11’inci maddesinde “Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar:

a) Bu Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak idarelerce veya mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan veyahut kendi ülkesinde ya da yabancı bir ülkede kamu görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı hükümlü bulunanlar.

Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.” hükümleri,

Aynı Kanun’un “Yasak fiil veya davranışlar” başlıklı 17’nci maddesinde “İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:

e) 11 inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak.

Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında bu Kanunun Dördüncü Kısmında belirtilen hükümler uygulanır.” hükümleri,

Bahse konu Kanun’un “İhalelere katılmaktan yasaklama” başlıklı 58’inci maddesinde “17 nci maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler hakkında fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az olmamak üzere iki yıla kadar, üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep halleri dışında usulüne göre sözleşme yapmayanlar hakkında ise altı aydan az olmamak üzere bir yıla kadar, 2 nci ve 3 üncü maddeler ile istisna edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir…

Haklarında yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı verilir.

İhale sırasında veya sonrasında bu fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler, idarelerce o ihaleye iştirak ettirilmeyecekleri gibi yasaklama kararının yürürlüğe girdiği tarihe kadar aynı idare tarafından yapılacak sonraki ihalelere de iştirak ettirilmezler.

İhaleyi yapan idareler, ihalelere katılmaktan yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştıkları takdirde, gereğinin yapılması için bu durumu ilgili veya bağlı bulunulan bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.” hükümleri,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Haklarında yasaklama kararı verilen şirket ortak veya ortaklarının durumu” başlıklı 28.1.9’uncu maddesinde “…28.1.9.4. Ortakları hakkında yasaklama kararı bulunan şahıs şirketlerinin ihalelere katılması halinde, yasaklı ortağın hisse oranına bakılmaksızın 4734 sayılı Kanunun 11 inci ve 17 nci maddeleri gereğince işlem tesis edilmesi gerekmektedir. Sermaye şirketlerinde ise, hakkında yasaklama kararı bulunan ortağın sermaye şirketinin yarıdan fazla hissesine sahip olması veya haklarında yasaklama kararı bulunan sermaye şirketi ortaklarının hisseleri toplamının şirketin sermayesinin yarısından fazlasını teşkil etmesi halinde, ihaleye katılan sermaye şirketi hakkında 4734 sayılı Kanunun 11 inci ve 17 nci maddeleri uyarınca işlemde bulunulacaktır…” açıklamaları bulunmaktadır.

EKAP üzerinden yapılan sorgulamada iddia edildiği şekilde Nena Grup End. Mak. İnş. San. ve Tic. A.Ş. hakkında 26.09.2024-26.09.2025 tarihleri aralığında ihalelere katılmaktan yasaklama kararı bulunduğu tespit edilmiştir. Söz konusu şirkete ilişkin olarak “www.ticaretsicil.gov.tr” internet sayfası üzerinden yapılan inceleme neticesinde, 27.03.2020 tarihli ve 10046 sayılı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’ndeki ilan çerçevesinde şirketin tek ortağının bulunduğu ve bu ortağın Çiğdem Bayraktaroğlu olduğu, bu tarihten sonra yalnızca 11.01.2023 tarihli ve 10745 sayılı Gazete’de şirkete ait ilanın yer aldığı, bu ilanda ise şirketin ortaklık durumuna yönelik değişiklik içeren bir husus bulunmadığı tespit edilmiştir.

İdarece şikâyet üzerine söz konusu yasaklama kararına ilişkin yazışma yapıldığı görülmekte, bu yazışmalardan yasaklama kararının birincil olarak BRM Grup İnş. San. ve Tic. A.Ş. için alındığı ve buna istinaden 4734 sayılı Kanun’un 58’inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca adı geçen şirketin sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan tüzel kişi ortak Nena Grup End. Mak. İnş. San. ve Tic. A.Ş. hakkında da yasaklama kararı verildiği anlaşılmaktadır.

Öte yandan, EKAP üzerinden yapılan sorgulamada ihale üzerinde bırakılan isteklinin pilot ortağı Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. hakkında ve/veya bu şirketin %25 ortağı olan ve şirket adına isteklinin teklif mektubunu imzalayan Çiğdem Bayraktaroğlu hakkında herhangi bir yasaklama kararına rastlanılmamıştır. Aynı şekilde, pilot ortak Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin diğer iki ortağı hakkında da yasaklama kararı bulunmadığı tespit edilmiştir.

Netice itibarıyla, ihale üzerinde bırakılan isteklinin pilot ortağı Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. ve/veya üç ortağı hakkında yasaklama kararı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin beşinci iddiası yerinde görülmemiştir.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.