"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Başvuru, Diyanet İşleri Başkanlığı’na ait bir ek gösterge değişikliği talebine ilişkindir. Başvuran, Din Hizmetleri Sınıfından Genel İdare Hizmetler Sınıfına atamasının 1-4 dereceli kadrolara yapılmadığı gerekçesiyle 3600 ek gösterge hakkından yararlanamadığını ifade ederek, maaş ve emeklilik ek göstergelerinin düzeltilmesini istemektedir.

Aksaray Valiliği İl Müftülüğü, başvuranın kariyer sınıfı dışında bir kadroya atanması nedeniyle ek gösterge değişikliğinin mümkün olmadığını belirtmiştir. İlgili mevzuat uyarınca, kariyer sınıfı dışındaki görevlere atananların ek göstergelerinin, daha önceki kariyerleri ile ilgili haklarıyla uyumlu olamayacağı ifade edilmiştir. Başvuranın durumu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 148 Seri No’lu Genel Tebliğ çerçevesinde değerlendirilmiş ve talebinin reddedilmesi yönünde karar alınmıştır.

Kamu Denetçiliği Kurumu, başvuranın iddialarını ve idarenin açıklamalarını inceleyerek, başvurunun hukuka uygun olduğu sonucuna varmıştır. Ancak, idarenin başvuruya verdiği cevapta, başvuru yollarının belirtilmemesi nedeniyle iyi yönetim ilkelerine uyulmadığı tespit edilmiştir. Bu durumun düzeltilmesi için idareye önerilerde bulunulmuştur.

T.C. TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU

(OMBUDSMANLIK)

SAYI : 2025/2734-S.25.4056

BAŞVURU NO : 2024/15449

KARAR TARİHİ : 07.03.2025

RET KARARI

BAŞVURUYA KONU İDARE : DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI

Ek gösterge değişikliği talebi hakkındadır.

BAŞVURUNUN KONUSU :

BAŞVURU TARİHİ : 13.12.2024

I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ

1. Kurumumuza tarafından yapılan başvuruda başvuran özetle; Din

Hizmetleri Sınıfından (İmam Hatip) Genel İdare Hizmetler Sınıfına (Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni)

ilk atamasının 1-4 dereceli kadrolara olmaması nedeniyle 3600 ek gösterge hakkından yararlanamadığını belirterek, kariyer sınıfındaki kazanılmış hak olan maaşa esas ek gösterge ile emekliliğe esas ek göstergesinin düzeltilmesini talep etmektedir.

II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI

2. Başvuruya konu iddia hakkında istenen bilgi ve belge talep yazımıza istinaden Aksaray Valiliği İl

Müftülüğünün 27.12.2024 tarihli ve – – sayılı cevabi yazı ve eklerinde özetle;

2.1. Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliği (148 seri no’lu), Danıştay Onuncu Dairesinin 25.3.1990 tarih ve 1989/845 Esas, 1990/750 sayılı Kararı gerekse Sayıştay Temyiz Kurulunun 22.6.1994 tarih ve

7508 sayılı ilamında; atama yoluyla kariyer sınıfının dışında bir sınıfta çalışmak durumunda kalanların,

kariyer sınıfta kazanılmış hak aylıklarına göre alacakları ek göstergeden düşük olmamak üzere ek göstergeden yararlandırılarak mağdur edilmemelerinin amaçlanmış olması nedeniyle madde hükmünün kariyer hizmet sınıfının dışında bir hizmet sınıfının ilk dört dereceli kadrolarına atananları kapsamakta olduğunun belirtildiği,

2.2. Başvuranın Aksaray ili Ortaköy İlçe Müftülüğü Balcı Köyü Yukarı Camii İmam Hatibi (Din

Hizmetleri Sınıfı) olarak 6 ncı derecede görev yapmakta iken Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından

18.04.2023 tarihinde Ortaköy İlçe Müftülüğü Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni (Genel İdare Hizmetler

Sınıfı) olarak 6 ncı derece kadroya atanması nedeniyle kariyerleri ile ilgili ek göstergeden yararlandırılmasının mümkün olmadığı, İl Müftülüğü tarafından yapılan Müftülük Personeli Nakil

Sınavlarında başarılı olanların sistem üzerinden atamaları yapılırken kişiye verilecek olan kadro derecelerinin Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından belirlendiği, İl Müftülüğünce herhangi bir müdahale yapılamadığı,

Açıklamalarına yer verilmiştir.

III. İLGİLİ MEVZUAT

3. Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının,

3.1. “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesinde;

“Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi

Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikayetleri inceler.”,

3.2. “Genel İlkeler” başlıklı 128 inci maddesi ikinci fıkrasında “Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir…”,

4. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin birinci fıkrasında; “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.”,

5. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun “Göstergeler” başlıklı 43 ü ncü maddesinin B bendinin

̈ ̈ ̈ ikinci fıkrasında; “Bu ek gostergeler, ilgililerin belirtilen sınıf ve gorevlerde bulundukları surece ö demelere esas alınıp, terfi bakımından kazanılmış hak sayılmaz. Kurumların 1, 2, 3 ve 4 ü ncü dereceli

̈ ̈ kadrolarına atananlara uygulanacak ek gostergeler, ilgililerin daha once bulunmuş oldukları kariyerleri ile

̇ ilgili sınıf veya ekli I sayılı Cetvelin Genel Idare Hizmetleri Sınıfı (g) bö lü mü nde belirtilen gö revlerde kazanılmıs hak aylık derecelerine gö re alabilecekleri ek gö stergelerden dü sü k olamaz. “

̧ ̧

6. 23.09.1997 tarih ve 23124 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 148 Seri No’lu Devlet Memurları

̆ ̈ ̈

Kanunun Genel Tebliginde, “Anılan hukmun uygulanmasında ilgililerin kariyerleri ile ilgili ek gö stergeden yararlanabilecekleri kariyerleri dış ındaki gö revlere ilk atamalarının kurumların 1-4 dereceli

̈ ̈ kadrolarına olması halinde mumkun olabilecektir. Bu ş ekilde atanmamış olanların anılan madde gereğince kariyerleri ile ilgili ek gö stergeden yararlandırılması mü mkü n bulunmamaktadır.”

düzenlemeleri yer almaktadır.

IV. KAMU DENETÇİSİ SN. SADETTİN KALKAN’IN KAMU BAŞDENETÇİSİNE ÖNERİSİ

7. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; Başvuranın iddiaları, İdarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirilerek hazırlanan Ret

Karar Önerisi Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.

V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE

A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme

8. Başvuran özetle, Din Hizmetleri Sınıfından Genel İdare Hizmetler Sınıfına ilk atamasının 1-4 dereceli kadrolara olmaması nedeniyle 3600 ek gösterge hakkından yararlanamadığını belirterek, kariyer sınıfındaki kazanılmış hak olan maaşa esas ek gösterge ile emekliliğe esas ek göstergesinin düzeltilmesini talep etmektedir.

9. 657 sayılı Kanun’un 43 üncü maddesinin (B) bendinin birinci fıkrasında bu kanuna tabi kurumların kadrolarında bulunan personelin aylıklarının, hizmet sınıfları, görev türleri ve aylık alınan dereceler dikkate alınarak bu kanuna ekli I ve II sayılı cetvellerde yer alan ek gösterge rakamlarının eklenmesi suretiyle hesaplanacağı belirlenmektedir. Aynı bendin ikinci fıkrasında ise bu ek göstergelerin ilgilerin belirtilen sınıf ve görevlerde bulundukları sürece ödemelere esas alınıp terfi bakımından kazanılmış hak sayılmayacağı hükme bağlanmıştır. Ancak ikinci fıkranın devamında başka görevlere atanma halinde ek göstergelerin kazanılmış hak teşkil etmeyeceği kuralına bir istisna getirilmiş ve kariyerleri ile ilgili hizmet sınıfından veya I sayılı Ek Gösterge Cetveli’nin genel idare hizmetleri sınıfı (g) bölümünde belirtilen görevlerden 1,2,3 ve 4 üncü dereceli kadrolarına atananlara, atandıkları görev için öngörülen ek göstergenin önceden yürüttükleri kariyer görevlerde kazanılmış hak aylık dereceleri için öngörülen ek göstergeden düşük olması halinde kariyer görevleri için öngörülen ek göstergeden yararlanma olanağı tanınarak ilgililerin ek gösterge yönünden bir kayba uğramamaları sağlanmıştır.

10. 148 Seri No’lu Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliği’nde yer alan bu düzenleme ile atama yoluyla kariyer sınıfının dışında bir sınıfta çalışmak durumunda kalanların, kariyer sınıfta kazanılmış̧ hak aylıklarına göre alacakları ek göstergeden düşük olmamak üzere ek göstergeden yararlandırılarak mağdur edilmemeleri amaçlanmıştır. Ancak ilgililerin bu haktan yararlanması için kariyerleri dışındaki görevlere ilk atamalarının kurumların 1-4 dereceli kadrolarına olması gerekmektedir.

11. Başvuru konusu olayda, başvuranın Din Hizmetleri Sınıfında kadrosu 6 ncı derecede İmam Hatip unvanıyla görev yapmakta iken Genel İdare Hizmetler Sınıfında 6 ncı derece Veri Hazırlama ve Kontrol

İşletmeni kadrosuna atandığı görülmektedir. Başvuranın başka bir sınıfa olan ilk atamasının 1, 2, 3 ve 4 üncü dereceli kadrolara olmadığından ilgili mevzuatı gereği başvuranın ek göstergesinin değiştirilmesi imkânının bulunmadığı değerlendirilmiştir.

12. Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; başvuranın talebinin İdare tarafından reddedilmesi işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

13. İyi yönetim ilkelerine, 28.03.2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu

Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri” başlıklı 6 ncı maddesinde yer verilmiştir. Bu ilkelere göre yapılan değerlendirmede, başvurana idarece verilen cevabi yazıda hangi sürede hangi mercilere başvurabileceği bilgisinin verilmediği görülmüş olup, ilgili İdarenin “Karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine uymadığı tespit edilmiştir. İdarenin bundan sonra bahse konu ilkelere uygun davranması önerilmektedir.

VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA

14. 14.06.2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun 21 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca, bu Ret Kararının başvurana tebliğ tarihinden itibaren, ilgili idarenin işlemine karşı (varsa)

dava açma süresinden kalan süre kaldığı yerden işlemeye devam edecek olup yetkili ve görevli idare mahkemelerinde yargı yolu açıktır.

VII. KARAR

Yukarıda açıklanan gerekçe ve dosya kapsamına göre BAŞVURUNUN REDDİNE,

Bu kararın BAŞVURANA ve DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞINA tebliğine,

Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisince karar verildi.

Mehmet AKARCA

Kamu Başdenetçisi