(Yüksek Fen Kurulu)

T.C.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞIYüksek Fen Kurulu Başkanlığı
Görüş No : 2021/22
Görüş Tarihi : 18/02/2021
YÜKSEK FEN KURULU GÖRÜŞÜ
… tarafından 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre … tarihinde ihale edilerek, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na göre … tarihinde anahtar teslimi götürü bedel sözleşmeye bağlanan“…”işinde kalıp iskelesi imalatının sözleşme bedeline dâhil olup olmadığı hususunda idaresi ile yüklenici arasında […]

Yüklenicinin hazırladığı jeolojik-jeoteknik etüt ve sondaj raporu için yeni birim fiyat belirlenip belirlenemeyeceği (Yüksek Fen Kurulu)

Karar No :2020/90
Karar Tarihi :25/06/2020
YÜKSEK FEN KURULU KARARI
GİRİŞ
… tarafından, 4734 ve 4735 sayılı kanunlara göre … tarihinde ihale edilerek … tarihinde birim fiyat sözleşmeye bağlanan“… ”yapım işi ile ilgili görüş istemidir.
KONU
.; Yüklenicinin . yolunun uygulama projesinin hazırlanması için yaptığı jeolojik- jeoteknik etüd ve sondaj raporu bedeli için yeni birim fiyat yapılmasını istediği ve oluşan anlaşmazlık […]

İş Artışının Yasal Sınırı Geçmesi Halinde Öncelikle Hangi İmalatların Yapılacağı (Yüksek Fen Kurulu)

ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞIYüksek Fen Kurulu Başkanlığı
İş Artışının Yasal Sınırı Geçmesi Halinde Öncelikle Hangi İmalatların Yapılacağı
Görüş No : 2022/197
Görüş Tarihi : 05/07/2022
YÜKSEK FEN KURULU GÖRÜŞÜ
… tarafından, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre … tarihinde ihale edilerek, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na göre … tarihinde birim fiyat sözleşmeye bağlanan“…Yapımı”işinde; Yapım İşleri Genel Şartnamesi […]

Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’na göre belediyelerde sosyal denge tazminatı ödenebileceği belirtilmiştir. Anılan Kanun’da Vali ile sendika temsilcisi arasında akdedilen sözleşmenin toplu sözleşme sayılmayacağı hüküm altına alınmıştır.
Özel idare ile yetkili sendika arasında imzalanmış olan Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesi’nde, işverenin kuruluşları ve tesislerinin ücretsiz veya indirimli yararlanması, üyelerin mesleki becerilerinin artırılması […]

Parasal Limitler Dahilinde Yapılan Mal ve Hizmet Alımlarında, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (f) bendi ve 22’nci maddesinin (d) bendinde belirtilen parasal limitler dâhilinde yapılan mal ve hizmet alımlarına ait harcamaların yıllık toplamında İdare bütçesine bu amaçla konulan ödeneklerinin %10’unun aşıldığı tespit edilmiştir. Anılan Kanun’un 62’nci maddesinin (ı) bendine göre, idarelerin aynı Kanun’un 21’inci maddesi birinci fıkrasının (f) bendi ile […]

Mali Hükümler İçeren Yönetmeliğin Sayıştay’ın İstişari Görüşü Alınmadan Yürürlüğe Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Yalova İl Özel İdaresi İktisadi İşletmesi Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik’in Sayıştayın istişari görüşü alınmadan yürürlüğe konulduğu tespit edilmiştir. 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 27’nci maddesine göre mali konularda düzenlenecek yönetmeliklerin ve yönetmelik niteliğindeki düzenleyici işlemlerin yürürlüğe konulabilmesi için Sayıştayın istişari mütalaasının alınması gerektiği belirtilmiştir. İl Özel İdaresince hazırlanan yönetmelik, ilgili kamu kurumlarından görüş […]

Kuruluş, Dernek ve Vakıflarla Yapılan Protokollerin Ortak Hizmet Projesi İçermemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin bütçesinden meslek kuruluşlarına, derneklere ve vakıflara yapılan aktarmalar incelendiğinde, birçok hukuki düzenlemenin ihlal edildiği görülmektedir. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 64’üncü maddesinde ortak hizmet projeleri gerçekleştirebileceğine dair bir hüküm mevcut ise de bu maddeye uygun olarak yapılan aktarmaların neredeyse hiç yok denecek kadar olduğu saptanmıştır. Yapılan incelemelerde, dernek ve vakıflara […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Yatırım Planı, Yıllık Çalışma Programı ve Uygulama Projeleri Olmadan Encümen Kararı ile Ödenek Aktarılması (Sayıştay)

ÖZET: Yapılan listede, çeşitli köylerde ve ilçelerde temizlik, su temini, kanalizasyon hattı ve diğer işlerin yaptırılması için ilçe encümeni kararı ile ödenek aktarılmıştır. Bu giderler 15.000 TL’den 655.115,74 TL’ye kadar farklı miktarlarda gerçekleştirilmiştir. İl Genel Meclisi kararının alınmadan, ilencümeni kararı ile ödenek aktarımı yapılması hukuka aykırıdır. Yatırım planı, yıllık çalışma programı ve uygulama projeleri sunulmadan […]

Sayıştay İlamlarının Tahsilinin Sağlanmaması ve Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay ilamlarının tahsilinin sağlanmadığı ve muhasebe kayıtlarına alınmadığı tespit edilmiştir. 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 53’üncü maddesinde yer alan ilam hükümlerinin yerine getirilmesinden üst yöneticilerin sorumlu olduğu belirtilmiştir. Ayrıca, Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “Kamu zararından doğan alacakların muhasebe kayıtlarına alınması” başlıklı 9’uncu maddesinde ilamların idarelerine ulaştığı tarihten itibaren beş iş […]

Varlık Hesaplarının Alacak Bakiyesi Vermesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporlarında varlık hesaplarının bazılarının alacak bakiyesi (ters bakiye) verdiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 47-229’uncu maddeleri ve genel muhasebe ilkeleri göre, varlık hesaplarında önce borç kaydı yapılması gerekmekte ve bu hesaplar sadece borç bakiyesi verebilir. Yapılan incelemede 22.159.889,45 TL alacak bakiyesi (ters bakiye) verdiği görülen varlıkların gerçek değerinin mali tablolara […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerine İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472 maddesine göre, hesaplama sonucunda oluşan kıdem tazminatı karşılık tutarları 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı hesabına alacak olarak kaydedilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Bu sayede, ödenen kıdem tazminatlarının doğru muhasebeleştirilmesi sağlanmaktadır.
Yapılan denetimde, 630 Giderler Hesabı kullanılarak kıdem tazminatı ödemeleri hatalı bir şekilde muhasebeleştirildiği görülmüş ve hesabın borç bakiyesi 4.888.312,30 TL […]

İdari Para Cezalarının Gelirlerden Alacaklar Hesabı’nda Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı içerisinde İl Encümeni tarafından kesilen idari para cezalarının takip edilmesi hususunda bir sorun olduğu görülmektedir. İdari para cezalarının 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı’nda takip edilmemesi ve gelirlerin tahakkukunun tahsilat üzerine yapılması tespit edilmiştir.
Mahalli İdareler Bütçe Muhasebe Yönetmeliği’nin 88’inci maddesi uyarınca, il encümeni tarafından tahakkuk ettirilen idari para cezalarının 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı’na borç […]

Haklar ile Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıklar İçin %100 Amortisman Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin denetim raporunda, haklar ile elden çıkarılacak stoklar ve maddi duran varlıklar için %100 amortisman ayrılmadığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 208-215’inci maddelerine göre, bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ile belirli alanlarda tanınan kullanma ve yararlanma gibi hak ve yetkiler dolayısıyla yapılan ve ekonomik değer taşıyan harcamaların 260 Haklar Hesabında […]

Enflasyon Düzeltmesinin Hatalı ve Eksik Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması adlı raporu incelendiğinde, idarenin bazı hesaplar için enflasyon düzeltmesi yapmadığı görülmektedir. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin Geçici 3’üncü maddesinde, enflasyon düzeltmesine ilişkin şartların oluşup oluşmadığına bakılmaksızın enflasyon düzeltmesine tabi tutulacağı belirtilmiştir. Bu yönetmeliğin 30’uncu maddesinde tanımlanan hesaplar için ise enflasyon düzeltmesi yapılması gerektiği açıkça yazmaktadır.
Yapılan incelemede, sadece 250, 252 […]

Duran Varlıklara İlişkin Amortisman İşlemlerinin Mevzuata Uygun Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Maddi duran varlıklar için amortisman işlemlerinin doğru yapılmadığından şüphelenilmektedir. 14.248.121,54 TL değerinde maddi duran varlık bulunan işletmede 459.561.207,01-TL tutarında fazladan amortisman ayrılmıştır. Amortismana tabi varlıklar için amortisman ayrılmaması ya da negatif amortisman ayrılması nedeniyle bilançoda 257 Birikmiş Amortismanlar Hesabı en az 173.733.999,55 TL eksik, maddi duran varlıkların net değerleri fazla ve Faaliyet Sonuçları Tablosunda […]