Kamulaştırma veya Satın Alma Suretiyle Edinilen Bazı Taşınmazların İlgili Varlık Hesaplarına Kaydedilmemesi ve Bu Taşınmazlardan Binalar İçin Amortisman Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından taşınmazlar için %100 oranında amortisman uygulanması gereken tutarın 34.000,00 TL’den 114.000,00 TL’ye yükseltilmesi hususunda duyuruda bulunulması ve bu doğrultuda muhasebe kayıtlarının yapılması gerektiği halde, taşınmazlardan arsalara ilişkin olan 132.007.304,42 TL tutarının 250 nolu Hesaba kaydedilip varlığa dönüştürülmesi yerine, 630 nolu Giderler Hesabına borç kaydı yapıldığı ve binalar için amortisman hesaplanmadığı görülmektedir. Bu […]

Kamulaştırılma veya Satış Suretiyle Mülkiyeti Devredilen Bazı Taşınmazların İlgili Varlık Hesaplarından Düşülmemesi ve Kamulaştırma veya Satış Bedellerinin Tamamının Gelir Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamulaştırılma veya satış suretiyle mülkiyeti devredilen bazı taşınmazların ilgili varlık hesaplarından düşülmemesi ve kamulaştırma veya satış bedellerinin tamamının gelir kaydedilmesi konusunda bir hatanın bulunması tespit edilmiştir. İdarenin satılan veya kamulaştırmış olduğu taşınmaz mallarına ait kayıtlı değerlerin, ilgili varlık hesaplarına alacak olarak kaydedilmeleri gerektiği 172., 176. ve 186. maddelerince düzenlenmiştir. Bu düzenlemelere göre, taşınmazlardan binalar […]

İdarenin Tahsis Ettiği ve İdareye Tahsis Edilen Bazı Taşınmazlara İlişkin Gerekli Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tahsis ettiği ve idareye tahsis edilen bazı taşınmazlara ilişkin gerekli muhasebe kayıtlarının yapılmadığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Kayıt zamanı” başlıklı 50’nci maddesinde, bir ekonomik değer yaratıldığında veya yok olduğunda muhasebeleştirilmesi gerektiği belirtilmektedir.
Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre, idarenin mülkiyetinde olan taşınmazlar, bunlardan diğer kamu idarelerine tahsis […]

Eser Bağışlarının Kabulüne Yönelik Kararların Eser Sağlama Kurulunca Alınmaması ve Satın Alma ve Bağış Kabulüne Yönelik Kararlarda Başkan Onayının Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Eser Sağlama Kurulu’nun görev ve yetkilerine ilişkin bir ihlal tespit edilmiştir. İdarelerce eser satın alma ve bağış kabulüne yönelik kararların, Eser Sağlama Kurulunca değil, kütüphane müdürlüklerince alınmış olduğu görülmektedir. Bu durum, mevzuata aykırılığa neden olup, böyle bir uygulama devam etmemesi gerekir.
4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve […]

Maddi Olmayan Duran Varlık Alımının Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin faaliyetlerinde kullanılmak üzere edinilen bilgisayar yazılımı alımının maddi olmayan duran varlık hesabına kaydedilmesi ve bu varlıklar için amortisman ayrılması gerektiği görülmektedir. 26 ncı maddeye göre maddi olmayan duran varlıklar, herhangi bir fiziksel varlığı bulunmayan ve kamu idarelerinin yararlandığı veya yararlanmayı beklediği aktifleştirilen giderler ile belli koşullarda hukuken himaye gören haklar gibi varlıkları […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerinin Muhasebeleştirilmesinde İlgili Hesapların Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kurum tarafından ilgililere yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin muhasebeleştirilmesinde 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri uyarınca, kıdem tazminatı karşılıkları için 372 Hesap ve izleyen dönemde ödeneceği öngörülen tutarlar için 472 Hesap kullanılır. Yapılan incelemede, çalışan işçilerin kıdem tazminatları için ayrılan tutarların […]

Yönlendirme Komitesi ve Yönetim Kurulunun İlgili Kararname’de Belirtilen Süreler İçerisinde Toplanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye Su Enstitüsünün Yönlendirme Komitesi ve Yönetim Kurulunun mevzuatta öngörülen süreler içerisinde toplanmadığı görülmüştür. Mevzuat göre, yılda en az bir defa olmak üzere Yönlendirme Komitesi ve altı ayda bir olmak üzere Yönetim Kurulu toplanması gerekiyordu. Ancak, yapılan incelemede bu kurulların mevzuatın öngördüğü sürelerde toplanmadığı tespit edilmiştir. Türkiye Su Enstitüsünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun […]

Türkiye Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Enstitüsünün Tam Olarak Faaliyete Geçmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Enstitüsünün (GETAT) tam olarak faaliyete geçmemesi üzerine yapılan denetim raporunda, enstitünün 2014 yılında kurulmasından 2023 yılına kadar geçen sürede herhangi bir faaliyette bulunmadığı tespit edilmiştir. GETAT’ın kuruluş amacı geleneksel ve tamamlayıcı tıbbın standart tıp ile entegre bir şekilde kullanılmasına hizmet etmek ve insan sağlığını korumaya katkıda bulunmaktır.
Bu rapor, GETAT’ın […]

Mevzuatta Öngörülmeyen Görevlerde Kısmi Zamanlı Personel İstihdam Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Mevzuatta öngörülmeyen görevlerde kısmi zamanlı personel istihdam edildiği görülmüştür. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4’üncü maddesinin (B) fıkrasında bir yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna Cumhurbaşkanı karar verilen görevlerde sözleşme ile çalıştırılanlar da bu fıkra kapsamında istihdam edilebilir hükmü yer almakta, Cumhurbaşkanınca yayımlanan Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar’ın ek 8’inci maddesinde de aynı […]

Sosyal Güvenlik Kurumuna Fatura Karşılığı Olarak Ödenmesi Gereken Tutarların Hazine ve Maliye Bakanlığı Tarafından Ödenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal Güvenlik Kurumuna fatura karşılığı olarak ödenmesi gereken tutarların Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından karşılandığı tespit edilmiştir. 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu’nun 89’uncu ve Ek 68’inci maddelerinde hüküm altına alınmıştır ki, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından fatura edilecek tutarlar üzerinden ödenmesi gereken ikramiye, tazminat vb. ödemelerin genel bütçe kapsamındaki kurumlar adına Hazine […]

Ek Karşılık Primlerinin Ödenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu, kamu idarelerinin sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi ödeneklerinin % 20’si oranında ek karşılık primlerinin tahakkuk kayıtlarının yapılmaması ve bu tutarların ödenmemesinden ibaret. Mevzuat gereği, kamu idarelerinin faaliyetlerine ilişkin gelir ve gider işlemleri tahakkuk esasına dayalı olarak gelir ve gider hesaplarında izlenir.
Kamu İdaresi tarafından yapılan incelemede, ek karşılık primlerinin 368 Vadesi Geçmiş, Ertelenmiş veya […]

Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarının Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye İstatistik Kurumunun (Kurum) tahsisli olarak kullandığı ana hizmet binası ve bazı bölge müdürlüklerine ait hizmet binalarının muhasebe kayıtları hatalıymış. Geneli Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin (GYMY) “Maddi duran varlıkların kayıt değerleri” başlıklı 26’ncı maddesinin ikinci fıkrasında, maddi duran varlıkların bütünleyici parçaları ve eklentilerinin ilgili maddi duran varlıkla birlikte değerlendirileceği hüküm altına alınmıştır. Ancak, 2018 yılında […]

Kamu İhale Kanunu’nda Belirlenen Parasal Limitler Dâhilinde Yapılacak Harcamaların Yıllık Toplamının Bütçeye Bu Amaçla Konulan Yasal Limitleri Aşması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci maddesiyle öngörülen harcama sınırı aşılmış olduğu görüldü. İdarenin hesap ve işlemleri incelendiğinde, 2023 yılında mal ve hizmet alım giderleri için belirlenen ödenek tutarları toplamı 47.364.000 TL iken aynı tertipler kapsamında Kanun’un 21/f ve 22/d kapsamında yapılmış olan harcamalar toplamı 27.397.182,84 TL olarak tespit edilmiştir. Bu durum Kanunun 62’nci […]

Uluslararası Akreditasyon Açısından Kurumun Kendine Ait Bilişim Sisteminin Kurulmasının Gerekli Olması (Sayıştay)

ÖZET: İdari Denetim Raporu, Ulusal İnsan Hakları Kurumunun (UİHK) uluslararası akreditasyon açısından kendi kendine ait bilişim sisteminin kurulmasının gerekli olduğuna dikkat çekmektedir. UİHK’nın ilişkili olduğu Adalet Bakanlığının bilişim alt yapısı ve veri tabanı üzerinden işlemlerini yürütmesi, ancak bağımsız bir bilişim sistemi oluşturmaması, kurumun “A” düzeyinde akredite olabilmesine engel olmaktadır.
Paris Prensipleri gereği ulusal insan hakları kurumlarının […]

Kurumda İç Mevzuat Eksikliklerinin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Kurumda iç mevzuat eksikliklerinin bulunması tespit edilmiştir. İdarenin iç mevzuatı 6701 Sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu çerçevesinde hazırlanmıştır. Ancak, bazı konularla ilgili olarak yönetmeliklerin henüz çıkarılmamış olduğu belirlenmiştir.
6701 Sayılı Kanun’da değinilen hususlardan bir kısmının Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’te yer aldığı görülmektedir. […]