"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Belediyenin nakit varlıklarının özel sermayeli bankalarda değerlendirilmesi, 2024 yılı Sayıştay Denetim Raporları kapsamında mevzuata aykırı bir işlem olarak tespit edilmiştir. 08.03.2019 tarihli ve 30708 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği, genel bütçe kapsamı dışındaki kamu idarelerinin mali kaynaklarını yalnızca kamu sermayeli bankalarda değerlendirmelerini zorunlu kılmaktadır. Yönetmeliğin 6. maddesi, kurumların mevduat ve diğer mali kaynaklarının değerlendirilmesinde uygulanacak faiz oranlarının belirli sınırlar içinde olmasını şart koşmaktadır.

Yapılan denetimlerde, ilgili belediyenin nakit mevcudunun özel sermayeli bankalarda tutulduğu ve bu durumun yönetmelik hükümlerine aykırı olduğu ortaya çıkmıştır. Belediyenin açıklamasında, kaynakların kamu bankalarında değerlendirildiği, ancak özel bankaların sunduğu yüksek faiz oranları nedeniyle kısa vadeli hesaplar açıldığı belirtilmiştir. Bu uygulamanın, belediye gelirlerinde artış sağladığı ifade edilse de, gelecekte belediye kaynaklarının kamu bankalarında değerlendirilmesine özen gösterileceği vurgulanmıştır.

Sonuç olarak, belediyenin mali kaynaklarının tamamının Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği çerçevesinde kamu sermayeli bankalarda değerlendirilmesi zorunludur. Bu durum, hem yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi hem de mali yönetimin şeffaflığı açısından büyük önem taşımaktadır.

BULGU: Belediye Mevduatının Özel Sermayeli Bankada Değerlendirilmesi

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Olmayan İl Kapsamında Yer Alan İlçe Belediyesi

Belediyeye ait nakit mevcudunun bir kısmının özel semayeli bankada değerlendirilerek mevzuata aykırı işlem yapıldığı görülmüştür.

08.03.2019 tarihli ve 30708 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinin ikinci fıkrasında, genel bütçe kapsamı dışındaki kamu idarelerinin, kendi bütçeleri veya tasarrufları altında bulunan her türlü mali kaynaklarını kamu sermayeli bankalarda Yönetmelik’te belirtilen araçları kullanarak değerlendirmekle yükümlü oldukları ifade edilmiştir.

Aynı Yönetmelik’in “Kaynakların değerlendirilmesi ve nemalandırma” başlıklı 6’ncı maddesinde,

“Kurumların mevduat, ters repo ve katılma hesabı olarak değerlendirmeyi öngördükleri mali kaynakları için uygulanacak vadeli mevduat ve ters repo faiz oranı ile katılma hesabı beklenen/tahmini getiri oranı, Ek-1’de yer alan ve ilgili vadelere karşılık gelen oranlardan daha yüksek olamaz.”;

“Diğer menfaatler” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında;

“Kurumlar mali kaynaklarının değerlendirilmesinde faiz veya kâr payı dışında ayni ya da nakdi herhangi bir menfaat temin edemez. Bankalar, bu fıkra hükmüne aykırı talepte bulunan kurumları, ilgili denetim kurumlarına ve/veya birimlerine iletilmek üzere Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür”

denilmektedir.

Buna göre Belediye, her türlü mali kaynağını kamu sermayeli bankalarda açtıracağı hesaplarda değerlendirmekle yükümlüdür. Değerlendirmeyi öngördükleri mali kaynakları için uygulanacak vadeli mevduat faiz oranı, yönetmelik ekinde yer alan ilgili vadelere karşılık gelen oranlardan daha düşük olmayacaktır.

Yapılan incelemede, Belediye nakit mevcudunun kamu sermayeli bankalar dışındaki özel sermayeli bankada açılan hesaplarda tutulduğu görülmüştür.

Kamu idaresi cevabında, belediye kaynaklarının, ödemelerin ve gelen ve çıkan paraların kamu bankalarında değerlendirildiği, özel sermayeli bankalar daha fazla faiz verdiği için kısa vadeli hesaplar açılarak vadeli hesapta değerlendirildiği, belediye gelirlerinde artış sağlandığı, ancak bundan sonra belediye kaynaklarının kamu bankalarında değerlendirilmesi işlemlerine dikkat edileceği belirtilmektedir.

Sonuç olarak, Belediyenin mali kaynaklarının tamamının anılan Yönetmelik hükümleri uyarınca kamu sermayeli bankalarda değerlendirilmesi gerekmektedir.