"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: 2024 yılı Sayıştay Denetim Raporları, Büyükşehir İlçe Belediyesi’nin taşıt envanter kayıtları ile Türkiye Noterler Birliği kayıtları arasında yapılan karşılaştırmada, 3 taşıtın (2 otobüs ve 1 özel amaçlı taşıt) Noterler Birliği kayıtlarında bulunmasına rağmen belediye envanterinde yer almadığını ortaya koymuştur. Bu durum, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun hesap verme sorumluluğu ve mal yönetiminde etkililik ilkelerine aykırılık teşkil etmektedir.

Kamu kurumları, sahip oldukları taşıtları hem Noterler Birliği kayıtlarında hem de kendi envanterlerinde tutmakla yükümlüdür. Her iki kaydın tutarlılığı, etkin kontrol ve denetim süreçleri açısından büyük önem taşımaktadır. Yapılan incelemeler sonucunda, belirtilen 3 taşıtın envanterde bulunmaması, kamu idaresi tarafından kabul edilmiş ve bu araçların izini sürmek için geçmişe dönük araştırmalar yapılmasına rağmen sonuç alınamamıştır.

Sonuç olarak, belediyenin envanter kayıtlarının gerçeği yansıtacak şekilde güncellenmesi ve Noterler Birliği kayıtlarında yer alan taşıtların durumunun netleştirilmesi gerekmektedir. Bu durum, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak adına büyük önem taşımaktadır.

BULGU: Trafik Tescil Kayıtlarında Yer Almasına Rağmen Envanterde Görünmeyen Taşıtların Bulunması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi

Belediyenin taşıtlarına ilişkin envanter kayıtları ile Türkiye Noterler Birliği kayıtlarının karşılaştırılması sonucunda, 3 adet taşıtın Noterler Birliği kayıtlarında olmasına karşın Belediye envanterinde mevcut olmadığı görülmüştür.

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Hesap verme sorumluluğu” başlıklı 8’inci maddesinde; her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu olduğu hüküm altına alınmıştır.

Aynı Kanun’un “Mal yönetiminde etkililik ve sorumluluk” başlıklı 48’inci maddesinde ise;

“(…) Kamu idarelerine ait malları edinme, kiralama, tahsis, yönetim, kullanma ve elden çıkarma işlemleri, mevzuatında öngörülen kurallar dahilinde hizmetin amacına uygun olarak verimlilik ve tutumluluk ilkesine göre yapılır. Bu ilkeye aykırı eylem ve işlemlerden doğacak zararlardan, malların yönetimi veya kullanılması hususunda yetki verilenler sorumludur.”

Hükmü yer almaktadır.

Kurumun sahip olduğu taşıtlar diğer tüm taşıtlar gibi tescil edilmekte ve Noterler Birliği’nin kayıtlarında yer almaktadır. Kamu kurum ve kuruluşları ise sahibi oldukları taşıtları ayrıca envanter kayıtlarında tutmakta ve bu kayıtlar vesilesiyle kontrol ve denetim işlemlerini gerçekleştirmektedirler. Gerek Noterler Birliği gerekse de idarelerin kendi bilgi sistemlerinde taşıtlar kayıt altına alındığından her iki kaydın birbiri ile tutarlı olması gerektiği açıktır.

Yapılan incelemede, 3 adet taşıtın (2 adet otobüs, 1 adet özel amaçlı taşıt) Türkiye Noterler Birliği kayıtlarında bulunmasına karşın Belediyenin envanterinde mevcut olmadığı tespit edilmiştir.

Kamu İdaresi tarafından bulgu konusu husus kabul edilmiş olup, bahsi geçen araçların bulunabilmesi için geçmişe dönük (15 yıl) araştırmaların yapılmasına rağmen herhangi bir sonuca varılamadığı ve gerekli araştırmaların devam ettiği ifade edilmiştir.

Sonuç olarak, Kurumun envanter kayıtlarının fiili durumla uyumlu hale getirilmesi, Noterler Birliği kayıtlarında yer alan taşıtın nerede olduğunun tespitinin yapılması gerekmektedir.