"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Su ve atıksu tarifelerinin belirlenmesinde, 2024 yılı Sayıştay Denetim Raporları’na göre, maliyet esaslarının dikkate alınmadığı tespit edilmiştir. İlgili mevzuat hükümlerine uygun olarak, su ve atıksu tarifeleri, gerçek maliyet değerleri göz önünde bulundurulmadan oluşturulmuştur. 2872 sayılı Çevre Kanunu, atıksu tanımını ve altyapı sistemlerinin işleyişini ayrıntılı bir şekilde düzenlemekte, atıksu hizmetlerinden elde edilen gelirlerin başka amaçlar için kullanılamayacağını vurgulamaktadır.

Atıksu altyapı tesislerinin kurulumu ve işletilmesi için belirlenen tarifelerin, tam maliyet esasına dayalı olması gerektiği belirtilmiştir. Bu bağlamda, “Kirleten öder” ilkesi gereği, çevresel etkilerden sorumlu olanların, atıkların yönetimi için gerekli harcamaları karşılaması beklenmektedir. Ancak yapılan incelemeler, belediyenin tarifeleri belirlerken bu ilkeleri göz ardı ettiğini ortaya koymuştur. Bu durum, hem yüksek hem de düşük tarifelere yol açarak maliyetlerin karşılanamamasına neden olabilir.

Sonuç olarak, su ve atıksu tarifelerinin, ilgili mevzuat çerçevesinde gerçek maliyet hesaplamalarıyla belirlenip güncellenmesi gerekmektedir. Bu süreç, şeffaflık ve hesap verebilirlik açısından önem taşımakta, vatandaşların hizmet bedellerini anlamalarını ve güvenlerini artırmalarını sağlayacaktır.

BULGU: Su ve Atıksu Tarife Tespitinin Maliyetlere Dayalı Olarak Yapılmaması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Olmayan İl Kapsamında Yer Alan İlçe Belediyesi

Kurumun asli geliri niteliğinde olan su ve atık su tarifelerinin mevzuat hükümlerine uygun olarak tespit edilmediği, yapılan hesaplamalarda gerçek maliyet değerlerinin kullanılmadığı görülmüştür.

2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 2’nci maddesinde;

Atıksu; evsel, endüstriyel, tarımsal ve diğer kullanımlar sonucunda kirlenmiş veya özellikleri kısmen veya tamamen değişmiş suları,

Atıksu altyapı tesisleri; evsel ve/veya endüstriyel atıksuları toplayan kanalizasyon sistemi ile atıksuların arıtıldığı ve alıcı ortama verilmesinin sağlandığı sistem ve tesislerin tamamını,

Arıtma tesisi; her türlü faaliyet sonucu oluşan katı, sıvı ve gaz halindeki atıkların yönetmeliklerde belirlenen standartları sağlayacak şekilde arıtıldığı tesisler olarak tanımlanmıştır.

Çevre Kanunu’nun “İzin alma, arıtma ve bertaraf etme yükümlülüğü” başlıklı 11’inci maddesinde ise atıksu altyapı sistemlerini kullanan ve/veya kullanacakların, bağlantı sistemlerinin olup olmadığına bakılmaksızın, arıtma sistemlerinden sorumlu yönetimlerin yapacağı her türlü yatırım, işletme, bakım, onarım, ıslah ve temizleme harcamalarının tamamına kirlilik yükü ve atıksu miktarı oranında katılmak zorunda olduğu, bu hizmetlerden yararlananlardan, idarelerce belirlenecek tarifeye göre atıksu toplama, arıtma ve bertaraf ücreti alınacağı, bu maksatla tahsil edilen ücretlerin, atıksu ile ilgili hizmetlerin dışında kullanılamayacağı, atıksuları toplayan kanalizasyon sistemi ile atıksuların arıtıldığı ve arıtılmış atıksuların bertarafının sağlandığı atıksu altyapı sistemlerinin kurulması, bakımı, onarımı, ıslahı ve işletilmesinden; belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyelerin sorumlu olduğu,

Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik’in 5’inci maddesinde sürdürülebilir atıksu hizmetlerinin yönetilmesi amacıyla tarifelerin belirlenmesinde atıksu hizmetlerinden tahsil edilen ücretlerin, atıksu ile ilgili hizmetler dışında kullanılmamasının esas olduğu,

Hüküm altına alınmıştır.

27.10.2010 tarih ve 27742 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik ile atıksu altyapı tesisleri ile evsel katı atık bertaraf tesislerinin kurulması, bakımı, onarımı, işletilmesi, kapatılması ve izlenmesi, bu tesislerle ilgili olarak verilen tüm hizmetleri karşılayabilecek tam maliyet esaslı tarifelerin; atıksu altyapı yönetimleri, büyükşehir belediyeleri ve belediyeler tarafından belirlenmesi esasları düzenlenmiştir.

Atıksu hizmetleri için ücretlendirme yapılırken tam maliyet ve kirleten öder ilkelerinin kullanılması esastır.

Yönetmelik gereği “Kirleten öder ilkesi”; atıkların oluşturduğu veya oluşturması muhtemel çevresel kirlenme ve bozulmayı önlemek, sınırlandırmak, gidermek ve çevrenin iyileştirilmesini sağlamak için yapılan ve/veya yapılacak tüm yatırımların ve harcamaların kirletenler veya bozulmaya neden olanlar tarafından karşılanacağını ifade etmektedir.

Yönetmelik’in 14’üncü maddesinde, atıksu altyapı yönetimlerinin toplam sistem maliyetinin hesaplanmasında esas alacağı temel bileşenler detaylı olarak belirtilmiş olup tam maliyet esaslı tarifelerinin belirlenmesinde faydalanılabilecek usul ve esaslar Bakanlık tarafından “Atıksu Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuz” adıyla yayımlanmıştır.

Yapılan incelemede, Belediyenin su ve atıksu ücretini mevzuatta belirtilen maliyet esasına dayalı şekilde belirlemediği tespit edilmiştir.

Su ve atıksu ücret tarife tespitinin hukuki düzenlemelere uygun şekilde yapılmaması; tarifeye esas teşkil eden unsurlara göre daha yüksek tutarlı bir tarife belirlenmesine sebep olabileceği gibi tarifenin düşük belirlenmesine ve buna bağlı olarak maliyetlerin karşılanamamasına da yol açılabilir.

Şeffaflık, hukuk devletinin vazgeçilmez unsurlarındandır. Kurum tarafından su ve atıksu tarife bedellerine ilişkin gerçekçi bir maliyet hesabının yapılarak Kuruma ait internet sitesinde açıklanması ile abone konumunda olan vatandaşların faturalara yansıtılan bedellere ilişkin maliyet/kâr oranlarını denetleyebilmesi ve hangi hizmetin karşılığında ne bedel ödediğini bilmesi vatandaşın Kuruma olan güvenini artırarak yükümlülüklerini yerine getirme noktasında istekli davranmasına vesile olacaktır.

Sonuç olarak, su ve atıksu tarife bedellerinin ilgili mevzuatın öngördüğü şekilde maliyet hesabı doğrultusunda hesaplanarak güncellenmesi gerekmektedir.