Maddi Duran Varlıklara Yönelik Değer Artırıcı Nitelikteki Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlık Sayıştay Denetim Raporu’nda, bir üniversitenin taşınmazlara yönelik değer artırıcı harcamaların doğru yöntemle yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu hatalı uygulamalarresultında, 2021 yılında yapılan 1.231.446,99 TL tutarındaki bakım, onarım ve yenileme harcamaları doğrudan giderleştirilerek maddi duran varlıkların kayıtlı değerine eklenmemiştir.
Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 170’nci maddesi gereğince, taşınmazlar için yapılan her türlü normal bakım, onarım ve harcamaların […]

Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Gider Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversite hesabında kayıtlı maddi duran varlıklar için yapılan değer artırıcı harcamaların ilgili maddi duran varlıkların maliyet bedeline eklenmediği ve doğrudan gider olarak muhasebe hesaplarına alındığı görülmüştür. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 169’uncu maddesinde, maddi duran varlıkların hesab grubunun, kamu idarelerince faaliyetlerinde kullanılmak üzere edinilen ve tahmini yararlanma süresi bir yıldan fazla olan fiziki varlıklar olduğunu […]

Peşin Tahsil Edilen Kira Gelirlerinin Gelecek Aylara Ait Gelirler – Gelecek Yıllara Ait Gelirler Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 380 Gelecek aylara ait gelirler ve 480 Gelecek yıllara ait gelirler hesabında izlenmemesi, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 286 ve 335’inci maddelerine aykırılık teşkil etmektedir. Bu hesaplar için düzenlenen düzenlemeler gereği peşin tahsil edilen kira gelirlerinin o aya ait kısmı 600 Gelirler hesabında, kalan kısmın ise ilgisine göre içinde bulunulan döneme veya ertesi […]

İşçilerin Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı görülmüştür. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde yıllık iznin sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir. Bu Kanun hükmüne istinaden Yıllık Ücretli İzin Yönetmeliği’nde de benzer düzenlemeler yapılmıştır. Cumhurbaşkanlığının 2021/14 sayılı Genelgesi’nde işçilerin yıl içinde kazandıkları yıllık ücretli izin sürelerinin ilgili yıl içerisinde kullandırılması […]

696 sayılı KHK Kapsamında İdare Şirketinde İşçi Statüsünde Çalıştırılan Personel İçin Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 696 sayılı KHK kapsamında İdare şirketinde işçi statüsüne geçirilen ve doğrudan hizmet alım sözleşmesi çerçevesinde HATSU’da istihdam edilen işçiler için kıdem tazminatı karşılığı ayrılmadığı görülmüş, bu durum muhasebenin ihtiyatlılık kavramı gereği karşı tarafın muhtemel risklere ve olaylara karşı karşılık ayrılmasını gerektirmiş. 4857 sayılı İş Kanunu’nda yapılan değişiklikle idarelere alt işverenler tarafından çalıştırılan işçilerin kıdem […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerinin Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281 ve 330’uncu maddelerinde belirtilenlere aykırı olarak, kıdem tazminatı ödemeleri hatalı muhasebeleştirilmiştir. İşçilere yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin karşılık ayrılmış kısmı için 372 Kıdem tazminatı karşılığı hesabına borç, karşılık ayrılmamış kısmı için ise 630 Giderler hesabına borç ve ödenecek tutar için ise 103 Verilen çekler ve gönderme emirleri hesabı […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre Belediyenin vadeli mevduat hesaplarına tahakkuk eden faiz gelirinin net tutar üzerinden muhasebeleştirilmesi uygun değildir. İdarenin faaliyet sonuçları değişmeyecek olsa da, mevduatlardan sağlanan faiz kazancının brüt tutar üzerinden muhasebeleştirilmesi gelir ve giderlerin gayrisafiliği ilkesine aykırılık teşkil etmektedir.
Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Bilanço ilkeleri” başlıklı 8’inci maddesinde, bütün varlıkların, yabancı […]

İdare Personeline Yasal Sınırın Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: 4857 sayılı Kanun’un 41’inci maddesi ve İş Kanunu’na İlişkin Fazla Çalışma ve Fazla Sürelerle Çalışma Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinde fazla çalışma süresi sınırı belirlenmiştir. Buna göre, işçinin fazla çalışma süresinin toplamı yılda 270 saati geçememesi gerekmektedir. Bu durum işçi sağlığını korumak amacıyla getirilmiştir.
Mezkur Kanun ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde İdarenin uygulamasının mevzuata uygun olmadığı düşünülmektedir. Çünkü […]

Belediye İşçilerine Ödenecek Kıdem Tazminatının Rücu Edilmemesi Kararı (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Dairesi, 26.10.2022 tarihli ve 52412 sayılı tutanak sayıl Kararı ile; iş mevzuatı ile ilgili kararların incelenmesinden doğan 51180 sayılı dosyanın da 51179 sayılı dosyasıyla birlikte değerlendirilmesini teminen tazmin hükmünün bozulmasına karar verildi.
İlgi gösterilen şirketin taşeron işçilere ödenen kıdem tazminatlarının ilgili firmalara rücu edilmemesi sonucu kamu zararı oluşmadığına ilişkin olarak verilen hükümde, Harcama Yetkilisi […]

Belediyede Taşeron İşçilere Ödenen Kıdem Tazminatına İlişkin Rücu Sorununda Zamanaşımı Uygulanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Dairesi tarafından verilen karara göre, taşeron işçilere ödenen kıdem tazminatının ilgili firmalara rücu edilmemesi sonucu kamu zararı oluşmadığına ilişkin olarak 51179 sayılı dosya ve 51180 sayılı dosyanın da aynı mahiyetteki birleştirilmesiyle hükmün verilmesi uygun bulundu. Bu karar, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 55 inci maddesinin yedinci fıkrası uyarınca tazmin hükmünün bozulması suretiyle gerçekleştirildi.
Daha detaylı […]

Taşınmazların Cins Tashihi İşlemi (Sayıştay)

 2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde cins tashihi; binalar, arazi ve arsalar ile yer altı ve yer üstü düzenlerinin mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının farklılık göstermesi durumunda tapu kayıtlarının mevcut kullanım şekli dikkate alınarak düzeltilmesi işlemi şeklinde tanımlanmaktadır.
Aynı Yönetmelik’in 10’uncu maddesinde kamu idarelerinin cins tashihlerini nasıl yapabileceği […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

2019 yılı Sayıştay Denetim Raporları

Belediyenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından, tapu kaydı ile mevcut kullanım şekli farklılık gösteren taşınmazlar olmasına rağmen cins tashih işlemlerinin yapılmadığı görülmüştür.
Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde cins tashihi,
“Binalar, arazi ve arsalar ile yer altı ve yer üstü düzenlerinin mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının farklılık göstermesi durumunda […]

Belediyeler Tarafından Ödenecek Tazminattan Rücu Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeler ve Bağlı İdareler Dairesinin 40262 sayılı kararına göre, belediye tarafından ödenen tazminat için sebep olan firmaya rücu edilmemesi kararı alındı. Bu karar, 129 sayılı ilamın 6 ncı maddesi ile verilen hükümde bozulmuştur. Temyiz Kurulu İlamı ile sorumlulukta Harcama Yetkilisi sıfatıyla iştiraki bulunan …’ın başvurusu üzerine düzenlendi. İtiraz üzerine Kurulumuzca Yapılacak İşlem Olmadığına karar […]