"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

Bulgu Künyesi:

  • Kaynak: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları
  • Denetlenen Kurum: Büyükşehir İlçe Belediyesi
  • İlgili Mevzuat:
    • Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği
      • Madde 281 – 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı
      • Madde 330 – 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı
    • 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
      • Madde 62/1-e – Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımları
    • Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik
      • Madde 8 – Kıdem tazminatının ödeme usulü
    • 1475 sayılı İş Kanunu
      • Madde 14 – Kıdem tazminatı ödemeleri

Tespit Edilen Eksiklikler:

Büyükşehir ilçe belediyesinin, sürekli işçiler ile belediye şirketi üzerinden hizmet alımıyla çalıştırılan işçiler için kıdem tazminatı karşılığı ayırmadığı tespit edilmiştir.

Bu eksikliğin doğurduğu sonuçlar:

  • Muhasebe hesaplarında hata oluşmuş ve kıdem tazminatı gideri doğrudan 630-Giderler Hesabı’na kaydedilmiştir.
  • 2023 yılı içinde 20.533.694,77 TL kıdem tazminatı ödenmiş, ancak bilanço ve faaliyet sonuçları tablolarında hataya neden olmuştur.
  • İhtiyatlılık muhasebe ilkesi ihlal edilmiş, gelecekte doğacak kıdem tazminatı yükümlülükleri için karşılık ayrılmamıştır.
  • Belediye, ilgili müdürlüğün bilgilendirildiğini ve 2024 yılında gerekli kontrollerin sağlanacağını bildirmiştir.

Hukuki Değerlendirme ve Sonuç:

  1. Yasal Yükümlülüğün İhlali:

    • 4734 sayılı Kanun’un 62’nci maddesi uyarınca belediye, hizmet alımı yoluyla istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatını ödemekle yükümlüdür.
    • Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği, kıdem tazminatı karşılıklarının kısa vadeli ve uzun vadeli hesaplarda muhasebeleştirilmesini zorunlu kılmaktadır.
  2. Mali Tablolarda Yanlışlık:

    • Kıdem tazminatı karşılığı ayrılmadığı için mali tablolar gerçeği yansıtmamaktadır.
    • Bilanço ve faaliyet sonuçları tablosunda toplam 20.533.694,77 TL hata oluşmuştur.
  3. Muhasebe İlkelerine Aykırılık:

    • İhtiyatlılık İlkesi gereği, ileride ortaya çıkabilecek kıdem tazminatı yükümlülükleri için karşılık ayrılmalıdır.

Öneriler ve Alınması Gereken Tedbirler:

Kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılması:

  • Kısa vadeli yükümlülükler için 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı,
  • Uzun vadeli yükümlülükler için 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı düzenli olarak kullanılmalıdır.

Muhasebe süreçlerinin düzeltilmesi:

  • Gerçekleşmiş ödemeler ilgili hesaplara aktarılmalı ve mali tablolarda doğru gösterilmelidir.
  • Gelecekte doğacak kıdem tazminatı yükümlülükleri için düzenli karşılık ayrılmalıdır.

İç denetim ve kontrol mekanizması oluşturulması:

  • Belediye yönetimi, muhasebe süreçlerini düzenli olarak denetlemeli ve karşılık ayrılmasını sağlamalıdır.
  • Bağımsız denetim ve iç kontrol birimleri, kıdem tazminatı yükümlülüklerini periyodik olarak incelemelidir.

Sonuç olarak, kıdem tazminatlarının ödenmesi belediyeler için kaçınılmaz bir yükümlülük olup, mali dengenin sağlanması açısından karşılık ayrılması zorunludur. Belediyenin 2024 yılı itibarıyla bu süreci düzene koyması ve mevzuata uygun hareket etmesi gerekmektedir.


Diğer İçerikler