Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabının Gerçeği Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin ortağı olduğu şirketlerdeki sermaye tutarı ve 241 Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabında kayıtlı tutar arasında uyuşmazlık tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 181’inci maddesine göre bu hesap, mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak verilen sermaye tutarları ve işletilmesinden doğan kar ve zararların izlenmesi […]

Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabının Hatalı Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin 2023 yılı bilançosunda 258 Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabının hatalı kullanılması tespit edilmiştir. Yapım halindeki yatırımlar için yapılan maddi duran varlık hesabına aktarılacak tutarlar, ilk hakedişten itibaren bu hesaba borç olarak kaydedilmeli ve ilgili maddi duran varlık hesabına borç kaydı yapılarak izlenmelidir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 204. maddesinde bu hesabinin niteliği, […]

Bilançoda Yer Alan Taşınır Hesaplarına Ait Tutarlar ile İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetvellerindeki Tutarların Uyumsuz Olması (Sayıştay)

ÖZET: İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetveli ile Bilançoda yer alan 150 İlk Madde ve Malzemeler Hesabı, 253 Tesis, Makine ve Cihazlar Hesabı, 254 Taşıtlar Hesabı ve 255 Demirbaşlar Hesabı tutarlarının uyumlu olmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı ile muhasebe kayıtlarının birbirleri ile uyumlu olmayışıdır.
Taşınır Mal Yönetmeliği’nin söz konusu hükümleri […]

Enflasyon Düzeltmesi İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – İl Özel İdaresi, kamu idaresince 2023 yılında yapılması gereken enflasyon düzeltmesi işlemlerinin yapılmadığına dair bulguları içermektedir. Resmi Gazete’de yayınlanan Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nin ilgili maddeleri göre, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince enflasyon düzeltmesi yapılması gerektiği ve parasal olmayan kalemlere enflasyon düzeltmesi uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Bu doğrultuda, mali […]

Amortisman Kayıt İşlemlerinde Hatalı Uygulamaların Olması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nde yapılan denetim sırasında, maddi duran varlıkların bir kısmı için amortisman ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde, bir yıldan fazla kullanılabilen maddi duran varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. Ayrıca, Maddi Duran Varlıklar hesabının niteliğini açıklayan 202’nci maddede, maddi duran varlık bedellerinin ekonomik ömrü içerisinde giderleştirilmesi ve hesaben […]

Taşınmaz Kayıtlarının Gerçek Durumu Yansıtmaması ve Taşınmazların Mali Tablolarda Tam ve Doğru Değerleri ile Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşınmaz kayıt işlemlerinin tamamlanmaması nedeniyle 2023 yılı Bilançosu’nda Maddi Duran Varlıklar Hesap grubunun yanlış ve güvenilir bilgi sunulmakta olduğu görülmektedir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’e göre taşınmaz kayıt formları ile icmal cetvellerinin düzenlenmemesi ve tapuda kayıtlı taşınmazlar için gerçeğe uygun değer (rayiç değer) tespit çalışmalarının tamamlanmaması sonuçta idarenin taşınmazlar hakkında doğru […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Yatırım Planı, Yıllık Çalışma Programı ve Uygulama Projeleri Olmadan Ödenek Aktarılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi bütçesinden köylere hizmet götürme birliklerine yatırım planı, yıllık çalışma programı ve uygulama projeleri olmadan ödenek aktarıldığı görülmüş ve toplam 8.078.000,00 TL tutarında ödeme yapılmıştır. Bu durum Mahalli İdare Birlikleri Kanunu’nun 18. maddesinde belirtilen “kamu kaynaklarından destek” başlıklündeki düzenlemeyle çelişmektedir. Bu maddeye göre İl Özel İdaresi bütçe gelirlerinin ne kadarının köylere hizmet […]

İl Genel Meclisinin Bütçe Yapımı Sırasında Yatırım Ödenek Tekliflerinde Eksiltme Yapması ve Program Dışı Ödenek Oluşturması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin 2023 mali yılı bütçesinin İl Genel Meclisi tarafından görüşülmesinde yatırım ödenek tekliflerinde eksiltme yapıldığı ve bu tutarlarda program dışı yatırım ödeneği ihdas edildiği görülmüştür. Yapılan incelemede, Meclise sunulan bütçe tasarısındaki Plan Proje Yatırım ve İnşaat Müdürlüğüne ait “İl Özel İdaresi İlçe Şantiyeleri Büyük Onarım” ödeneğinden 210.000,00 TL; Yol ve Ulaşım Hizmetleri […]

İdarenin Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazların Dernek ve Vakıflara Tahsis Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin mülkiyetinde bulunan bazı taşınmazların mevzuata aykırı olarak dernek ve vakıflara tahsis edildiği görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Taşınmaz tahsisi” başlıklı 47’nci maddesine göre, kamu idareleri taşınmazlarını, kamu hizmetlerini yerine getirebilmek için bedelsiz olarak diğer kamu kurumlarına veya köy tüzel kişiliklerine tahsis edebilmekte, ancak gerçek ve tüzel kişiler, […]

İdare Taşınmazlarının İhale Yapılmaksızın Kiraya Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin mülkiyetindeki bazı taşınmazların ihale ve sözleşme yapılmaksızın İl Genel Meclisi ve İl Encümeni kararıyla kiraya verildiği tespit edilmiştir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’na göre, il özel idarelerinin alım-satım, hizmet, yapım, kira, trampa ve taşıma işlerinin bu Kanun’da yazılı hükümlere uyularak yürütüleceği belirtilmektedir.
Bu nedenle İl Özel İdaresinin mülkiyetindeki taşınmazların hangi amaçlar doğrultusunda […]

Dönem Sonunda Enflasyon Düzeltmesi İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin dönem sonunda yapılması gereken enflasyon düzeltmesi işlemlerini yapmadığı görülmüştür. Yönetmelik ve Tebliğ gereği 2023 yılı hesap döneminin sonuna kadar enflasyon düzeltmesi uygulaması yapılması zorunluydu. Yapılan incelemede, Yönetmelik ve Tebliğ gereği dönem sonunda yapılması gereken enflasyon düzeltmesi işlemlerinin yapılmadığı, yukarıda sayılan hesaplarda kayıtlı parasal olmayan kalemlerin değerlerinin düzeltilmediği tespit edilmiştir. Bu nedenle kamu idaresinin […]

Maddi Duran Varlıklara Hatalı Amortisman Ayrılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin maddi duran varlıklar hesap grubu içinde yer alan taşınır ve taşınmaz varlıkları için amortisman ayrılmadığı veya muhasebe hesaplarında kayıtlı değerinden fazla ve hatalı oranda amortisman ayrıldığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde amortismana tabi varlıkların neler olduğu, bunlara ilişkin uygulanacak amortisman süre, yöntem ve oranlarına ilişkin esas ve usullerin […]

Mali Tabloların Taşınmazlar Hakkında Tam ve Doğru Bilgi Sunmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşınmazların envanterinin 31.12.2023 tarihine kadar tamamlanmadığı ve muhasebe kayıtlarının tamamlanamadığı tespit edilmiştir. İdarenin 2023 yılı kesin mizan ve bilançosunda yer alan taşınmaz hesapları gerçeği yansıtmamaktadır. Yapılan incelemede, Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in hükümleri doğrultusunda taşınmazlar hakkında işlem yapılacağı belirtilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin maddi duran varlıkları düzenleyen “Hesap grubuna […]

İdarenin Üretmekle Yükümlü Olduğu Coğrafi Verilerin Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu Üzerinden Sunulması İşlemlerinin Tamamlanmamış Olması (Sayıştay)

ÖZET: Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu Üzerinden Sunulması İşlemlerinin Tamamlanmamış Olması bulgusundan bahisle İl Özel İdareleri Denetim Raporu, coğrafi verilerin Ulusal Coğrafi Veri Portalına aktarılmadığı yönünde bir sonuç ortaya koymaktadır. 49 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile kurulan Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi (TUCBS) Kurulu’nun 02.09.2021 tarihli toplantısında alınan kararlar arasında coğrafi verilerin Aralık 2021 tarihine kadar tespit […]

Tespitinin İhale Öncesinde Yapılabilecek Nitelikte Olmasına Karşın Sözleşme İmzalandıktan Sonra İş Artışlarına Gidilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinde ihale öncesinde tespitinin yapılabilecek nitelikte olmasına karşın, sözleşme imzalandıktan sonra yapılan bazı ilave işlerin mevzuatta yer alan “öngörülemezlik” kriteri kapsamında değerlendirildiği görülmüştür. Sözleşmenin 24’üncü maddesinde, yapım sözleşmelerinde öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması halinde, artışa konu olan işin anahtar teslim götürü bedel ihale edilen yapım işlerinde sözleşme bedelinin % 10’u, […]