"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İdaresinin mali tablolarında yer alan 122 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı ile 222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’ndaki tutarların, gelir biriminin kayıtlarıyla uyumsuz olduğu tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde belirtilen düzenlemelere göre, bu hesapların, mevzuat gereği yapılandırılan alacaklarla eşit olması gerektiği anlaşılmaktadır. Ancak yapılan incelemelerde, kamu idaresinin yapılandırılmış alacak toplamı 3.733.967,61 TL olarak belirlenirken, mali tablolarda 122 ve 222 hesapları toplamı 5.397.519,53 TL olarak kaydedilmiştir. Bu durum, yapılandırılan alacakların mali tablolarda 1.663.551,92 TL daha fazla görünmesine yol açmaktadır.

Kamu İdaresi, bu tutarların vadelerine göre sınıflandırılarak mali tablolara doğru bir şekilde yansıtılacağını belirtmiştir. Bu durum, kamu idaresinin mali raporlamasında şeffaflık ve doğruluğun sağlanması açısından önem taşımaktadır. Yapılandırılmış alacakların doğru bir şekilde izlenmesi, mali yönetim açısından kritik bir unsur olup, kamu kaynaklarının etkin kullanımı için gereklidir.

BULGU: Kamu İdaresinin Yapılandırılmış Alacakları ile Muhasebe Kayıtlarının Birbirinden Farklı Olması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi

Kamu İdaresinin mali tablolarında yer alan 122 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı ve 222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’nda kayıtlı tutarlar ile gelir biriminin kayıtlarında yer alan ve ilgili mevzuat gereği yapılandırılmış alacak tutarlarının birbirinden farklı olduğu görülmüştür.

Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 122 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’na ilişkin “Hesabın Niteliği” başlıklı 92’nci maddesinde bu hesabın, mevzuatı gereğince 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı veya 121 Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’nda kayıtlı tutarlardan içinde bulunulan mali yıl sonunu geçmeyen bir süre ile tecil veya tehir edilen tutarlar ile duran varlıklar ana hesap grubundaki gelirlerden tecilli ve tehirli alacaklar hesabında kayıtlı tutarlardan dönem sonunda tecil ve tehir süresi bir yılın altına inen tutarlar ile bunlardan tahsil edilen veya takibe alınan tutarların izlenmesi için kullanılacağı düzenlenmiştir.

Söz konusu Yönetmelik’in 222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’na ilişkin “Hesabın Niteliği” başlıklı 166’ncı maddesinde bu hesabın mevzuatı gereğince 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı veya 121 Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’nda kayıtlı tutarlardan bir yılı aşan bir süreyle tecil veya tehir edilen tutarların izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir.

Yukarıdaki mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, idarenin yıl içerisinde mevzuatı gereği yapılandırılan alacakları ile 122 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar ve 222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’nın borç kalanları toplamının eşit olması gerektiği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede, Kamu İdaresinin yapılandırılmış alacak toplamının 3.733.967,61 TL olduğu, ancak mali tablolarda 162.317,29 TL’si 122 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’nda ve 5.235.202,24 TL’si 222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabı’nda olmak üzere toplam 5.397.519,53 TL olarak izlendiği tespit edilmiştir. Bu durum Kamu İdaresinin yapılandırılan alacaklarının mali tablolarda 1.663.551,92 TL daha fazla görünmesine neden olmaktadır.

Kamu idaresi cevabında söz konusu tutarların vadelerine göre tasnif edilerek mali tablolara doğru ve tutarlı şekilde yansıtılacağı ifade edilmiştir.

Kamu İdaresi tarafından yapılandırılan alacak tutarlarının vadelerine göre tasnif edilerek mali tablolara doğru bir şekilde yansıtılması gerekmektedir.