Vilayetler Birliği İçin Ayrılan Payların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Vilayetler Birliği için ayrılan tutarların 363 Kamu İdareleri Payları Hesabında izlenmemesi hususunda yapılan denetimde, Vilayetler Birliği için ayrılan tutarlar ve bu tutarın %1’lik katılım payının tahsili ile ilgili olarak Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 276-277’nci maddeleri temel alınmıştır. Bu kapsamda Vilayetler Birliği için ayrılan tutarların izlenmesi ve bu tutarın %1’lik katılım payının tahsil […]

İdare Tarafından Kredi Olarak Adlandırılan Ön Ödeme İşlemlerinde Avans Usulünün Benimsenmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından harcama yetkilisi mutemetlerine yapılan ödemelerin kredi olarak adlandırıldığı ve avans sınırının aşıldığı tespit edilmiştir. Avans sınırını aşan giderler için kredi verilebileceği, bu kredinin mutemetler adına banka, PTT veya muhasebe birimi nezdinde açtırılabileceği, doğrudan mutemede nakden verilmeyeceği veya mutemedin şahsi hesabına aktarılmayacağı yasal düzenlemeler vardır. Harcama yetkilisi mutemedince mal veya hizmet satın alınan […]

Geçici Olarak Kullanılması Gereken Sayım Noksanları Hesabında Kayıtlı Tutarların İlgili Hesaplara Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde (155. madde) yapılan sayımlar sonucunda tespit edilen kasa, döviz, çek, menkul kıymet ve stok noksanlıklarının geçici olarak kaydedilip izlenmesi için 197 Sayım Noksanları Hesabının kullanılacağı belirtilmiştir. Ancak bu hesapta kayıtlı tutarlardan sorumluların rayiç değerleri üzerinden 140 Kişilerden Alacaklar Hesabına borç, kayıtlı değerinin bu hesaba […]

Ecrimisil Uygulamasının Taşınmaz Yönetim Biçimi Haline Getirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı – YİKOB’da yapılan denetimde idarenin bazı taşınmazlarının 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine göre ihale edilmeksizin ecrimisil karşılığında kullandırıldığı ve tahliye işlemleri yerine getirilmediği tespit edilmiştir. İdarenin cevabında, fuzuli işgal karşılığında ecrimisil tahsilatı yapılan taşınmazların vatandaş tarafından konut olarak kullandıkları belirtildiyse de Kanun’un amir […]

Yapım İşlerinde Zorunlu Olmayan Proje Değişikliklerinin Yapılması ve Bu İşlerin Farklı Yüklenicilere Daha Yüksek Fiyattan Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından ihale edilen yapım işlerinde zorunlu olmayan proje değişikliklerinin yapıldığı ve bu işlerin farklı yüklenicilere daha yüksek fiyattan yaptırıldığı görülmüştür. Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 12’nci maddesinde idarenin, sözleşmeye esas proje içinde kalması kaydıyla zorunlu haller hariç projeleri değiştirebileceği, ancak böyle bir durumun bulunmadığı tespit edilmiştir. İç kapılar ve ses sistemlerinin değiştirilmesinin 3.788.785,00 TL’ye […]

Kamu Kurumlarına Yapılan Taşınmaz Tahsislerinin Muhasebe Kayıtlarının Eksik Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu kurumlarına yapılan taşınmaz tahsislerinin muhasebe kayıtlarında tam olarak izlenmediği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 252’nci maddesine göre, tahsise konu edilen binaların tahsis eden kurum tarafından binaların kayıtlı değeri üzerinden 252 Binalar Hesabına alacak ve 500 Net Değer Hesabına borç kaydedilmesi gerektiği gibi, ayrıca binalara ilişkin ayrılmış amortisman tutarının 500 Net […]

Organize Sanayi Bölgeleri Sermaye Paylarının Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: YİKOB’un iştirak ettiği mal ve hizmet üreten kuruluşlardan organize sanayi bölgelerine ait sermaye paylarının 241 Mal Ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabında izlenmediği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “241 Mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabı” başlıklı 181’inci maddesinde, bu hesabın mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak […]

Amortisman Kayıtlarının Usulüne Uygun Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde amortisman ayrılmaya tabi varlıkların belirlenmesi ve 257 Birikmiş Amortismanlar Hesabı hesabının işleyişi ile ilgili hükümler yer almaktadır. Yapılan incelemede taşınır ve taşınmazların kayıtlı olduğu maddi duran varlıklara ilişkin amortisman ayırma işleminin yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu hususa iştirak eden kamu idaresinin cevabında e- içişleri taşınmaz modülünde otomasyon […]

Ortak Proje Olarak Kabulü Mümkün Olmayan ve Ücretsiz Temin Edilebilecek Hizmetler İçin Hayvan Hakları Konusunda Faaliyet Gösteren Derneklere Nakdi Yardım Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Başkanlık ile dernekler arasında imzalanan protokoller çerçevesinde yürütülen ortak projeler, sokakta yaşayan hayvanların acil durumlarda tedavi ve bakımlarının yapılabilmesi için nakdi yardım yapılması amacıyla yapılır. Ancak bu projelerin niteliği, belirli başlangıç ve bitiş tarihi olan, amacı, kapsamı ve bütçesi açıkça tanımlanmış, bir defaya mahsus gerçekleştirilen aktiviteler bütünü olarak kabul edilmemektedir.
5018 sayılı Kanun’un “Hesap verme […]

Ortak Hizmet Projesi Kapsamına Girmeyen İşler İçin Belediyelere Nakdi Yardım Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Başkanlık bütçesinden belediyelere nakdi kaynak yardımı yapıldığı görülmüştür. Yapılan işler bedellerinin ödenmesi amacıyla düzenlenen protokoller ile Belediyelere, nakdi kaynak yardımı yapılmış ve bu durum “Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı” başlıklı 273’ncü maddesinin altıncı fıkrasında yer alan düzenleme gereğince illegal olarak kabul edilmiştir. Ortak hizmet projesi ile yardım birbirinden farklı kavramlardır. Yardım tek taraflı olup karşılıksızdır. […]

İnşaat Ruhsatı Alımında Geçen Sürenin Süre Uzatımı Olarak Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci maddesine göre yapım işlerinde arsa temin edilmeden, mülkiyet, kamulaştırma ve gerekli hallerde imar işlemleri tamamlanmadan ihaleye çıkılamayacağından idareler inşaat ruhsatı olmayan yapım işlerinde ihale yapmamalıdır. Yüklenicinin taahhüdünü yerine getirmesini engellemeyen süre uzatımı verilmemelidir. 3194 sayılı Kanun’un “Ruhsat alma şartları” başlıklı 22’nci maddesi gereğince, belediyeler veya valiliklerce ruhsat ve […]

Taşınmazların Kaydına İlişkin Formlar İle İcmal Cetvellerinin Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) tarafından Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik gereği düzenlenmesi gereken bazı formların ve taşınmaz icmal cetvellerinin düzenlenmediği tespit edilmiştir. Bu durum, taşınmazlara ilişkin envanter ve muhasebe kayıtlarının takibatının sağlıklı yapılmasını ve iki kayıt arasındaki uyumun teyidini mümkün kılmamaktadır. Bulunan kayıtlarda 250 Arazi ve Arsalar Hesabında 11.010.777,47 TL, 251 […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nu incelemek için Kurumun mülkiyetinde ve kullanımında bulunan taşınmazlara ilişkin cins tashihlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Cins tashihi, binalar, arazi ve arsalar ile yer altı ve yer üstü düzenlerinin mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının farklılık göstermesi durumunda tapu kayıtlarının mevcut kullanım şekli dikkate alınarak düzeltilmesi işlemidir. Kurumun on sekiz adet taşınmazının mevcut […]

Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetveli ile Bilançoda Yer Alan Tutarların Uyuşmaması (Sayıştay)

ÖZET: Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetveli ile Bilançoda Yer Alan Tutarların Uyuşmaması, 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı – YİKOB’da ele alınmıştır. Harcama yetkililerinin taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak edinilmesinden, kullanılmasından, kontrolünden sorumlu olduğu ve muhasebe yetkililerin taşınır hesabına ilişkin görev ve sorumlulukları bulunmuştur. Taşınır mal yönetim […]

Bütün Riskler Sigortası Kapsamında Yer Alan Risk Kalemlerinde Muafiyet ve Koasürans Oranının Yüksek Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işleri yüklenicileri tarafından yaptırılan bütün riskler (all risks) sigortası kapsamında yer alan risk kalemlerinden deprem ile ilgili kısma, %2’den fazla muafiyet ve %20’den fazla koasürans uygulandığı görülmüştür. Mevzuat gereğince, muafiyet açısından tüm riskler için uygulanabilecek azami oranın %2 olması; deprem, sel, su baskını, toprak kayması ve terör riskleri için uygulanabilecek koasürans oranının da […]