"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Trabzon Su ve Kanalizasyon İdaresi Personel AŞ işçileri için ayrılan kıdem tazminatı karşılıklarının muhasebeleştirilmesinde hatalar tespit edilmiştir. 2024 yılı Sayıştay Denetim Raporu’na göre, bu karşılıklar, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde belirtilen 372 ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesapları yerine, 379 ve 479 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesaplarında izlenmiştir. Yönetmelik, kısa vadeli ödemelerin 372 hesapta, uzun vadeli ödemelerin ise 472 hesapta takip edilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.

İdarenin mali tablolarında, kıdem tazminatı karşılıklarının hatalı izlenmesi nedeniyle 379 no.lu hesapta 1.245.876,28 TL, 479 no.lu hesapta ise 36.381.733,75 TL fazla, 372 ve 472 no.lu hesaplarda ise aynı tutarlarda noksanlık görülmüştür. İdare, bu durumu düzeltmek amacıyla 07.01.2025 tarihli yevmiye maddesi ile bir düzeltme kaydı yapıldığını belirtmiştir. Ancak bu düzeltme, yalnızca 2025 yılı mali tablolarını etkileyecek olup, 2024 yılına ilişkin mali verilerdeki hataları gidermemektedir.

Kıdem tazminatı karşılıklarının doğru hesaplarda izlenmesi, mali tabloların güvenilirliği açısından büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle, işçilerin kıdem tazminatı karşılıklarının, vade sürelerine göre uygun hesaplarda takip edilmesi gerekmektedir.

BULGU: İşçiler İçin Ayrılmış Olan Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Hatalı Muhasebeleştirilmesi

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Bağlı İdaresi

İdarede istihdam edilen Trabzon Su ve Kanalizasyon İdaresi Personel AŞ işçileri için ayrılmış kısa ve uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının hatalı olarak, 379 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabı ile 479 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabında izlendiği görülmüştür.

Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının mahiyetlerinin izah edildiği 281’inci ve 330’uncu maddelerinde; alakalı mevzuatı mucibince belirlenecek esaslar çerçevesinde ayrılan kıdem tazminatı karşılıklarından; faaliyet dönemi içinde ödeneceği öngörülenlerin 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabında, uzun vadede ödeneceği öngörülenlerin ise 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabında izleneceği ifade edilmiştir.

Mezkûr Yönetmelik’in 379 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabı ve 479 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabının mahiyetlerinin izah edildiği 283’üncü ve 332’nci maddelerinde ise; kısa vadeli diğer borç ve gider karşılıklarının 379 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabında, uzun vadeli diğer borç ve gider karşılıklarının ise 479 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabında izleneceği belirtilmiştir.

İdarenin mali tabloları incelendiğinde; sermayesinin tamamına malik olunan Trabzon Su ve Kanalizasyon İdaresi Personel AŞ’nin bünyesinde yer almakla birlikte İdarede istihdam edilen işçiler için ayrılmış kısa ve uzun vadeli kıdem tazminatı karşılığı tutarlarının sırasıyla; 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı yerine, 379 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabı ile 479 Diğer Borç ve Gider Karşılıkları Hesabında izlendiği tespit edilmiştir. Bu hatalı izleme sebebiyle sırasıyla, bilançoda 379 no.lu hesap 1.245.876,28 TL ve 479 no.lu hesap 36.381.733,75 TL fazla, 372 no.lu hesap ve 472 no.lu hesap ise aynı tutarlarda noksan olarak yer almaktadır.

İdare tarafından verilen cevapta, 07.01.2025 tarihli ve 44 no.lu yevmiye maddesi ile düzeltme kaydı yapıldığı ifade edilmiştir. Ancak bu düzeltme işlemi, 2025 yılı mali tablolarına yansıyacak olup 2024 yılı mali tablolarını etkilememektedir.

İstihdam edilen şirket işçileri için ayrılmış olan kıdem tazminatı karşılıklarının, vadelerine binaen 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı veyahut 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabında takip edilmesi ve bu suretle mali tablolara doğru veri aktarılması gerekmektedir.