"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Başvuru, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programına yatay geçiş talebinin reddine yönelik bir itirazdır. Başvuran, 2022 yılında Anadolu Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Programına kaydının geç yapılması nedeniyle yatay geçiş tarihlerini kaçırdığını, 2023-2024 yılında başvurusunun değerlendirilmediğini ve 2024-2025 yılı için yaptığı başvurunun da kabul edilmediğini iddia etmektedir. Erciyes Üniversitesi, başvuranın yatay geçiş talebini, ilgili mevzuat gereği, geçiş yapmak istediği programın 2009 yılında açılması ve dolayısıyla merkezi yerleştirme puanının oluşmaması nedeniyle reddetmiştir.

Erciyes Üniversitesi Rektörlüğü, başvuranın 2024-2025 eğitim yılı için Ek Madde 1 kapsamında başvurusunun değerlendirileceğini belirtmiş, ancak başvuranın mevcut başvurusunun reddedilmesi üzerine Kamu Denetçiliği Kurumuna başvuruda bulunmuştur. Kurum, başvuranın talebinin reddedilmesinin hukuka uygun olduğunu, çünkü başvuranın geçiş yapmak istediği programın puan tabanının oluşmadığını ve başvurunun ilgili tarihlerde yapılmadığını ifade etmiştir. Nihayetinde, başvurunun reddi kararı, yasal mevzuat ve Yükseköğretim Kurulu görüşleri doğrultusunda verilmiştir.

T.C. TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU

(OMBUDSMANLIK)

SAYI : 2025/330-S.25.509

BAŞVURU NO : 2024/10861

KARAR TARİHİ : 10.01.2025

RET KARARI ,TCKN:

Adres:

BAŞVURUYA KONU İDARE : ERCİYES ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ

YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI

Başvuranın Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve

BAŞVURUNUN KONUSU :

Psikolojik Danışmanlık lisans programına merkezi yerleştirme puanıyla yatay geçiş başvurusunun reddedilmesine itirazı hakkındadır.

BAŞVURU TARİHİ : 01.09.2024

I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ

1. Başvuran özetle; 2022 yılında 7417 sayılı Kanun kapsamında Anadolu Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği

Programına kaydının geç yapıldığını, bu nedenle yatay geçiş tarihlerini kaçırdığını, 2023-2024 yılında

Erciyes Üniversitesine Ek Madde 1 yatay geçiş talebini belirtilen tarih içerisinde yapmadığı için değerlendirmeye alınmadığını ve 2024-2025 yılında tekrar başvurduğunda değerlendirmeye alınacağının söylendiğini, Erciyes Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümüne Ek Madde 1 yatay geçişi için dilekçe ile başvurduğunda değerlendirmeye alındığını ancak kabul edilmediğini, neden kabul edilmediğine dair tarafına herhangi bir yazı ulaşmadığını, / -S. sayılı şikâyet başvurusuna cevap olarak gelen Dostane Çözüm Kararı’nın uygulanmadığını ve Ek Madde 1 yatay geçiş hakkını kullanamadığını ileri sürerek Erciyes Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümüne yatay geçiş başvurusunun kabul edilmesini talep etmektedir.

II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI

2. Kurumumuzun bilgi ve belge talebi üzerine, Erciyes Üniversitesi Rektörlüğünün 20.09.2024 tarihli ve sayılı yazısı ve eklerinde özetle; 2.1. Yükseköğretim Kurumu Başkanlığı tarafından açıklanan 05.07.2022 tarih ve 31887 sayılı Resmî

Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 7417 Sayılı Kanun’un 35’inci maddesi ile 2547 Sayılı

Yükseköğretim Kanunu’na eklenen Geçici 83’üncü maddesi kapsamında yatay geçiş başvurularının 07

/

Kasım 2022 tarihine kadar alındığı, başvuranın süre bitiminden sonra 07.07.2023 tarihinde başvuru yaptığı, dilekçesine cevaben 7417 sayılı af kanunu yatay geçiş işlemlerinin sona erdiğinin bildirildiği, başvuranın 2023-2024 eğitim – öğretim yılı güz yarıyılı için ek madde-1 kapsamında başvuru yapmadığının anlaşıldığı, bu kapsamda bir sonraki 2024-2025 eğitim – öğretim yılı güz yarıyılı için Ek Madde 1 kapsamında başvuru yapması halinde değerlendirmeye alınacağının bildirildiği, 2.2. Başvuranın 2024-2025 eğitim -öğretim yılı için Ek Madde 1 kapsamında Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümüne başvuruda bulunduğu, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından ilan edilen Güz ve Bahar Dönemi Ek Madde 1 Uygulama İlkeleri’nin 4. maddesi “Öğrencilerin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanları ile geçmek istedikleri yükseköğretim programlarının merkezi yerleştirme puanını sağlamaları şartıyla ön lisans veya lisans programlarına geçiş yapabilecekleri (ön lisanstan lisansa veya lisanstan ön lisansa),” ve 17. maddesi “Öğrencinin geçmek istediği diploma programına, öğrencinin halen öğrenim görmekte olduğu diploma programına kayıt yaptırdığı yılda öğrenci kabul edilmemişse geçilmek istenen diploma programının merkezi yerleştirme taban puanı oluşmadığından geçiş yapılamayacağına,” hükmü gereği 1993 ÖSYS sınavı sonucuna göre yatay geçiş yapmak istediği

Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünün 2009 yılında açıldığı ve yerleştirme puanı oluşmadığından talebinin uygun görülmediğinin 13.08.2024 tarihli ve sayılı yazıları ile başvurana bildirildiği, 2.3. Başvuruya konu talebin dostane çözüm yolu ile sonuçlandırılmasının, başvuranın yatay geçiş için başvuruda bulunduğu Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünün 2009 yılında açılması ve

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından ilan edilen Güz ve Bahar Dönemi Ek Madde 1 Uygulama

İlkeleri’nin 4. ve 17. maddesi gereği “..geçilmek istenen diploma programının merkezi yerleştirme taban puanı oluşmadığından geçiş yapılamayacağına..” hükmü doğrultusunda mümkün olmadığı belirtilerek ilgili belgeler sunulmuştur.

3. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 18.10.2024 tarihli ve sayılı yazısında özetle; 3.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift

Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek Madde

1 uyarınca yapılacak yatay geçiş işlemlerinde güz ve bahar dönemi için yükseköğretim kurumları tarafından

yürütülecek işlemlere ilişkin usul ve esasların 08.01.2015 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu kararı ile belirlendiği, söz konusu usul ve esasların www.yok.gov.tr genel ağ sayfasındaki “Öğrenci” sekmesi altında yer aldığı, 3.2. Söz konusu usul ve esasların 10. maddesinde; “Üniversitelerin ayrıca bir kontenjan ilan etmesinin gerekmediğine başvuruların her yıl eğitim öğretim dönemi başlamadan önce 1 Ağustostan 15 Ağustos dâhil alınmasına, başvuruların değerlendirme işlemlerinin Eylül ayının 10’una kadar ilan edilerek kayıtların da

Eylül ayının 15 ine kadar bitirilmesine, kaydı yapılan öğrencilerin Eylül ayının sonuna kadar yatay geçiş yaptığı yükseköğretim kurumuna bildirilmesine” hükmü ile, 2. maddesinde; “Öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanlarının başka bir diploma programının girdiği yıldaki taban puanına eşit veya yüksek olması gerektiğine, (Örneğin, İşletme (puan türü TM1) programında kayıtlı bir öğrencinin merkezi yerleştirme puanları arasında MF4 puanı varsa ve bu öğrencinin MF4 puanının geçmek istediği

İnşaat Mühendisliği programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda uygulama esasları çerçevesinde yatay geçiş yapabilecektir.)” hükmünün yer aldığı, 3.3. Başvuranın yatay geçiş başvurusuna ilişkin olarak; Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans

Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi

Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek Madde 1 hükümleri uyarınca yapılan yatay geçiş

başvurularının, Güz ve Bahar Dönemi Ek Madde 1 Uygulama İlkelerinde yer alan hükümler uyarınca değerlendirildiği, ek madde 1 güz dönemi başvuru tarihlerinin 1-15 Ağustos tarihleri arasında olduğu, başvuranın başvuru yaptığı Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik

Programının 2009 yılında öğrenci almaya başladığı, bu nedenle yatay geçiş başvurusunun reddedilmesinde mer’i mevzuata aykırı bir durum olmadığı, başvuranın ek madde 1 uyarınca 1993 ÖSYS Kılavuzunda yer alan programlara yatay geçiş başvurusu yapması gerektiği belirtilmiştir.

III. İLGİLİ MEVZUAT

4. T.C. Anayasası’nın “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74’üncü

maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları:

“Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceler. […]” 5. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun “Kurumun görevi” başlıklı 5’inci maddesinin birinci

fıkrası:

“Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.” 6. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun “Yükseköğretim Kurulunun görevleri” başlıklı 7’nci

maddesinin dördüncü fıkrasının (e) bendi:

“Yükseköğretim kurumlarında eğitim – öğretim programlarının asgari ders saatlerini ve sürelerini, öğrencilerin yatay ve dikey geçişleriyle ve yüksekokul mezunlarının bir üst düzeyde öğrenim yapmalarına ilişkin esasları Üniversitelerarası Kurulun da görüşlerini alarak tespit etmek”, 6.1. “Diploma alma, ders kredilerinin hesaplanması, öğrencilik haklarından yararlanma ve sınavlar”

başlıklı 44’üncü maddesinin (c) fıkrası:

“[…] Yatay geçiş ve çift ana dal eğitiminin usul ve esasları ile azami öğrenim süreleri, lisansüstü eğitim usul ve esasları ile öğrenim süreleri Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir.” 7. 24.04.2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi

Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik’in “Merkezi yerleştirme puanıyla yatay geçiş” başlıklı Ek 1’inci

maddesi:

“(Ek:RG-21/9/2013-28772) (Değişik:RG-2/5/2014-28988) (1) Öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanı, geçmek istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda, öğrenci, hazırlık sınıfı da dahil olmak üzere yatay geçiş için başvuru yapabilir. Programa yatay geçişe ilişkin başvuru takvimi, öğrenci kontenjanına ilişkin esaslar ile yatay geçişlere ilişkin usul ve esaslar

Yükseköğretim Yürütme Kurulu tarafından tespit edilir. Belirlenen usul ve esaslar uyarınca öğrencilerin başvuruları yükseköğretim kurumlarının ilgili kurulları tarafından değerlendirilerek yatay geçişleri kabul edilir. Başvurunun kontenjandan fazla olduğu durumlarda ÖSYS puanı en yüksek adaydan başlayıp sıralanarak kontenjan kadar adayın yatay geçişi kabul edilir.

(2) (Ek:RG-18/3/2016-29657) Bu madde kapsamında eğitim gördüğü programdan farklı bir programa yatay geçiş yapan öğrencilerin azami süreleri, programın azami süresinden kabul edildiği sınıf çıkartılarak hesaplanır.” 8. Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans Ve Lisans

Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlararası Kredi Transferi

Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek Madde 1 Uyarınca Yapılacak Yatay Geçiş İşlemlerinde Güz

Ve Bahar Dönemi İçin Yükseköğretim Kurumları Tarafından Yürütülecek İşlemlere İlişkin Usul Ve

Esaslar”ın 4’üncü maddesi:

“Öğrencilerin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanları ile geçmek istedikleri yükseköğretim programlarının merkezi yerleştirme puanını sağlamaları şartıyla ön lisans veya lisans programlarına geçiş yapabilecekleri (ön lisanstan lisansa veya lisanstan ön lisansa),”

8.1. 17’nci maddesi:

“Öğrencinin geçmek istediği diploma programına, öğrencinin halen öğrenim görmekte olduğu diploma programına kayıt yaptırdığı yılda öğrenci kabul edilmemişse geçilmek istenen diploma programının merkezi yerleştirme taban puanı oluşmadığından geçiş yapılamayacağına,” hüküm ve düzenlemelerini haizdir.

IV. KAMU DENETÇİSİ ÖZCAN YILDIZ’IN KAMU BAŞDENETÇİSİNE ÖNERİSİ

9. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; başvurunun reddi gerektiği hususundaki öneri Kamu Başdenetçisine sunulmuştur.

V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE

A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme 10. Başvuru, başvuranın Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programına merkezi yerleştirme puanıyla yatay geçiş başvurusunun reddedilmesine itirazı hakkındadır.

11. Dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler ışığında başvuru süreci incelendiğinde; 11.1. Başvuranın, 1993 ÖSYS sonucunda Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü

Eğitim Programları ve Öğretim Programında öğrenim görmeye hak kazandığı, 02.12.1996 tarihinde kayıt yenilememe nedeniyle ilişiğinin kesildiği, 7417 sayılı Kanun ile 2547 sayılı Kanun’a eklenen geçici 83.

madde hükmünden yararlanmak için Anadolu Üniversitesine 01.09.2022 tarihinde başvuru yaptığı, ilişiğinin kesildiği programın kapatılmış olması ve Eğitim Fakültesine bağlı diğer bölümlerin görüşleri doğrultusunda Anadolu Üniversitesinde yerleştirilecek program bulunamadığı, bunun üzerine başvurandan tercihleri istenerek Anadolu Üniversitesi Rektörlüğünün 14.11.2022 tarihli ve E. sayılı yazısı ile

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına iletildiği, başvuranın söz konusu 07.11.2022 tarihli tercih dilekçesinde

Erciyes Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı (İ.Ö.) veya Erciyes Üniversitesi Tarih lisans programına yerleştirilmeyi talep ettiği, Yükseköğretim Kurulunun 22.12.2022 tarih ve sayılı cevabi yazısında;

1993 ÖSYS sonucunda Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim

Programları ve Öğretim Programında öğrenim görmeye hak kazanan başvuranın 7417 Sayılı Kanun ile

2547 Sayılı Kanuna Eklenen Geçici 83. Madde kapsamında başvuruda bulunduğu, ilişiğinin kesildiği

programın kapatılmış olması ve Anadolu Üniversitesinde yerleştirilecek herhangi bir program

/

bulunamaması nedeniyle başvuranın Erciyes Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı (İ.Ö.) veya Erciyes

Üniversitesi Tarih lisans programına yerleştirilmeyi talep ettiğinin bildirildiği, bilindiği üzere, 05.07.2022 tarih ve 31887 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 7417 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa Geçici Madde 83 eklendiği ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin

usul ve esasların 18.07.2022 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul ile 21.09.2022 tarihli Yükseköğretim

Yürütme Kurulu toplantılarında belirlenerek üniversitelere bildirildiği, başvuranın 7417 sayılı Kanun’un 35’inci maddesi ile 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu’na eklenen Geçici Madde 83’ün uygulanmasına ilişkin usul ve esasların 9/h maddesine ‘…diğer yükseköğretim kurumlarına af kanunu kapsamında yatay geçiş başvurusu yapabilmesi için şartlı olarak bir programa kaydının yapılarak bunun sisteme işlenmesine, (21.09.2022 tarihli Yürütme Kurulu Kararı),’ göre değerlendirilerek söz konusu usul ve esasların 18’inci maddesinde belirtilen şartları sağlaması durumunda ilgili yükseköğretim kurumuna başvurması gerektiği hususunda yanıt verildiği, başvuranın Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının anılan yazısına istinaden

Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Programına geçici kaydının yapıldığı, 11.2. Başvuranın kaydının geçici yapılmasına itiraz ederek kaydının kalıcı şekilde yapılması istemiyle

20.03.2023 tarihinde Kurumumuza başvuruda bulunduğu, mezkûr başvurusunda 7417 sayılı Kanun ile

2547 sayılı Kanun’a eklenen geçici 83. madde kapsamında yatay geçiş isteminde bulunmadığı, kaydının

kalıcı şekilde yapılması istemine ilişkin Kurumumuzun 29.03.2023 tarihli ve S. sayılı Gönderme

Kararına istinaden, başvuranın Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinin 07.04.2023 tarihli Yönetim

Kurulu Kararı ile Temel Eğitim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Programına kesin kaydının yapıldığı anlaşılmıştır.

11.3. Diğer yandan, başvuranın 07.07.2023 tarihli dilekçesinde ise, 7417 sayılı Kanun ile 2547 sayılı

Kanun’a eklenen geçici 83. madde kapsamında Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği lisans programına yatay geçiş başvurusunda bulunduğu, Erciyes Üniversitesi tarafından 7417 sayılı Kanun ile 2547 sayılı Kanun’a eklenen geçici 83. madde kapsamında yatay geçiş başvurularının 07.11.2022 tarihinde sona erdiği gerekçesiyle talebinin reddedildiği, bunun üzerine 24.07.2023 tarihinde Kurumumuza başvuruda bulunduğu, Kurumumuz tarafından yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, Yükseköğretim

Kurulu tarafından başvuranın 1993 TS puanının 456.135 olduğu, Erciyes Üniversitesi Türk Dili ve

Edebiyatı İ.Ö programının 1993 TS minimum puanının 419.309 olduğu, Yükseköğretim Kurumlarında Ön

Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi

Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik’in Ek Madde 1’i uyarınca yapılacak yatay geçiş işlemlerinde güz ve bahar dönemi için yükseköğretim kurumları tarafından yürütülecek işlemlere ilişkin

Güz Dönemi Usul ve Esasların 2. maddesi “Öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanlarının başka bir diploma programının girdiği yıldaki taban puanına eşit veya yüksek olması…” şartını sağladığının anlaşıldığı yönünde açıklama yapıldığı, Erciyes Üniversitesi Rektörlüğünce yapılan açıklamada ise başvuranın Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar

Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin

Yönetmelik’in Ek Madde 1’i kapsamında ve ilan edilen tarihlerde bir başvurusunun bulunmadığı, bununla birlikte başvuranın bir sonraki 2024-2025 eğitim – öğretim yılı güz yarıyılı için Ek Madde 1 kapsamında başvuru yapması halinde başvurusunun değerlendirmeye alınacağının belirtildiği, bu itibarla başvuranın,

2024 – 2025 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında akademik takvimde belirlenen tarihleri takip ederek ek

madde 1 kapsamında yatay geçiş dilekçesi vermesi halinde yatay geçiş talebinin karşılanmasının mümkün olduğu hususunda bilgilendirilerek başvurunun Kurumumuzca Dostane Çözüm Kararı ile sonuçlandırıldığı, bununla beraber başvurana, belirtilen sürelerde talebine ilişkin bir sorun yaşaması halinde, Kurumumuza yeniden başvuruda bulunabileceğinin bildirildiği görülmüştür.

11.4. İşbu başvuruya konu süreçte ise, başvuran 06.08.2024 tarihinde Ek Madde 1 kapsamında Erciyes

Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programına yatay geçiş başvurusunda bulunmuş olup, başvurusunun Erciyes Üniversitesi tarafından 1993 ÖSYS sonucuna göre yatay geçiş yapmak istediği Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünün 2009 yılında açıldığı ve yerleştirme puanı oluşmadığından reddi üzerine tarihinde Kurumumuza başvuruda bulunmuştur. Başvuran, Kurumumuzca verilen Dostane Çözüm Kararı’nın gereği gibi uygulanmadığını ileri sürmektedir.

12. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift

Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek 1.

maddesinde; öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda, öğrencinin, hazırlık sınıfı da dahil olmak üzere yatay geçiş için başvuru yapabileceği, programa yatay geçişe ilişkin başvuru takviminin, öğrenci kontenjanına ilişkin esaslar ile yatay geçişlere ilişkin usul ve esasların, Yükseköğretim Yürütme Kurulu tarafından tespit edileceği, belirlenen usul ve esaslar uyarınca öğrencilerin başvurularının yükseköğretim kurumlarının ilgili kurulları tarafından değerlendirilerek yatay geçişlerinin kabul edileceği, başvurunun kontenjandan fazla olduğu durumlarda ÖSYS puanı en yüksek adaydan başlayıp sıralanarak kontenjan kadar adayın yatay geçişinin kabul edileceği, bu madde kapsamında eğitim gördüğü programdan farklı bir programa yatay geçiş yapan öğrencilerin azami sürelerinin, programın azami süresinden kabul edildiği sınıf çıkartılarak hesaplanacağı hükmüne yer verilmiştir.

13. Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen Ek Madde 1 Uyarınca Yapılacak Yatay Geçiş

İşlemlerinde Güz ve Bahar Dönemi İçin Yükseköğretim Kurumları Tarafından Yürütülecek İşlemlere

İlişkin Usul ve Esaslar’ın 4. maddesinde, öğrencilerin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanları ile geçmek istedikleri yükseköğretim programlarının merkezi yerleştirme puanını sağlamaları şartıyla ön lisans veya lisans programlarına geçiş yapabilecekleri, 17. maddesinde, öğrencinin geçmek istediği diploma programına, öğrencinin halen öğrenim görmekte olduğu diploma programına kayıt yaptırdığı yılda öğrenci kabul edilmemişse geçilmek istenen diploma programının merkezi yerleştirme taban puanı oluşmadığından geçiş yapılamayacağı düzenlenmiştir.

14. Başvuru konusuna benzer uyuşmazlıkların yargıya konu edildiği, 1978 yılında Üniversite Giriş

Sınavı’na giren ve Zonguldak Devlet Mimarlık ve Mühendislik Akademisi Maden Bölümünü kazanarak kayıt yaptırmaya hak kazanan ancak söz konusu bölüme kayıt hakkını kullanmayan davacının, 2018 yılında yayımlanarak yürürlüğe giren 7143 sayılı Kanun ile 2547 sayılı Kanun’a eklenen Geçici 78. madde hükmünden yararlanarak Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Maden

Mühendisliği lisans programına kayıt işlemini müteakip Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk

Fakültesi lisans programına yatay geçiş başvurusunun reddedilmesi üzerine açılan davada; 14.1. 7143 sayılı Kanun ile 2547 sayılı Kanuna eklenen Geçici 78. madde hükmünden yararlanarak yeniden kaydı yapılanların, 31.05.2018 tarihli Yükseköğretim Genel Kurulu kararı ile kabul edilen 7143 sayılı

Kanuna ilişkin uygulama ilkeleri kapsamında sadece 2018 – 2019 eğitim – öğretim döneminde yatay geçiş talebinde bulunabileceği, bu tarihten sonra Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki

Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına ilişkin Yönetmeliğin Ek Madde 1’ine ilişkin usul ve esaslarda yer alan şartları taşımaları halinde bu madde kapsamında başvuru yapabilecekleri, 14.2. Uyuşmazlıkta davacının yatay geçiş başvurusunun 2018 – 2019 eğitim – öğretim yılı bittikten sonra

2019 – 2020 eğitim – öğretim dönemine yönelik olarak 07.08.2019 tarihinde yapıldığı dikkate alındığında,

davacının istemi hakkında, 31.05.2018 tarihli Yükseköğretim Genel Kurulu kararı ile kabul edilen 7143

sayılı Kanuna ilişkin uygulama ilkelerinin uygulanamayacağı, nitekim davacının başvurusunun da

Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına ilişkin Yönetmeliğin Ek Madde 1’ine ilişkin usul ve esaslar kapsamında yapıldığı, 14.3. Her ne kadar, davacı tarafından, Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki

Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına ilişkin Yönetmeliğin Ek Madde 1’ine ilişkin usul ve esasların 17.maddesinde “kayıt yaptırdığı yılda” ifadesinin kullanıldığı, kendisinin ise 1978 yılında yerleştirildiği Zonguldak Devlet Mimarlık ve

Mühendislik Akademisi Maden Bölümü’ne kayıt yaptırmadığı, 2018 yılında 2547 sayılı Kanuna eklenen

Geçici 78. madde kapsamında kayıt yaptırdığı, bu nedenle de kayıt tarihi olarak 2018 yılının kabul edilmesi gerektiği ileri sürülmekte ise de, anılan maddenin düzenlenişinden “kayıt yaptırdığı yılda” ifadesinden programa kayıt hakkı kazandığı yılın anlaşılması gerektiğinden bu iddiaya itibar edilmediği, 14.4. Bu kapsamda davalı üniversitede davacının geçiş yapmak istediği Hukuk Fakültesinin 1992 yılında kurulduğu, davacının üniversite sınavına 1978 yılında girdiği, Yükseköğretim kurumlarında Ön Lisans ve

Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi

Yapılması Esaslarına ilişkin Yönetmeliğin Ek Madde 1’ine ilişkin usul ve esasların 17. maddesi uyarınca davacının halen kayıtlı olduğu programa yerleşmeye hak kazandığı yılda öğrenci kabul edilmediğinden davacının başvurusunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı yönünde hüküm kurduğu görülmüştür (Danıştay 8. Dairenin 2022/1217 esas ve 2022/1440 karar numaralı, 04.03.2022 tarihli kararı ile onanan Ankara Bölge İdare Mahkemesi 4. İdari Dava Dairesinin 2021/998 esas, 2021/2356 karar numaralı ve 21.10.2021 tarihli kararı).

15. Ayrıca başvuranın somut durumuna ilişkin Kurumumuzca Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından görüş istenmiş olup Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında

Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin

Ek Madde 1 hükümleri uyarınca yapılan yatay geçiş başvurularının, Güz ve Bahar Dönemi Ek Madde 1

Uygulama İlkelerinde yer alan hükümler uyarınca değerlendirildiği, başvuranın başvuru yaptığı Erciyes

Üniversitesi Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Programının 2009 yılında öğrenci almaya başladığı, bu nedenle yatay geçiş başvurusunun reddedilmesinde mer’i mevzuata aykırı bir durum olmadığı, başvuranın ek madde 1 uyarınca 1993 ÖSYS Kılavuzunda yer alan programlara yatay geçiş başvurusu yapması gerektiği yönünde görüş bildirilmiştir.

16. Tüm bu açıklamalar çerçevesinde başvuruya konu uyuşmazlıkta; Yükseköğretim Kurumlarında Ön

Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi

Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek 1. maddesinde, öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda, öğrencinin, hazırlık sınıfı da dahil olmak üzere yatay geçiş için başvuru yapabileceğinin açık olduğu, bununla birlikte Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen Güz ve Bahar Dönemi Ek Madde

1 Uygulama İlkeleri’nin 17. maddesinde, öğrencinin geçmek istediği diploma programına, öğrencinin halen

öğrenim görmekte olduğu diploma programına kayıt yaptırdığı yılda öğrenci kabul edilmemişse geçilmek istenen diploma programının merkezi yerleştirme taban puanı oluşmadığından geçiş yapılamayacağının kural altına alındığı, başvuranın 1993 ÖSYS sonucunda kayıt hakkı kazandığı Anadolu Üniversitesi Eğitim

Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretim Programından 02.12.1996 tarihinde kayıt yenilememe nedeniyle ilişiğinin kesildiği, yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve yargı içtihadında da görüldüğü üzere başvuranın merkezi yerleştirme puanının oluştuğu 1993 yılında var olan programlara Ek Madde 1 uyarınca yatay geçiş yapabileceği, ancak başvuranın halihazırda yatay geçiş başvurusunda bulunduğu Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans

programına ise ilk kez 2009 yılında öğrenci kabul edildiği, bu durumda başvuranın kayıt olduğu 1993 yılı itibariyle anılan lisans programına ait taban puanının oluşmadığının açık olduğu, her ne kadar başvuran

Dostane Çözüm Kararı’nın gereğinin yerine getirilmediğini iddia etmişse de, başvuranın 2024-2025 akademik takvimde ilan edilen süreler içinde Ek Madde 1 hükmüne uygun olarak yapacağı yatay geçiş başvurusunun değerlendirileceğinin idarece taahhüt edilmesi üzerine Dostane Çözüm Kararı verildiği, başvuranın halihazırda yaptığı başvurusunda ise Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programına yatay geçişe ilişkin yeni bir talepte bulunduğu, dolayısıyla Dostane Çözüm Kararına bir aykırılığın bulunmadığı anlaşıldığından yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri, Yükseköğretim Kurulu görüşü ve yargı içtihadı bir bütün halinde değerlendirildiğinde, başvuranın Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve

Psikolojik Danışmanlık lisans programına yatay geçiş başvurusunun reddedilmesinde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme 17. İyi yönetim ilkelerine, Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar

Hakkında Yönetmelik’in “İyi yönetim ilkeleri” başlıklı 6’ncı maddesinde yer verilmiştir. Anılan madde hükmü uyarınca, inceleme ve araştırma kapsamında ilgili idarenin iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığı hususları da Kurum tarafından gözetilmektedir.

Dosya kapsamında yapılan incelemede; başvuranın dilekçesine cevaben Erciyes Üniversitesi Rektörlüğü

Öğrenci İşleri Daire Başkanlığının 13.08.2024 tarihli ve sayılı yazısında, başvurana söz konusu işleme karşı hangi sürede hangi mercilere başvurabileceğinin gösterilmediği, bu nedenle “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine uyulmadığı anlaşılmış olup idarenin bundan sonraki işlemlerinde bahse konu ilkeye uygun davranması önerilmektedir.

VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL MEVZUAT

18. 6328 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca, bu Ret Kararının başvurana tebliğ tarihinden itibaren ilgili idare işlemine karşı (varsa) dava açma süresinden kalan süre işlemeye devam edecek olup Kayseri İdare Mahkemelerinde yargı yolu açıktır.

VII. KARAR

Açıklanan gerekçelerle BAŞVURUNUN REDDİNE;

Kararın BAŞVURANA, ERCİYES ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜNE ve YÜKSEKÖĞRETİM

KURULU BAŞKANLIĞINA tebliğine, Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisince karar verildi.

Mehmet AKARCA

Kamu Başdenetçisi

/