Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımları İçin Sözleşme İmzalanmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin 2023 yılında doğrudan temin yoluyla yaptırdığı çeşitli inşaat tadilat ve bakım onarım işleri için yüklenici ile sözleşmenin imzalanmadığı tespit edilmiştir. Mevzuata göre, doğrudun temine ilişkin alımlarda bellibaşlı süreyi gerektiren işler için sözleşme düzenlenmesi zorunludur. Bu nedenle İdarenin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na uygun olarak doğrudan teminle gerçekleştirilen yapım ve hizmet işlerinde […]

İç Denetçi Atamasının Yapılmaması ve İç Denetim Raporunun Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Rize İl Özel İdaresinde iç denetçi atamasının yapılmadığı ve iç denetim raporu düzenlenmediği görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’ndaki hükümlere göre, kamu idarelerinin malî yönetim ve kontrol sistemleri; harcama birimleri, muhasebe ve malî hizmetler ile ön malî kontrol ve iç denetimden oluşur. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun uygun görüşü üzerine, doğrudan üst […]

Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda belirtilen durum, İdare hizmet binaları ile İdare şantiye binalarına ilişkin yapılan değer artırıcı onarım harcamalarının varlık hesaplarına kaydedilmediği ve doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 170’inci maddesi, maddi duran varlıklar için sonradan yapılan her türlü maliyetin ilgili taşınmazın kayıtlı değerine ilave edileceği ve amortisman hesaplamasında dikkate alınacağı düzenlemeyi içermektedir. Maliye […]

Bir Kısım Maddi Duran Varlıklar İçin Amortisman Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı sayıştay denetim raporları incelendiğinde, İl Özel İdaresi’nin mali tablolarının incelenmesinde bir kısım maddi duran varlıklar için amortisman ayrılmadığı görüldü. Bu durum Mahalli İdareler Bütçe ve Denetim Kurulu tarafından tespit edildi.
Buna göre, kamu idaresinin cevabında, muhasebe işlemlerinin İçişleri Bakanlığının kurmuş olduğu e- içişleri sistemi üzerinden yerine getirildiği, bu sistemde amortisman uygulamasının bulunmadığı, Bakanlık […]

Yatırımlar İçin Aktarılan Ödenek Karşılığı Kaynağın Tahsis Amacı Dışında Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşları tarafından aktarılan ödenek karşılığı kaynağın İl Özel İdaresi tarafından tahsis amacı dışında kullanıldığı görülmüş, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanun’un 6’ncı maddesindeki hüküm ihlâl edilmiştir. Yasada ödeneklerin aktarılma amacının dışında kullanılması yasaklanmış, işin il özel idaresinin tabi olduğu esaslara göre sonuçlandırılacağı belirtildikten sonra da bu husus yerine getirilmemiş […]

Yapım İşi İhalelerinde All Risk (Bütün Riskler) Sigorta Bedelinin (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerine ait bazı sözleşmelerde all risk sigorta bedelinin revize edilmemesi ve süre uzatımı olan durumlarda sigorta süresinin uzatılmamış olduğu tespit edilmiştir. Yüklenicilerin, yapım işleri genel şartnamesinde yer alan hükümler çerçevesinde “all risk” sigorta ve genişletilmiş bakım devresi teminatını içeren sigortayı yapması gerekmektedir. İşin ve işyerinin korunması ve sigortalanması başlıklı 17’nci maddede bu düzenleme […]

Parasal Limitler Dahilinde Yapılan Mal Alımlarında, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: Bütçeye konulan ödeneklerin %10’unu Kamu İhale Kurulunun uygun görüşü alınmadan aşan parasal limitler dahilinde yapılan mal alımları, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun ilgili maddelerine aykırılık teşkil etmektedir. İdare tarafından gerçekleştirilen mal alımlarında bütçeye bu amaçla konulan ödeneklerin %10’u tutarındaki sınırın aşılması, Kanun ve ilgili Tebliğ hükümlerine aykırılık teşkil etmekte ve idari işlemlerde düzeltme talebinde […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Yatırım Planı, Yıllık Çalışma Programı ve Uygulama Projeleri Olmadan ve Mevzuatta Belirtilenlerin Dışındaki İşler için Ödenek Aktarılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresince Köylere Hizmet Götürme Birliklerine yatırım planı, yıllık çalışma programı ve uygulama projeleri sunulmadan ve mevzuatta belirtilen işlerin dışındaki işler için ödenek aktarılması görülmüştür. Mahalli İdare Birlikleri Kanunu’nun 18’inci maddesinin 5’inci fıkrasına göre, il özel idaresi bütçe gelirlerinin ne kadarının köylere hizmet götürme birliklerine aktarılacağının, Köylere Hizmet Götürme Birlikleri’nin sunacağı yatırım plânı, […]

Kamu İdaresi Bütçesinden Karşılanan Dağıtım Tesis Giderlerinin Elektrik Dağıtım Şirketinden Talep Edilmemesi ve Devir İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi bütçesinden karşılanan dağıtım tesis giderlerinin ilgili elektrik dağıtım şirketinden talep edilmemesi ve devir işlemlerinin yapılması gereken durumlarda, bu durumun yasal zemini Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği ile saptanmıştır. Söz konusu yönetmelikte, dağıtım şirketinin enerjinin bina giriş noktalarına kadar getirilmesi sorumluluğundadır. Ayrıca, enerji talebi karşılanmadığı takdirde, ilgili gerçek veya tüzel kişiler […]

Kadrolu İşçilere Yıllık 270 Saati Aşacak Şekilde Fazla Mesai Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde kadrolu işçilere ilişkin denetim yapılan 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporlarında, bazı kadrolu işçilerin yasal sınırın üzerinde fazla mesai yaptırıldığı görülmüştür. Bu durum, 4857 sayılı İş Kanunu’nun “Fazla çalışma ücreti” başlıklı 41’inci maddesinin ve “İş Kanunu’na İlişkin Fazla Çalışma ve Fazla Sürelerle Çalışma Yönetmeliği”‘nin “Fazla çalışmada sınır” başlıklı 5’inci maddesinde belirtilen yasal […]

İşçilerin Yıllık İzinlerinin Kanunlara Uygun Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan işçilerin yıllık izin hakları mevzuata uygun olarak kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasa’nın 50’nci maddesinde dinlenmenin bir hakk olduğu ve bu hakların kullanımının Kanun’la düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli iznin işveren tarafından bölünemeyeceği, 56’ncı maddesinde yıllık ücretli iznin uygulanması gerektiği ve 103’üncü […]

Bazı Merkezi İdare Kuruluşlarının Cari Nitelikli Giderlerinin Özel İdare Tarafından Karşılanması (Sayıştay)

ÖZET: Bazı merkezi idare kuruluşlarının, Nevşehir ilinde görev alanlarına giren hizmetleri sağlamak için ayrılan cari nitelikteki ödeneklerini, yatırım ödenekleri gibi Nevşehir İl Özel İdaresine aktarmak suretiyle cari giderlerini gerçekleştirdikleri görülmüştür. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 6’ncı maddesinde bu durum düzenlenmiştir. Mevzuat hükmüne göre, bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşlarının yatırıma ilişkin ödeneklerini il özel […]

Bütün Riskler Sigortası Poliçelerinde Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nde Belirtilen Oranların Üzerinde Muafiyet Oranlarına Yer Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bazı yapım işlerinde yükleniciler tarafından yaptırılan all risk sigortalarına ait bazı risk kalemlerine %2’den fazla muafiyet uygulandığı görülmüştür. Yapım İşlerine Ait Tip Sözleşme’nin 17’nci maddesinde işin, iş yerinin korunması ve sigortalanması hususu düzenlenmiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 9’uncu maddesinin üçüncü fıkrasında all riskler için uygulanabilecek muafiyet oranının azami %2 belirlenmiştir. Bu hükümde belirtilen oranların […]

Taşınmazların Pazarlık Usulü (51/g) ile Kiraya Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin mülkiyetinde bulunan taşınmazların pazarlık usulü ile kiraya verilmesine ilişkin 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları incelenmiştir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 51/g maddesine göre taşınmazın pazarlık usulü ile kiralanabilmesi için iki şartın birlikte mevcudiyetinin gerekli olduğu tespit edilmiştir. Birinci şart, taşınmazın devletin özel mülkiyetindeki veya devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan olmasıdır. […]

Karayolları Trafik Kanununa Göre Alınması Gereken Bazı Harçların Tahakkuk ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin sorumluluk alanında bulunan karayollarının kenarında tesislerin bulunduğu alanlarda, Karayolları Trafik Kanunu ve yönetmeliklere göre alınması gereken ücretlerin tahakkuk ve tahsilatlarının yapılmadığı görülmüştür. Kanunda izinle ilgili düzenlemeler genelde madde içinde ve ilgili kuruluşa atıfla yapılmıştır. Yönetmelik 1’in 16’ncı maddesinde Geçiş İzin Yolu Belgesi’nden bahsedilmektedir. Bütün bu izinlere ilişkin alınacak ücretler ise 492 sayılı Harçlar […]