"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma Geliştirme Vakfı’na taşınmaz kiralanmasıyla ilgili 2024 yılı Sayıştay denetim raporunda, Orman Bakanlığı’ndan tahsisli 11 adet kantin, çay ocağı ve dinlenme salonu ile diğer kurumlardan tahsisli 6 kafeterya ve çay ocağının, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun’a aykırı olarak doğrudan protokol ile kiraya verildiği tespit edilmiştir. Bu kanunun 2. maddesi, dernek ve vakıfların kamu kurumlarının ismini alamayacağını ve bu kurumların hizmet binalarında faaliyet gösteremeyeceğini belirtmektedir. Ayrıca, bu vakıfların, ilgili kamu kurumları tarafından düzenlenen ihalelere katılmaları yasaktır.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma Geliştirme Vakfı’nın senedinde, vakfın üniversitenin bilimsel çalışmalarını desteklemek amacıyla kurulduğu ifade edilmektedir. Vakfın başkanının üniversitenin rektörü olması, vakıf ile üniversite arasında bir bağlantı olduğunu göstermektedir. Ancak, Orman Bakanlığı ile yapılan protokolde belirtilen tahsislerin, 5072 sayılı Kanun hükümlerine aykırı olduğu değerlendirilmiştir. 6098 sayılı Borçlar Kanunu’na göre, bu tür sözleşmeler kesin olarak hükümsüzdür.

Kamu idaresi, Araştırma Geliştirme Vakfı tarafından işletilen yerlerin kiralama süreçlerinin sona erdiğinde, 2886 sayılı Kanun’a uygun bir şekilde sonuçlandırılacağını bildirmiştir. Ancak, yukarıda belirtilen gerekçelerle, üniversiteye ait taşınmazların doğrudan protokol ile vakfa kiralanmasının 5072 sayılı Kanun’a aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.

BULGU: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma Geliştirme Vakfına Taşınmaz Kiralanması

2024 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Üniversite

Üniversiteye Orman Bakanlığından tahsisli olan yerlerden 11 adet kantin, çay ocağı ve dinlenme salonları ile diğer kurumlardan tahsisli 6 adet kafeterya ve çay ocağı olarak kullanılan yerlerin 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun’a aykırı şekilde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma Geliştirme Vakfına doğrudan protokol yapılarak kiraya verildiği görülmüştür.

5072 sayılı Kanun’un “Temel ilkeler” başlıklı 2’nci maddesinin (a) bendinde; dernek ve vakıfların, kamu kurum ve kuruluşlarının ismini alamayacağı, bu kurum ve kuruluşların hizmet binaları ve müştemilatı içinde faaliyet gösteremeyeceği, bu kuruluşlara ait araç ve gereci kullanamayacağı, (ı) bendinde ise; ihaleyi yapan kurum ve kuruluş bünyesinde bulunan veya bu kurum ve kuruluşlarla ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıfların, bu kurum ve kuruluşların 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’na göre yapacakları ihalelere katılamayacakları hüküm altına alınmıştır.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma Geliştirme Vakfının Senedinde; Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nin bir Yükseköğretim Kurumu olarak yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmasını sağlamak, bilgi ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkınmaya destek olmak, Üniversitenin amaçlarına yardımcı olmak ve gelişmesini teşvik etmek üzere Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma ve Geliştirme Vakfı kurulduğu belirtilmiştir. Yine Vakıf senedinde, Vakfın başkanının Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nin Rektörü olduğu belirtildiğinden Vakıf ile Üniversite arasında bağlantı olduğunda tereddüt bulunmamaktadır.

Denetimlerde, Orman Bakanlığından Üniversiteye tahsisli olan yerlerden kantin, çay ocağı, ve dinlenme salonları ile diğer kurumlardan tahsisli kafeterya ve çay ocağı olarak kullanılan yerlerin Abant İzzet Baysal Üniversitesi Araştırma Geliştirme Vakfına doğrudan protokol yapılarak kiraya verildiği tespit edilmiştir.

Her ne kadar Orman Bakanlığı ile Yapılan Protokolde tahsis edilen yerlerin söz konusu Vakfa işlettirileceği belirtilmiş ise de; bu durum 5072 sayılı Kanun hükümlerine aykırılık teşkil etmektedir. 6098 sayılı Borçlar Kanunu’nun “Kesin hükümsüzlük” başlıklı 27’nci maddesine göre, Kanunun emredici hükümlerine aykırı olan sözleşmeler kesin olarak hükümsüzdür ve sözleşmenin içerdiği hükümlerden bir kısmının hükümsüz olması, diğerlerinin geçerliliğini etkilemez. Bu itibarla, Orman Bakanlığı ile yapılan protokolde Üniversiteye tahsis edilen yerlerin ilgili Vakfa işlettirileceği hükmü olsa dahi 5072 sayılı Kanun hükümlerine aykırılık teşkil ettiği için söz konusu hükmün geçersiz olduğu değerlendirilmektedir.

Kamu idaresi cevabında, Araştırma Geliştirme Vakfınca işletilen yerlerin kiralama süreci bitişlerinde, bulguda belirtildiği şekilde, 2886 sayılı Kanun’a göre işlem tesis edilerek sonuçlandırılacağı bilgisi verilmiştir.

Sonuç olarak; yukarıda belirtilen gerekçelerle, Üniversiteye ait taşınmazların doğrudan protokol ile söz konusu Vakfa kiralanmasının 5072 sayılı Kanun hükümlerine aykırı olduğu değerlendirilmektedir.