Belediyelerde hizmetlerin büyük bir bölümü, son yıllarda işçi statüsünde istihdam edilen personel eliyle yürütülmektedir. Özellikle 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin ek 20 ve geçici 24. maddeleri çerçevesinde belediye şirketleri bünyesinde çalıştırılan işçilere, zaman zaman kamu görevlilerine özgü yetki ve sorumluluklar verilip verilemeyeceği tartışma konusu olmaktadır. Bu çerçevede, işçi statüsünde çalışan personelin gerçekleştirme görevlisi olarak görevlendirilip görevlendirilemeyeceği sorusu gündeme gelmiştir.
Gerçekleştirme görevlileri, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde iş, mal veya hizmet alımında; onay, teslim alma, belgelendirme ve ödeme belgelerinin düzenlenmesi gibi görevleri üstlenen kişilerdir. Bu görevler, doğası gereği “imza” karşılığı yapılmakta ve bu nedenle hukuki sorumluluk taşımaktadır.
İlgili Bakanlık görüşü, bu soruya net bir yanıt sunmaktadır:
Görüş Esas Cümlesi:
“375 sayılı KHK’nın ek 20 nci ve geçici 24 üncü maddesine tabi işçi statüsünde istihdam edilen personelin gerçekleştirme görevlisi olamayacağı değerlendirilmektedir.”
Bu değerlendirme, işçi statüsünde çalışanların hukuken memur kadrosuna vekalet edemeyecekleri ve memurlar gibi yetki kullanmalarının mümkün olmadığı yönündeki genel ilkeye dayanmaktadır. Resmî yazışma, paraf ve imza yetkileri; yalnızca memur statüsündeki ya da belirli şartları taşıyan kamu görevlilerine tanınmaktadır. Bakanlık, bu konuda mülga Devlet Personel Başkanlığının ve Kamu İhale Kurumunun önceki görüşlerine de atıfta bulunarak aynı doğrultuda bir değerlendirme yapmıştır.
Bu bağlamda, belediyeler veya bağlı kuruluşlar, gerçekleştirme görevlisi atamalarında personelin istihdam statüsünü dikkate almak zorundadır. İşçi statüsündeki kişilere, mevzuat gereği imza yetkisi verilemeyeceğinden bu kişilerin gerçekleştirme görevi üstlenmeleri de mümkün görülmemektedir.
Görüş Künyesi:
T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü
Sayı: E-53773008-622.02-2695050
Tarih: 18.01.2022