21 Ağustos 2023 PAZARTESİ | Resmî Gazete | Sayı : 32286 |
YÖNETMELİK | ||
Sabancı Üniversitesinden: SABANCI ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Sabancı Üniversitesinde
yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Sabancı Üniversitesinde
yürütülen yüksek lisans ve doktora programlarının eğitim, öğretim ve
uygulamalarına ilişkin hükümleri kapsar. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Akademik Kurul: Sabancı Üniversitesi Akademik
Kurulunu, b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini, c) ALES: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı (ÖSYM) tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü
Eğitimi Giriş Sınavını, ç) Enstitü: Sabancı Üniversitesi Yönetim Bilimleri
Enstitüsünü, Fen Bilimleri Enstitüsünü ve Sosyal Bilimler Enstitüsünü, d) Enstitü Kurulu: Sabancı Üniversitesinin ilgili
enstitüsünün kurulunu, e) Enstitü Yönetim Kurulu: Sabancı Üniversitesinin
ilgili enstitüsünün yönetim kurulunu, f) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi, g) Mütevelli Heyeti: Sabancı Üniversitesi Mütevelli
Heyetini, ğ) Öğrenci: Lisansüstü öğrenimi için enstitüye
kayıtlı öğrenciyi, h) Öğrenci Kaynakları Birimi: Sabancı Üniversitesi
Öğrenci Kaynakları Birimini, ı) Rektör: Sabancı Üniversitesi Rektörünü, i) SÜ Kredi: Ulusal kredi sistemi çerçevesinde
belirlenen Sabancı Üniversitesi Kredisini, j) Üniversite (SÜ): Sabancı Üniversitesini, k) Program Koordinatörü: Üniversitedeki ilgili
programın veya program grubunun koordinatörünü, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar Öğrenim
dili MADDE 5– (1) Üniversitede öğrenim dili İngilizcedir, ancak
Akademik Kurul tarafından onaylanan dersler Türkçe olarak sunulur. (2) Akademik Kurul kararı ve Mütevelli Heyeti onayı
ile Türkçe eğitim veren programlar açılabilir. Akademik
yıl MADDE 6- (1) Bir akademik yıl, her biri en az 14 haftalık
sonbahar ve ilkbahar dönemlerinden oluşur. Dönem sonu sınavları belirtilen
sürelere dahil değildir. Ayrıca, Akademik Kurulun onayı ile açılacak isteğe
bağlı yaz döneminde de lisansüstü dersler verilebilir. (2) Akademik Kurul tarafından onaylanan akademik
takvimde; başvuru, kayıt, ödemeler, sınavlar, mezuniyet ve benzeri
süreçlere ilişkin tarihler belirlenir. Kontenjanlar
ve öğrenci kabulü MADDE 7- (1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci
kontenjanları, ilgili mevzuatta yer alan sınırlar çerçevesinde; enstitü
yönetim kurullarının önerisi ve Akademik Kurul onayı ile belirlenir.
Akademik Kurul tarafından onaylanan kontenjanlardan, Yükseköğretim Kurulu
(YÖK)’ün onayına sunulması gereken sayıda olanlar, YÖK’ün onayına resmî
yazı ile iletilir. Vakıf yükseköğretim kurumlarının ücretsiz öğrenci
okutmasına yönelik usul ve esaslar çerçevesinde, ilgili akademik yılda
tezli yüksek lisans ve doktora programları için belirlenen kontenjanın en
az %15’ine öğrenim ücreti muafiyeti (%100) sağlanır. (2) Bir adayın yüksek lisans programına kabul
edilebilmesi için lisans diplomasına, doktora programına kabul edilebilmesi
için lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olması gerekir.
Yüksek lisans programına başvuru sırasında halen bir lisans programına
kayıtlı adayların; doktora programına başvuru sırasında halen bir lisans
veya tezli yüksek lisans programına kayıtlı adayların, öğrenimlerini en
geç, başvuru yaptıkları dönemin Üniversiteye ilk kayıtları için ilân edilen
sürenin sonuna kadar tamamlamaları gerekir. (3)
Enstitüde lisansüstü programların koordinasyonu, ilgili enstitü müdürünün
önerisi ve Rektörün onayı ile her bir enstitü için, enstitü kurulu tarafından
atanacak bir enstitü yönetim kurulu tarafından yürütülür. (4) Bir lisansüstü programa yapılan başvuruları
değerlendirmek üzere ilgili enstitü tarafından kabul jürisi kurulur. (5) Yüksek lisans programlarına yalnız ALES puanı
ile öğrenci kabul edilebileceği gibi lisans not ortalaması, yazılı olarak
yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu değerlendirmeye
alınabilir. Tezli veya tezsiz yüksek lisans programlarına başvuru için
adayların sağlaması gereken koşullar ve belgeler (transkript, referans mektubu,
neden lisansüstü eğitimi yapmak istediğini belirten kompozisyon,
uluslararası standart sınavlar ve benzeri) enstitü yönetim kurulu
tarafından belirlenerek Akademik Kurulun onayına sunulur. Tezsiz yüksek
lisans programlarına başvuran adaylar için ALES belgesi istenip
istenmeyeceği ve isteniyorsa ALES taban puanı enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenerek Akademik Kurulun onayına sunulur. Başvuru koşullarında yer
alan ALES taban puanı, tezli yüksek lisans programları için 55 puandan az
olamaz. YÖK tarafından ALES’e eşdeğer kabul edilen sınavlar da ALES yerine
kullanılabilir. Kabul jürisi; tezli veya tezsiz yüksek lisans programına
başvuran adayları, belirlenmiş olan başvuru koşullarına ve değerlendirme
kriterlerine göre değerlendirerek, adayların programa kabulü konusundaki
önerilerini oluşturur. ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne kadar
ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı enstitü yönetim kurulu kararı ve
Akademik Kurul onayı ile belirlenir. Jüri önerilerinin ilgili enstitü
yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek onaylanması ile programa kabul
gerçekleşir ve adaylara tebliğ edilir. Enstitünün kesin kabul kararında,
adayın tezli veya tezsiz hangi yüksek lisans programına kabul edildiği
belirtilir. (6) Doktora programlarına lisans derecesi ile
başvuranların 80 puandan, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranların 55
puandan az olmamak koşulu ile enstitü yönetim kurulu kararı ve Akademik
Kurul onayı ile belirlenen ALES puanını sağlamaları gerekir. Tezli yüksek
lisans derecesi ile doktoraya başvuracak olanların, doktora programlarına
kabulünde enstitünün belirlemiş olduğu ALES puanının yanı sıra lisans
ve/veya yüksek lisans not ortalaması, mülakat ve gerekli görüldüğünde
yapılacak yazılı bilim sınavı sonucu da değerlendirilebilir. ALES puanının
%50’den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı
enstitü yönetim kurulu kararı ve Akademik Kurul onayı ile belirlenir.
Yükseköğretim Kurulunca ALES’e eşdeğer kabul edilen sınavlar da ALES yerine
kullanılabilir. Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans
mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puana
sahip olmaları gerekir. Başvuru için adayların sağlaması gereken diğer
belgeler (not döküm belgesi, referans mektubu, neden lisansüstü yapmak
istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri)
enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir ve Akademik Kurul tarafından
onaylanır. Jüri önerilerinin ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından
değerlendirilerek onaylanması ile programa kabul gerçekleşir ve adaylara
tebliğ edilir. (7) Doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş
hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık
mezunlarının yüksek lisans ve doktora programlarına başvurularında enstitü
yönetim kurulu kararı ve Akademik Kurul onayı ile 55’ten az 75’ten fazla
olmamak üzere puan türüne bakılmaksızın bir puan belirlenir. Bu puan
doğrudan değerlendirme hesaplamalarına ALES puanı olarak dahil edilir. (8) Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin
tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların
lisansüstü programlara kabul şartları ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından belirlenir ve Akademik Kurul tarafından onaylanır. (9) Herhangi bir lisansüstü programına başvuran
öğrencinin, Üniversite tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal ve/veya
uluslararası İngilizce dil yeterlilik sınavlarının birinden yine Üniversite
tarafından belirlenen düzeyde başarılı olduğunu belgelemesi veya
Üniversitenin düzenlediği İngilizce dil ölçme sınavında başarılı olması
gerekir. İngilizce dil ölçme sınavında yeterli başarıyı sağlayamayan
öğrenciler, temel geliştirme yılında (hazırlık sınıfında) öğrenim görür.
Sabancı Üniversitesi mezunları, mezuniyetlerini takiben iki yıl süresince İngilizce
dil yeterliliklerini sağlamış kabul edilirler. Anadili İngilizce olan
ülkelerin vatandaşlarının lisansüstü programlara başvuru yapmaları
durumunda, İngilizce dil yeterlilikleri ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından karara bağlanır. (10) Doktora programına öğrenci kabulünde
anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil
sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup, bu asgari puanın girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse yükseltilmesi, enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir ve
Akademik Kurul tarafından onaylanır. (11) Üniversite ile diğer yükseköğretim kurumları
arasında yapılan anlaşmalar kapsamında Üniversiteye kabul edilen
öğrenciler, belirli bir süre için, tam zamanlı öğrenci statüsünde kabul
edilirler. Bu öğrencilere, öğrenim süresinin sonunda, kayıtlı oldukları
dersleri ve aldıkları notları gösteren transkript verilir. (12) Tezsiz yüksek lisans programında kayıtlı
öğrenciler aynı anda farklı bir tezsiz yüksek lisans programına veya tezli
yüksek lisans programına veya doktora programına kayıt yaptırabilirler. Yüksek
lisans programları arasında geçiş MADDE 8- (1) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları
arasındaki geçişler, enstitü yönetim kurulu onayı ile yapılır. Öğrencinin,
kayıtlı olduğu programda en az bir dönemini tamamlamış olması ve geçmek
istediği dönem için belirlenen programın asgari başvuru koşullarını ve
kontenjan şartını sağlaması gerekir. Bu durumda, tezli ve tezsiz yüksek
lisans programında alınan ve enstitü yönetim kurulu tarafından uygun
bulunan dersler geçmek istediği tezli veya tezsiz yüksek lisans
programındaki derslerin yerine sayılabilir. Yatay
geçiş yolu ile öğrenci kabulü MADDE 9- (1) YÖK tarafından tanınan diğer yükseköğretim
kurumlarından Üniversiteye veya Üniversitedeki programlar arasındaki yatay
geçiş başvuruları; lisansüstü programında en az bir yarıyılı başarı ile
tamamlamış ve başvuru sırasında kayıtlı öğrenci olmak koşulu ile enstitü
yönetim kurulu tarafından değerlendirilir. Yurt dışından alınmış
lisans/yüksek lisans diplomasının denkliğinin YÖK tarafından onaylanmış
olması gerekir. Yatay geçiş yolu ile kabul edilmek için 7 nci maddenin
dördüncü fıkrasında yer alan kabul jürisinin olumlu kararı ve enstitü
yönetim kurulunun onayı gerekir. Yatay geçiş yapan öğrencilerin öğrenim
süreleri hesabına, daha önce öğrenim gördükleri süreler de katılır. Özel
öğrenci kabulü MADDE 10- (1) Diğer yükseköğretim kurumlarında bir yüksek
lisans veya doktora programına kayıtlı olan öğrenciler, Üniversiteye,
lisansüstü derslere kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının onayı ile özel öğrenci olarak başvurabilirler. Özel öğrenci
kabul koşulları ve bu konudaki diğer hükümler Akademik Kurul tarafından
belirlenir. Bu öğrencilere talep etmeleri durumunda, kayıtlı oldukları
dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren not döküm belgesi
verilir. Sabancı Üniversitesi diploma programlarında kayıtlı olan
öğrenciler, diploma programına kayıtlı olduğu dönemde Üniversiteden özel
öğrencilik statüsünde ders alamazlar. Bilimsel
hazırlık programı MADDE 11- (1) Lisans veya yüksek lisans derecesini kabul
edildikleri lisansüstü programından farklı alanlarda almış olanlar ile
lisans veya yüksek lisans derecesini Üniversite dışındaki yüksek öğretim
kurumlarından almış olanlardan, eksiklikleri olduğu belirlenen öğrenciler
bilimsel hazırlık programına alınır. Bilimsel hazırlık programının süresi
iki dönemi aşamaz ve bu programda geçirilen süre, yüksek lisans veya
doktora programı sürelerine dahil edilmez. İki dönem sonunda başarılı
olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. (2) Bilimsel hazırlık programını; süresi içinde,
enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen tüm derslerden en az D notu ve
2,00 genel not ortalaması (GNO) ile tamamlayan öğrenci lisansüstü programa
başlayabilir. Ancak; bilimsel hazırlık programı sırasında öğrenci, program
koordinatörünün önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile bilimsel
hazırlık derslerinin yanı sıra kabul edildiği lisansüstü programa yönelik
dersler alabilir. (3) Öğrencinin bilimsel hazırlık programı için
aldığı derslerin kredileri, öğrencinin kabul edildiği lisansüstü programda
kullanılamaz. Üniversiteye
ilk kayıt işlemleri MADDE 12- (1) Lisansüstü programlara kabul edilen öğrenciler
ile özel öğrenciliğe kabul edilenlerin akademik takvimde belirlenen süreler
içinde, gerekli belgeleri Öğrenci Kaynakları Birimine ulaştırarak
Üniversiteye ilk kayıt işlemini yaptırmaları gerekir. Kayıt için gereken
belgeler, Üniversite tarafından duyurulur. Öğrencilerden istenen belgelerin
aslı, noter onaylı örneği, e-Devlet üzerinden alınan belgeler veya enstitü
tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil
kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
Süresi içinde kayıt işlemini yapmayan öğrenciler kayıt hakkından vazgeçmiş
sayılır. Belgelerinde eksiklik veya tahrifat olanların veya gerçeğe aykırı
beyanda bulunduğu tespit edilenlerin kayıtları, yapılmış olsa dahi iptal
edilir. Dönem
kayıtları MADDE 13- (1) Öğrenciler her dönem başında ve akademik
takvimde ilan edilen süreler içinde, ödemekle yükümlü oldukları dönem
öğrenim ücreti ile Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için gerekli
olan ücretleri ödedikten sonra, danışmanlarının uygun görüşünü alarak ders
kayıtlarını yapmak ve dönem kayıtlarını yenilemek zorundadırlar. İsteğe
bağlı yaz döneminde sadece ders alacak öğrencilerin kayıt yaptırması
gerekir. (2) Sonbahar, ilkbahar ve isteğe bağlı yaz dönemi
kayıtları süresinde kayıt işlemlerini gerçekleştirmeyen öğrenciler, ders
ekleme-bırakma süresi içinde kayıt yapabilir. Ders ekleme-bırakma süresi
sona erdikten sonra kayıt yaptırılmaz. Ancak sonbahar ve ilkbahar
dönemlerinde öğrencinin geçerli bir mazereti olması durumunda, ders ekleme-bırakma
süresi bitiminden itibaren 2 hafta içinde başvurması koşulu ile enstitü
yönetim kurulu kararı ile mazeretli kayıt hakkı tanınabilir. Mazeretli
kayıt yaptıran öğrencilerin Üniversite tarafından belirlenebilecek ek
yükümlülükleri de yerine getirmeleri zorunludur. (3) Dönem kaydını yapmadığı için kayıtsız kalan
öğrenci, öğrenimine devam hakkı bulunması halinde ve en erken izleyen
dönemde, ders kayıtlarından en geç 1 hafta öncesine kadar kayıt yenilemek
üzere başvuru yapabilir; enstitü yönetim kurulu tarafından mazeretinin
kabul edilmesi halinde kaydını yenileyebilir. Bu öğrencilerin ilgili
akademik yıla ait ödemekle yükümlü oldukları dönem öğrenim ücreti ile
Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için gerekli olan ücretleri
ödemeleri ve Üniversite tarafından belirlenebilecek ek yükümlülükleri
yerine getirmeleri zorunludur. Öğrencinin kayıtsız kaldığı dönemler,
öğrenim süresine sayılır. Ders
ekleme-bırakma MADDE 14- (1) Sonbahar ve ilkbahar dönemlerinde derslerin
başladığı haftayı takip eden ikinci hafta içinde ve isteğe bağlı yaz dönemi
için derslerin başladığı ilk hafta içinde, akademik takvimde belirtilen
tarihlerde öğrenciler, kayıt yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilir.
Ders ekleme-bırakma olarak adlandırılan bu süreçte öğrencilerin,
danışmanlarının görüşünü alarak istedikleri ders değişikliklerini bizzat
yapmaları gerekir. Ders ekleme-bırakma süresinden sonra yapılmak istenen
değişiklikler, enstitü yönetim kurulunca, öğrencinin mazeretinin uygun
görülmesi üzerine yapılabilir. (2) İsteğe bağlı yaz dönemi için ders kayıtlarını,
en geç ders ekleme-bırakma son gününde de gerçekleştiremeyen öğrenciler;
ders ekleme-bırakma son gününü takip eden ilk iş gününde, kayıt olamama
gerekçeleri ile birlikte yazılı olarak başvurmaları ve mazeretlerinin
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından uygun görülmesi ve ders kayıt ücretini
kendilerine verilen süre içinde ödemeleri halinde ders kayıtları yapılır. Danışman MADDE 15- (1) Tezsiz yüksek lisans programında kayıtlı
öğrenciler için ilgili enstitü tarafından; öğrencinin kişisel gelişiminin
yanı sıra, akademik durumunun izlenmesi, ders seçimleri, ders
ekleme-bırakma, ders saydırma ve dönem projesinin yürütülmesinde rehberlik
etmek üzere en geç birinci dönemin sonuna kadar danışman belirlenerek
danışman ataması yapılır. Danışmanlar, öğretim üyeleri veya doktora
derecesine sahip öğretim görevlileri arasından seçilir. (2) Tezli yüksek lisans programında kayıtlı
öğrencilere; ders seçimleri, ders ekleme-bırakma ve benzeri hususlarda, tez
danışmanı atanıncaya kadar programın koordinatörü danışman olarak görev
yapar. Tezli yüksek lisans programında kayıtlı öğrenciler için ilgili
enstitü yönetim kurulu tarafından; en geç birinci dönemin sonuna kadar,
Üniversitenin kadrosundaki öğretim üyeleri arasından tez danışmanı
belirlenir ve ikinci dönemin başında atanır. Niteliklere uygun öğretim
üyesi bulunmaması halinde; enstitü yönetim kurulu tarafından, başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi, tez danışmanı olarak atanabilir.
2547 sayılı Kanunun ek 46 ncı maddesi kapsamında kısmi zamanlı olarak
görevlendirilen en az doktora derecesine sahip araştırmacılar da tez
danışmanı olarak seçilebilir. Bu kişilerin danışman olarak görevlendirilebilmesi
için öğrencinin talebi, ilgili araştırmacının yazılı muvafakati ve enstitü
yönetim kurulu kararı gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla
tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanır. İkinci
tez danışmanı, en az doktora derecesine sahip, Üniversite kadrosu dışındaki
kişilerden de olabilir. (3) Doktora programında kayıtlı öğrencilere; ders
seçimleri, ders ekleme-bırakma ve benzeri hususlarda, tez danışmanı
atanıncaya kadar programın koordinatörü danışman olarak görev yapar.
Doktora programında kayıtlı öğrenciler için ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından, en geç ikinci dönemin sonuna kadar tez danışmanı atanması zorunludur.
Tez danışmanı Üniversitenin kadrosundaki öğretim üyeleri arasından seçilir.
Niteliklere uygun öğretim üyesi bulunmaması halinde; enstitü yönetim kurulu
tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi tez danışmanı
olarak atanabilir. Öğretim üyelerinin doktora tezi yönetebilmesi için,
başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir.
2547 sayılı Kanunun ek 46 ncı maddesi kapsamında kısmi zamanlı olarak görevlendirilen
en az doktora derecesine sahip araştırmacılar da tez danışmanı olarak
seçilebilir. Bu kişilerin danışman olarak görevlendirilebilmesi için
öğrencinin talebi, ilgili araştırmacının yazılı muvafakati ve enstitü
yönetim kurulu kararı gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla
tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanır. İkinci
tez danışmanı, en az doktora derecesine sahip, Üniversite kadrosu dışındaki
kişilerden de olabilir. (4) Tezli yüksek lisans ve doktora programlarında
her bir öğretim üyesi, YÖK tarafından belirlenmiş olan danışmanlık üst
sınırı kadar sayıda öğrenicinin tez danışmanlığını yapabilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar Ders
programları ve ders yükü MADDE 16- (1) Lisansüstü ders programları ve derslerde
yapılacak değişiklikler her dönem başında enstitü kurulu tarafından
belirlenir. Öğrencinin diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
dersleri alması, öğrencinin danışmanının gerekçeli açıklamasına dayanarak
enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. (2) Öğrencilerin isteğe bağlı yaz döneminde
Üniversitede alabilecekleri en fazla ders yükü dokuz SÜ kredisidir. (3) YÖK tarafından belirlenen yükseköğretim
kurumlarında uzaktan öğretime ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde dersler
uzaktan öğretim yöntemiyle yürütülebilir. Derslerin
kredi değerleri MADDE 17- (1) Derslerin kredi değerleri, AKTS ve SÜ kredisi
olarak düzenlenir. (2) Bir lisansüstü dersin SÜ kredisi, haftalık ders
saatinin tamamı ile haftalık uygulama saatinin yarısının toplamıdır. Bir
dersin AKTS kredi değeri ise; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler
Çerçevesinde yedinci ve sekizinci düzeyler için belirlenen ve program
bazında öngörülen bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılmasına dayalı
haftalık öğrenci iş yükünü temsil eder. Lisansüstü derslerinin kredi
değerleri, bu ilkeler çerçevesinde ilgili enstitü kurulu tarafından
belirlenir. İsteğe bağlı yaz döneminde her ders için, sonbahar ve ilkbahar
dönemlerinde yapılan toplam ders saati kadar ders yapılır. Sınavlar MADDE 18- (1) Öğrencilerin, her ders için düzenlenebilecek
ara sınav/sınavlar dışında, dönem sonu sınavına da girmeleri gerekir. (2) Dönem sonu sınavı yerine, öğretim üyesinin
isteği ve dersin niteliğine göre öğrenciye proje de yaptırılabilir. (3) Dersin öğretim üyesince geçerli görülen bir
nedenle, ara sınav veya dönem sonu sınavına girmeyen öğrencilere mazeret
sınavı hakkı verilir. (4) Öğretim üyeleri, ilgili enstitü müdürünün
görüşünü almadan dönem sonu sınavının zamanını ve tarihini değiştiremez. (5) Dönem sonu sınavı yerine düzenlenecek mazeret
sınavı, izleyen dönemin ders kayıt süresinin başlangıcından 5 gün öncesine
kadar yapılabilir. Bu durumda öğretim üyesi tarafından ilgili ders için I
notu verilir. I notunun harf notuna çevrilmesinde 20 nci maddenin ikinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen hükümler uygulanır. (6) Sınav kağıtları, sınavın veriliş tarihinden
itibaren iki yıl süreyle enstitüde saklanır ve ikinci yılın sonunda imha
edilir. Sınav
sonuçlarına itiraz MADDE 19- (1) Öğrenciler, sınav sonuçlarının ilanından
itibaren en geç 5 iş günü içinde, yazılı olarak enstitüye başvurarak ara
sınav veya dönem sonu sınavı kağıdının tekrar incelenmesini isteyebilir.
Enstitüye iletildiği tarihten itibaren en geç 5 iş günü içinde, ilgili
öğretim üyesi, sınav kağıdını inceleyerek sonucu enstitü müdürüne bildirir.
Notlarda yapılacak düzeltme, 23 üncü madde çerçevesinde gerçekleştirilir. Değerlendirme
ve notlar MADDE 20- (1) Dersler, bu Yönetmelik hükümlerine göre
değerlendirilir ve öğrencilerin aldıkları her ders için bu madde kapsamında
notlandırma yapılır. Öğrencilerin derslerdeki başarı durumları, dönem içi
çalışmalarının, ara sınavlarının ve dönem sonu sınavlarının sonuçlarına
göre ilgili öğretim üyeleri tarafından değerlendirilir. Öğrenciye dersin ne
şekilde değerlendirileceği, dönem çalışması, ara sınavlar ile dönem sonu
sınavlarının başarı değerlendirmesindeki ağırlığı ilgili dönemin başında
bildirilir. Bir dersten başarılı sayılmak için en az geçer not, not
ortalamasına dahil edilen dersler için C, not ortalamasına dahil edilmeyen
dersler için S’dir. Akademik takvimde belirtilen sürede öğretim üyesi
tarafından not takdir edilmeyen ve not ortalamasına dahil edilen dersler F,
not ortalamasına dahil edilmeyen dersler U notu olarak işlem görür.
Notlarda yapılacak düzeltme, 23 üncü madde çerçevesinde gerçekleştirilir.
Harf notları ve katsayıları aşağıda gösterilmiştir: a) Harf Notu Katsayı A 4,0 A- 3,7 B+ 3,3 B 3,0 B- 2,7 C+ 2,3 C 2,0 C- 1,7 D+ 1,3 D 1,0 F 0 (2) Diğer notların kullanım alanları aşağıda
açıklanmıştır; a) I notu (eksik); dersin devam yükümlülüklerini
yerine getirdiği halde, mazereti nedeniyle ders için gerekli çalışmaları
tamamlayamayan veya dönem sonu sınavına giremeyen öğrencilerin; dönem sonu
sınavı tarihinden itibaren 3 iş günü içerisinde mazeretlerini belirten
belgeleri talep dilekçeleri ile birlikte dersin öğretim üyesine iletmeleri
ve taleplerinin dersin öğretim üyesince uygun görülmesi halinde verilen
nottur. Öğrencinin mazeretini belirten belgeler ve talep dilekçesi ilgili
enstitü tarafından, en geç akademik takvimde not girişleri için son gün
olarak belirtilen tarihe kadar Öğrenci Kaynakları Birimine iletilir.
Belirtilen tarihe kadar ilgili belgelerin, Öğrenci Kaynakları Birimine
iletilmemesi halinde; dersin notu, not ortalamasına dahil edilen dersler
için F, not ortalamasına dahil edilmeyen dersler için U notu olur.
Öğrencinin I notu aldığı dersten, öğretim üyesi tarafından belirlenen
sürede gerekli çalışmaları tamamlaması ve belirtilen tarihte dönem sonu
sınavına girmesi gerekir. İlgili enstitü, I notlarının harf notuna
dönüşümleri için en geç bir sonraki dönemin ders kayıtlarından 3 gün
öncesine kadar olmak üzere belirlediği I notu dönüşüm tarihlerini, karar
ile Öğrenci Kaynakları Birimine iletir. Kararda belirtilen tarihe kadar,
tüm sınav hakları kullanılarak bir harf notuna dönüştürülmeyen I notu; not
ortalamasına dahil edilen dersler için F, not ortalamasına dahil edilmeyen
dersler için U notuna dönüşür. b) P notu (devam eden); tez, proje ve not
ortalamasına dahil edilmeyen derslerdeki çalışmalarını sürdüren öğrencilere
verilir. c) S notu (yeterli); tez, proje ve not ortalamasına
dahil edilmeyen derslerde başarılı olan öğrencilere verilir. ç) U notu (yetersiz); tez, proje ve not ortalamasına
dahil edilmeyen derslerde başarısız olan öğrencilere verilir. d) T notu (transfer); Üniversiteye diğer
yükseköğretim kurumlarından yatay geçiş yapan veya Üniversitede lisansüstü
programa başlamadan önce bir yükseköğretim kurumunda ders almış öğrenciler
için daha önce almış oldukları ve eşdeğerliği kabul jürisi tarafından kabul
edilen derslere verilir. Ayrıca, Üniversitede kayıtlı iken diğer yükseköğretim
kurumlarından özel öğrenci statüsünde alınan ve eşdeğerliği enstitü
tarafından kabul edilen dersler için de kullanılır. e) NA notu (devamsız); derse devam yükümlülüklerini
yerine getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu ortalama hesaplarında not
ortalamasına dahil edilen dersler için F, not ortalamasına dahil edilmeyen
dersler için U notu gibi işlem görür. f) P, S, U ve T notları, not ortalaması hesaplarına
katılmaz. (3) Öğrenci değişim programlarında alınan derslerin
kredi eşdeğerliği ve notların intibakı ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından yapılır. Not
ortalamaları MADDE 21- (1) Öğrencinin bir dersten aldığı toplam puan,
ilgili dersin SÜ kredisi ile aldığı notun katsayısının çarpımı sonucunda
elde edilir. Dönem not ortalaması (DNO) hesabında; ilgili dönemde
öğrencinin bütün derslerden aldığı toplam puan, alınan derslerin SÜ kredisi
toplamına bölünür. Genel not ortalaması (GNO), öğrencinin Üniversiteye
girişinden itibaren kayıt yaptırdığı derslerin tümü dikkate alınarak aynı
yöntemle hesaplanır. Elde edilen ortalamalar, virgülden sonra iki hane
olarak gösterilir. Ancak akademik başarıya bağlı değerlendirmelerde,
hesaplamalar virgülden sonraki tüm haneler dikkate alınarak yapılır. GNO
hesabında tekrar edilen derslerden alınan en son not dikkate alınır.
Öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler transkriptte gösterilir. Notların
açıklanması ve not belgeleri MADDE 22- (1) Akademik takvimde belirtilen süre içinde,
öğretim üyeleri tarafından verilen notlar, Öğrenci Kaynakları Biriminin
sorumluluğunda olan öğrenci kayıtlarına işlendikten sonra, akademik durumu
belirten transkript ile açıklanır. Üniversitede öğrenim gören tüm
öğrencilerin lisansüstü programa ilk kayıt yaptırdıkları tarihten başlayarak
öğrenimleri süresince aldıkları dersler, notları ve akademik durumları
transkript üzerinde gösterilir ve öğrencinin talebi üzerine Öğrenci
Kaynakları Birimi tarafından düzenlenir. Notlarda
maddi hata MADDE 23- (1) İlan edilmiş olan bir ders notunda yer
alabilecek maddi hatanın düzeltilmesi, ilgili öğretim üyesinin başvurusu
üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Ders notlarında,
herhangi bir dönemde yapılan maddi hatanın, en geç izleyen dönemin ders
kayıt süresi başlamadan düzeltilmiş olması gerekir. Devam
zorunluluğu MADDE 24-
(1) Öğrencilerin, aldıkları bütün
lisansüstü ders, tez, seminer, bilimsel hazırlık dersi ve proje çalışmalarına
ilişkin devam yükümlülükleri, her dönemin başında dersin öğretim üyesi
tarafından yazılı olarak duyurulur ve öğrencilerin devam durumu, ilgili öğretim
üyesi tarafından izlenir. Başarı
denetimi MADDE 25- (1) Herhangi bir dönem sonunda GNO’su en az 3,00
olan öğrenciler başarılı, GNO’su 3,00’ın altında olan öğrenciler sınamalı
sayılır. Derslerden
muafiyet MADDE 26- (1) Daha önce bir yükseköğretim programından ders
almış olan öğrenciler, aldıkları derslerden muafiyet isteğinde bulunabilir.
Muafiyet için öğrencilerin, lisansüstü programına başladıkları ilk dönemin
mazeretli kayıt için son gün tarihine kadar, transkriptleri ve bir dilekçe
ile ilgili enstitüye başvurmaları gerekir. Üniversite dışındaki bir
yükseköğretim kurumundan alınan derslerin YÖK tarafından tanınan bir
yükseköğretim kurumundan alınmış olması gerekir. Öğrencilerin daha önce
almış oldukları, mezuniyet amacıyla kullanılmamış olan ve eşdeğerliği kabul
jürisi tarafından kabul edilen derslerden, muafiyet için verilen T notu,
GNO ve DNO hesabına katılmaz; Üniversitede alınan derslerin notları ise
ortalama hesabına katılabilir. Bu şekilde muaf olunan ders sayısına göre,
azami öğrenim süresinden kaç dönem düşüleceği de enstitü yönetim kurulu
kararında belirtilir. (2) Sabancı Üniversitesi yüksek lisans programında
kayıtlı iken daha sonra Üniversite doktora programındaki derslerden
muafiyet amacıyla ders alan öğrencilerin; doktora programına başladıkları
ilk dönemin mazeretli kayıt için son gün tarihine kadar, ilgili enstitüye
başvurmaları gerekir. Bu derslerden uygun bulunanlar enstitü yönetim kurulu
kararı ile Öğrenci Kaynakları Birimine bildirilir. Bu şekilde muaf olunan
dersler için daha önce alınmış olan harf notu aynı şekilde geçerli olur ve
ders sayısına göre, azami öğrenim süresinden kaç dönem düşüleceği de
enstitü yönetim kurulu kararında belirtilir. (3) Daha önce Üniversitede özel öğrenci olarak
kayıtlı iken ders almış öğrencilerin, izleyen dönemlerde lisansüstü
programa tam zamanlı öğrenci olarak kayıt hakkı kazanmaları halinde, özel
öğrenci iken aldıkları derslerden muafiyetleri, 10 uncu madde kapsamında
ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından değerlendirilir. (4) Üniversitede kayıtlı iken, diğer yükseköğretim
kurumlarından özel öğrenci statüsünde alınan derslerin Üniversitedeki
programda muaf olabilmesi aşağıdaki kurallara göre yapılır: a) Alınacak olan dersin uygunluğuna ve diploma
programı içindeki konumuna enstitü yönetim kurulu karar verir. b) Öğrencinin; ders muafiyeti için en geç izleyen
dönemin mazeretli kayıt süresinin son gününe kadar kayıtlı olduğu enstitüye
başvuruda bulunması gerekir. Eşdeğerliği enstitü yönetim kurulu tarafından
kabul edilen dersler T notu ile öğrencinin Üniversitedeki programına
sayılır. c) İsteğe bağlı yaz döneminde, Üniversiteden alınan
veya diğer yükseköğretim kurumlarından özel öğrenci statüsünde alınabilecek
derslerin SÜ Kredi toplamı, 16 ncı maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
ders yükü çerçevesinde olabilir. Ders
tekrarı MADDE 27- (1) Lisansüstü programlarda zorunlu bir dersten F,
U, NA, D, D+, C- notu alan öğrencilerin, bu dersi tekrar almaları gerekir.
Öğrenciler, seçmeli dersleri de talep etmeleri halinde tekrar alabilirler.
Tekrarlanan derslerde, daha önce alınmış olan dersin toplam puanı, GNO
hesaplarından düşürülür ve en son alınan dersin toplam puanı, GNO
hesaplamalarına katılır. Ancak öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler
transkriptte gösterilir. Notu, B veya B’den daha yüksek olan dersler
tekrarlanamaz. Ders
saydırma MADDE 28- (1) Aynı kod ile alınan dersler, ders tekrarı
esasları çerçevesinde otomatik olarak sayılır ve bu konuda öğrencilerin
ayrıca bir işlem yapmalarına gerek yoktur. Farklı kod ile alınan dersler
ile sonradan programdan çıkartılan dersler yerine alınan dersler, aşağıdaki
kurallar çerçevesinde birbirlerinin yerine saydırılabilir: a) Ders saydırma işleminde bir ders, yalnızca bir
başka ders yerine saydırılabilir. b) Aynı dönem içinde alınan dersler birbirinin
yerine saydırılamaz. c) B veya daha yüksek not alınmış dersler yerine
ders saydırılmaz. ç) Kayıtlı bulunulan dönemde alınan bir ders, daha
önceki dönemlerde alınan bir ders yerine saydırılabilir; her ikisi de daha
önceki dönemlerde alınmış olan dersler için saydırma işlemi yapılmaz. d) Diğer üniversitelerden T notu ile transfer
edilen derslerin yerine ders alınabilir. Bu durumdaki öğrencilerin ders
saydırma işlemlerini yapması gerekir. e) Öğrenci, ders saydırma isteğini danışmanına
iletir ve onaylandığı takdirde bu istek, işlem yapılmak üzere öğrenci
tarafından Öğrenci Kaynakları Birimine iletilir. Ders saydırma istekleri;
sonbahar ve ilkbahar dönemlerinde derslerin başlamasını takip eden
onbirinci haftanın başı itibarıyla ve isteğe bağlı yaz dönemi için ise
beşinci haftanın başı itibarıyla dönem sonu sınavlarının son iş gününe
kadar Öğrenci Kaynakları Birimine iletilir. f) Ders saydırma işlemleri, daha önce alınmış olan
dersin toplam puanının GNO hesaplarından düşürülüp, en son alınan dersin
toplam puanının bu hesaba katılması suretiyle kayıtlı bulunulan dönemin
sonundaki GNO hesaplanmasında kullanılır; daha önceki dönemlere ait GNO ve
DNO hesaplarına etki etmez. Ancak öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler
transkriptte gösterilir. Ortak
öğretim programları açılması MADDE 29- (1) Yurtdışındaki yükseköğretim kurumları ile
uluslararası ortak lisansüstü programlar; YÖK tarafından düzenlenen ilgili
mevzuat çerçevesinde oluşturulacak protokol ile açılabilir. Öğrenim süreci,
ilgili mevzuata göre protokolde tanımlanır. Diplomalar
MADDE 30– (1) Öğrencilerin, akademik takvimde belirtilen
süreler içinde mezuniyet isteklerini Öğrenci Kaynakları Birimine başvuru
yaparak bildirmesi gerekir. (2) Kayıtlı olduğu tezsiz yüksek lisans programının
mezuniyet yükümlülüklerini yerine getirmiş ve mezuniyet yükümlülüklerinde
kullanılan derslerin SÜ kredilerine göre hesaplanmış genel not ortalaması
ile alınan tüm derslerin SÜ kredilerine göre hesaplanmış genel not
ortalaması en az 3,00 olan, proje dersinde başarılı olan ve ayrıca programdan
mezun olabilmek için diğer koşulları da sağlayan öğrencilere, tezsiz yüksek
lisans diploması ve AKTS’ye göre hazırlanmış diploma eki verilir. Mezuniyet
tarihi; mezuniyete hak kazanan öğrencilerin belirlendiği enstitü yönetim
kurulu karar tarihidir. (3) Kayıtlı olduğu tezli yüksek lisans programının
mezuniyet yükümlülüklerini yerine getirmiş ve mezuniyet yükümlülüklerinde
kullanılan derslerin SÜ kredilerine göre hesaplanmış genel not ortalaması
ile alınan tüm derslerin SÜ kredilerine göre hesaplanmış genel not
ortalaması en az 3,00 olan, tez sınavında başarılı olan, yüksek lisans
tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden
itibaren 1 ay içinde ilgili enstitüye teslim eden, tezi şekil yönünden
uygun bulunan, mezuniyeti enstitü yönetim kurulu kararında onaylanan ayrıca
programdan mezun olabilmek için diğer koşulları da sağlayan öğrencilere,
tezli yüksek lisans diploması ve AKTS’ye göre hazırlanmış diploma eki
verilir. Mezuniyet tarihi; tezin sınav jürisi tarafından imzalı nüshasının,
enstitüye teslim edildiği tarihtir. (4) Kayıtlı olduğu doktora programının mezuniyet
yükümlülüklerini yerine getirmiş ve mezuniyet yükümlülüklerinde kullanılan
derslerin SÜ kredilerine göre hesaplanmış genel not ortalaması ile alınan
tüm derslerin SÜ kredilerine göre hesaplanmış genel not ortalaması en az
3,00 olan, doktora yeterlik sınavı, tez önerisi, tez izlemeleri ve tez
savunmasında başarılı olan, doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını
tez sınavına giriş tarihinden itibaren 1 ay içinde ilgili enstitüye teslim
eden, tezi şekil yönünden uygun bulunan, mezuniyeti enstitü yönetim kurulu
kararında onaylanan ayrıca programdan mezun olabilmek için diğer koşulları
da sağlayan öğrencilere, doktora diploması ve AKTS’ye göre hazırlanmış
diploma eki verilir. Mezuniyet tarihi; tezin sınav jürisi tarafından imzalı
nüshasının, enstitüye teslim edildiği tarihtir. (5) Diplomalar üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu
programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. (6) Üniversiteden lisansüstü diploması alabilmek
için, öğrencinin mezuniyet döneminde dönem kaydının olması gerekir. (7) Kayıtlı olduğu lisans derecesi ile doktora
programında sunulan derslerden en az yedi dersi başarı ile tamamlamış,
ancak herhangi bir nedenle doktora programını tamamlayamayan öğrencilerin
yüksek lisans programına intibak ettirilmeleri, ilgili enstitü yönetim
kurulunun onayı ile olur. Enstitü yönetim kurulu kararında, öğrencinin
hangi derslerinin yüksek lisans programına sayılacağı ve öğrenim süresinden
kaç dönem düşüleceği belirtilir. (8) Tezin tesliminden itibaren 3 ay içinde, doktora
veya yüksek lisans tezinin bir kopyası, elektronik ortamda, ilgili enstitü
tarafından YÖK Başkanlığına gönderilir. Diploma
kaybı ve yeni diploma hazırlanması MADDE 31- (1) Diplomanın kaybı halinde, bir defaya mahsus
olmak üzere, resmî ilan yayımlama hakkını haiz gazetelerde ilan verilmesi,
dilekçe ile Üniversiteye başvurulması ve gerekli yükümlülüklerin yerine
getirilmesi koşuluyla yeni diploma hazırlanır. Bu durumda, diploma üzerinde
kayıp nedeniyle düzenlendiğine ilişkin ibare yer alır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Tezli Yüksek Lisans Programın
mezuniyet yükümlülükleri MADDE 32- (1) Tezli yüksek lisans programı, toplam yüz yirmi
AKTS kredisi ve yirmi bir SÜ kredisinden az olmamak koşulu ile en az yedi
ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Zorunlu derslerin SÜ
kredisi toplamı, programın toplam SÜ kredisi miktarının yarısını aşamaz. (2) Tezli yüksek lisans programının süresi,
bilimsel hazırlık süresi hariç, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın dört dönem olup, azami süre altı dönemdir. Dört dönemin
sonunda seminer dersini ve diğer dersleri başarıyla tamamlayamayan
öğrenciler ile azami süre içerisinde tez çalışmasında başarısız olan veya
tez savunmasına girmeyen öğrencilerin Üniversite ile ilişiği kesilir. (3) Tezli yüksek lisans programından, mezuniyet
koşullarının sağlanması halinde süresinden önce mezun olunabilir. (4) Öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararı ile ve
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olmak koşuluyla en çok iki adet lisans
dersi alabilir. Ayrıca öğrenci, danışmanının ve program koordinatörünün
önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararıyla kayıtlı olduğu programın
mezuniyet yükümlülüğüne sayılmak üzere, Üniversite dışındaki yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan en fazla iki lisansüstü ders alabilir. Tez MADDE 33- (1) Tezli yüksek lisans programlarındaki
öğrenciler, en geç ikinci dönemin sonuna kadar tez konusunu enstitüye
önerir. Tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir ve
öğrenciler en geç üçüncü dönemin başından itibaren her dönem tez dersine
kayıt yaptırmak zorundadır. (2) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve
program koordinatörlüğünün önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun
onayı ile atanır. Tez jürisi, biri tez danışmanı, en az biri de Üniversite
dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Tez jürisinin üç
kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz. Ayrıca
bir de yedek üye belirlenebilir. (3) Yüksek lisans tez çalışmasını belirtilen süre
içinde tamamlayan öğrenci, yüksek lisans programına başlarken aksi
belirtilmemiş ise tezini İngilizce yazmak ve jüri önünde İngilizce olarak
savunmak zorundadır. (4) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü, söz konusu
teze ilişkin intihal raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte
karar verilmek üzere tez, enstitü yönetim kuruluna gönderilir. (5) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
istenen sayıda nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
nüshalarını program koordinatörü aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir. (6) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç 1 ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına
alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur ve dinleyicilere açıktır. (7) Sınav sonunda jüri, dinleyicilere kapalı
olarak, tez hakkında kabul, ret veya düzeltme kararını salt çoğunlukla
verir. Jüri üyeleri çekimser oy kullanamaz. Program koordinatörü, alınan
kararı en geç 3 gün içinde ilgili enstitüye yazılı tutanak ile bildirir.
Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Tezi
başarısız bulunan veya geçerli bir mazereti olmaksızın tez savunmasına
katılmayan öğrencinin tezi reddedilir ve Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans
programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine
getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Bu öğrencilere, tezsiz yüksek lisans programının gerekliliklerini tamamlayabilmeleri
için bir dönem ek süre verilir. (8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenciler en geç 3 ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunurlar. Azami öğrenim süresi içinde veya sonunda tez
savunmasına girmiş olup, tezi hakkında düzeltme kararı alınan öğrencilere
de en fazla 3 aylık süre verilebilir. Tez savunmasında düzeltme kararı
verilen öğrencilerin, tez teslimlerini bir sonraki dönemin ders
kayıtlarından 3 gün öncesine kadar yapmaları halinde takip eden döneme
kayıt olmaları gerekmemektedir. Aksi taktirde öğrencilerin, takip eden
dönemde Üniversiteye karşı yükümlülüklerini yerine getirerek kayıt
yaptırmaları zorunludur. İkinci savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi
reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (9) Diğer koşulları da yerine getirmek kaydıyla
kabul edilen yüksek lisans tezinin iç kapağının jüri üyelerince imzalanmış
ve ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren 1
ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan
yüksek lisans öğrencisi tezli yüksek lisans diploması almaya hak kazanır ve
bu öğrenciye 30 uncu madde kapsamında tezli yüksek lisans diploması
verilir. Enstitü yönetim kurulu, talep halinde tez teslim süresini en fazla
1 ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci, koşulları
yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından
yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile ilişiği
kesilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Tezsiz Yüksek Lisans Programın
mezuniyet yükümlülükleri MADDE 34- (1) Tezsiz yüksek lisans programı, toplam altmış
AKTS kredisinden ve otuz SÜ kredisinden az olmamak koşulu ile en az on ders
ile not ortalamasına dahil edilmeyen dönem projesi dersinden oluşur (2) Tezsiz yüksek lisans programının tamamlanma
süresi, bilimsel hazırlık ve isteğe bağlı yaz dönemi hariç, her dönem için
kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki dönem, azami üç
dönemdir. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı tamamlayamayan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (3) Öğrenci,
danışmanının önerisi üzerine, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla
izlediği programın mezuniyet yükümlülüğüne sayılmak üzere Üniversite
dışındaki üniversitelerden lisansüstü ders alabilir. (4) Öğrenci, dönem projesinin alındığı dönemde,
dönem projesine kayıt yaptırmak ve dönem sonunda yazılı bir proje ve/veya
rapor vermek zorundadır. (5) Öğrenci, lisans öğrenimi sırasında alınmamış
olmak koşuluyla ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile en çok üç adet
lisans dersi alabilir. (6) Program yükümlülüklerinde yer alan derslerini
ve dönem projesini başarı ile tamamlayan, ayrıca varsa programdan mezun
olmak için diğer gerekli koşulları da sağlayan yüksek lisans öğrencisi
tezsiz yüksek lisans diploması almaya hak kazanır. ALTINCI BÖLÜM Doktora Programın
mezuniyet yükümlülükleri MADDE 35-
(1) Doktora programı; tezli yüksek
lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için toplam iki yüz kırk AKTS
kredisinden ve yirmi bir SÜ kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi
ders ile seminer, doktora yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından;
lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise toplam en az üç yüz
AKTS kredisinden ve kırk iki SÜ kredisinden az olmamak koşuluyla en az on
dört ders ile seminer, doktora yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışmasından oluşur. (2) Doktora programlarında program koordinatörünün
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul
edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir. (3) Lisans dersleri doktora mezuniyet
yükümlülüklerine sayılmaz. Lisans derslerine kayıtlar, öğrencinin doktora
mezuniyet yükümlülüklerine sayılmayacak şekilde, ilgili enstitü yönetim
kurulu kararı ile yapılır. (4) Doktora programında dersleri başarıyla
tamamlama süresi; bilimsel hazırlık süresi ve isteğe bağlı yaz dönemi
hariç, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için azami
dört dönem, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise altı
dönemdir. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
belirlenen en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin ilişiği
kesilir. (5) Doktora programını tamamlama süresi; bilimsel
hazırlık süresi ve isteğe bağlı yaz dönemi hariç, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın tezli yüksek lisans derecesi ile
kabul edilen öğrenciler için sekiz dönem olup azami on iki dönem; lisans
derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise on dönem olup azami on dört
dönemdir. Belirtilen sürede derslerini başarıyla tamamlayan, doktora
yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını azami süreler sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği
kesilir. (6) Lisans derecesiyle doktora programına kayıtlı
öğrencilerden, derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını
tamamlayamadığından ilişiği kesilmesi gerekenler ile doktora tezinde
başarılı olamadığından ilişiği kesilmesi gereken öğrencilere; yüksek lisans
programı için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine
getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.Ayrıca bu öğrencilere, talep etmeleri halinde tezsiz yüksek lisans
programının gerekliliklerini tamamlayabilmeleri için bir dönem ek süre
verilir. Doktora
yeterlik sınavı MADDE 36- (1) Doktora yeterlik sınavına, derslerini ve
seminerini tamamlayan öğrenciler, bir yılda en fazla iki kez girebilirler.
Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler en geç beşinci
dönemlerinin sonuna kadar, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler ise
en geç yedinci dönemlerinin sonuna kadar doktora yeterlik sınavına girmek
zorundadır. (2) Doktora yeterlik sınavları, ilgili enstitü
yönetim kurulu tarafından onaylanan, Üniversitede sürekli görev yapan beş
kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür.
Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Doktora yeterlik sınavı; en
az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil, beş öğretim
üyesinden oluşan jüri tarafından yapılır. Enstitü yönetim kurulu tarafından
aksine karar verilmediği sürece danışmanın oy hakkı bulunmaktadır.
Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur.
Yeterlik sınavı toplantıları dinleyicilere açık olarak yapılır. (3) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasında ilgili
enstitü kurulu kararına göre işlem yapılır. Sınav jürileri öğrencinin
yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin
başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar,
program koordinatörlüğünce, yeterlik sınavını izleyen 3 gün içinde
enstitüye tutanakla bildirilir. Yeterlik sınavına belirlenen tarihlerde
girmeyen ve geçerli bir mazeret sunmayan öğrenci başarısız sayılır. (4) Doktora yeterlik sınavında başarısız olan
öğrenci bir sonraki dönemde başarısız olduğu bölüm/bölümlerden tekrar
sınava alınır. Sınavın yazılı veya sözlü kısımlarından herhangi birisinde
başarılı olan öğrenci bir sonraki dönemde sadece başarısız olduğu kısımdan
sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir. (5) Doktora yeterlik sınavı jürisi, doktora yeterlik
sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, kayıtlı
olduğu programın toplam kredi miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla aldığı
derslere ek olarak fazladan ders veya dersler almasını isteyebilir.
Öğrenci, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenecek dersleri
başarmak zorundadır. (6) Doktora yeterlik yazılı ve sözlü sınavını
başarıyla tamamlayan öğrenciler tez dersine kayıt olabilirler. Tez
izleme komitesi ve tez önerisi savunması MADDE 37- (1) Doktora yeterlik sınavında başarılı olan
öğrenci için 1 ay içinde ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile bir tez
izleme komitesi oluşturulur. Tez izleme komitesi; öğrencinin tez danışmanı
olan öğretim üyesinden başka, Üniversite içinde ilgili alandan bir öğretim
üyesi ile Üniversite içinde farklı alandan veya Üniversite dışından tez
konusu ile ilgili olmak kaydıyla aynı ya da farklı alandan bir öğretim
üyesi olmak üzere toplam üç öğretim üyesinden oluşur. İkinci tez
danışmanının olması durumunda ikinci tez danışmanı tez izleme komitesi
üyesi olamaz ancak komite toplantılarına katılabilir. Tez izleme
komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde ilgili enstitü yönetim kurulu
kararı ile üyelerde değişiklik yapılabilir. (2) Doktora yeterlik sınavını başarıyla tamamlayan
öğrenci; en geç 6 ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve
çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü
olarak savunur. Öğrenci, bu konuda hazırlayacağı yazılı raporu sözlü
savunmadan en az 15 gün önce komite üyelerine iletir. (3) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddine salt çoğunlukla karar verir.
Düzeltme için 1 ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya red yönünde
salt çoğunlukla verilen karar, enstitüye işlemin bitişini izleyen 3 gün
içinde tutanakla bildirilir. (4) İlk tez izleme komitesi, tez önerisinin kabul
edilmesini takiben, en geç 6 ay içinde toplanır. Takip eden tez izleme
komiteleri de ardışık olarak toplanır. Tez önerisi kabul edilen öğrenci
için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ayları arasında en az bir kez ve
Temmuz-Aralık ayları arasında en az bir kez olmak üzere yılda en az iki kez
toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az 1 ay önce komite üyelerine
yazılı bir rapor sunar. Bu raporda, o ana kadar yapılan çalışmaların özeti
ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin
tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
Toplantıya katılmayan, rapor sunmayan ya da tez çalışması yeterli
bulunmayan öğrenciler, sebebi tutanakta belirtilerek başarısız olarak
değerlendirilir. Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç
kez başarısız bulunan öğrencinin ilişiği kesilir. (5) Tez önerisi kabul edilen öğrenciler, talep
etmeleri durumunda tez konusunu değiştirmek için kayıtlı oldukları
enstitüye başvurabilirler. Bu talep, tez izleme komitesinin görüşüyle
enstitü yönetim kurulu tarafından değerlendirilir. (6) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın ikinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir. (7) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci 3 ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise 6 ay
içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da
reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tez MADDE 38- (1) Öğrenci, aksi belirtilmemiş ise tezini
İngilizce olarak yazmak ve jüri önünde İngilizce olarak savunmak
zorundadır. (2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman, tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü
ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki
verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar
verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir. (3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için,
başarılı olarak değerlendirilmiş en az üç tez izleme komitesi raporunun
sunulmuş olması gerekir. (4) Doktora tez jürisi; tez danışmanı ile program
koordinatörünün önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile atanır.
Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en
az ikisi başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere
danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Enstitü yönetim kurulu tarafından
aksine karar verilmediği sürece danışmanın oy hakkı bulunmaktadır.
Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur.
Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. (5) Tez savunması, hazırlanan tezin jüriye teslim
edilmesinden itibaren en geç 1 ay içinde yapılır. Tez savunma tarihi ve
yeri, ilgili enstitü tarafından, tez savunma tarihinden en az 1 hafta önce
ilan edilir ve tez enstitüde öğretim üyeleri tarafından incelemeye açık
tutulur. Tez savunması tez çalışmalarının takdimi ve bunu izleyen
soru-cevap kısmından oluşur ve dinleyicilere açıktır. (6) Tez savunmasından sonra jüri; dinleyicilere
kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı
verir ve bu kararı enstitüye tez savunmasını izleyen 3 gün içinde tutanakla
bildirir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir.
Tezi başarısız bulunan veya geçerli bir mazereti olmaksızın tez savunmasına
katılmayan öğrencinin tezi reddedilir ve Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tezi reddedilen öğrencilerin talepte bulunmaları ve 35 inci maddenin
altıncı fıkrasındaki şartları sağlamaları halinde tezsiz yüksek lisans
diploması verilir. (7) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
en geç 6 ay içinde tezini jüri tarafından önerilen şekilde düzelterek, aynı
jüri önünde yeniden savunur. Azami öğrenim süresi içinde veya sonunda tez
savunmasına girmiş olup, tezi hakkında düzeltme kararı alınan öğrencilere
de en fazla 6 aylık süre verilebilir. Tez savunmasında düzeltme kararı
verilen öğrencilerin, tez teslimlerini bir sonraki dönemin ders
kayıtlarından 3 gün öncesine kadar yapmaları halinde takip eden döneme
kayıt olmaları gerekir. Aksi taktirde öğrencilerin, takip eden dönemde
Üniversiteye karşı yükümlülüklerini yerine getirerek kayıt yaptırmaları
zorunludur. İkinci savunma sonucunda da başarısız bulunarak tezi reddedilen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi başarısız bulunarak
reddedilen öğrencilerin talepte bulunmaları ve 35 inci maddenin altıncı
fıkrasındaki şartları sağlamaları halinde tezsiz yüksek lisans diploması
verilir. (8) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
nüshalarını program koordinatörü aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir. (9) Diğer koşulları da yerine getirmek kaydıyla
kabul edilen doktora tezinin jüri üyelerince iç kapağı imzalanmış ve
ciltlenmiş en az üç kopyasını, tez sınavına giriş tarihinden itibaren 1 ay
içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan
doktora öğrencisi diploma almaya hak kazanır ve bu öğrencilere 30 uncu
madde kapsamında doktora diploması verilir. Enstitü yönetim kurulu başvuru
üzerine teslim süresini en fazla 1 ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine
getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz,
öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde
ilişiği kesilir. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Üniversiteden
ayrılma MADDE 39- (1) Öğrenciler, istedikleri zaman bir dilekçe ile
Öğrenci Kaynakları Birimine başvurarak, Üniversiteden ayrılma talebinde
bulunabilir. Bu durumdaki öğrencilere, ücret ödemelerine ve kayıtlı
oldukları derslere ilişkin olarak uygulanacak hükümler aşağıda belirtilmiştir: a) Sonbahar ve ilkbahar dönemleri için ders
kayıtlarının son gününe kadar Üniversiteden ayrılma başvurusu yapan
öğrenciden, ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücreti ve/veya
Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için ödemesi gereken ücretler talep
edilmez. Ödeme yapılmış ise öğrenciye iade edilir. Ücret iadesinin yapılabilmesi
için, öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir borcunun olmaması ve
kendisine kullanım için Üniversite tarafından sağlanan mal ve teçhizatı
hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir. b) Sonbahar ve ilkbahar dönemleri için derslerin
başlamasını takip eden dördüncü haftanın son iş gününe kadar Üniversiteden
ayrılma başvurusu yapan öğrencinin, ödemekle yükümlü olduğu ücretin,
%25’ini ödemesi gerekir. Öğrenci, ödemekle yükümlü olduğu ücretin %25’inden
fazla ödemişse, fazla olan kısım öğrenciye iade edilir. Eksik kalan kısım
var ise öğrenciden talep edilir. Ücret iadesinin yapılabilmesi için
öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir borcunun olmaması ve kendisine
kullanım için Üniversite tarafından sağlanan mal ve teçhizatı hasarsız
olarak iade etmiş olması gerekir. Bu maddede belirtilen tarihten sonra
yapılan başvurularda ödemekle yükümlü olunan ücretin tamamının ödenmesi
gerekir. c) Sonbahar ve ilkbahar dönemleri için derslerin
başlamasını takip eden onuncu haftanın son iş gününe kadar Üniversiteden
ayrılma başvurusu yapan öğrencinin, ilgili dönemde kayıt yaptırmış olduğu
dersler dönem kaydından düşürülür. Bu tarihlerden sonra yapılacak
başvurularda, öğrencinin kayıtlı olduğu dersler ve notları kayıtlarına
geçirilerek, Üniversiteden ayrılma talebi izleyen dönemin başı itibarıyla
işleme alınır. ç) İsteğe bağlı yaz döneminde ders kaydı olan
öğrenciler, derslerin başladığı ilk haftanın son iş gününe kadar
Üniversiteden ayrılma talebinde bulunurlarsa, ilgili ders/dersler için
ödemiş oldukları ücret iade edilir. Bu tarihten sonra yapılacak
başvurularda ücret iadesi yapılmaz. İsteğe bağlı yaz döneminin son haftası
içinde yapılan Üniversiteden ayrılma başvurularında, öğrencinin varsa ders
kayıtları ve notları korunur. İsteğe bağlı yaz döneminin son haftasından
önce yapılan Üniversiteden ayrılma başvurularında, ilgili dönemde kayıt
yaptırmış olduğu dersler öğrencinin dönem kaydından düşürülür. d) Üniversiteden ayrılan öğrencilerin Üniversiteye
tekrar dönmek istemeleri halinde, öğrenci kabulüne ilişkin koşulları
sağlamaları gerekir. İzinli
sayılma MADDE 40- (1) Öğrenciler, belgelemek koşulu ile sağlık,
maddi, ailevi, kişisel, akademik, beklenmedik ani olaylar gibi nedenlerle
dönem izni için başvurabilir. Ayrıca öğrencinin, askere alınması, göz
altına alınması, tutuklanması veya mahkumiyeti durumunda; söz konusu
durumun meydana gelmesinden veya bitiminden itibaren 2 ay içerisinde
başvurması halinde; 41 inci maddede belirtilen izin süreleri ile sınırlı
olmak üzere, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla, öğrenci bu durumun
başlangıcından itibaren izinli sayılabilir. İzin
süreleri MADDE 41- (1) Lisansüstü öğrencilerine bir defada en çok iki
dönem olmak üzere; doktora ve tezli yüksek lisans programları için toplam
dört dönem ve tezsiz yüksek lisans programları için de toplam iki dönem
izin verilebilir. Bilimsel hazırlık programında kayıtlı öğrenciler için en
çok iki dönem izin verilebilir. İzinli geçen süreler öğrenim sürelerine
dahil edilmez. İsteğe bağlı yaz dönemi, izin süresi hesaplamalarına
katılmaz. İzin
başvurusu MADDE 42- (1) İzin almak isteyen öğrenciler; izin
gerekçesine ilişkin belgeleri de ekleyerek bir dilekçe ile en geç derslerin
başlamasını takip eden dördüncü haftanın son iş gününe kadar ilgili
enstitüye başvurur. İzin talepleri, ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından
incelenir ve karara bağlanır. İzin talebinin uygun görülmesi halinde,
enstitü yönetim kurulu tarafından kararın onaylandığı tarih, izin süresinin
başlangıcı olarak kabul edilir. Derslerin başlamasını takip eden dördüncü
haftanın son iş gününden sonra gelen izin talepleri değerlendirmeye
alınmaz. Mücbir bir durumun oluşması halinde talep Akademik Kurulun
görüşüne sunulur. İzinli
ayrılma MADDE 43- (1) Öğrencilerin Üniversiteden izinli
ayrılmalarına ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir: a) Derslerin başlamasını takip eden dördüncü
haftanın son iş gününe kadar izin başvurusu yapan ve başvurusu kabul edilen
öğrencinin izninin işleme alınabilmesi için; bir dönem izin aldıysa o
döneme ait ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinin %25’ini, iki
dönem izin aldıysa o iki döneme ait ödemekle yükümlü olduğu öğrenim
ücretinin %25’ini ödemesi gerekir. b) İzin başvurusu yapan ve izni onaylanan
öğrencinin, izninin işleme alınması ve ödemekle yükümlü olduğu miktardan
fazla ödemiş olduğu ücretin iadesinin yapılabilmesi için; Üniversiteye
herhangi bir borcunun olmaması gerekir. Öğrencilerin izin aldıkları
dönemler için ödemiş oldukları ücretler, sonraki dönem ücretlerine mahsup
edilmez. İzni onaylanan ve ücret ödemesine ilişkin yükümlülüğünü yerine
getiren öğrencinin ilgili dönemde almış olduğu dersler dönem kaydından
düşürülür. c) İzinli öğrencilerin, izinli oldukları süre
içerisinde hangi öğrencilik haklarından ve Üniversitenin sağladığı hangi
imkanlardan yararlanabileceği Üniversitece belirlenir. İzinden
dönüş MADDE 44- (1) Öğrenciler, izinlerinin bitimini izleyen
dönemde, gerekli ücretleri ödemeleri ve Üniversitece belirlenen diğer
yükümlülüklerini yerine getirmeleri halinde, ders kayıtlarını yaptırarak
öğrenimlerine devam ederler. İzni devam ederken Üniversiteye dönmek isteyen
öğrencinin, ders kayıtları başlamadan önce ilgili enstitüye bir dilekçe ile
başvurması gerekir. Enstitü yönetim kurulunun onayı ile izinden geri dönen
öğrencinin, ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinden, daha önce
aynı dönem için ödemiş olduğu izin ücreti düşülür. Disiplin
işlemleri MADDE 45- (1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri, 2547
sayılı Kanunun 54 üncü maddesine göre yapılır. Burslar MADDE 46- (1) Öğrencilere bursların atanması, Mütevelli
Heyeti tarafından ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen esaslar
kapsamında enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır. Ücretler MADDE 47- (1) Yıllık ücretler, her akademik yıl için
Mütevelli Heyeti tarafından belirlenerek ilan edilir. Öğrencilerin
belirlenen bu ücretleri ödemeleri gerekir. Öğrenim ücretini ve
Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için ödenmesi gereken ücretleri,
her dönem başında belirlenen süreler içinde ödemeyen öğrencilerin kayıtları
yapılmaz. (2) Disiplin cezası nedeni ile Üniversiteden
uzaklaştırılan öğrencilerin; ödemekle yükümlü oldukları dönem öğrenim
ücretinin %25’ini ödemeleri gerekir. Bu öğrencilere herhangi bir ücret
iadesi yapılmaz. Hüküm
bulunmayan haller MADDE 48- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde
ilgili mevzuat hükümleri ve Akademik Kurul kararları uygulanır. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik MADDE 49- (1) 27/11/2016 tarihli ve 29901 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sabancı Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş
hükmü GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 2023-2024 akademik
yılı öncesinde Üniversiteye kayıt olmuş tezsiz yüksek lisans öğrencilerine
bir defada en çok bir akademik yıl olmak koşulu ile toplam dört dönem izin
verilir. Yürürlük MADDE 50- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 51- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sabancı Üniversitesi
Rektörü yürütür. |
