Taşınmaz Kültür Varlıkları Katkı Paylarının Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim raporuna göre, Kültür Varlıkları Katkı Payı tutarlarının tahakkuk esaslı muhasebe sistemi gereği belediyelerce bildirilmesi sonrası tahakkuk kayıtlarının yapılması ve bu payların Gelir Hesaplarında izlenmesi gerekmektedir. Ancak, mevcut uygulamada Emanet Hesabı yerine Gelir Hesabında takip edilmektedir. Kültür Varlıkları Katkı Payı tutarlarının tahsilat aşamasında mali tablolara yansımakta, yılı itibarıyla kuruma yatırılması gereken toplam katkı payı […]

Jeotermal İdare Payına Esas Gayrisafi Hasılatın Hesaplanmasında Uygulama Birliği Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Jeotermal kaynakların doğrudan ve/veya dolaylı olarak kullanıldığı tesislerde gayrisafi hasılat ve idare payı tutarlarının hesaplanmasında uygulama birliği olmadığında, Manisa Yatırım ve İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın ilgili Kanun ve Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket ettiği anlaşılmıştır. Yapılan incelemede, idare payına ilişkin Yeminli Mali Müşavir raporlarında yer verilen hesaplama cetvellerinde brüt satışlara tüm aylara ilişkin tahakkukların dahil edilmemesi, […]

Vilayetler Birliği İçin Ayrılan Payların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Vilayetler Birliği için ayrılan tutarların mali tablolarında izlenmemesi tespit edilmiştir. İdarenin, Vilayetler Birliği için ayrılan tutarları 363 Kamu İdareleri Payları Hesabında izlemediği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine göre, hesabın niteliği ve hesabın işleyişi ile ilgili hükümler belirlenmiştir. Vilayetler Birliği Ana Tüzüğü’ne göre birlik üyelerinin katılım payı olarak birliğe ödeyeceği tutarların kaydedilmesi gerekmekteydi. […]

Organize Sanayi Bölgesi Tüzel Kişiliğindeki Ortaklık Hisselerinin Muhasebe Kayıtlarına Yansıtılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın (YİKOB) organize sanayi bölgeleri (OSB) ile ortaklık payı bulunduğu ancak 241 Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabına kaydedilmeyen tespit edilmiştir. Başkanlığın OSB’lere ait sermaye paylarının muhasebe kayıtlarına yansıtılmaması nedeniyle, Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabı bilançoda 2.384.859,36 TL eksik görünmektedir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 181’inci […]

Maddi Duran Varlıklara İlişkin Amortisman İşlemlerinin Mevzuata Uygun Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda, maddi duran varlıklara ilişkin amortisman işlemlerinin mevzuata uygun olarak yapılmaması tespit edilmiştir. 47 Sıra Numaralı Amortisman ve Tükenme Paylarına İlişkin Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nde duran varlıklara uygulanacak amortisman ve tükenme paylarına ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiş olup; amortisman ve tükenme payının, normal amortisman yöntemi esas alınarak varlığın yararlanma süresine göre […]

Kanunlarla Verilen Yetkilerin Kullanılmasından Elde Edilen Gelirlerin Emanet Hesaplarında İzlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: 3213 sayılı Maden Kanunu uyarınca yapılan tahsilatlar ile ilgili olarak genel bütçeye gelir kaydı yapılmasına ilişkin sorunların yaşandığı tespit edilmiştir. Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından devlet hakkı tutarlarının tahsili gerçekleştirildiğini ancak genel bütçeye gelir kaydedilmediği görülmüştür. 674 sayılı KHK ile yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının kamu tüzel kişiliğini haiz özel bütçeli idarelere dönüşmesi […]

2023 Yılı Açılış Yevmiyesinin Hesap Bazında Borç ve Alacak Tutarı İçermesi (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın açılış yevmiyesinde yer alan hesaplar arasında aynı anda hem borç hem de alacak kaydı olduğu tespit edilmiştir. Bu durum muhasebe tekniği ve yasal mevzuata aykırıdır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde “yevmiye sistemi, muhasebeleştirme belgeleri ve açılış kayıtları” başlıklı 43’üncü maddenin beşinci fıkrasında açılış bilançosuna dayanılarak açılış yevmiyesinin kayıtlarının sağlanacağı […]

Muhasebe Sisteminin Geçmişe Dönük İşlem Yapılmasına İzin Vermesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tabi olduğu “e-İçişleri” modülünde kullanılan muhasebe programının geçmişe dönük olarak yevmiye kayıtlarının değiştirilmesine izin verdiği ve İdarenin, programda kayıtlı bazı yevmiyelerdeki düzeltme işlemlerini, yeni bir yevmiye kaydı oluşturmadan, geçmişe dönük olarak doğrudan aynı yevmiye üzerinde yapmış olduğu görülmüştür. Bu durum, hata ve suistimal riskinin önlenmesi için yeni bir düzenleme yapılması gerektiği değerlendirilmektedir. İdarenin […]

İdarenin Yargı İşlemleri İçin Harç Ödenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin yargı işlemleri için harç ödemesinin yapılmamasına ilişkin bulgu tespitiyle alakalı 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporu, yatırım izleme koordinasyon başkanlığı (YİKOB) ile ilgili olarak hazırlanmıştır. Harçlar Kanunu’nun 2’nci maddesine göre yargı işlemlerinden bu kanuna bağlı tarifede yazılı olanları yargı harcına tabidirler. İlgili Kanun’un “Harçdan müstesna işlemler” başlıklı Madde 13’ün j bendinde ise genel bütçeye […]

Temsil ve Tanıtım Giderlerinde Harcama Yetkilisi ve Gerçekleştirme Görevlisinin Mal ve Hizmet Alım Sürecinin Dışında Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) personeli arasında yer alan Harcama Yetkilisi ve Gerçekleştirme Görevlisinin, mal ve hizmet alım sürecinden dışlandığı görülmektedir. YİKOB’un görev ve yetkileri çerçevesinde, temsil, tören, ödüllendirme ve protokol hizmeti yürütülecekken, bu giderlere ilişkin işlemler İdari ve Mali İşler Müdürlüğünün sorumluluğunda bulunmaktedir. Ancak 2023 yılında Valilik tarafından yapılan […]

Bütün Riskler (All-Risk) Sigortasında Bazı Risk Kalemlerinde Muafiyet Oranlarının Yüksek Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin yapım işlerinde yüklenici tarafından yaptırılan inşaat bütün riskler (all risk) sigortalarında bazı risk kalemlerine %2’den fazla muafiyet uygulandığı görülmüştür. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 9’uncu maddesinde azami muafiyet oranının %2, deprem, sel, su baskını, toprak kayması ve terör riskleri için uygulanabilecek koasürans oranının ise azami %20 olacağı hüküm altına alınmıştır. İdare tarafından yaptırılan bazı […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından bir kısmının cins tashihinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde cis tashihi tanımı yapılmış ve aynı yönetmeliğin 10’uncu maddesinde taşınmazların cins tashihlerinin yapılması gerektiğinden bahsedilmiştir. İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından bir kısmının mevcut kullanım şekli ile tapu kayıt bilgilerinin farklı olduğu tespit edilmiştir. Mevcut mevzuat […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Paylarının Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin dönem sonu mali tablolarında 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabının noksan ve 600 Gelirler Hesabının fazla görünmesine yol açan taşkın kültür varlıklarına ait katkı payı tutarları ele alınmıştır. Maliye Bakanlığının 2016/3 seri numaralı tahsilat iç genelgesi göre süresinde aktarılmayan katkı paylarının gelir kaydedilmesi gerektiği belirlenmiştir. İdarenin katkı payı hesabının takibine imkân vermediği ve emanet hesaplarda […]

Takipteki veya Yapılandırılan Alacakların Muhasebe Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Takipteki ve yapılandırılmış alacakların muhasebe hesaplarında izlenmemesi hususunda yapılan incelemeler neticesinde, bazı belediyelere ait taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı paylarından takibe alınacak tutarların 121 Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabında izlenmediği ve yapılandırılmış alacakların 122/222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabında izlenmemesi tespit edilmiştir. Bu durumun, faaliyet alacakları hesaplarının kullanılması gerek varlık hesapları arasında yer […]

Kamu İdarelerine Tahsis Edilen Taşınmazlara İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim sonuçlarına göre, kamu idarelerine tahsis edilen taşınmazlara ilişkin muhasebe kayıtları yapılmamıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 25’inci maddesindeki hükümlere göre, kamu idaresi tarafından diğer kamu idarelerine tahsis edilen taşınmazların muhasebe birimince gerekli kayıtların yapılması gerektiği belirtilmektedir. Ancak idarenin taşınmaz işlemlerinin incelenmesi neticesinde, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edilen 9 adet taşınmaz […]