Tahsisli Taşınmazların İz Bedeli ile Takip Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Özel Bütçeli İdare’de yapılan denetimin sonucunda TSE’ye tahsis edilmiş taşınmazların iz bedeli ile takip edildiği görülmektedir. Bu durum, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 45’inci maddesindeki genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin edindiği taşınmazların Hazine adına tapu sicilinde tescil olunacağı hüküm altına alınmıştır.
TSE’ye tahsisli taşınmazlar, Kayıt Planının “Tapuda Kayıtlı […]

Yurtdışı Harcırahları Ödeneği Yerine Yurtdışına Transferler Ödeneğinin Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Yurtdışı harcırahı ödenekleri yerine yurtdışına transferler ödeneğinden gerçekleştirilen 14.907.951,26 TL tutarın yurtdışı geçici görev harcırahı niteliğindeki ödemeler olduğuna dair tespit yapıldı. İlgili ödenek miktarlarının yeterli olmaması halinde cari transferler tertibinden karşılandığı anlaşıldı. Bu durum mali istatistikleri olumsuz etkileyecek ve Kesin Hesap Kanununda da hataya neden olabileceğinden, yurtdışına geçici görevle gönderilen personelin yol ve gündelik […]

Yapım İşlerine Ait Nihai Projelerin Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinin geçici kabulü sonrasında yükleniciler tarafından sunulan nihai projelerin, İdare tarafından 260 Haklar hesabında izlenmediği görülmüştür. Bu durum mevzuata aykırıdır ve idarenin sorumluğu altındadır. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 192’nci maddesinde bahsedilen maddi olmayan duran varlıklar hesap grubunun, herhangi bir fiziksel varlığı bulunmayan ve kamu idarelerinin belli bir şekilde yararlandığı veya yararlanmayı beklediği aktifleştirilen […]

İdarenin Yönetiminde veya Kullanımında Bulunan Taşınmazların Değer Tespitlerinin Yapılmaması ve Muhasebe Kayıtlarına Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin yatırım bütçesi kapsamında ödemesine katıldığı ve kullanımına tahsis edilen taşınmazların değer tespitlerinin yapılmadığı ve muhasebe kayıtlarına alınmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 47’nci maddesinde, kamu idarelerinin taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerleri bedelsiz olarak tahsis edebilmesi belirtilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmeliğin 5’inci maddesinde, […]

Hak Alımlarına İlişkin Kayıtların Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: İdare’nin 2023 yılı hesap ve işlemlerinin incelenmesi sonucu, bazı gayri maddi hak alımlarının 260 Haklar hesabına işlenmediği görülmüş ve bu durumun mali tabloların tam ve doğru bilgi vermemesine neden olduğu tespit edilmiştir. İdare’nin 2023 yılı hesap planlarına göre 830.03.07.20 kodunda kayıtlı olan bazı gayri maddi hak alımlarının borç çalışması beklenmesine rağmen, bu tür alımlara […]

Dayanıklı Taşınırların Envanter Kayıtlarına Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İstanbul’daki bir kütüphanede Türk Dil Kurumunca edinilen dayanıklı taşınır mal ve malzemelerin kayıt altına alınmaması ve mali tablolarda hata oluşması nedeniyle idareye uyarı verilmiştir. Mevzuat hükümlerine uygun olarak kamu idarelerince edinilen taşınır mal ve malzemelerin kayıt altına alınması, muhafazası ve takibi gerekmektedir. 5018 sayılı Kanun’un “Mal yönetimi ve sorumluluk” başlıklı 48’inci maddesinin ilgili bölümünde, […]

Kurumun Muhtelif Hizmet Alımlarında Düzenlenen Hizmet İşleri Kabul Teklif Belgelerinin Muayene ve Kabul Komisyonları Tarafından İmzalanması ve Kabul Tutanaklarında İşin Sözleşme ve Eklerine Uygun Yürütülmesine İlişkin Bazı Eksikliklerin Belirtilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare’nin muhtelif hizmet alımlarının muayene ve kabul süreçlerinde kontrol teşkilatlarınca düzenlenip imza altına alınması gereken hizmet işleri kabul teklif belgelerinin muayene ve kabul komisyonu üyeleri tarafından imza altına alındığı ve kabul tutanaklarında hizmetin sözleşme ve eklerine uygun yürütülmesine ilişkin bazı eksikliklerin belirtilmediği tespit edilmiştir. İdare’nin kontrol teşkilatları kurulan hizmet alımlarında, kontrol teşkilatlarınca “hizmet işleri […]

Türkiye-Avrupa Birliği Katılım Öncesi Yardım Aracı Mali Çerçeve Ortaklık Anlaşmasının Katma Değer Vergisine İlişkin Bazı Hükümlerine Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye-Avrupa Birliği Katılım Öncesi Yardım Aracı Mali Çerçeve Ortaklık Anlaşmasının 28’inci maddesine göre birlik yüklenicileri KDV’den muaftırlar. Ancak İdare, tedarikçi sıfatıyla bazı birlik yüklenicilerine akreditasyon hizmeti vermiştir. Bu hizmetlere ilişkin mevzuata uyulmamasına rağmen İdare tarafından düzenlenen faturada KDV hesaplanmamış ve gerekli şerhin düştürülmemiş olması hukuki olarak yanlıştır. Tedarik sözleşmesine konu alımın Birlik sözleşmesi kapsamında […]

Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılan Alımlarda Hatalı Uygulamaların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Doğrudan Temin” başlıklı 22’nci maddesine göre yapılan alımlarda ihale komisyonu kurma ve yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılıp ihtiyaçların temin edileceği belirtilmiştir.
Bu çerçevede İdarelerin doğrudan temin usulü ile alımlarını gerçekleştirirken, mal, hizmet veya yapım işinin gerektirdiği şartlar çerçevesinde en […]

Hurdaya Ayrılan Taşınırların Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, çeşitli nedenlerle kullanılma olanağını yitiren taşınırların kayıtlı değerleri üzerinden 294-Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıklar Hesabı’na aktarılması gereken taşınır ve bu taşınır için ayrılmış amortisman tutarlarının da 299-Birikmiş Amortismanlar Hesabı’nda izlenmek yerine, maddi duran varlık hesabında izlendiği tespit edilmiştir. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 215’inci maddesine aykırıdır.
Gerekli muhasebeleştirmelerin […]

Kamu İhale Kurulundan Uygun Görüş Alınmaksızın Doğrudan Temin ve Pazarlık Usulü İle Yapılan Alımlara İlişkin Yasal Limitlerin Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21/f ve 22/d maddeleri kapsamında yapılan alımların toplamı için konulan ödeneklerin %10’u aşan harcama yapıldığı tespit edilmiştir. İdarece, mal alımı için 25.139.650,00 TL, hizmet alımı için 102.160.350,00 TL ödenekler aktarma suretiyle konulduğu ve limitin 2.262.823,50 TL ve 6.165.467,20 TL aşıldığı öğrenilmiştir. Anılan mevzuat hükümleri uyarınca, mal alımı, hizmet alımı […]

Genel Müdürlük Denetçilerinin Geçici Görevlendirmelerinde Konaklama Giderlerinin Denetlenen İşletmeler Tarafından Karşılanması (Sayıştay)

ÖZET: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nin görevlendirmelerinde giderlerin nasıl karşılanacağına ilişkin 6245 sayılı Kanun mevcutken ve ödemelerin bu mevzuat çerçevesinde yapılması gerekmekte iken, konusuyla ilgisi bulunmayan idarenin fiyat tarifelerinin belirlendiği bir düzenleyici işleme yukarıda belirtilen maddenin eklenmesi suretiyle söz konusu harcırah unsuru masrafların işletmeciler tarafından karşılanması 6245 sayılı Kanun hükümlerine uygun değildir. Bu durum, Kurumun Harcırah […]

Dava Gider Avans İadelerinin Takibinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin dava gider avans iadelerini takibinin yapılmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre idareler, kamu kaynaklarının etkili bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasından sorumludur. Dava açılırken, gider avansı ile harçlardan oluşan yargılama giderleri ilgili adli saymanlık veznelerine yatırılmaktadır. Yapılan incelemede, Genel Müdürlükçe dava gider avanslarından artan tutarlara ilişkin bir takibin […]

Peşin Tahsil Edilen Hizmet Bedellerinin Alınan Sipariş Avansları Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kurum tarafından peşin tahsil edilen hizmet bedellerinin tahsil anında doğrudan gelir kaydedildiği tespit edilmiştir. Mevzuat düzenlemeleri çerçevesinde, bütçe gelirleri tahsil edildiği, bütçe giderleri ise ödendiği yılda muhasebeleştirilir. 340 Alınan Sipariş Avansları Hesabı için alınıp gelecekte yapılması planlanan mal ve hizmet teslimleriyle ilgili olarak peşin tahsil edilen avans tutarlarının izlenmesi amaçlanmıştır. İdare tarafından yapılan uygulamada, […]

Kurumun İç İmkanları ile Ürettiği Yazılımların Varlık Hesaplarında Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda, Özel Bütçeli İdarenin iç kaynakları ile ürettikleri yazılımların 260 Haklar Hesabında izlenmediği tespit edilmiştir. Genişletilen Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 16’ncı ve 20’nci maddelerinde, kamu idarelerinin iç imkanları ile ürettikleri varlıklar için yapılan giderlerin ilgili varlık hesabına kaydedileceği hükme yer verilmektedir.
Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 194’üncü maddesinde, haklar hesabı için kullanıldığı […]