Hakedişlerden Kesilen Asgari Ücret Destek Tutarlarının Fona İade Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, kamu idarelerinin taraf olduğu sözleşmelere göre yapılan hizmet alımlarında İşsizlik Sigortası Fonu tarafından karşılanan asgari ücret destek tutarlarının Fona iade edilmediği tespit edilmiştir. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun Geçici 93’üncü maddesi hükümlerine aykırı olarak, bazı idareler tarafından bu tutarların yüklenicilerin hakedişinden kesilmesine rağmen Fona iade edilmemesi […]

İşsizlik Sigortası Fonu ile Tahsilat Aracısı Bankalar Arasında Borçlu ve Borç Konusu İtibarıyla Dijital Entegrasyon Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: İşsizlik Sigortası Fonu ile tahsilat aracısı bankalar arasında dijital entegrasyon bulunmadığını görülmüştür. Emanetler hesabında yapılan incelemede fon hesaplarına aktarılan tutarlar ile kurum alacakları arasındaki eşleştirmenin ödemeye ilişkin banka dekontu üzerinden yürütüldüğü ancak bunun il müdürlüklerinde iş yükü oluşturduğu tespit edilmiştir. Borçlusu adına temsilcisi/vekili tarafından yatırılan tutarlara ilişkin belgelerde ödeyen kimliği ile Fon dijital sistemlerinde […]

Tahsil Edilememiş İşsizlik Sigortası Primleri ve Gecikme Cezalarından Kaynaklanan Alacakların Muhasebeleştirilmemesi ve Mali Tablolarda Raporlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: İddiaya göre, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından işsizlik sigortası primleri ve gecikme zamlarından kaynaklanan alacağı tahsil edilemediği ve mali tablolarda raporlanmadığı görülmektedir. 5018 sayılı Kanun’un hükümlerine göre, tüm mali işlemlerin zamanında muhasebeleştirilmesi ve mali tablolar aracılığıyla raporlanması gerekmektedir. İddiaya göre, henüz tahsil edilememiş işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamlarına ilişkin gerçekleşme bilgilerinin, İşsizlik Sigortası Fonu […]

Toplum Yararına Program Katılımcısı Tarafından Ödemenin Alındığına İlişkin Kanıtlayıcı Belge Aranmadan Yüklenici Kuruma Ödemede Bulunulması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim sonuçlarına göre, Türkiye İş Kurumu işsizlik sigortası fonunun 2023 yılına ilişkin mali tabloları doğru ve güvenilir bilgi içermektedir. Denetimi yapılan kamu idaresinin yönetimi, muhasebe standartları ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor ve tabloların sunulmasından sorumludur. Sayıştay denetimlerinin amacı, mali yönetim ve iç kontrol sistemlerini değerlendirmek, mali rapor ve tablolarının güvenilirliğine ve […]

Gelir-Gider Modülünde Takip Durumuna İlişkin Bilgi Olmayan Alacakların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Gelir-Gider Modülü bilişim sisteminde yer alan alacaklardan takibine ilişkin işlem yapılıp yapılmadığına dair bilgi içermeyenlerin olduğu tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’na göre idare gelirlerini tahakkuk ettirmek, gelir ve alacaklarının takip ve tahsil işlemlerini yürütme görevi mali hizmetler birimi tarafından yerine getirilmektedir. Alacakların tam olarak zamanında tahsil edilmesi için, sisteme […]

Gelir-Gider Modülündeki Tutarlarla Muhasebe Kayıtlarındaki Tutarlar Arasında Farklılıklar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye İş Kurumu Muhasebe Uygulama Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine göre gelir servisince tahakkuk ettirilen alacakların aynı gün sonuna kadar muhasebe servisine bildirilmesi ve muhasebe birimince tahakkuk kayıtlarının yapılması gerekmektedir. Ancak Kurum muhasebe kayıtlarının ve Gelir-Gider Modülünün incelenmesi neticesinde iki servis arasında alacak kayıtlarında farklılıkların bulunduğu tespit edilmiştir. Bu durum muhasebe sisteminin doğru ve sağlıklı şekilde […]

Hukuk Bilgi Yönetim Sistemine Bildirilmesine Rağmen Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’nda İzlenmeyen Alacakların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Gelir-Gider Modülüne kayıtlı alacaklardan, Hukuk Bilgi Yönetim Sistemi (HBYS) üzerinden hukuk birimine havale edilen ancak Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’na kaydedilmeyenler tespit edilmiştir. Türkiye İş Kurumu Muhasebe Uygulama Yönetmeliği’nin 33 ve 34 maddesinde belirtilen prosedürlerin tamamlanması gerekiyordu. Yapılan incelemede yıl içinde 120 alacakta, takibe alınmasına rağmen zamanında ödenmediği için Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’na aktarılmayan tutarların […]

Kurumun Yatırım Programı Çerçevesinde Gönderdiği Tutarların Mutabakatının Yapılmaması ve Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabı’nda İzlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kurumun Yatırım Programı Çerçevesinde Gönderdiği Tutarların Mutabakatının Yapılmaması ve Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabı’nda İzlenmesi konusu tartışmaları ortaya çıkarmıştır. Türkiye İş Kurumu Muhasebe Uygulama Yönetmeliği’ne göre, maddi duran varlıklar hesap grubunun, Kurum faaliyetlerinde kullanılmak üzere edinilen ve tahmini yararlanma süresi bir yıldan fazla olan fiziki varlıklar ile bunların birikmiş amortismanları ile ayrılan değer düşüklüğü karşılıklarının […]

Kuruma Ait Olmayan Gelirlerin Varlık Hesaplarında Tutulması (Sayıştay)

ÖZET: Gelirlerden Alacaklar Hesabı’na ve Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’na önceki yıllarda kaydedilmiş olan ancak Kurum geliri niteliğinde olmayan alacakların, Hazine ve Maliye Bakanlığına aktarılmayarak bu hesapta tutulmaya devam edildiği tespit edilmiştir. Bu nedenle, 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı’nda ve 121 Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabı’nda sadece Kurum gelirlerinin takip edilmesi, önceki yıllarda bu hesaplara kaydedilmiş olan genel […]

Kişilerden Alacaklardan Doğan Faizlerin İlgili Hesaba Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye İş Kurumu Muhasebe Uygulama Yönetmeliği’nin 45’inci maddesinde Kişilerden Alacaklar Hesabı’nın faaliyet alacakları dışında kalan kamu zararından doğan alacakların izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir. Yönetmelikte, Personelden Alacaklar Hesabı’nda kayıtlı tutarlar için tahakkuk ettirilecek faizlerin bu hesaba kaydedileceği ifade edilmiştir. Yapılan incelemede bazı il müdürlüklerinde anapara ve faizin ayrıştırılmadan faizin de alacağın aslı içerisine dahil edilerek […]

İadeli Tıbbi Cihaz Takibinin Sağlıklı Bir Şekilde Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda 2022 yılında yapılan denetime ilişkin bulgular yer almaktadır. Bu bulgularda kamu konutlarının muhasebe kayıtlarında hatalı takip edilmesi, arsa payı karşılığı inşaata ilişkin protokol kapsamında yürütülen faaliyetlerde eksikliklerin bulunması, prim borcuna karşılık satış aimacıyla alınan taşınmazların nakde dönüştürülmemesi ve kurumun belediyeler ve bunlara bağlı kuruluşları ile şirketlerinden olan prim alacaklarını tahsil edememesi […]

İcra ve Haciz Süreçlerinin Sağlıklı İşlememesi (Sayıştay)

ÖZET: Kurumun haciz koyduğu araçlar hakkında yakalama şerhi konulmaması nedeniyle icraya intikal edilen alacakların tahsil edilememektedir. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un “Menkul Malların Satışı” başlıklı 84’üncü maddesi uyarınca, menkul mallar tahsil dairelerince haciz yapıldığı tarihin üçüncü gününden itibaren üç ay içinde satışa çıkarılması gerekmektedir. Ancak bu durum menkul mal olan araçlar için […]

Prim Alacaklarının Belediye ve Belediye Şirketlerinden Tahsil Edilmesinde Sorunlar Yaşanması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) nun bazı belediyelerden, bağlı kuruluşlardan ve belediye şirketlerinden tahsil edilemeyen prim alacakları her yıl artmakta. 2023 yılı sonu itibarıyla SGK’ya karşı belediyelerin 15.294.245.232 TL, bağlı kuruluşların 690.380.144 TL ve belediye şirketlerinin 56.621.070.659 TL borcu bulunmaktadır. Belediyelerden tahsil edilemeyen prim alacakları aylık tahsilatları düşürmekte ve dolayısıyla Kurum’a yapılacak Devlet katkısını azaltmaktadır. […]

Kira Sözleşmeleri Uzun Süre Devam Ettirilen Taşınmazlara İlişkin Kira Bedelleri Güncellenirken Rayiç Değerlerin Dikkate Alınmaması ve Kira Bedellerinin Artmasına Rağmen Teminat Tutarlarının Güncellenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kira sözleşmesi bitikten sonra aynı taşınmazın uzun yıllar boyunca kiraya verilmesi ve kira bedelinin güncellenmemesi sonucunda oluşan sorunlar ele alınmıştır. Sosyal Güvenlik Kurumu Taşınmazlar Yönetmeliği’ne göre, kiraya verilen taşınmazların kira artışı oranları rayiç değerle belirlenmelidir. Ancak, uygulamada bu hükümler göz ardı edilerek kira bedelleri Yönetim Kurulunca ekonomik koşullar dikkate alınarak belirlenmektedir. Bu durum sonucunda […]

Prim Borcuna Karşılık Satış Amacıyla Alınan Taşınmazların Nakde Dönüştürülememesi (Sayıştay)

ÖZET: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun Geçici 41’inci maddesi kapsamında takipli borçlara karşılık satmak amacıyla alınmış taşınmazların nakde dönüştürülemediği belirlenmiştir. Alınan taşınmazların satışına ilişkin gerekli mevzuat düzenlemeleri yapılmamış, elektronik ortamda satış işlemleri de gerçekleştirilememiştir. Bu kapsamda 2023 yılı sonuna kadar 1.636 taşınmaz alınmıştır ve bunların satışından elde edilen para ile borçlar […]