"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: 2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları, büyükşehir ilçe belediyeleri tarafından imzalanan alt yüklenici sözleşmelerinin kamu ihale mevzuatına aykırı olduğunu ortaya koymaktadır. İncelemeler, yüklenicilerin belirli bir tutar üzerinden alt yüklenici sözleşmesi imzaladığını, ancak hangi imalat kalemlerinin devredildiğine dair herhangi bir açıklama yapılmadığını göstermektedir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 15. maddesi, alt yüklenicilere yaptırılacak işlerin ihale aşamasında belirtilmesi gerektiğini vurgulamakta, bu durumun yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmayacağını ifade etmektedir.

Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nde alt yüklenicinin tanımı yapılırken, devredilen işlerin nevi itibarıyla belirtilmesi gerektiği açıkça belirtilmiştir. Ancak, bazı ihalelerde, alt yüklenici sözleşmelerinde işin %30’una tekabül eden tutarın devredildiği, fakat hangi işlerin alt yükleniciye verildiğine dair bir belirleme yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, iş bitirme belgeleri ve sözleşmenin yürütülmesi sırasında ortaya çıkabilecek ihtilafların tespitini zorlaştırmaktadır.

Kamu İhale Kurulu’nun kararları, yüklenicilerin alt yüklenicilere yalnızca bedel belirterek iş devredemeyeceğini ortaya koymaktadır. Mevzuat, yüklenicilerin alt yüklenicilere yaptıracakları işleri nevi itibarıyla belirtmelerini zorunlu kılmakta ve bu gerekliliğin ihlal edilmesi durumunda kamu ihale mevzuatına aykırılık teşkil edeceğini vurgulamaktadır.

BULGU: Mevzuata Aykırı Alt Yüklenici Sözleşmesi İmzalanması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi

Yüklenici tarafından kamu ihale mevzuatına aykırı olarak hangi imalat kalemlerinin nevi itibarıyla devredildiği belirtilmeksizin yalnızca belirli bir tutar esas alınarak alt yüklenici sözleşmesi imzalandığı ve bu sözleşmenin idare tarafından onaylandığı görülmüştür.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Alt yükleniciler” başlıklı 15’inci maddesinde; ihale konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç görülmesi halinde, ihale aşamasında isteklilerden alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri belirtmelerinin istenebileceği ancak bu durumun yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmayacağı belirtilmiştir.

Yapım işleri Genel Şartnamesi’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde alt yüklenicinin, sözleşme konusu işin nev’i itibariyle bir kısmını yüklenici ile yaptığı sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştiren gerçek veya tüzel kişi şeklinde tanımlanmıştır.

Yapılan incelemede bazı ihalelerde idarenin de onayladığı alt yüklenici sözleşmelerinde işin %30’una tekabül eden tutar alt yükleniciler tarafından yapılacağı belirtilmiş, fakat nevi itibarıyla hangi işlerin alt yükleniciye devredildiğine ilişkin herhangi bir belirleme yapılmamıştır.

Yapım işleri Genel Şartnamesi’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde alt yüklenicinin tanımı yapılırken; “Sözleşme konusu işin nev’i itibariyle bir kısmını yüklenici ile yaptığı sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştiren gerçek veya tüzel kişiyi” ibaresinde geçen ‘nev’i itibariyle’ lafzı, alt yüklenici sözleşmesinin devrinde alt yükleniciye devredilen imalat kalemlerinin belirtilmesi gerektiği anlamına gelmektedir.

Yüklenici ve alt yüklenicinin yapacağı işlerin nevi itibarıyla ayrı ayrı belirlenmemesi halinde, alt yüklenici iş bitirme belgelerine ilişkin usul ve esasların belirtildiği Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesinin üçüncü fıkrasında aranan şartların sağlanıp sağlanmadığının tespiti mümkün olamayacak ve yine aynı şekilde sözleşmenin yürütülmesi sırasında ortaya çıkması muhtemel iş artışı, iş eksilişi, hatalı, kusurlu, eksik işlerin olması ve benzeri durumlarda da ihtilaf çıkacaktır.

Kamu İhale Kurulu’nun 17.08.2012 tarih 2012/UY.II-3362 numaralı kararında aynen; “Başvuruya konu ihalede isteklilerin alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri yalnızca nevi itibariyle belirtebilecekleri, herhangi bir iş kısmına ilişkin belirli bir miktarın esas yüklenici tarafından, geriye kalan kısmının ise alt yüklenici tarafından gerçekleştirilmesinin yukarıda yer verilen değerlendirmeler çerçevesinde kamu ihale mevzuatına uygun olmadığı anlaşılmıştır” şekliyle yer alan ifadelerde de yüklenicinin alt yükleniciye yaptırmayı düşündüğü işleri yalnızca bedel belirterek devredemeyeceği yönünde karar alınmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve bu kanuna dayanılarak hazırlanan ikincil mevzuatta, yüklenicilerin alt yüklenicilere yaptıracakları işleri nev’i itibarıyla belirtmeleri gerektiği açık olarak düzenlenmekle birlikte mevzuatta nevi itibarıyla belirlenen bu işlerin üzerinden yalnızca tutar belirtilerek belirleme yapılabilmesine imkân tanınmamıştır.

İsteklilerin alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri nev’i itibarıyla belirtmeksizin yalnızca tutar üzerinden devretmesinin kamu ihale mevzuatına uygun olmadığı değerlendirilmektedir.