"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Başvuru, Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı tarafından yürütülen bir kademe verilmesi talebine ilişkindir. Başvuran, Edirne Bölge Müdürlüğü’nde çalışmakta olup, 14.11.2006 tarihinden itibaren 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesi kapsamında geçici personel olarak görev yapmıştır. 02.04.2018 tarihinde 4/B statüsüne geçiş yapmış ve 15.04.2023 tarihinde 4/A kadrolu memur olarak atanmıştır. Başvuran, 657 sayılı Kanun’un 64. maddesi gereğince, son sekiz yıl içinde disiplin cezası almaması nedeniyle bir kademe ilerlemesi talep etmektedir.

İdare, başvuranın kademe ilerlemesi talebinin, 657 sayılı Kanun’un 64. maddesindeki düzenlemeye uygun olmadığını belirtmiştir. Zira, başvuranın kadrolu memur olarak atandığı tarih itibarıyla sekiz yıl süresi henüz dolmamıştır. Ayrıca, başvuranın 4/B statüsünde çalıştığı sürelerin, kademe ilerlemesi hesaplamasında dikkate alınamayacağı ifade edilmiştir. Ancak, Kamu Denetçiliği Kurumu, başvuranın sözleşmeli statüde geçirdiği sürelerin de sekiz yıllık sürenin hesabında göz önünde bulundurulması gerektiği yönünde bir tavsiye kararı oluşturmuştur.

Sonuç olarak, Kamu Denetçiliği Kurumu, başvuranın talebinin kabul edilmesi ve sözleşmeli statüdeki hizmet sürelerinin kademe ilerlemesi hesaplamasında dikkate alınması gerektiğini belirtmiştir. İdarenin bu tavsiyeye uyması için otuz gün içinde işlem tesis etmesi gerekmektedir.

T.C. TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU

(OMBUDSMANLIK)

SAYI : 2025/271-S.25.424

BAŞVURU NO : 2024/10997

KARAR TARİHİ : 09.01.2025

TAVSİYE KARARI ,TCKN:

Adres:

BAŞVURUYA KONU İDARE : TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU BAŞKANLIĞI

Başvuranın 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64. Maddesi

BAŞVURUNUN KONUSU :

kapsamında tarafına bir kademe verilmesi talebi hakkındadır.

BAŞVURU TARİHİ : 04.09.2024

I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ

1) Başvuran özetle; Edirne Bölge Müdürlüğü’nde olarak görev yaptığını, 14.11.2006 tarihinden

itibaren 657 sayılı Kanun’un 4/C maddesi kapsamında Geçici Personel olarak görev yaparken, 02.04.2018 de 4/B statüsüne geçirildiğini, bu statüde çalışmaya devam ederken 15.04.2023 tarihinde 7433 Sayılı Kanun gereği ve 657 Devlet Memurları Kanunun geçici 48. maddesine dayanarak 4/A kadrolu personel olarak atamasının yapıldığını, halen bu şekilde kurumda çalışmaya devam ettiğini, 4/B’li sözleşmeli statüden memur kadrosuna atananların kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirileceği öngörülen 4/B maddesi kapsamında sözleşmeli statüde geçirilen sürelerin; “son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır.” hükmü bakımından da dikkate alınması gerektiğini belirterek; 657 sayılı

Kanun’un 4/B maddesi kapsamında sözleşmeli statüde görev yapmakta iken disipline aykırı herhangi bir fiil veya davranışının bulunmaması dikkate alınarak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64. Maddesi kapsamında tarafına bir kademe verilmesini talep etmektedir.

II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI

2) Kurumumuzun 09/10/2024 tarihli ve – / -S. sayılı bilgi ve belge talep

yazımıza istinaden Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı Personel Daire Başkanlığı tarafından

Kurumumuza gönderilmiş olan 22/10/2024 tarihli ve E sayılı yazıda özetle;

2.1) Sözleşmeli personelin kadroya geçiş işlemlerinin, 19/01/2023 tarihli ve 7433 sayılı Devlet Memurları

Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair

Kanun ve Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğü’nün 28/02/2023 tarihli ve E- – – sayılı yazısı uyarınca ve Cumhurbaşkanlığı İdari İşler

Başkanlığı Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğünden gelen 14/11/2023 tarihli ve sayılı görüş yazısı uyarınca yürütüldüğü ve başvuranın talebinin yerine getirilemediği, 657 sayılı Devlet Memurları

Kanununun 64 üncü maddesinin 4 üncü fıkrasında, “son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır.” Hükmüne yer verildiği, görüleceği üzere anılan hükmün, son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlar hakkında uygulanabileceği, 15/04/2023 tarihi itibariyle kadrolu Devlet memuru olduğu ve bu tarihten itibaren henüz sekiz yıl geçmediği göz önünde bulundurulduğunda, adı geçenin belirtilen mevzuat hükmünden yararlanmasının mümkün bulunmadığı,

2.2) Adı geçenin, Kurumda 14/11/2006-01/04/2018 tarihleri arasında (aralıklı olarak) 657 sayılı Devlet

Memurları Kanununun 4/C (mülga) maddesi kapsamında geçici personel olarak, 02/04/2018-14/04/2023 tarihleri arasında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4/B maddesi kapsamında sözleşmeli personel olarak, 15/04/2023 tarihinden itibaren de halen ünvanıyla kadrolu memur (657 sayılı Kanunun 4/A maddesi) statüsünde görev yaptığı,

2.3) Kurumda 657 sayılı Kanunun 4/B maddesine tabi olarak çalıştığı

sürelerde hakkında adli veya idari yönden soruşturması ve disiplin cezası bulunmadığı,

açıklamalarına yer verilmiştir.

III. İLGİLİ MEVZUAT

3) 2709 sayılı T.C. Anayasası’nın;

3.1) “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesinde

“Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi

Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceler.”,

3.2) “Kamu hizmeti görevlileriyle ilgili hükümler” bölümünde yer alan “Genel ilkeler” başlıklı 128

inci maddesinde: “Devletin, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişilerinin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür.

Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir. (Ek cümle: 7/5/2010-5982/12 md.) Ancak, malî ve sosyal haklara ilişkin toplu sözleşme hükümleri saklıdır.

Üst kademe yöneticilerinin yetiştirilme usul ve esasları, kanunla özel olarak düzenlenir.”,

4) 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin

birinci fıkrasında “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikayet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.”,

5) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;

5.1) “Amaç” başlıklı 2 nci maddesinin birinci fıkrasında “Bu Kanun, Devlet memurlarının hizmet

şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, ilerleme ve yükselmelerini, ödev, hak, yüküm ve sorumluluklarını, aylıklarını ve ödeneklerini ve diğer özlük işlerini düzenler.”, /

5.2) “Tesis edilen sınıflar” başlıklı 36 ncı maddesi Ortak Hükümler bölümünün C fıkrasının sekizinci

bendinde “8- (Ek: 29/1/2016 – 6663/5 md.) 108 inci maddenin (B) fıkrası uyarınca kullanılan aylıksız izin süreleri, her yıl için bir kademe ilerlemesi ve her üç yıl için bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.”,

5.3) “Kademe ve kademe ilerlemesi” başlıklı 64 üncü maddesinde (Değişik:13/2/2011-6111/100 md.)

“Kademe; derece içinde, görevin önemi veya sorumluluğu artmadan, memurun aylığındaki ilerlemedir.

Memurun kademe ilerlemesinin yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması ve bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademenin bulunması şartları aranır. 72 nci madde gereğince belirli bir süre görev yapmak üzere, mecburî olarak sürekli görevle atanan memurlardan kalkınmada birinci derecede öncelikli yörelerde bulunanlara, bu yörelerde fiilen çalışmak suretiyle geçirilen her iki yıl için bir kademe ilerlemesi daha verilir. Yıllık izinde geçirilen süreler fiilen çalışılmış sayılır. İki yıldan az süreler dikkate alınmaz. Son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır. Bu maddede belirtilen şartları haiz her sınıf ve derecedeki memurlar, hak kazandıkları tarihten geçerli olmak üzere ve başkaca bir işleme gerek kalmaksızın bir ileri kademeye ilerlemiş sayılırlar. Kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya yetkili amirdir. Onay mercileri kademe ilerlemeleri ile ilgili yetkilerini devredebilirler. Kademe ilerlemesine hak kazanamayan memurlar, kurumlarınca her ay alınacak toplu onaylarla belirlenir. Kademe ilerlemesi yapmış sayılanlardan ilerlemeye müstahak olmadıkları sonradan tespit edilenlerin kademe ilerlemeleri, ilerlemiş sayıldıkları tarihten geçerli olmak üzere iptal edilir.”,

5.4) “Geçiş hükümleri” başlıklı Geçici 36 ncı maddesinin (Ek:13/2/2011-6111/116 md.) C bendinde

“C) Bu maddenin yayımı tarihinden önceki son altı yıllık sicil notu ortalaması doksan ve daha yukarı olanlardan bir kademe ilerlemesi uygulamasından yararlanmamış olanlar hakkında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla değiştirilen 64 üncü maddenin ikinci fıkrasının değişiklikten önceki hükmü uygulanır. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla değiştirilen 64 üncü maddenin dördüncü fıkrasında yer alan sekiz yıllık süre, ilk sekiz yıllık dönem için, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki; a) Son beş yıllık sicil notu ortalaması doksan ve daha yukarı olanlar için üç yıl, b) Son dört yıllık sicil notu ortalaması doksan ve daha yukarı olanlar için dört yıl, c) Son üç yıllık sicil notu ortalaması doksan ve daha yukarı olanlar için beş yıl, d) Son iki yıllık sicil notu ortalaması doksan ve daha yukarı olanlar için altı yıl, e) Son sicil notu doksan ve daha yukarı olanlar için yedi yıl, olarak uygulanır.”

IV. KAMU DENETÇİSİ SADETTİN KALKAN’IN KAMU BAŞDENETÇİSİ’NE ÖNERİSİ

6) Kamu Denetçisi tarafından; başvuranın sözleşmeli statüde görev yaptığı sürelerin, 657 sayılı Kanunun

64 üncü maddesinde belirtilen sekiz yıllık sürenin hesabında dikkate alınarak sekiz yıllık sürenin

tamamlandığı tarih itibarıyla başvuranın kademe ilerlemesinin yapılması yönünde tavsiyede bulunulmasına ilişkin hazırlanan “Tavsiye Karar Önerisi” Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.

V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE

A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme

7) Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı Edirne Bölge Müdürlüğü’nde olarak görev yaptığını ifade

eden başvuran, 657 sayılı Kanun’un 4/B maddesi kapsamında sözleşmeli statüde görev yapmakta iken disipline aykırı herhangi bir fiil veya davranışının bulunmaması dikkate alınarak, 657 sayılı Devlet

Memurları Kanunu’nun 64. Maddesi kapsamında tarafına bir kademe verilmesini talep etmektedir.

8) İdare 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 64 üncü maddesinin 4 üncü fıkrasında, “son sekiz yıl

içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır.” Hükmüne yer verildiğini, mezkur hükmün, son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlar hakkında uygulanabileceğini, 15/04/2023 tarihi itibariyle kadrolu Devlet memuru olduğunu ve bu tarihten itibaren henüz sekiz yıl geçmediği göz önünde bulundurulduğunda, adı geçenin belirtilen mevzuat hükmünden yararlanmasının mümkün bulunmadığını belirtmiştir.

9) Anayasa’nın 128 inci maddesinde; memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev

ve yetkileri ile hak ve yükümlülükleri, aylık, ödenek ve diğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği hükme bağlanmıştır. Devlet memurları ve diğer kamu görevlilerinin hukuki durumlarının, hak ve yükümlülüklerinin; başta 657 sayılı Kanun ve diğer özel yasalarla bu yasalara uygun olarak yürürlüğe konulan alt mevzuat düzenlemelerin doğal sonucu olarak, bu düzenleyici tasarruflarda yer alan kurallar esas alınarak saptanması ‘Statü Hukuku’nun gereğidir. 657 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde, Devlet memurlarının ilerleme ve yükselmelerinin bu kanun kapsamında düzenleneceği öngörülmüştür.

10) 657 sayılı Kanunun Geçici 36 ncı maddesinin C bendinde; bu maddenin yayımı tarihinden

önceki son altı yıllık sicil notu ortalaması doksan ve daha yukarı olanlardan bir kademe ilerlemesi uygulamasından yararlanmamış olanlar hakkında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla değiştirilen 64 üncü maddenin ikinci fıkrasının değişiklikten önceki hükmünün uygulanacağı; bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla değiştirilen 64 üncü maddenin dördüncü fıkrasında yer alan sekiz yıllık sürenin ise; ilk sekiz yıllık dönem için, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki son 5,4,3,2 nci yıllar ile son sicil notu ortalaması 90 ve yukarı olanlar için sırasıyla 3,4,5,6 ve 7 yıl olarak uygulanacağı düzenlemesine yer verilmiştir.

11) 657 sayılı Kanunun 6111 sayılı Kanun ile değiştirilen 64 üncü maddesinin ikinci fıkrasının değişiklikten

önceki hali “Devlet memurlarından 6 yıllık sicil notu ortalaması 90 ve daha yukarı olanların aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır.” şeklindedir. 6111 sayılı Kanunun ‘Yürürlük’ başlıklı 215 inci maddesinin (j) bendi düzenlemesi gereği; 657 sayılı Kanunun

64 üncü maddesinde yapılan değişiklikler, Kanunun yayım tarihi olan 25/02/2011 tarihinde yürürlüğe

girmiştir.

12) Başvurana ait hizmet belgesi üzerinde yapılan incelemede, 02/04/2018-14/04/2023 tarihleri arasında

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4/B maddesi kapsamında sözleşmeli personel olarak, 15/04/2023

tarihinden itibaren de halen ünvanıyla kadrolu memur (657 sayılı Kanunun 4/A maddesi)

statüsünde görev yaptığı görülmektedir. Buna göre; 657 sayılı Kanunun 6111 sayılı Kanun ile değiştirilen

64 üncü maddesinin başvuran hakkında uygulanacağı, anılan madde gereği; memurun kademe

ilerlemesinin yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması ve bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademenin bulunması şartlarının aranması, son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara ise aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanması gerekmektedir.

/

13) Danıştay 12. Dairesinin 05/02/2018 tarihli ve E.2017/2604, K.2018/402 sayılı kararında “657 sayılı

Kanun’da yer alan düzenlemelerin, anılan Kanun’un 4-D maddesi kapsamında çalışan işçiler için uygulanmasının mümkün olmamakla birlikte, Kanun’un 4/B maddesi kapsamında görev yapan sözleşmeli personel ile 4/C maddesi kapsamında görev yapan geçici personel hakkında referans norm olarak

uygulanabileceği; nitekim, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 17/06/2013 tarihli, YD İtiraz No:

2013/357 sayılı kararında, 657 sayılı Kanun hükümlerinin anılan Kanun’un 4/B maddesi kapsamında istihdam edilen sözleşmeli personel için doğrudan uygulanmasının söz konusu olamayacağı, ancak

“referans norm” olarak dikkate alınabileceğinin belirtildiği” ifadelerine yer verilmiştir.

14) Ankara Bölge İdare Mahkemesinin 29/05/2019 tarihli ve E:2019/215, K:2019/1157 sayılı kararında,

söz konusu Danıştay kararı ile birlikte yine Danıştay 12. Dairesinin aynı yöndeki 22/06/2016 tarihli ve

E.2013/9695, K.2016/4083 sayılı kararı ile 23/03/2017 tarihli ve E.2016/6676, K.2017/919 sayılı kararına da atıfta bulunularak “657 sayılı kanun hükümlerinin 4/B maddesi hükmü kapsamında istihdam edilen sözleşmeli personel hakkında doğrudan uygulanması mümkün olmamakla birlikte gerek bu hükümlerin

“referans norm” olarak alınabileceğine dair Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun içtihatları, gerekse de Adalet Bakanlığı Disiplin Yönetmeliği’nin Kapsam başlıklı 2 nci maddesinde yer alan, bu yönetmelik hükümlerinin sözleşmeli personel hakkında da uygulanacağını öngören hükmü karşısında davacının sözleşmeli personel olarak çalıştığı süre içinde herhangi bir disiplin cezası aldığı yolunda bir iddia ileri sürülmediğine ve bu sürenin de davalı idarece davacının kazanılmış hak aylık derece ve kademesinde değerlendirildiği konusunda taraflar arasında bir çekişme bulunmadığına göre aynı sürenin 657 sayılı

Kanun’un 4/B maddesi kapsamındaki hizmetlerin 64. maddede belirtilen sekiz yıllık sürelerin hesabında değerlendirilmesi gerektiği”ne hükmedilmiştir.

15) Benzer bir olayda Denizli İdare Mahkemesi 09/06/2020 tarihli ve E.2019/1524, K.2020/485 sayılı

kararında “Danıştay kararı ile mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde 657 sayılı kanun hükümlerinin 4/B maddesi hükmü kapsamında istihdam edilen sözleşmeli personel hakkında doğrudan uygulanması mümkün olmamakla birlikte bu hükümlerin “referans norm” olarak alınabileceği, bu bağlamda gerek davacının sözleşmeli olarak çalıştığı süre içerisinde herhangi bir disiplin cezası almadığı gibi hakkında disiplin cezası verilmesini gerektirir bir eylemi olduğu yönünde bir iddia olmadığı ve gerekse de davacının sözleşmeli statüde geçirdiği sürenin kamu hizmetinde geçen sürede dikkate alındığı hususları da bir arada değerlendirildiğinde davacının, 657 sayılı Kanun’un 4/B maddesi kapsamında görev yaptığı sürelerin de anılan Kanun’un 64 üncü maddesinde belirtilen 8 yıllık sürenin hesabında dikkate alınması gerekirken bu süreler dikkate alınmayarak davacının başvurusunun reddedilmesine dair dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı” sonucuna varmış; bu karara karşı idare tarafından yapılan istinaf başvurusu üzerine ise, İzmir Bölge İdare Mahkemesi İkinci Dava Dairesinin 24/09/2020 tarihli ve

E.2020/883, K.2020/1212 sayılı kararında idare mahkemesi kararının dayandığı gerekçe ve usul hukuka uygun olduğu gerekçesiyle istinaf başvurusunun reddine kesin olarak karar verilmiştir.

16) Benzer bir şekilde, İstanbul 5. İdare Mahkemesinin 17/12/2019 tarihli ve E.2019/1651, K.2019/2475

sayılı kararı ile davacı lehine karar verilmiş, idarenin istinaf başvurusu ise İstanbul Bölge İdare Mahkemesi

Üçüncü İdari Dava Dairesinin 12/11/2020 tarihli ve E.2020/562, K.2020/610 sayılı kararıyla kesin olarak reddedilmiştir.

17) Diğer taraftan; 6111 sayılı Kanun ile sicil uygulamasının kaldırıldığından bahisle, 657 sayılı Kanunun

64 üncü maddesinin dördüncü bendinin uygulanmasına ilişkin görüş sorulması üzerine mülga Devlet

Personel Başkanlığının 05/11/2013 tarihli ve 20587 sayılı görüş yazısında özetle; 6111 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden sonra göreve başlayan Devlet memurları hakkında; 6111 sayılı Kanunun yürürlüğe

girdiği tarihten sonra kamu kurum ve kuruluşlarında Devlet memuru olarak istihdam edilen personelde herhangi bir sicil notu uygulaması söz konusu olmadığından göreve başlamalarını müteakip sekizinci yılını doldurmaları ve herhangi bir disiplin cezası almamaları durumunda bir kademe ilerlemesi uygulanacağı;

657 sayılı Kanunun 64 üncü maddesinin 5 inci bendinde de belirtildiği üzere kademe ilerlemesinin, başkaca

bir işleme gerek kalmaksızın personelin sekiz yılı tamamlaması durumunda, hak kazandığı tarihten itibaren geçerli olmak üzere uygulanacağı, yani tüm personelin yılbaşında toplu olarak herhangi bir kademe ilerlemesi almasının söz konusu olmadığı; 657 sayılı Kanunun 64 üncü maddesinin 2 nci bendinde memurun kademe ilerlemesinin yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması hüküm altına alındığından, sekiz yıllık hizmet süreleri hesaplanırken Devlet memurlarının fiilen hizmette bulunmadığı aylıksız izin döneminde geçirdikleri süreler kadar sekiz yıllık süreye ilave yapılması gerektiğinin mütalaa edildiği açıklamalarına yer verilmiştir.

18) Konuya ilişkin (mülga) Devlet Personel Başkanlığının bu yönde birçok görüşü bulunmaktadır. Ancak,

(mülga) Devlet Başkanlığının görüşlerinde genel olarak, söz konusu sürelerde ilgililerin Devlet memuru olmamaları ve mevzuatlarında disiplin hükümlerinin bulunmamasına vurgu yapıldığı görülmektedir. Bu bağlamda, sözleşmeli olarak geçirilen sürelerin 657 sayılı Kanunun 64 üncü maddesindeki disiplin cezası almadan geçirilen 8 yıl için bir kademe ilerlemesi uygulaması açısından değerlendirilmesinde, sözleşmeli personel olarak görev yapılan dönemde tabi olunan mevzuat bakımından memurların tabi olduğu veya farklı bir disiplin uygulamasının mümkün olup olmadığının değerlendirilmesi gerekmektedir.

19) Bu yönüyle, başvuran Kurumda 657 sayılı Kanunun 4/B maddesine

tabi olarak çalıştığı sürelerde hakkında adli veya idari yönden soruşturması ve disiplin cezası bulunmadığı idarece Kurumumuza bildirilmiştir.

20) Danıştay 11. Dairesinin 24/03/2015 tarihli ve E.2015/2186, K.2015/1045 sayılı kararında, konuyla bir

uyuşmazlık üzerine önüne gelen davada, 13/02/2011 tarihli ve 6111 sayılı Kanunla yapılan değişiklik öncesindeki dönemde sözleşmeli statüde geçirilen süreler bakımından, sözleşmeli personel olarak görev yapmış olan davacı hakkında tabi olduğu mevzuata göre memurlar gibi sicil raporu düzenlenmesi öngörülmüş olmamasına rağmen, davacı hakkında sicil raporu yerine ücrete esas puanlara uyularak, başarı, disiplin, görevine ve kurumuna bağlılık, öğrenim ve hizmet yılı gibi hususları kapsayan değerlendirme formlarının (tezkiye varakalarının) düzenlendiği dikkate alındığında yapılan değerlendirme ve ücrete esas puanlamanın kademe ve derece ilerlemesi ilkeleri ışığında ilgilendirilerek, karşılığı olan kademe ve dereceye göre işlem tesisinin mümkün olduğu, bu şartlar doğrultusunda davacı talebinin irdelenerek karar verilmesi gerekirken aksi yönde tesis edilen davalı idare işleminde ve davanın reddi yolundaki idare mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.

21) Benzer konuda Kamu Denetçiliği Kurumuna yapılan başvurularda da bu açıdan yapılan değerlendirme

sonrasında, başvuru sahibi için ilgili dönemde uygulanabilecek bir disiplin veya benzeri yaptırım düzenlemesi bulunmuyorsa Ret Kararı (Kamu Denetçiliği Kurumunun 27/12/2019 tarihli ve 2019/12205 dosya numaralı, 15/04/2020 tarihli ve 2019/20130 dosya numaralı, 16/12/2020 tarihli ve 2020/72041 dosya numaralı kararları) verilmekte; başvuru sahibi için ilgili dönemde uygulanabilecek bir disiplin veya benzeri yaptırım düzenlemesi bulunuyorsa ve başvuru sahibi için bir yaptırım uygulanmadıysa Tavsiye Kararı (Kamu Denetçiliği Kurumunun 29/06/2020 tarihli ve 2020/405 dosya numaralı, 30/06/2020 tarihli ve 2020/5535 dosya numaralı, 06/10/2020 tarihli ve 2020/42362 dosya numaralı, 19/01/2021 tarihli ve 2019/18638 dosya numaralı kararları) verilmektedir.

22) Bu bağlamda; başvuranın son sekiz (8) yıl içinde disiplin cezasıyla tecziyesine ilişkin herhangi bir

kayda rastlanılmadığının belirtilmiş olduğu hususları göz önünde bulundurulduğunda, sekiz yılda bir

kademe verilmesine yönelik sürenin hesabında başvuranın sözleşmeli statüde geçen hizmet süresinin de dikkate alınması gerektiği aşikârdır.

23) Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; başvuranın şikayet başvurusuna konu edilen

talebinin reddine yönelik idari işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı, bu sebeple son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan başvurana, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulamasında, sözleşmeli statüde görev yaptığı sürelerin idare tarafından dikkate alınması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.

B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

24) İyi yönetim ilkelerine 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu

Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri” başlıklı 6’ncı maddesinde yer verilmiş olup söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesinde; başvuru kapsamında Kurumumuzun bilgi ve belge talebine süresi içinde cevap verildiği tespit edilmiştir.

VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA

25) 6328 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, bu Tavsiye Kararının İdareye tebliğ

tarihinden itibaren 30 gün içinde İdare tarafından herhangi bir eylem ya da işlem tesis edilmezse (varsa)

dava açma süresinden kalan süre işlemeye devam edecek olup İdare Mahkemesine yargı yolu açıktır.

VII. KARAR

Açıklanan gerekçelerle; BAŞVURUNUN KABULÜNE,

Başvuranın sözleşmeli statüde görev yaptığı sürelerin, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 64 üncü maddesinde belirtilen sekiz yıllık sürenin hesabında dikkate alınarak sekiz yıllık sürenin tamamlandığı tarih itibarıyla başvuranın kademe ilerlemesinin yapılması yönünde TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU

BAŞKANLIĞINA TAVSİYEDE BULUNULMASINA,

6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca; ilgili idare

tarafından bu karar üzerine tesis edilecek işlemin otuz gün içinde Kurumumuza bildirilmesinin zorunlu olduğuna,

Kararın BAŞVURAN ile TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU BAŞKANLIĞINA tebliğine,

Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisince karar verildi.

Türkiye Cumhuriyeti Kamu.

Mehmet AKARCA

Kamu Başdenetçisi