"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Yapılan denetimlerde, su aboneliği bulunmayan işyerleri için katı atık bertaraf bedelinin hesaplanmadığı ortaya konulmuştur. Katı atık bertaraf ücretleri, 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 2872 sayılı Çevre Kanunu çerçevesinde düzenlenmekte ve yerel yönetimler tarafından belirlenmektedir. Bu bağlamda, 5393 sayılı Kanun’un 15. maddesi, katı atıkların toplanması ve bertarafı gibi hizmetlerin belediyeler tarafından yürütülmesi gerektiğini vurgulamaktadır.

2872 sayılı Çevre Kanunu ise, belediyelerin evsel katı atık bertaraf tesislerini kurma ve işletme yükümlülüğünü ortaya koymaktadır. Bu hizmetten yararlananların, ilgili harcamalara katılma zorunluluğu bulunmaktadır. Katı atık bertaraf bedelinin, belediye meclisince belirlenen tarifeye göre alınacağı belirtilmiş olup, su faturaları üzerinden tahakkuk ettirilmesi gerektiği ifade edilmiştir. Ancak, su abonesi olmayan işyerlerinin katı atık bedellerinin hesaplanmadığı tespit edilmiştir.

Sonuç olarak, katı atık hizmetleri için tahsil edilen ücretlerin, su aboneliği olmayan işyerleri için de uygulanması gerektiği anlaşılmaktadır. Bu durum, yerel yönetimlerin katı atık yönetimi konusunda daha kapsayıcı bir yaklaşım benimsemesi gerektiğini göstermektedir.

BULGU: Su Abonesi Olmayan İşyerleri İçin Katı Atık Bertaraf Bedelinin Hesaplanmaması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi

Yapılan incelemelerde su aboneliği bulunmayan işyerleri için katı atık bertaraf bedelinin hesaplanmadığı tespit edilmiştir.

Katı atık bertaraf ücretleri, 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 2872 sayılı Çevre Kanunu çerçevesinde düzenlenmekte ve ilgili kanunlar gereğince yerel yönetimler tarafından belirlenmektedir.

5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyelerin Yetkileri ve İmtiyazları” başlıklı 15’inci Maddesinin g bendinde “Katı atıkların toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanımı, ortadan kaldırılması ve depolanması ile ilgili bütün hizmetleri yapmak ve yaptırmak.” denilmek suretiyle katı atıkların bertaraf edilmesine ilişkin hizmetlerin belediyeler tarafından yerine getirileceği hüküm altına alınmıştır.

2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 11’inci maddesinde; “Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler evsel katı atık bertaraf tesislerini kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmekle yükümlüdürler. Bu hizmetten yararlanan ve/veya yararlanacaklar, sorumlu yönetimlerin yapacağı yatırım, işletme, bakım, onarım ve ıslah harcamalarına katılmakla yükümlüdür. Bu hizmetten yararlananlardan, belediye meclisince belirlenecek tarifeye göre katı atık toplama, taşıma ve bertaraf ücreti alınır. Bu fıkra uyarınca tahsil edilen ücretler, katı atıkla ilgili hizmetler dışında kullanılamaz.” şeklinde ortaya konmuştur.

Madde hükümlerinden de anlaşılacağı üzere katı atık bertaraf bedelinin ilgili belediye meclisince belirlenecek tarifeye göre alınacağı belirtilmiş olup bu hususa ilişkin herhangi bir istisna hükmü getirilmemiştir.

Bununla birlikte katı atık bertaraf bedelinin Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik’in 22’nci maddesinde su faturaları üzerinden yapılacağı belirtilmiştir.

Yapılan incelemelerde su abonesi olmayan yerlerin katı atık bertaraf bedelinin hesaplanmadığı tespit edilmiştir. İzmir Su ve Kanalizasyon Genel Müdürlüğünce katı atık bedeli sadece su faturaları üzerinden tahakkuk ettirilmesi sebebiyle su abonesi olmayan iş yerlerinin katı atık bedelleri hesaplanamamaktadır.

Sonuç olarak katı atık hizmetleri için tahsil edilen bu ücretlerin su abonesi olmayan işyerleri içinde uygulanması gerekmektedir.