Uyuşmazlığın Konusu

Büyükşehir olmayan bir ilçe belediyesinde yazılım lisansları, harita, etüt, proje gibi fiziksel varlığı bulunmayan varlıkların 260 Haklar hesabında izlenmeyip, doğrudan 630 Giderler hesabına kaydedildiği tespit edilmiştir. Bu durum, mali tabloların hatalı oluşmasına ve mevzuata aykırı bir muhasebe uygulamasına neden olmuştur.

Bulgu Künyesi

  • İlgili Kurum: Sayıştay Başkanlığı
  • Denetlenen Kurum: İlçe Belediyesi
  • Denetim Yılı: 2023
  • İlgili Mevzuat:
    • Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 209, 210, 211 ve 214. maddeleri
    • 47 sıra numaralı Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği

Tespit Edilen Sorunlar

  1. Fiziksel varlığı bulunmayan maddi olmayan duran varlıkların (yazılım lisansları, harita, etüt, proje vb.) 260 Haklar hesabında izlenmediği tespit edilmiştir.
  2. Bu varlıklar doğrudan 630 Giderler hesabına kaydedilmiş ve bilanço hesaplarında yanlışlık meydana gelmiştir.
  3. 260 Haklar hesabında izlenmeyen varlıkların yıl sonunda amortisman kayıtlarının yapılmadığı, bu nedenle 268 Birikmiş Amortismanlar hesabının eksik göründüğü belirlenmiştir.
  4. Yanlış muhasebe kaydı nedeniyle belediyenin mali tablolarında gerçek maliyetin ve varlık değerinin izlenmesi zorlaşmıştır.

Mali Etkiler

  • 2.667.718,64 TL tutarındaki yazılım lisansları ve bakım-onarım harcamaları yanlış hesaba kaydedilmiştir.
  • 260 Haklar hesabı ve 268 Birikmiş Amortismanlar hesabı hatalı görünmektedir.
  • Yanlış muhasebeleştirme, belediyenin mali yönetiminde şeffaflık ve hesap verebilirlik açısından risk oluşturmaktadır.

İdarenin Yanıtı

Belediye, bulguya iştirak ettiğini belirterek, maddi olmayan duran varlıkların bundan sonra 260 Haklar hesabında takip edileceğini ve yıl sonunda %100 amortisman uygulanarak 268 Birikmiş Amortismanlar hesabına kaydedileceğini taahhüt etmiştir.

Ancak ilgili yıl kayıtları düzeltilmediği için 2023 yılı mali tablolarında 260 ve 268 numaralı hesaplarda hata devam etmektedir.

Sonuç ve Öneriler

  1. Maddi olmayan duran varlıklar, 260 Haklar hesabına kaydedilmeli ve amortisman işlemleri eksiksiz yapılmalıdır.
  2. Geçmiş dönem hataları düzeltilerek, bilanço hesaplarının gerçeği yansıtması sağlanmalıdır.
  3. Belediye personeli, muhasebe kayıtlarında mevzuata uygun hareket etmesi için eğitilmelidir.
  4. Düzenli iç denetimler yapılarak, mali tabloların doğruluğu kontrol edilmelidir.
  5. Mevzuata aykırı muhasebe uygulamaları önlenerek, kamu kaynaklarının doğru yönetilmesi sağlanmalıdır.

Bu bulgu, belediyelerin muhasebe süreçlerinde mevzuata tam uyum sağlaması gerektiğini ve mali tabloların doğruluğunu korumasının kritik önem taşıdığını göstermektedir.