"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: 2024 yılı Sayıştay Denetim Raporları, büyükşehir olmayan ilçe belediyelerinin taşınır mal işlemleriyle ilgili mevzuatta belirlenen yükümlülükleri yerine getirmediğini ortaya koymuştur. İncelemeler sonucunda, taşınır kayıt ve kontrol yetkililerinin görevlendirilmediği, taşınır ambarlarının kurulmadığı ve gerekli defterlerin tutulmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca, taşınırların teslim belgeleri düzenlenmeden kullanıma verilmesi, kayıt ve kontrol süreçlerinde ciddi uyumsuzluklara yol açmaktadır.

Taşınır Mal Yönetmeliği’nde belirtilen sorumluluklar doğrultusunda, harcama yetkilileri, taşınırların etkili ve hukuka uygun şekilde yönetilmesinden sorumludur. Ancak, yapılan denetimlerde, taşınırların sayım işlemlerinin gerçekleştirilmediği ve bu durumun mali tabloların güvenilirliğini olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Taşınırların kayıtlı durumu ile fiili durumu arasındaki uyumsuzluk, idarenin taşınır mal yönetiminde zafiyetler oluşturmasına neden olmaktadır.

Sonuç olarak, belediyenin taşınır işlemlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi için mevzuat hükümlerine uygun olarak gerekli görevlendirmelerin yapılması, taşınır ambarlarının kurulması ve düzenli sayım işlemlerinin gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Ayrıca, elektronik ortamda bütüncül bir taşınır yönetim sisteminin kurulması, taşınırların etkin yönetimi açısından kritik öneme sahiptir.

BULGU: Taşınır Mallara İlişkin Mevzuatta Belirlenen Bazı İşlemlerin Yapılmaması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Olmayan İl Kapsamında Yer Alan İlçe Belediyesi

Belediye tarafından taşınır mal işlemleri ile ilgili Taşınır Mal Yönetmeliği’nde belirtilen bazı yükümlülüklerin yerine getirilmediği görülmüş olup, bu hususlar aşağıda başlıklar halinde belirtilmiştir.

Taşınır Kayıt ve Taşınır Kontrol Yetkilileri ile Taşınır Konsolide Görevlisinin Görevlendirilmemesi

Belediyenin harcama birimlerinde taşınır kayıt ve taşınır kontrol yetkilisi ile taşınır konsolide görevlisinin belirlenmediği görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği yürürlükten kaldırılarak, yerine 10.10.2024 tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği yürürlüğe konulmuştur. Dolayısıyla kamu idarelerine ait taşınır işlemlerinde 10.10.2024 tarihine kadar mülga Yönetmelik hükümleri geçerli olacaktır.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde, taşınır kayıt yetkilisi; taşınırları teslim alan, sorumluluğundaki ambarlarda muhafaza eden, kullanıcılarına ve kullanım yerlerine teslim eden, bu Yönetmelik’te belirtilen esas ve usullere göre kayıtları tutan, bunlara ilişkin belge ve cetvelleri düzenleyen ve bu hususlarda hesap verme sorumluluğu çerçevesinde taşınır kontrol yetkilisi ve harcama yetkilisine karşı sorumlu olan görevliler, taşınır kontrol yetkilisi; taşınır kayıt yetkilisinin yapmış olduğu kayıt ve işlemler ile düzenlediği belge ve cetvellerin mevzuata ve mali tablolara uygunluğunu kontrol eden, Harcama Birimi Taşınır Mal Yönetim Hesabı Cetvelini imzalayan ve bu konularda harcama yetkilisine karşı sorumlu olan görevliler, taşınır konsolide görevlisi ise; kamu idaresinin taşınır kayıt yetkilisinden aldığı harcama birimi taşınır hesaplarını konsolide ederek taşınır hesap cetvellerini hazırlamak ve biriminin bir üst teşkilattaki taşınır konsolide görevlisine vermekle sorumlu olan görevliler şeklinde tanımlanmıştır.

“Sorumluluk” başlıklı 5’inci maddesinde; harcama yetkililerinin taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak edinilmesinden, kullanılmasından, kontrolünden, kayıtlarının Yönetmelik’te belirtilen esas ve usullere göre saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasını sağlamaktan sorumlu olduğu belirtilmiştir. Ayrıca harcama yetkilerinin taşınır kayıtlarının Yönetmelik hükümlerine uygun olarak tutulması ve taşınır mal yönetim hesabının hazırlanması sorumluluğunu taşınır kayıt yetkilileri ve taşınır kontrol yetkilileri aracılığıyla yerine getireceği ifade edilmiştir.

“Taşınır kayıt yetkilileri ve taşınır kontrol yetkilileri” başlıklı 6’ncı maddesinin birinci fıkrasında; taşınır kayıt yetkililerinin harcama yetkililerince, taşınır kayıt ve işlemlerini Yönetmelik’te belirtilen usule uygun yapabilecek personel arasından görevlendirileceği; ikinci fıkrasında ise; taşınır kontrol yetkililerinin harcama yetkililerince taşınır kayıt yetkilisinin yapmış olduğu kayıt ve işlemleri kontrol etmek üzere yardımcılarından veya bunların bir alt kademesindeki yöneticileri arasından görevlendirilebileceği belirtilmiştir.

“Taşınır konsolide görevlileri” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında; kamu idaresinin taşınır hesaplarını birleştirmek ve üst yönetici adına İdare Taşınır Mal Yönetimi Ayrıntılı Hesap Cetveli ile İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetvelini hazırlamak üzere merkezde mali hizmetler birimi yöneticisine bağlı konsolide görevlisinin belirleneceği ifade edilmiştir.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nde de aynı hükümlere yer verilmiştir.

Harcama yetkilileri, taşınır kayıt yetkilileri ve taşınır kontrol yetkilileri kamu kaynağı niteliğinde olan taşınırlara ilişkin işlemlerin gerçekleştirilmesi ve sağlıklı bir şekilde yürütülmesinden ortak olarak sorumludurlar. Dolayısıyla yukarıda anılan mevzuat hükümleri gereğince, taşınmazlara ilişkin kayıt ve işlemleri yapan ve belge ve cetvelleri düzenleyen taşınır kayıt yetkilileri, bunların mevzuata ve mali tablolara uygunluğunu kontrol edecek taşınır kontrol yetkilileri ve taşınır hesaplarını konsolide ederek, taşınır hesap cetvellerini hazırlayacak taşınır konsolide görevlisinin yapılacak görevlendirme çerçevesinde belirlenmesi gerekmektedir.

Yapılan incelemede, taşınır kayıt ve taşınır kontrol yetkilileri ile konsolide görevlisinin belirlenmesine yönelik herhangi bir görevlendirmenin yapılmadığı tespit edilmiştir.

Taşınırların kayıt, kontrol ve konsolide işlemlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesini sağlamak için mevzuat hükümleri doğrultusunda gerekli görevlendirmelerin yapılarak Yönetmelik’te belirtilen sorumlulukların yerine getirilmesi gerekmektedir.

Taşınır İşlemlerinde Tutulması Gereken Defterlerin Tutulmaması

Belediye tarafından Taşınır Mal Yönetmeliği’ne göre tutulması gereken defterlerin tutulmadığı görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Defterler” başlıklı 9’uncu maddesinin birinci fıkrasında; taşınır işlemlerinde özelliklerine göre tutulacak defterler sayılmış, Taşınır Kod Listesinin (A) bölümünde yer alan tüketim malzemelerinin giriş ve çıkış kayıtları için Tüketim Malzemeleri Defteri (Örnek: 1); Taşınır Kod Listesinin (B) bölümünde yer alan dayanıklı taşınırların kayıtları için Dayanıklı Taşınırlar Defteri (Örnek: 2) kullanılacağı, her bir dayanıklı taşınıra ait giriş ve çıkış kayıtlarının ayrı ayrı yapılacağı düzenlenmiştir.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nde de benzer hükümlere yer verilmiştir. Yönetmelik’in “Defterler” başlıklı 9’uncu maddesinin birinci fıkrasında taşınır işlemlerinde tutulacak defterler bu defa format ve örneklere atıf yapılmadan aynen sayılmış, Hazine ve Maliye Bakanlığının bu Yönetmelik’in uygulanmasında kullanılacak olan ve birinci fıkrada belirtilen defterlerin şekli ve formatı ile örneklerini belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili olduğu ve Bakanlığın, oluşturduğu defter örneklerinin güncel halini Bakanlık internet sitesinde yayımlayacağı ifade edilmiştir.

Yapılan incelemede, yukarıda belirtilen defterlerin hiçbirinin tutulmadığı tespit edilmiştir.

Anılan mevzuat hükümleri uyarınca taşınırların giriş ve çıkış işlemlerinde belirtilen defterlerin tutulması gerekmektedir.

Taşınırlara İlişkin Mevzuatta Öngörülen Belge ve Cetvellerin Düzenlenmemesi ve Taşınırların Taşınır Teslim Belgesi Düzenlenmeden Kullandırılması

Belediye taşınırlarına ilişkin Taşınır Mal Yönetmeliği’nde öngörülen belge ve cetvellerin düzenlenmediği görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Belge ve cetveller” başlıklı 10’uncu maddesinin birinci fıkrasında; taşınır işlemlerinde, işlem türüne göre kullanılacak belge ve cetveller sayılmıştır. Buna göre;

İlgili mevzuatı çerçevesinde kabul edilerek teslim alınan taşınırların girişleri ile taşınırların çıkış ve ambarlar arasında devir işlemlerinde, dayanıklı taşınırların niteliklerini değiştiren esaslı onarım ve ilaveler sonucu değer artışlarında, kayıtlara esas olmak üzere 5 örnek numaralı Taşınır İşlem Fişi,

Taşınır Kod Listesinin (B) bölümünde gösterilen kara taşıtları ve iş makinelerinin bunları sürekli olarak kullanacak personele verilmesinde 6 örnek numaralı, demirbaş, makine ve cihazların kamu görevlilerinin kullanıma verilmesinde ise 6/A örnek numaralı Taşınır Teslim Fişi,

Ambardan taşınır talep edildiğinde Taşınır İstek Belgesi (Örnek: 7),

Taşınır Kod Listesinin (B) bölümünde gösterilen taşınırlardan oda, büro, bölüm, atölye ve servislerde kullanılmak üzere verilenler için Dayanıklı Taşınırlar Listesi (Örnek 8),

Taşınırın kaybolma, çalınma ve fire gibi herhangi bir nedenle yok olması veya sayımda noksan çıkması; yıpranma, kırılma veya bozulma ya da teknik ve fiziki nedenlerle kullanılmaz hale gelmesi nedeniyle hurdaya ayrılması ile canlı taşınırların ölmesi gibi nedenlerle kayıtlardan çıkarılmasını sağlamak amacıyla Kayıttan Düşme Teklif ve Onay Tutanağı (Örnek 10),

Taşınır kayıt ve kontrol yetkilileri arasındaki ambar devir ve teslim alma işlemlerinde Ambar Devir ve Teslim Tutanağı (Örnek: 11),

Taşınırların sayım işlemlerinde taşınır 2’nci düzey detay kodu itibarıyla Sayım Tutanağı (Örnek: 12),

Taşınır kayıt ve kontrol yetkililerinin yıl sonu hesaplarına ilişkin işlemlerinde taşınır 1’inci düzey detay kodunda gösterilen her bir taşınır grubu için Taşınır Sayım ve Döküm Cetveli (Örnek: 13),

Harcama biriminin taşınır yönetim hesabının çıkarılması amacıyla taşınır kayıt ve kontrol yetkilisi tarafından harcama birimi itibarıyla taşınır 1’inci düzey detay kodunda gösterilen her bir taşınır grubu için Harcama Birimi Taşınır Yönetim Hesabı Cetveli (Örnek: 14),

Taşınır konsolide görevlilerince ilçe, il, bölge, dış temsilcilik ve merkez birimlerinin taşınır hesabının çıkarılması işlemlerinde Taşınır Hesap Cetveli (Örnek: 15),

Tesis olarak kayıtlara alınacak taşınırları oluşturan ana bileşenlerin cins ve özellikleri itibarıyla ayrı ayrı gösterileceği Tesis Bileşenleri Cetveli (Örnek: 19)

düzenleneceği hüküm altına alınmıştır.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nde de benzer hükümlere yer verilmiştir. Yönetmelik’in “Defterler” başlıklı 9’uncu maddesinin birinci fıkrasında; taşınır işlemlerinde kullanılacak belge ve cetveller bu defa format ve örneklere atıf yapılmadan sayılmış, “Taşınır İşlem Fişi” yerine “Varlık İşlem Fişi” düzenleneceği, Hazine ve Maliye Bakanlığının bu Yönetmelik’in uygulanmasında kullanılacak olan ve birinci fıkrada belirtilen defterlerin şekli ve formatı ile örneklerini belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili olduğu, Bakanlığın oluşturduğu fiş, belge, liste, alındı belgesi, tutanak ve cetvel örneklerinin güncel halini Bakanlığın internet sitesinde yayımlayacağı, elektronik ortamda oluşturulan fiş, belge, liste, alındı belgesi, tutanak ve cetvellerin onaylama işleminin, taşınır bilişim sistemlerinde ilgisine göre harcama yetkilisi ve muhasebe yetkilisince elektronik imza kullanılmak suretiyle, diğer görevliler tarafından sistemsel onay ile yapılabileceği, süreçte rol alan görevlilerin uygulamalar üzerinde yaptıkları işlemlerin kayıtlarının veri tabanında tutulacağı ifade edilmiştir.

Yapılan incelemede, yukarıda belirtilen belge ve cetvellerin hiçbirinin düzenlenmediği tespit edilmiştir. Ayrıca taşıt, iş makinası, demirbaş, makine ve cihazlar, Taşınır Teslim Belgesi düzenlenmeden kamu görevlilerinin kullanımına verilmiştir.

Bu durum, taşınırların fiili durumu ile taşınır kayıtları arasında uyumsuzluğa neden olmakta ve taşınır mevzuatı açısından kamu görevlilerinin sorumluluğunu belirlemeyi de olanaksız hale getirmektedir.

Anılan mevzuat hükümleri uyarınca taşınırların ilişkin söz konusu belge ve cetvellerin düzenlenmesi gerekmektedir.

Dayanıklı Taşınırlara Sicil Numarası Verilmemesi ve Verilen Sicil Numaralarının Taşınırın Üzerinde Kalıcı Olacak Şekilde Belirtilmemesi

Belediyeye ait dayanıklı taşınırlara, mevzuatın öngördüğü şekilde sicil numarası verilmediği görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Dayanıklı taşınırların numaralanması” başlıklı 36’ncı maddesinde, giriş kaydı yapılan dayanıklı taşınırlara, taşınır kayıt yetkilisi tarafından bir sicil numarası verileceği; bu numaranın yazma, kazıma, damga vurma veya etiket yapıştırma suretiyle taşınırın üzerinde kalıcı olacak şekilde belirtileceği; fiziki veya kullanım özellikleri nedeniyle numaralandırılması mümkün olmayan taşınırlara bu işlemin uygulanmayacağı belirtilmiştir.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 36’ncı maddesinde de aynı hükme yer verilmiştir.

Yapılan incelemede, dayanıklı taşınırlara sicil numarası verilmediği tespit edilmiştir.

Dayanıklı taşınırlar defterinde kayıtlı olan ve harcama birimi taşınır yönetim hesabında yer alan bütün dayanıklı taşınırlara sicil numarası verilerek, sicil numaralarının taşınırların üzerinde kalıcı olacak şekilde belirtilmesi gerekmektedir.

Taşınır Ambarlarının Kurulmaması

Belediyede, Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri gereğince kurulması gereken taşınır ambarlarının kurulmadığı görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde; “bu Yönetmelik’in uygulanmasında; ambar, kamu idarelerine ait taşınırların kullanıma verilinceye kadar veya kullanımdan iade edildiğinde muhafaza edildiği yer” olarak tarif edilmiştir.

Yönetmelik’in “Taşınır kayıt yetkilileri ve taşınır kontrol yetkilileri” başlıklı 6’ncı maddesinin 4’üncü fıkrasının (a) bendinde, harcama birimince edinilen taşınırlardan muayene ve kabulü yapılanları cins ve niteliklerine göre sayarak, tartarak, ölçerek teslim almak, doğrudan tüketilmeyen ve kullanıma verilmeyen taşınırları sorumluluğundaki ambarlarda muhafaza etmek, taşınır kayıt yetkililerinin görev ve sorumlulukları arasında sayılmıştır.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 4’üncü maddesinde ambar aynı şekilde tanımlanmış, 6’ncı maddesinde ise aynı hükümler yerini korumuş, harcama birimince edinilen taşınırların giriş kaydını yapmak kayıt yetkililerinin görev ve sorumlulukları arasına eklenmiştir.

Harcama birimlerinin ve ilgili personelin taşınırları sağlıklı bir şekilde korunmasını sağlaması açısından, güvenli bir ambarda uygun koşullarda muhafaza edilmesi ve ambarın sadece resmi olarak görevlendirilen kişilerin kontrolünde olması büyük önem arz etmektedir. Ancak Belediyede fiziki koşulların yetersiz olduğu gerekçesiyle birimlere ambar tahsis edilmediği, kullanıma verilmeyen taşınırların güvenli olmayan koşullarda muhafaza edildiği tespit edilmiştir.

Belediye ait taşınır malların kaydının, muhafazasının ve kullanımının sağlıklı bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla taşınır ambarlarının kurulması gerekmektedir.

Taşınır Sayımlarının Yapılmaması

Belediyede taşınırlara ilişkin sayım yapılmadığı görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Sayım ve sayım sonrası yapılacak işlemler” başlıklı 32’nci maddesinde;

“(1) Kamu idarelerine ait taşınırların, taşınır kayıt yetkililerinin görevlerinden ayrılmalarında, yıl sonlarında ve harcama yetkilisinin gerekli gördüğü durum ve zamanlarda sayımı yapılır.

(2) Taşınır sayımları, harcama yetkilisince, kendisinin veya görevlendireceği bir kişinin başkanlığında taşınır kayıt yetkilisinin de katılımıyla, en az üç kişiden oluşturulan sayım kurulu tarafından yapılır.

(■■■)

Sayım kurulunca, taşınırların fiili miktarlarının kayıtlı miktarlardan eksik oluğunun tespit edilmesi halinde Kayıttan Düşme Teklif ve Onay Tutanağı ve Taşınır İşlem Fişi; fazla olduğunun tespit edilmesi halinde ise Taşınır İşlem Fişi düzenlettirilerek, defter kayıtlarının sayım sonuçlarıyla uygunluğu sağlanır.

Düzenlenen giriş ve çıkış belgelerinin bir örneği, muhasebe kayıtlarının yapılması için muhasebe birimine gönderilir.

Kayıtların sayım sonuçlarıyla uygunluğu sağlandıktan sonra sayım kurulu tarafından Taşınır Sayım ve Döküm Cetveli düzenlenir. Cetvel, sayım kurulu ile taşınır kayıt yetkilisi tarafından imzalanır. Bu Cetvel ve eki sayım tutanağı ile sayım sonuçlarına göre düzenlenen giriş ve çıkış belgeleri, taşınır kayıt yetkilisinin yıl sonu hesabını oluşturur.”

denilmektedir.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 32’nci maddesinde de benzer hükümlere yer verilmiş, birinci fıkradan “…taşınır kayıt yetkililerinin görevlerinden ayrılmalarında” ifadesi çıkarılarak, kamu idarelerine ait taşınırların, yıl sonlarında ve harcama yetkilisinin gerekli gördüğü durum ve zamanlarda sayımının yapılacağı belirtilmiş, yedinci fıkrada geçen “Taşınır İşlem Fişi” de, “Varlık İşlem Fişi” olarak değiştirilmiştir.

Diğer yandan, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “Dönem sonu işlemleri” başlıklı 480’inci maddesinin üçüncü fıkrasında; her faaliyet döneminin sonunda, muhasebe yetkililerinin dönem sonu işlemlerini yaparak yeni faaliyet döneminin açılış kaydına esas alınacak kesin mizanı çıkaracakları, hazırlanan kesin mizanda borç ve alacak kalanı veren hesapların yeni faaliyet döneminin açılış kaydına esas teşkil edeceği ifade edilmiştir.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden anlaşılacağı üzere; taşınır kayıt yetkililerinin görevden ayrılmaları halinde kendi sorumluluğundaki ambarlarda bulunan taşınırların sayımı yapılarak düzenlenecek devir tutanağı ile yeni taşınır kayıt yetkilisine devrinin yapılması gerekmektedir. Yıl içerisinde harcama yetkilisinin gerek duyması halinde taşınırların sayımı yapılabilmekte ve her halükarda dönem sonlarında ambarda ve ortak kullanım alanlarında bulunan taşınırların sayımının yapılması gerekmektedir.

Yıl sonu sayım çalışmaları kapsamında fiilen ambarda ve ortak kullanım alanlarında olan taşınırların sayımı ve dökümü yapılarak taşınırların fiili miktarının tespit edilmesi gerekmektedir. Bunların defter değeri ile karşılaştırılıp, defter değeri ile fiili değer arasında fark olması halinde bunun nedeni araştırıldıktan sonra tespit edilen duruma bağlı olarak düzenlenen giriş veya çıkış belgelerinin bir örneği, muhasebe kayıtlarının yapılması için muhasebe birimine gönderilerek, kayıtlı durum fiili duruma uygun hale getirilmelidir.

Tüm bunlara dayanılarak Belediyenin dönem sonu temel mali tablolarının hazırlanmasına esas teşkil eden kesin mizan cetveli çıkartılacaktır. Dolayısıyla temel mali tablolarda yer alan taşınır kayıtlarının gerçek değerini göstermesi açısından özellikle dönem sonu sayımları yapılmalıdır.

Belediyenin taşınır işlemlerinin incelenmesi sonucunda; taşınır sayımlarının yapılmadığı, bu durumun taşınır mal yönetiminde zafiyetler oluşturması ile birlikte özellikle dönem sonu sayımlarının yapılmamasından dolayı idarenin dönem sonu temel mali tablolarında yer alan 150 İlk Madde ve Malzeme Hesabı, 253 Tesis, Makine ve Cihazlar Hesabı, 255 Demirbaşlar Hesabında kayıtlı tutarların güvenilir bilgi taşımadıkları değerlendirilmektedir.

Belediye taşınırlarının etkili, ekonomik, verimli şekilde kullanılması; kasıt, kusur, veya ihmal sonucu kırılan, bozulan veya kaybolan taşınırların tespitinin sağlanması, taşınırların kayıtlı durumu ile fiili durumunun uyumlu hale getirilebilmesi için taşınır sayımlarının mevzuatında öngörüldüğü şekilde ve düzenli aralıklarla yapılması gerekmektedir.

Elektronik Ortamda Kurulmuş Bütüncül Bir Taşınır Yönetim Sisteminin Mevcut Olmaması

Belediyede elektronik ortamda oluşturulmuş, bütüncül bir taşınır yönetim sisteminin kurulmadığı görülmüştür.

18.01.2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Sorumluluk” başlıklı 5’inci maddesinde; Harcama yetkililerinin taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak edinilmesinden, kullanılmasından, kontrolünden, kayıtlarının bu Yönetmelik’te belirtilen esas ve usullere göre saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasını sağlamaktan sorumlu olduğu, taşınırlara ilişkin işlem ve kayıtların usule uygun olarak yapılıp yapılmadığını kontrol etmeye veya ettirmeye; kasıt, kusur veya ihmal sonucu kırılan, bozulan veya kaybolan taşınırların ilgililerden tazmini için gerekli işlemleri yapmaya veya yaptırmaya yetkili olduğu ifade edilmiştir.

Yönetmelik’in “Kamu idarelerince yapılabilecek düzenlemeler ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması” başlıklı 11’inci maddesinde; taşınırların tüm giriş ve çıkış kayıtları ile kullanılacak defter, belge ve cetvellerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesinin esas olduğu hüküm altına alınmıştır.

tarihli ve 32688 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinde de aynı hükme yer verilmiş, 11’inci maddesinde ise aynı hükümler yer almış, ilave olarak taşınır kayıt ve ilgili belgelerin arşivleneceği belirtilmiştir.

İdarenin taşınır işlemlerinin incelenmesi sonucunda; elektronik ortamda bütüncül olarak oluşturulmuş bir taşınır takip sisteminin mevcut olmadığı, taşınır envanter, muhafaza, kayıt ve kontrol işlemlerinde önemli eksikliklerin bulunduğu, dolayısıyla taşınırlarının etkin yönetilmediği tespit edilmiştir. Bu durum taşınır işlemlerinin yürütülmesinde ve kontrolünde büyük bir zafiyete yol açmaktadır.

Taşınırlarının etkin bir şekilde yönetilmesini sağlamak amacıyla, Belediyenin tüm taşınırlarını kapsayan bütüncül bir taşınır takip sisteminin kurulması, taşınır yönetimine ilişkin işlemlerin hataya mahal vermeyecek şekilde elektronik ortamda gerçekleştirilmesi gerekmektedir.