Kiralanan Taşınmaz İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyet Olarak Gösterilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiralanan taşınmaz için yapılan değer artırıcı harcamaların özel maliyet olarak gösterilmemesi ve amortisman ayrılmaması nedeniyle, Bilançoda 209.817,64 TL eksiklik ve ilgili varlık hesaplarında 184.117,24 TL fazalık ile birlikte, Faaliyet Sonuçları Tablosunda 41.963,52 TL eksiklik saptandı. Yapılan incelemeler sonucunda, İdare’nin kiralanan taşınmaz için tamirat, tadilat ve dekorasyon yenileme işleri yaptırdığı ancak bu tutarların […]

Amortisman Ayırma İşleminin Hatalı Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından yapılan yıl sonu amortisman işlemleri mevzuata uygun şekilde gerçekleştirilmediği görülmüş ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’na göre endirekt yönteme göre yapılması gerektiği belirlenmiştir. Yapılan incelemelerde, hatalı amortisman işlemi nedeniyle Bilançoda 260-Haklar Hesabı ve 255-Demirbaşlar Hesabı eksik görünmektedir. Ayrıca Faaliyet Sonuçları Tablosunda da 630-Giderler Hesabı eksik görünmektedir. İdare tarafından kullanılan yazılımdaki teknik bir […]

Tahsil Edilememiş İşsizlik Sigortası Primleri ve Gecikme Cezalarından Kaynaklanan Alacakların Muhasebeleştirilmemesi ve Mali Tablolarda Raporlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal Güvenlik Kurumunun (SGK) muhasebe kayıtlarında yer alan işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamlarından henüz tahsil edilememiş tutarların İşsizlik Sigortası Fonu’nun alacağı olarak muhasebeleştirilmesi ve mali tablolarında raporlanması gerektiği görülmüştür. 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’ndaki hükümler göre, işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamları İşsizlik Sigortası Fonu’nun gelirleri arasında sayılmıştır.
SGK arasındaki protokolde değişiklik yapılarak bu […]

Arsa Vasfı ile Tahsis Edilen Taşınmazlar Üzerine Kurum Tarafından Yapılan Binaların Kurum Mali Tablolarında Gösterilmemesi ve Tapu Kayıtlarında Cins Tashihi Yapılmamış Taşınmazların Olması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim görüşü, kamu idaresinin tabi olduğu geçerli finansal raporlama çerçevesi kapsamındaki temel mali tabloları olan bilanço ve faaliyet sonuçları tablosuna verilmiştir. Denetlenen kamu idaresinin yönetimi, tabi olduğu muhasebe standart ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor ve tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştaya sunulmasından sorumludur.
Sayıştay, denetimlerinin sonucunda hazırladığı raporlarla denetlenen […]

Özel Maliyetler Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Başkanlık tarafından hizmet binası olarak kiralanan taşınmaz için yapılan değer artırıcı nitelikteki harcamaların 264-Özel Maliyetler Hesabına kaydedilmemesi nedeniyle Sayıştay tarafından eleştirilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 264-Özel Maliyetler Hesabının niteliğine ilişkin maddesinde bu hesabın hangi işlemlerde kullanılacağı açıklanmıştır.
İnceleme sonucu, Başkanlık tarafından hizmet binası olarak kullanılan taşınmaz için yapılan toplam 7.751.857,09 TL tutarındaki değer artırıcı nitelikteki […]

Kiralanan Gayrimenkuller İçin Yapılan Giderlerin Özel Maliyetler Hesabı’nda Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi tarafından kiralanan taşınmazlar için yapılan bakım, onarım ve yenileme giderlerinin 264 Özel Maliyetler Hesabı’nda izlenmediği, doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 264 Özel Maliyetler Hesabı’na ilişkin “Hesabın Niteliği” başlıklı 212’nci maddesinde bu hesabın kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin sürekli olarak artırılması amacıyla yapılan giderler ile bu gayrimenkullerin […]

Kiralanan Gayrimenkuller İçin Yapılan Giderlerin Özel Maliyetler Hesabı’nda Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, büyükşehir ilçesi belediyeleri tarafından kiralanan taşınmazlar için yapılan değer artırıcı nitelikteki harcamalar Özel Maliyetler Hesabı’nda muhasebeleştirilmeksizin doğrudan giderleştirilmiştir. İdarelerce, kadın yaşam merkezi ve eğitim/kurs merkezi olarak kullanılan taşınmazlara ilişkin olarak 68.329 TL ve 63.600 TL tutarında harcama 264 Özel Maliyetler Hesabı’na kaydedilmeden 630 Giderler Hesabı kullanılmış, bu durum mali tablolarda […]

Belediye taşınmaz değerleme işlemleri (Sayıştay)

 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Belediyeye Ait Taşınmazların Değer Tespitlerinin Yapılmaması
Belediye adına tapuda kayıtlı olan taşınmazların Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik hükümleri gereği değer tespit işlemlerinin yapılmadığı görülmüştür.
Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in “Kayıt ve kontrol işlemleri” başlıklı 5’inci maddesine göre; kamu idarelerinin, mevcutlarla birlikte içinde bulunulan yılda çeşitli yollarla edinilen ve elden çıkarılan taşınmazlarını, […]

Kiralanan Taşınmaz İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyetler Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı mali tabloları incelenmiş ve kiralanan taşınmazlar için yapılan değer artırıcı nitelikteki harcamaların 264 Özel Maliyetler Hesabına kaydedilmeksizin doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 212’nci maddesinde belirtilen 264 Özel Maliyetler Hesabının niteliği, kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin sürekli olarak artırılması amacıyla yapılan giderlerdir. Yapılan incelemede idare tarafından kiralanan taşınmaz […]

Diğer Kurumlardan Kiralanan Taşınmazlar İçin Yapılan Harcamaların Özel Maliyetler Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Termal Belediye tarafından diğer kurumlardan kiralanan taşınmazlar üzerinde yapılan giderlerin hatalı şekilde muhasebe edilmeleri sonucunda 252 Binalar Hesabına borç kaydı yapılmıştır. Anılan harcamalar, 258 Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına borç kaydedilmesi gerektiği halde, tamamlanmalarının ardından 264 Özel Maliyetler Hesabına aktarılması gereken giderlerdir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine göre, 252 Binalar Hesabı eklenti ve […]

Kiralanan Gayrimenkuller İçin Yapılan Harcamaların Özel Maliyetler Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, Belediyenin kiraladığı gayrimenkuller için yapılan harcamaların Özel Maliyetler Hesabına kaydedilmediği belirlenmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 212’nci maddesinde ise kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin artırılması amacıyla yapılan giderlerin Özel Maliyetler Hesabına kaydedileceği belirtilmiştir. Ancak Belediyenin kiraladığı Kayacık sahili, Kille koyu ve Kapukargın Kaplıca İşletmeleri için yapılan harcamalar, doğrudan […]

Özel Maliyetler Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi’nde yapılan incelemeler sonucu, kiralanan taşınmazlar için 3.187.652,62 TL tutarında değer arttırıcı nitelikte harcamaların doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 264 Özel Maliyetler Hesabına ilişkin hükümleri çerçevesinde, bu tür harcamaların 264 Özel Maliyetler Hesabına borç kaydedilmesi gerektiği belirlenmiştir. İdarenin cevabı ile tutarlı […]

Kiralanan Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyetler Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiracı sıfatı ile kullanılan hizmet binaları için yapılan değer artırıcı harcamaların önemli bir kısmının 264-Özel Maliyetler Hesabı’na kaydedilmediği, doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 264-Özel Maliyetler Hesabı’nın niteliğine ilişkin 198’nci maddesinde bu hesabın kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin kalıcı olarak arttırılması amacıyla yapılan giderler ile bu gayrimenkullerin kullanılması için […]

Amortisman ve tükenme Paylarına tabi varlıkların neler olduğu, amortismanın nasıl ayrılacağı süre, yöntem ve oranları (Sayıştay)

 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Maddi Duran Varlıklar Amortisman İşlemlerinde Hatalar Bulunması
Amortismana tabi bazı maddi duran varlıklar için amortisman ayrılmadığı, bazı maddi duran varlıklar için kayıtlı değerinden fazla amortisman ayrıldığı, muhasebe hesaplarında kayıtlı olmayan varlıklar için Birikmiş Amortisman Hesabının kullanıldığı ve duran varlıklar amortisman defteri tutulmadığı görülmüştür.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 25-Maddi Duran Varlıklar hesap grubuna ilişkin […]

Maddi olmayan duran varlıklar için amortisman kaydı ve oranı (Sayıştay)

 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Maddi Olmayan Duran Varlıklara Amortisman Ayrılmaması
Maddi olmayan duran varlıklar için faaliyet dönemi sonunda amortisman ayırma işlemlerinin yapılmadığı görülmüştür.
Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 29’uncu maddesinde; amortisman işlemi, kamu idaresi hesaplarında yer alan duran varlıkların maliyetinin, varlığın yararlanma ya da itfa süresine sistemli bir biçimde dağıtılması ve ilgili yıla düşen tutarın gider olarak muhasebeleştirilmesini ifade edecek […]