Yapım İşinde Geçici Kabul Eksikliklerinin Fiyatlandırılmaması ve Sözleşme Bedelinine Oranla Ulaştığı Yüzde Düzeyinin Gösterilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Arap Bahçesi Kentı Belediyenin yaptığı bazı alımlar ve ihaleler hususunda birçok bulgu yapılmıştır. Bu bulgular arasında elektrik enerjisi alımlarında elektrik tüketim vergisi ödenecekken ödenmediği, elektrik enerjisi tedarik eden şirketlerin elektrik tüketim vergisi beyannamelerinde gelir kayıp riski bulunması, idarenin elektrik enerjisi alımlarının ihale veya piyasa araştırmasına uygun olarak doğrudan temin ile yapılmaması ve imar programlarının […]

Süre Uzatımı Verilen Yapım İşinde Revize İş Programının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İthal edilen yapım işinde süre uzatımı verilmesine karşın revize iş programı yapılmamıştır. Yüklenici tarafından hazırlanması gereken revize iş programı, işin başında hazırlanarak idare tarafından onaylanan onaylı iş programı göz önünde bulundurularak düzenlenmelidir. Bu kapsamda yeni durum ortaya çıkan ödeneklerin yıllara göre dağılım esasları ile varsa işin kısımları ile bitirme tarihleri dikkate alınarak sözleşme bedeli […]

Sayıştaya Gönderilecek Verilerde Gecikme Yaşanması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştaya gönderilecek verilerin gecikmesi konusunda bir bulgu ortaya konmuştur. İlgili belediyenin hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, defter ve mali tablolar ile beraber bilgilerin ertesi ayın sonuna kadar gönderilmesi gerekiyordu. Yapılan incelemede ise bu süresi içerisinde yapılan gönderimlerin yokluğu tespit edilmiştir. Belediye tarafından cevap verilmiştir ve gereken işlemlerin yapılacağı belirtilmiştir. Sonuç olarak, belediyenin hesabın sayıştaya zamanında […]

Parasal Limitler Dâhilinde Yapılan Mal Alımlarında, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – İl Belediyesi adlı belgede, İdarenin mal alımlarına ilişkin başlangıç ödeneği ile yıl içinde yapılan ödenek aktarmaları sonucu oluşan toplam ödenek tutarı 454.147.782,84 TL’dir. Bu tutarın %10’u ise 45.414.778,28 TL’ye isabet etmektedir. Yapılan incelemede, yılında 4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi ve 22’nci maddesinin birinci fıkrasının […]

Mal, Hizmet ve Yapım İşlerine İlişkin Bazı Alımların 4734 Sayılı Kanun’da Öngörülen İhale Usulleri Yerine Parçalara Bölünmek Suretiyle Doğrudan Temin Yöntemiyle Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesinin bazı mal, hizmet ve yapım işlerine ilişkin satın almaları incelendiğinde ihale usulü yerine doğrudan temin yönteminin kullanıldığı görülmüştür. İdare tarafından aynı kapsamda ihale edilebilecek işlerde, kısımlara bölünerek 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22/d bendinde belirtilen parasal limitlerin altında kalmak suretiyle doğrudan temin yönteminin kullanılması 4734 sayılı kanunda belirtilen uyulması gereken temel ilkelerin […]

İmar Programlarının Hazırlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin imar planına uygun olarak imar programının hazırlanmadığı tespit edilmiştir. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 10’uncu maddesine göre Belediyeler, imar planlarının yürürlüğe girmesinden itibaren en geç 3 ay içinde 5 yıllık imar programlarını hazırlamalıdır. Bu programa göre kamu kuruluşlarına tahsis edilen alanlar ilgili kamu kuruluşlarına bildirilmelidir. Belediyenin şehrin değişik kısımları için hazırlanmış imar planları bulunmaktadır […]

İmar Kanunu Uyarınca Alınan Otopark Bedellerinin Mevzuata Aykırı Olarak Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: İmar Kanunu uyarınca alınan otopark bedellerinin mevzuata aykırı olarak kullanıldığı görülmüştür. Otopark Yönetmeliği’nin 10’uncu maddesine göre yapı ruhsatının verilmesi için otopark yerlerinin ayrılması ve bu otoparkların inşa edilip hazır hale getirilmeden de kullanma izninin verilmeyeceği düzenlenmiştir. Ayrıca, 12’nci maddede otopark bedellerinin tahakkuk ve tahsil esaslarının bu Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak ilgili idareler tarafından belirleneceği […]

İhale Edilen Bazı Yapım İşlerinde Süre Uzatımı Verilen Hallerde All Risk Sigorta Süresinin Geriye Dönük Olarak Uzatılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyyenin ihale ettiği ve süre uzatımı verilen yapım işlerinin bazılarında all risk sigortalarının mevzuata aykırı bir şekilde geçici kabul tarihinden sonra geriye dönük olarak düzenlendiği görülmüştür. Mevzuata göre, yapım işlerinde işe başlama tarihinden geçici kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek risklere karşı yapılan all risk sigortasının, süre uzatımı halinde zeyilname ile bedelinin ve […]

İdarenin Elektrik Enerjisi Alımlarının İhale veya Piyasa Araştırmasına Dayalı Olarak Doğrudan Temin ile Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin elektrik enerjisi alımlarının ihale veya piyasa araştırmasına dayalı olarak doğrudan temin ile yapılması gereken serbest tüketici limiti olan tesisler için bu uygulama yapılmamıştır. Belediyenin elektrik tüketimi incelendiğinde çoğu tesisinin bu limite ulaşmış olduğu görülmektedir. Görevli son kaynak tedariki şirketinden elektrik enerjisi alınması yerine, rekabete açık ve birbirinden bağımsız birçok şirket tarafından arz edilen […]

Elektrik Enerjisi Tedarik Eden Şirketlerin Elektrik Tüketim Vergisi Beyannamelerinde Gelir Kaybı Riski Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Uşak Belediyesi sınırları içerisinde yer alan elektrik tedarik şirketlerinin Belediyeye yaptıkları elektrik tüketim vergisi beyannamelerinin kontrol edilememesi nedeniyle Belediyenin gelir kaybı riski oluşmaktadır. 45 adet elektrik tedarik şirketinin olduğunu ve bu şirketlerin nihai tüketicilere elektrik satışı üzerinden %5 ve %1’lik vergi oranları esas alınarak Belediyeye toplam 47.347.553,69 TL tutarında elektrik tüketim vergisi beyanında bulundukları […]

Elektrik Enerjisi Alımlarında Elektrik Tüketim Vergisi Ödenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, Belediyenin kamu hizmetine ayrılan veya kamunun yararlanmasına açık alanlara ait elektrik faturaları incelendiğinde muaf olunmasına karşın elektrik tüketim vergisi ödendiği tespit edilmiştir. Bu durum 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun “Çeşitli Vergiler” başlıklı beşinci bölümünde düzenlenen mevzuata aykırıdır. Belediye Gelirleri Kanunu’nda muafiyet ve istisnalara ilişkin düzenlemelerin yalnızca Belediye Gelirleri Kanunu ile […]

Belediyenin Sorumluluğundaki Toptancı Halinde Hal Mevzuatına Aykırı Uygulamaların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Kira bedelini ödemedikleri için işlem yapılmayan 8 adet dükkan sahibi hakkında gerekli işlemlerin yapılması gerekmektedir. 5957 sayılı Sebze ve Meyveler İle Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un 11’inci maddesinin altıncı fıkrasına göre kira bedeli veya tahsis ücretini ödemeyenlerin kira sözleşmelerinin feshine ya da satış işlemlerinin veya tahsislerinin iptaline […]

Belediye Tarafından Bütçe İçi İşletme Olarak Kurulan İşletmeye Kurumlar Vergisi Mükellefiyetinin Tesis Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Uşak Belediyesine ait Uşak Dokur Evi’nin halı dokuma, deri çanta ve cüzdan imalatı gibi faaliyetler yürüttüğü görülmüş ve bu işletme için kurumlar vergisi mükellefiyetinin tesis edilip edilmediği incelenmiştir. Mevcut mevzuat hükümlerine göre, bütçe içi işletmelerin ayrı tüzel kişiliği bulunmayan, ilgili mahalli idarenin bütçesinin içerisinde yer alan ve kendine ait özel gelir ve giderleri ile […]

Belediye Sınırları Dahilinde Halk Otobüsü Plakalarının Süresiz Olarak Kullandırılması (Sayıştay)

ÖZET: Uşak Belediyesi sınırları içerisinde İl Trafik Komisyonunca tahsis edilen halk otobüsü plakalarının süresiz bir hak olarak kullandırıldığı görülmüştür. Belediyenin toplu taşıma hizmetine ilişkin kanunla kendisine verilen haklarını 2886 sayılı Kanun çerçevesinde rekabetin ve saydamlığın sağlandığı bir ihale ile süreli olarak kiraya vermesi, toplu taşıma hizmetine münhasır olarak ruhsat verilmesi yönteminin seçilmesi durumunda ise işlemlerin […]

Belediye İtfaiye Yönetmeliği’ne Göre Bulundurulması Gereken Araçların Belediyede Mevcut Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Uşak Belediyesi İtfaiye Teşkilatında bulundurulması gereken asgari araç sayısının bulunmadığı tespit edilmiştir. Belediye İtfaiye Yönetmeliği’ne göre, itfaiye teşkilatının asgari araç sayısının ilgili TSE veya EN standartlarına uygun olarak nüfus kriteri esas alınarak belirleneceği belirtilmiştir. Nüfusu 200.000-300.000 olan yerlerde en az 1 adet kurtarma aracı, 2 adet çok maksatlı kurtarma aracı, 8 adet itfaiye söndürme […]