Net Değer Hesabında Kayıtlı Tutarların Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde kıdem tazminatı karşılığı ayrılması (472. Maddesi) ve krediyle taşıt alınması işlemlerinde ilgili hesapların kullanılmaması tespit edilmiştir.
Bu düzenlemeler çerçevesinde kıdem tazminatı karşılık tutarları 630 Giderler Hesabına borç, bankalardan alınan borç tutarları 233 ve 302. maddelerinde vadesine göre bu hesaplara alacak, ilgili varlık hesaplarına borç kaydedilecektir.
Ancak, 500 Net Değer/sermaye Hesabı’nın […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payının Tahsil Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Uşak Belediyesi tarafından emlak vergileriyle tahsil edilen taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payının Uşak Belediyesinden tahsil edilmediği ve bu hususta İdare tarafından hukuki sürecin işletilmediği görülmüştür. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 12’nci maddesinin altıncı fıkrası, taşınmaz kültür varlıklarının korunması için emlak vergisinin %10’u tutarında katkı payının tahsil edilmesini düzenlemekteyken, bu […]

Merkezi İdare Kuruluşlarının Cari Nitelikli Harcamalarının Özel İdare Tarafından Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Uşak İl Özel İdaresine merkezi idare kuruluşları tarafından cari nitelikteki harcamalar için ödenek aktarıldığı görülmüştür. Bu aktarmalar, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 6’ncı maddesinin Ek fıkrasına uygun olarak yapılmıştır. Ancak aktarma yapılan miktarlar ve nedenler hukuksal açıdan sorunlu değildir. Konu, ilgili bakanlıklar tarafından aktarılan tutarın sadece yatırım hizmetleri için ayrılan ödenek olup cari […]

Kullanılan Muhasebe Sisteminin Mevzuatın Gerekliliklerini Karşılamaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından kullanılan e-İçişleri sisteminin bazı yönleriyle Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği ile Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde yer alan gereklilikleri karşılamadığı görülmüştür. Bu durum, amortisman işlemlerinin sistem üzerinden hesaplanarak yapılamaması ve tahakkuku tahsiline bağlı gelirlerin mevzuata aykırı olarak 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabında muhasebeleştirilmesi ile ilgilidir. Yapılan incelemede, İdare tarafından tahakkuku tahsiline […]

İdarenin Mülkiyetinde Bulunan Bazı Taşınmazların Mevzuata Aykırı Tahsis Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Uşak İl Özel İdaresinin bazı taşınmazlarını özel idarenin şirketine, derneğe ve vakfa bedelsiz olarak tahsis ettiği tespit edilmiştir. Mevzuata göre; kamu idarelerinin kendi mülkiyetindeki taşınmazları birbirlerine bedelsiz olarak tahsis edebileceği ancak bu tahsisi yalnızca kamu idareleri arasında yapabileceği görülmektedir. Şirketlere, dernek ve vakıflara yapılan bu tahsisler hukuka aykırıdır. 5018 sayılı Kanun’un “Taşınmaz tahsisi” başlıklı […]

Mahsup Dönemine Aktarılan Ön Ödemelerin Yılı Bütçesi ile İlişkilendirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mahsubu yapılamayan avans ve kredi tutarlarını saklı tutulan aynı miktardaki ödenekleri ile birlikte ertesi yıl içerisinde kapatmak üzere mahsup döneme aktarılması gerektiği, ancak ilgili olduğu yıl bütçesi ile ilişkilendirilmemesi görülmüş ve bu nedenle idarenin 2023 yılı 830 Bütçe Giderleri Hesabının olması gerekenden fazla gösterilmesine neden olunmuştur. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 395’inci […]

Duran Varlıklar Amortisman Defteri’nin Tutulmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin Duran Varlıklar Amortisman Defteri’nin tutulmaması konusundaki denetim raporunda, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde bir yıldan fazla kullanılabilen ve yıpranmaya maruz kalan maddi varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. İl Özel İdaresinin aktifinde bulunan duran varlıkları için Duran Varlıklar Amortisman Defteri’nin kullanılmadığı, bunun da amortisman tutarlarının hata riskini barındırdığı ve […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Katkı Payına İlişkin Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması ve Tahsilat İşlemleri Sonrası Bütçe Geliri Olarak Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı alacağı tahsil ediliyor olmasına rağmen, bu alacağın muhasebeleştirilmesi ve tahsilinde hukuki kurallara aykırılıklar tespit edilmiştir. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca, il özel idarelerince taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı alacağı tahakkuk ettirilip ödenmesi ve bu payların bankaya yatırılması sonrasında ilgili […]

Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Yapılan Taşınmaz Tahsislerinde Süre Sınırına Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından diğer kamu kurum ve kuruluşlarına 25 yılı aşan sürelerde taşınmaz tahsisi yapıldığı tespit edilmiştir. 5302 sayılı Kanunun “Diğer kuruluşlarla ilişkiler” başlıklı 64’üncü maddesinde, il özel idarelerinin kendilerine ait taşınmazları aslî görev ve hizmetlerinde kullanmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edebileceği belirtilmiştir. Ancak bu tahsisin süresi yirmibeş yılı geçemez. […]

Hazineye Ait Taşınmazların Satış Bedelleri Üzerinden İdareye Aktarılan Payın Ayrı Banka Hesabında Tutulmaması ve Amacı Dışında Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyesinin mücavir alan sınırları dışındaki köylerde bulunan Hazine taşınmazlarının satış bedellerinden İdareye aktarılan payın, 4706 sayılı Kanunun 5’inci maddesinde belirtilen şekilde ayrı banka hesabında tutulmaması ve amacı dışında kullanılmış olması tespit edilmiştir. Mevzuata göre bu paylar, İdarenin hesaplarına aktarılırken %25 oranında ilgili köy tüzel kişiliğine ödenmek ve kalan tutarın diğer köylere götürülecek hizmetlerde kullanılmasına […]

Haczedilemeyen Gelirlerin Ayrı Banka Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin haczedilemeyen gelirlerini teşkil eden vergi, resim ve harçların tahsil edildiği banka hesabında, haczi kabil diğer para, alacak ve gelirlerin de bulunduğu tespit edilmiştir. 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun 82’nci maddesinde özel kanunlarında haczi caiz olmadığı gösterilen malların haczedilemeyeceği hüküm altına alınmıştır. İl Özel İdaresi Kanunu’nun “İl özel idaresinin yetkileri ve […]

Yapım İşlerinde All Risk (Bütün Riskler) Sigorta Poliçelerine İlişkin Hatalı Uygulamalar Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından ihale edilen bazı yapım işlerine ait all risk sigorta poliçelerinde hatalı uygulamalar tespit edilmiştir. İdareden ihale alınan yapım işlerinde yüklenicilerin işe başlama tarihinden geçici kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek deprem, su baskını, toprak kayması, fırtına, yangın gibi doğal afetler ile hırsızlık, sabotaj gibi risklere karşı inşaat sigortası (bütün riskler) yaptırılması […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Mevzuatta Bulunmayan ve (Sayıştay)

ÖZET: İdare bütçesinden köylere hizmet götürme birliklerine aktarma yapıldığı görülmüştür. Ancak bu aktarmalar mevzuata uygun değildir. 5355 sayılı Mahallî İdare Birlikleri Kanunu’nun 18’inci maddesinin üçüncü fıkrasına göre, köye yönelik yapım, bakım ve onarım işleri, bölünmüş yol, elektrifikasyon, köy yolu, içme suyu, sulama suyu ve kanalizasyon yatırımlarını gerçekleştirmek için aktarma yapılabilir. Aktarılan ödenekler ise bu hizmetler […]

İdarenin Mülkiyetinde Olup Başka Kamu Kurumlarına Tahsis Ettiği Arsaların Muhasebe Kayıtlarında Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare ile diğer kamu idareleri arasında tahsis işlemine konu edilen arsalara ilişkin muhasebe kayıtlarının yapılmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 47’nci maddesinde kamu idarelerinin, kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerini yerine getirmek amacıyla mülkiyetlerindeki taşınmazları birbirlerine tahsis edebileceği hüküm altına alınmıştır. İdarenin mülkiyetinde olan taşınmazlardan diğer kamu idarelerine tahsis edilenlerin ve kamu […]

Kamu İdareleri Payları Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından, 2022 yılında Fırat Kalkınma Ajansı ve Vilayetler Birliğine 1.536.041,46 TL tutarında pay aktarıldığı ancak aktarılan bu payların 363 Kamu İdareleri Payları Hesabına kaydedilmeden doğrudan 630 Giderler Hesabına kaydedilerek giderleştirildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 276’ncı maddesinde, bu hesabın bütçe geliri olarak nakden veya mahsuben tahsil edilip, diğer kurumlara aktarılmak üzere […]