İşçilerin Yıllık İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitenin İdari ve Mali İşler, Sağlık Kültür ve Spor ile Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlıkları kadrosunda çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasal bir hak olan dinlenme hakkı, işçilerin yorgunluğunu atabilmek, sağlıklarını koruyabilmek için ihtiyaç duydukları bir haktır. İzinlerin kullanılması gereklidir, çünkü bu, iş kazaları riskini azaltır, işçinin bedensel ve […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Selçuk Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesi mali tabloları incelenerek işletmede çalışan işçiler için ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mevcut mevzuat hükümlerine göre, işçilere ait kıdem tazminatlarının 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına kaydı ve bir yıl içinde ödeneceği öngörülen kıdem tazminatları karşılıklarının 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına aktarılması gerekmekteydi. Ancak, Döner Sermaye İşletme […]

Sosyal Denge Sözleşmesinde Sosyal Denge Tazminatı Ödenmesinin Dışında Başka Konulara İlişkin Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından akdedilen sosyal denge sözleşmelerinin sadece sosyal denge tazminatının düzenlenmesi metni olması gerektiği ve bu sözleşmelerin toplu iş sözleşmesi ya da toplu sözleşme statüsünde olmayacağı belirtilmiştir. Sosyal yardımların veya faaliyetlerin düzenlenmesi, Anayasa, personel kanunları ve sendikal hak olarak dönemler itibariyle akdedilen Toplu Sözleşmelere aykırı olduğu gerekçesiyle sosyal denge sözleşmelerinde bu tür hususların dikkate […]

İş Avansları ve Krediler Hesabında Kayıtlı Tutarların Süresinde Mahsup Edilmemesi ve Gecikme Zammı Hesaplanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Avans verilmesine ilişkin ön ödemelerde mahsup sürelerine uyulmadığı ve süresinde kapatılmayan avanslar için gecikme zammı hesaplanmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Ön Ödeme” başlıklı 35’inci maddesinde harcamadan önce avans verilebileceği, mutemetlerin harcama yapacağı tutara ilişkin kanıtlayıcı belgelerini muhasebe yetkilisine vermekle yükümlü oldukları belirtilmiştir. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında […]

Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdareye tahsisli taşınmazların ilgili varlık hesaplarında izlenmediği ve muhasebe kaydının yapılmadığı tespit edilmiştir. Tahsise konu edilen arazi ve arsalar tahsis edilen kamu idaresine hizmet veren muhasebe birimince kayıtlı değeri üzerinden Arazi ve Arsalar Hesabına borç, Net Değer Hesabına alacak kaydedilir. İdarenin 2021 yılı Bilançosunda varlıkların gerçeğe uygun değerleri (rayiç değer) toplamı kadar hataya neden […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis ettiği taşınmazların muhasebe hesaplarında yer almadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 188’inci maddesinde taşınmazlar hesabı için özel bir hesabın oluşturulması gerektiği belirtilmiştir.
Tahsisli taşınmazların amortisman işlemlerinin ise taşınmaza kullanan kamu idaresinin muhasebe birimi tarafından yapılacağı belirtilmiştir. İdarenin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis ettiği taşınmazın […]

Taşınmazların İcmal Cetvellerinin Mevzuata Uygun Olarak Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Fırat Üniversitesi tarafından hazırlanması gereken taşınmaz icmal cetvellerinin mevzuata uygun olmadığı tespit edildi. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 7’nci maddesinde belirtilen şartlara uygun olmayan icmal cetvellerinin, tapuda kayıtlı, tapuya geçmedeki ve orta mallar için farklı şekillerde düzenlendiği görüldü. Ayrıca genel hizmet alanları için hazırlanan icmal cetvellerinde de eksiklikler tespit edildi. Mevzuat gereği […]

Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü muhasebe kayıtlarının incelenmesi neticesinde, sözleşmeye dayanılarak taahhüt hesaplarının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum “Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No: 31) Döner Sermayeli İşletmeler Detaylı Hesap Planı”nın 5’inci maddesinin birinci fıkrasının “b) ’98’ Taahhüt hesapları” başlıklı bendinde belirtilen hükme aykırıdır. Yapılan incelemede Üniversite Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü birimleri tarafından imzalan […]

Haklar Hesabına Kaydedilmesi Gereken Tutarların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından ekonomik değer taşıyan haklar mevzuata uygun olarak muhasebeleştirilmemiş ve doğrudan giderleştirilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 192’nci maddesinde “maddi olmayan duran varlıklar” hesabının kullanım amacı açıklanmıştır. İlgili hesap grubunda yer alan 260-Haklar Hesabı, bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ve ekonomik değer taşıyan harcamaların izlenmesinden sorumludur. 47 sıra numaralı Amortisman ve Tükenme Payları Genel […]

Üniversitenin Kullanımı İçin Alınan Bilgisayar Yazılımları ve Lisans Alımlarının Haklar Hesabına Kaydedilmeden Doğrudan Gider Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları çerçevesinde, üniversite tarafından gerçekleştirilen bilgisayar yazılımı ve lisans alımları Hakkında tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 260 Haklar Hesabının niteliğine dair hükümleri göz önünde bulundurularak yapılan incelemede, söz konusu alımların doğrudan giderleştirilmesinin doğru bir işlem olmadığı belirlenmiştir. Yapılan hatalı işlemler, 2021 yılı mali tablolarını etkilemiş ve 260 Haklar Hesabı […]

Yerine Getirilmesi Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine göre döner sermaye bütçesinden doğrudan temin ile gerçekleştirilen bakım onarım hizmet ve yapım işlerinin incelenmesi sonucunda, belirli bir süreyi gerektiren bazı bakım, onarım ve tadilat işlerinde sözleşme imzalanmadığı tespit edilmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’ne göre, alımı yapılacak mal teslimi veya hizmet alımı ya […]

Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversite tarafından taşınmazların kayıtlı değeri ile ilişkilendirilecek altı farklı büyük bakım onarım niteliğinde harcama yapıldığı görülmüştür. Yapılan harcamaların bina değerinin artırılmasına yönelik harcamalar olmadığı, mevcut yapılardaki kullanımdan kaynaklanan ve varlığın ekonomik ömrünü doldurmuş olan kısım ve mahallerine ilişkin imalatlar olduğu belirtilmiştir. Ancak Yönetmelik hükümlerinde de görüleceği üzere, değer artırıcı harcamalar, sadece varlığın değerini artıran […]

Kiralanan Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyetler Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiracı sıfatı ile kullanılan hizmet binaları için yapılan değer artırıcı harcamaların önemli bir kısmının 264-Özel Maliyetler Hesabı’na kaydedilmediği, doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 264-Özel Maliyetler Hesabı’nın niteliğine ilişkin 198’nci maddesinde bu hesabın kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin kalıcı olarak arttırılması amacıyla yapılan giderler ile bu gayrimenkullerin kullanılması için […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin hizmet alım suretiyle çalıştırdığı işçilere ilişkin ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat hükümlerine göre izleyen yılda ödenmesi beklenmeyen kıdem tazminatlarının borç ve gider karşılıkları hesabında takip edilmesi gerekmekteydi. İdarenin gönderdiği cevapta, 2022 yılı itibariyle 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı ve 630-Giderler Hesapları kullanılmak suretiyle kıdem tazminatı karşılığının ayrıldığı ifade edilmiştir. Ancak 2022 […]

Sosyal Denge Sözleşmesinde Sosyal Denge Tazminatı Ödenmesinin Dışında Başka Konulara İlişkin Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin değrlendirmesinde yer alan hususlara katılmak mümkün değildir. Sosyal denge sözleşmeleri, kendiliğinden çok çeşitli sosyal ve mali hakları düzenleyen ya da düzenlemesi gereken bir metin değildir. İşçi dışındaki çalışanların sosyal ve mali haklarının iç mevzuatımıza uygun olarak düzenlendiği metin, 4688 sayılı Kanun uyarınca dönemler itibariyle akdedilen Toplu Sözleşmelerdir. İdarelerin mali durumu, görev yapılan birim […]