"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Belediye şirketinde çalışan bazı işçilerin Zabıta ve İtfaiye Müdürlüklerinde görevlendirildiği tespit edilmiştir. Anayasa’nın 128. maddesi gereğince, kamu hizmetleri asli ve sürekli görevler olarak yalnızca memurlar ve kamu görevlileri tarafından yürütülmelidir. Zabıta ve itfaiye hizmetleri de bu kapsamda değerlendirilmektedir. Zabıta teşkilatının kamu güvenliğine katkı sağlama gibi önemli bir görevi olduğu ve bu nedenle idari kolluk yetkisine sahip olduğu açıktır.

Zabıta ve İtfaiye personelinin atama ve görevde yükselme süreçleri, ilgili yönetmeliklerle belirlenmiştir. Zabıta için 11.04.2007 tarihli Belediye Zabıta Yönetmeliği, itfaiye için ise 21.10.2006 tarihli Belediye İtfaiye Yönetmeliği geçerlidir. Bu bağlamda, belediye şirketinde istihdam edilen işçilerin zabıta ve itfaiye personeli olarak görev yapmaları mevzuata aykırı olarak değerlendirilmektedir.

Yapılan denetimlerde, doğrudan temin yöntemiyle belediye şirketinden istihdam edilen 32 personelin Zabıta Müdürlüğü’nde yardımcı zabıta, 6 personelin ise İtfaiye Müdürlüğü’nde itfaiye eri olarak görev yaptığı belirlenmiştir. Bu durum, asli ve sürekli nitelikteki zabıta ve itfaiye hizmetlerinin yalnızca kamu görevlileri tarafından yürütülmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.

BULGU: Belediye Şirketi Kadrosunda Bulunan İşçilerin Zabıta ve İtfaiye Personeli Olarak Görevlendirilmesi

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Olmayan İl Kapsamında Yer Alan İlçe Belediyesi

Belediyenin Personel Şirketinde istihdam edilen bazı çalışanların Zabıta Müdürlüğünde zabıta personeli olarak, bazılarının ise İtfaiye Müdürlüğünde itfaiye personeli olarak görevlendirildiği görülmüştür.

Anayasa’nın 128’inci maddesinde, genel idare esaslarına göre yürütülen kamu hizmetlerinin gerektirdiği görevlerden asli ve sürekli nitelik taşıyanların, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle gördürüleceği belirtilmiş olup belediyelerin sunmuş olduğu zabıta hizmetleri ile itfaiye hizmetlerinin de bu nitelikte olduğu ortadadır.

Zabıta teşkilatının amacı ve mevzuatta belirtilen görevleri dikkate alındığında, kamu güvenliğine katkı sağlamak gibi bir vazifesinin de bulunduğu, bu nedenle idari kolluk görev ve yetkisi olduğu da görülmektedir. Bundan dolayı, zabıta teşkilatında görev yapanların mesleğe kabulü, atamaları, görevde yükselmeleri gibi hususlar 11.04.2007 tarihli ve 26490 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Belediye Zabıta Yönetmeliği’nde düzenlenmiştir. Aynı şekilde, İtfaiye teşkilatında görev yapanların mesleğe kabulü, atamaları gibi hususlar da 21.10.2006 tarih ve 26326 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Belediye İtfaiye Yönetmeliği’nde düzenlenmiş olup Belediye Şirketinde istihdam edilen işçilerin fiilen zabıta ve itfaiye personeli olarak görev yapmalarının mevzuata aykırı olduğu değerlendirilmektedir.

11.09.2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 2019/27 Esas, 2019/56 Karar Sayılı ve 26/06/2019 tarihli Anayasa Mahkemesi Kararı’nda, genel idare esaslarına göre yürütülmesi gereken asli ve sürekli bir görev niteliği taşıyan itfaiye hizmetinin Anayasa’nın 128. Maddesi uyarınca kamu görevlileri eliyle yürütülmesi zorunlu olup devletin söz konusu görevi ifa ederken anılan kamu hizmetini kamu görevlisi olmayan kişilere gördürmesine yol açacak düzenleme yapılmasının mümkün olmayacağı ifade edilmiştir.

Yapılan incelemede, doğrudan temin yöntemiyle Belediye Şirketinden istihdam edilen 32 personelin yardımcı zabıta olarak Zabıta Müdürlüğünde; 6 personelin itfaiye eri olarak İtfaiye Müdürlüğünde fiilen görev yaptığı tespit edilmiştir.

Yukarıda yer alan açıklamalar çerçevesinde, asli ve sürekli nitelikteki zabıta ve itfaiye hizmetlerinin memurlar veya kamu görevlileri marifetiyle yürütülmesi gerektiği değerlendirilmektedir.