16 Haziran 2021 ÇARŞAMBA | Resmî Gazete | Sayı : 31513 |
TEBLİĞ | ||
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2021/30) Amaç ve
kapsam MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Zimaş Zincir ve Makina
San. Tic. A.Ş tarafından gerçekleştirilen ve Ayzin
Zincir San. ve Tic. Ltd. Şti., BKC Zincir ve
Konveyör Ürün Mak. Parça San. Tic. Ltd. Şti. ve
Dişli Zincir Rulman ve Kayış San. Tic. Ltd. Şti. tarafından desteklenen
başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli “muhtelif mafsal halkalı
zincirler ve aksamı” ürünleri ithalatına yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni, c) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, e) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini, f) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını, g) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini, ğ) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4 – (1) Soruşturma
konusu ürünler, 7315.11.90.00.11 GTİP altında yer alan “transmisyon
zincirleri”, 7315.11.90.00.19 GTİP altında yer alan “diğerleri”,
7315.12.00.00.11 GTİP altında yer alan “transmisyon zincirleri”,
7315.12.00.00.19 GTİP altında yer alan “diğerleri” ve 7315.19.00.00.00 GTİP
altında yer alan “aksamlar” tanımlı ürünlerdir. (2) Bahse konu GTİP’ler
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Soruşturma konusu ürünlerin TGTC’de
yer alan tarife pozisyonlarında ve/veya eşya tanımlarında yapılacak
değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Zimaş
Zincir ve Makina San. Tic. A.Ş tarafından yapılan
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca
yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu
firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak
anılacaktır. Mevcut
önlem MADDE 6 –
(1) ÇHC menşeli “muhtelif mafsal
halkalı zincirler ve aksamı” için 23/5/2010
tarihli ve 27589 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/13) ile 1.200 ABD
doları/ton tutarında dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) 19/6/2016 tarihli ve
29747 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2016/19) ile tamamlanan NGGS’de, yürürlükte olan dampinge karşı önlemin aynen
uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. Gerekçe MADDE 7 –
(1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 24/7/2020
tarihli ve 31195 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/15) ile ÇHC menşeli
mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin
mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru
ile NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde
dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve
delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar ve
işlemler MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda,
bir NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile
ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen
süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak 12 nci
maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını cevaplamak veya
görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie bildirenler
soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu
ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça
tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir. (4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE 11
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204 75 00 (2)
Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru
formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine ait KEP
adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini,
fiziki ve elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın posta adresine ve
aşağıda yer alan e-posta adresine gönderir. EBYS e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar. (3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir. Meri
önlemin uygulanması MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür. |
