TCMB Reeskont ve Avans Oranları

Dönemler itibariyle yıllık reeskont oranları aşağıdaki gibidir

 

Dönem (Belirtilen tarihten itibaren geçerli)

Reeskont işlemlerinde uygulanacak iskonto faiz oranı (Yıllık – %)

avans işlemlerinde uygulanacak faiz oranı

R.G. Tarih – Sayı

28.09.2023 –

30,75

31,75

28.09.2023 – 32323

24.06.2023 –

15,75

16,75

24.06.2023 – 32231

31.12.2022 –

10,75

9,75

31.12.2022 – 32060

Reeskont Formülü
Reeskont hesaplama formülü aşağıdaki gibidir:
F = A – (A x 360) / 360 + (m x t)
F: Iskonto tutarı
A: Senedin […]

Tecil Faizi Oranı, Tecil Faizi Hesaplanması ve Uygulanması

YÜRÜRLÜK TARİHLERİNE GÖRE TECİL FAİZİ ORANLARI

Dönemler

Faiz Oranı (Yıllık)

Yasal Düzenleme

25.01.2000 – 20.12.2000 tarihleri arasında

% 48

409 Seri No.lu Tahsilat Genel Tebliği

21.12.2000 – 30.03.2001 tarihleri arasında

% 36

412 Seri No.lu Tahsilat Genel Tebliği

31.03.2001 – 01.02.2002 tarihleri arasında

% 72

416 Seri No.lu Tahsilat Genel Tebliği

02.02.2002 – 11.11.2003 tarihleri arasında

% 60

421 Seri No.lu Tahsilat Genel Tebliği

12.11.2003 – 03.03.2005 tarihleri arasında

%36

429 Seri No.lu Tahsilat […]

2023 Yılı Gecikme Zammı, Gecikme Faizi, Tecil Faizi ve Pişmanlık Zammı Oranları

21.07.2022 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 20.07.2022 tarih ve 5801 sayılı Cumhurbaşkanı kararıyla, 6183 sayılı Kanun’un 51. maddesinde yer alan gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %2,5 olarak yeniden belirlenmiştir.
Böylece 30.12.2019 tarihinden beri yürürlükte olan aylık %1,60 gecikme zammı oranı, %2,5’e çıkmış olmaktadır.
Tahsilat Genel Tebliğiyle, tecil faizi oranı yıllık %24 olarak yeniden belirlenmiştir. […]

Nakit Sermaye Artırımında Faiz İndirim Oranları

Yıl

Faiz İndirim Oranı (%)

İlgili Genel Tebliğ

2017

17,06

KVK Sirküleri / 47

2018

27,04

2019

12,02

2020

19,62

2021 
24,52

2022
 13,47 
 

 

Not: TCMB tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son açıklanan “Bankalarca Açılan Kredilere Uygulanan Ağırlıklı Ortalama Faiz Oranları”ndan “Ticari Krediler (TL Üzerinden Açılan) (Tüzel Kişi KMH ve Kurumsal Kredi Kartları Hariç)” faiz oranının dikkate alınmaktadır.

 

Pişmanlık Zammı Hesaplama (VUK)

Vergi Usul Kanunu’nun 371. maddesinde yer alan düzenleme nedeniyle, pişmanlık zammı gecikme zammı oranında uygulandığından, 5801 sayılı Cumhurbaşkanı kararıyla yapılan değişiklik pişmanlık zammı oranını da değiştirmiş olup, 21.07.2022 tarihinden itibaren uygulanacak pişmanlık zammı oranı %2,5 olmuştur.
Yasal düzenlemelere göre; 

Pişmanlık zammı hesabında ay kesirleri tam ay sayılmakta, 
Pişmanlık zammı aşağıdaki formülle hesaplanmakta,

Pişmanlık zammı tutarı = Ödeme süresi geçen […]

Yasal (Kanuni) Faiz Oranı Verileri

 Yıllar İtibarıyla Yasal Faiz Oranı

Kanuni Faizi  Oranı (yıllık) – Mevzuatta yasal faiz oranına atıf yapıldığında geçerli olan faiz oranı
(3095 sayılı  Kanun madde 1)

19.12.1984 – 31.12.1997 tarihleri arası
30%

01.01.1998 – 31.12.1999 tarihleri arası
50%

01.01.2000 – 30.06.2002 tarihleri arası
60%

01.07.2002 – 30.06.2003 tarihleri arası
55%

01.07.2003 – 31.12.2003 tarihleri arası
50%

01.01.2004 – 30.06.2004 tarihleri arası
43%

01.07.2004 – 30.04.2005 tarihleri arası
38%

01.01.2005 – 31.12.2005 tarihleri arası
12%

01.01.2006 tarihinden […]

Vadesinde Ödenmeyen Kira Alacakları İçin Yılsonunda Faiz Tahakkuk Ettirilmemesi (Sayıştay)

 2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Ankara Büyükşehir Belediyesinde 2019 yılı kapsamında yapılan incelemeler neticesinde, “120 Gelirlerden Alacaklar Hesabında” bulunan kira alacaklarından tahsilatı süresi içinde yapılamayanlara yılsonu itibariyle gerekli faiz tahakkuk işleminin yapılmadığı tespit edilmiştir.
27.05.2016 tarih ve 29724 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde;
“…
Tahakkuk esası: Bir ekonomik değerin yaratıldığında, […]

Belediye faiz gelirlerinden bankaca yapılan kesintilerin muhasebeleştirilmesinde gayrı safilik ilkesine uyulmaması, hem gelir hem de gider hesapları kullanılması gerekirken yalnızca gelir hesaplarının kullanılması (Sayıştay)

Aksaray Belediyesi  2019 yılı Sayıştay Denetim Raporu

Vadeli Mevduat Faiz Gelirlerinin Net       Tutar    Üzerinden Muhasebeleştirilmesi İdarenin vadeli mevduat hesaplarından elde ettiği faiz gelirlerini net tutarlar üzerinden muhasebeleştirildiği görülmüştür. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Gayri safilik ilkesi” başlıklı 39’uncu maddesine göre; gelir ve giderler, herhangi bir düzenleme veya standart ile aksi kararlaştırılmadıkça netleştirilmeden kaydedilmelidir.  Aynı […]

Vadeli Mevduat   Faiz Gelirlerinin Net Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

 2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

İdarenin vadeli mevduat hesaplarından elde ettiği faiz gelirlerini net tutarlar üzerinden muhasebeleştirildiği görülmüştür.
Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Gayri safilik ilkesi” başlıklı 39’uncu maddesine göre; gelir ve giderler, herhangi bir düzenleme veya standart ile aksi kararlaştırılmadıkça netleştirilmeden kaydedilmelidir. 
Aynı Yönetmelik’in “Faaliyet Sonuçları Tablosu ilkesi” başlıklı 6’ncı maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendinde ise, kamu […]

Kurum Mevduatlarının Nasıl Nemalandırılmaması Gerektiğine İlişkin (Sayıştay)

 2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

İdareye ait mali kaynakların bir kısmının Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği’ne aykırı olarak kamu sermayeli bankalarda değerlendirilerek nemalandırılmadığı görülmüştür. 
Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinde; genel bütçe kapsamı dışındaki kamu idarelerinin, kendi bütçeleri veya tasarrufları altında bulunan her türlü mali kaynaklarını kamu sermayeli bankalarda Yönetmelik’te belirtilen araçları kullanarak değerlendirmekle yükümlü oldukları ifade edilmiştir.
Aynı maddede; kurumların […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Muhasebeleştirilmesinde Bütçe Hesapları ve Gelir – Gider Hesaplarının Nasıl Kullanılması Gerektiği (Sayıştay)

 2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

İdarece, vadeli mevduat hesaplarının işletilmesinden elde edilen faiz gelirlerinin muhasebeleştirilmesinde kullanılmaması gereken 103-Verilen Çekler ve Gönderme Emirleri Hesabı kullanılmakta ve 102-Banka Hesabı, 800-Bütçe Gelirleri Hesabı ve 830-Bütçe Giderleri Hesabı ise hatalı kullanılmaktadır. 
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 102-Bankalar Hesabına ilişkin “Hesabın işleyişi” başlıklı 57’nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a/6) bendinde; muhasebe […]

Vadesinde Tahsil Edilmeyen Alacaklar İçin Yılsonunda Faiz Tahakkuk İşlemleri (Sayıştay)

2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Belko Limited Şirketinin 2019 yılı mali tablolarının incelenmesi neticesinde, “120 Alıcılar” hesabında kayıtlı bulunan alacaklardan tahsilatı süresi içinde yapılamayanlara gecikme faizi tahakkuk ettirilmediği, sadece asıl alacağın kayıtlarda bulunduğu tespit edilmiştir.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Ticari İşlerde Faiz” başlıklı 8’inci maddesi uyarınca ticari işlerde sözleşmenin tarafları, gecikme faizi alınmasını ve uygulanacak faiz […]